Jubilæums-is i beton. Yummi.

Sommerens mærkeligst-farvede is må være Magnums nye champagne-is. 

Jeg ved godt, Magnum har 25 års jubilæum, og at den er beklædt med champagne-overtræk blandet med noget sølvfarvet, og at det skal se lækkert, fashionabelt og ekstravagant ud.
Det synes jeg bare ikke, det gør.

For hvad hjælper det, når isen på is-skiltet ligner noget, en flok jord- og betonarbejderne har fået lov at lave som særlig limited edition denne sommer?

"Hvor kedeligt kan vi farve en is og stadig få folk til at købe den?"

safe_image.jpeg

...Okay, de shiny bobler fortæller mig, at temaet er 'sølv'. Men i lang tid gik jeg til ismanden uden at have set isen andre steder end på ismandens skilt, og kunne derfor ikke forstå, hvorfor pokker, man havde lavet en grå Magnum.
Indtil jeg så resten af kampagnen, selvfølgelig. Men altså.. shiny fødevarer er bare lidt svært, og det spiller ikke helt.

Har du smagt isen? Smager den af jubilæum? 

2 teenagere laver reklamefilm til andre teenagere

Tja, det virker egentlig logisk. At få et par 15-årige knægte til at udtænke den kreative plan, når målgruppen selv er ca. 15 år.

Bureauet Cool Gray har shanghai'et Albert og Anton - kendt fra seneste omgang X factor - til at udvikle en række film for FK Distribution

Albert og Anton ER nogle ret seje teenagere med en go' røvfuld karisma trods den laid back attitude. Og så er det i øvrigt hammersmart, at deres navne spiller perfekt sammen.

Men én ting er at hedde Anton & Albert og være seje til at youtube den hver dag. Noget andet er at få et budskab igennem til en målgruppe, der er sindssygt krævende og pisseutålmodig.  

Om projektet for FK Distribution er en succes, kan du selv vurdere her:

Kan du ikke holde fingrene fra poderne, kan du jo subscribe deres Youtube-kanal Novopleco.

Og her er videoen fra da Danmark lærte Anton og Albert at kende:

Læs mere om arbejdet mellem Anton og Albert og Cool Gray i Bureaubiz' artikel her.

Skal du være Danmarks nye, kreative fremtid?

Jeg startede mine spæde dage i reklamebranchen for 2-3 år siden hos Nørgård Mikkelsen i Odense. Mit drømmescenarie gik i opfyldelse, da jeg gik gennem nåleøjet på bureauet og skrev under på en 3-årig kontrakt som tekstforfatterelev. 

Selvom jeg endte med at skulle pendle fra Valby til Odense i den tid, jeg var hos Nørgård MIkkelsen, var det dét værd. 

En meget spæd elev-Lotte (og min daværende makker Martin Ettrup), da vi lige var blevet ansat hos Nørgård Mikkelsen. Her har vi netop solgt ideen om Natteravne i Odense ind til kunden.

En meget spæd elev-Lotte (og min daværende makker Martin Ettrup), da vi lige var blevet ansat hos Nørgård Mikkelsen. Her har vi netop solgt ideen om Natteravne i Odense ind til kunden.

Og nu er det så, at Nørgård Mikkelsen igen søger kandidater til deres 'Testcamp'. Testcamp er bureauets måde at finde unge talenter på, og lige nu kan du - hvis du er ung, kreativ og skarp på AD-fronten - søge elevstilling hos et af Danmarks bedste bureauer.

Hent ansøgnings-opgaven her.

Hos Nørgård Mikkelsen får du

  • 80 talentfulde og sindssygt dygtige kollegaer. 
  • Du får ansvar og egne kunder. Får lov at komme med rundt på mange opgaver. 
  • Kolde Cocio og torsdagsøl.
  • Fester, du ikke glemmer.
  • Løn. Selvfølgelig (det er ikke gratis slave-arbejde)
  • Og tadaaaa: Bureauerfaring. Den famøse bureauerfaring, alle dine fremtidige arbejdsgivere vil efterspørge.

Jeg var ikke landet hos Ogilvy, hvor jeg er nu, hvis det ikke var for Testcamp. SØG søg søg eller sig det videre.

Fredagsguf: Prisvindende film fra Hjerteforeningen

Hjerteforeningen har lavet en film, som kommunikerer, hvor vigtigt det er at kunne hjertemassage.

Filmen er produceret af Sunrise i samarbejde med Bright Beetle - og den er ret fin, synes jeg. Helt ren og enkel og renset for følelsesporno. 

Og så har filmen netop vundet bronze ved Telly Award i New York. SÅDAN!

(På Hjerteforeningens Youtube-kanal kan du finde mange flere film af samme slags)

Filmen fortæller dig også om app'en 'Red Liv', som du skal hente. Den viser dig bl.a., hvordan du laver hjertemassage.

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

NOSSER! Nosser nosser nosser

Så fik dét ord også sin debut på Reklamejam.

Det er selvfølgelig Ekstra Bladet, der har sneget den ind. - Ja altså på min skærm. Som opmærksomhedshungrende bannerreklamer, der lokker med nossespil og ...flere nosser.

Det handler om, at Ekstra Bladet er det danske nyhedsmedie, der har flest sidevisninger. Ekstra Bladet har altså de længste nosser blandt danske dagblade, og de er ikke bange for at svinge med dem.

nossografen.ekstrabladet.dk dokumenterer Ekstra Bladet deres position via en graf. En nossograf. 

Idéen er af den slags, man får som en sidebemærkning, når man ellers er løbet tør for de sobre af slagsen. Og at Ekstra Bladet så netop har valgt at gå linen ud med ideen er herligt! Vi trænger til den slags! Flere nosser til nationen, tak.

Kampagnen er lavet af MindMoversUndfreunde og Friktion. Og du kan læse mere om Ekstra Bladets lange nosser på Markedsføring her

God bededagsferie til dig.

Nå ja - og husk, du kan følge Reklamejam på facebook. Så misser du ikke et eneste indlæg. Smart!

STEM nu til det EU-valg, eller vi slår!

Der er snart EU-afstemning. Og vi skal have 'de unge mennesker' på banen ned til stemmeurnerne (aka de sure gymnastiksale).

Så Folketinget fik lavet en video, der skulle appellere til de unge og få dem til at stemme. Sådan én med vold og blowjobs og store muskler. 'For det er det, de unge vil have'.

Filmen er lavet for Folketinget af tegnefilmsinstruktør Jan Rahbek og tegner Thomas Thorhauge. 

Der gik rekord-kort tid, så blev videoen fjernet. Fordi den var dum (så den bliver desværre også fjernet her fra bloggen, hvis den bliver pillet af Youtube, så skynd dig at trykke play).

Og jeg må indrømme, at jeg også synes den er irrelevant. Hvorfor skal man kommunikere til unge gennem sex, vold og store muskler? Der er noget lidt-for-desperat-ung-med-de-unge' over filmen.

Igen er vi ude i sær humor på samme plan som HK København var forleden (se deres om'er i Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre).

Du kan læse mere om Voteman-filmen på Bureaubiz her - eller på Berlingske her.

Nå. Og hvad synes DU? Får filmen dig hen i gymnastiksalen den 25. maj?

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Creative Circle Awards '14 - sådan var det

Reklamejam var med, da hele den danske reklamebranche mødtes til årets mest skulderklappende begivenhed, nemlig Creative Circle Award

Awardshow og efterfest fandt sted på Charlottenlund Travbane, og de proaktive mennesker i den kreative cirkel havde sørget for shuttlebusser derop fra København. Sådan.

Måske var du der i fredags, måske ikke? I hvert fald kan du (gen)opleve en snert af showet her, når Reklamejam giver dig et tilbageblik over Creative Circle Award '14:
 

Maden

Da jeg elsker fisk, kød, chokoladekage og crème brulée, var maden var spot on. Og der var som altid cheeseburgere til natmad. Vigtigt. Jeg kom bare til at give min væk. Epic fail.
4 ud af 5 tunbøffer

 

Location:

Det fungerede lidt skørt, at så mange ikke kunne se scenen. De snakkede i stedet, og det gik ud over lyden. Plads var der masser af, mange barer og nemt at komme til og fra travbanen og til Kbh. Og fedt, at både show og fest var samme sted.
3 ud af 5 travbaner


Showet

moleko.jpg

Der opstod lidt kollektiv pinlighed i starten over lyden, som var travbane-agtig, når det er værst. Ikke godt. Faktisk var det umuligt at høre noget. Men Anders Breinholdt kæmpede, og både Wafande, Shaka Loveless og Barbara Moleko kiggede forbi og leverede en fest, så der var masser af latinoguf til den blege reklamebranche. Og så kørte showet jo sådan set meget godt. Der var kun ét kiks med teknikken. 
3,5 ud af 5 Breinholdt'er


Branderten

Der var fri bar til klokken 22. Tror jeg nok. Det var jo nice nok, som vi siger. Og der var piger, som fyldte vin i vores glas, mens vi spiste. Desværre var køerne til barene liidt lange og G&Ts'ene liiidt sløje. Men det gjorde ikke noget. Priserne var lave, og jeg manglede ingenting.
5 ud af 5 bobler


Gæsterne

Selv om de fleste af os var klædt som til en begravelse, var humøret højt. Meget højt. Selv den dårlige lyd kunne ikke tage humøret fra gæsterne, og der var skulderklap, gensynskram og kollektiv dans på scenen efter showet. 
5 ud af 5 brede mundvige


Award-priserne

Som altid blev der uddelt et hav af 'taperuller'. Og som altid risikerer man at komme hjem kun med en halv pris, fordi den ene del er røget af, mens man dansede sejrsdans på bordet. Jeg forstår ikke det der tumpede magnet-design..
Nå men &Co vandt en hulens masse, ligesom McCann, Hello Monday og Halbye Kaag. Tillykke til jer! Det er velfortjent, og I gør branchen stolt.
4 ud af 5 awards

 

 

Hele molevitten

Alt i alt en fantastisk aften. Og jeg fornemmede da også lutter rosende ord over festen, da jeg mødte på bureauet i morges. Det var surt med lyden, og den hiver det lidt ned, men vi lander alligevel på 4 ud af 5 high fives til Creative Circle for et fan-fucking-tastisk arrangement.

Priserne som ventede på at blive afhentet med hjemmevant hånd af &Co og co.

Priserne som ventede på at blive afhentet med hjemmevant hånd af &Co og co.

Kære Creative Circle.
Jeg har taget nogle af jeres billeder, som I nok kan se. De var så gode. Det håber jeg er ok? Ellers sig til. Også tak til sublim fotograf Niels Busch.

Breinholdt, som kæmpede en brav kamp mod lyden. Thumbs up.

Breinholdt, som kæmpede en brav kamp mod lyden. Thumbs up.

Just another day for &Co, som hev den ene pris hjem efter den anden. Bemærk en svært tørstig Breinholdt.

Just another day for &Co, som hev den ene pris hjem efter den anden. Bemærk en svært tørstig Breinholdt.

Ok - alle var ikke i sort. Der var jo de glade denimdrenge her. Stort tillykke! 

Ok - alle var ikke i sort. Der var jo de glade denimdrenge her. Stort tillykke! 

YCCA-vinder i Design, Julius Harrebek. Er her modvilligt ved at få stukket en mikrofon ind i munden af en målrettet Breinholdt (Julius er grafisk juniordesigner hos Scandinavian Design Group, btw)

YCCA-vinder i Design, Julius Harrebek. Er her modvilligt ved at få stukket en mikrofon ind i munden af en målrettet Breinholdt (Julius er grafisk juniordesigner hos Scandinavian Design Group, btw)

Jeg er stolt af mine nye kollegaer hos Ogilvy. Morten Kjær, Claus Colstrup og Peter Dubienko vandt i Art Direction med den her print-sag.

Jeg er stolt af mine nye kollegaer hos Ogilvy. Morten Kjær, Claus Colstrup og Peter Dubienko vandt i Art Direction med den her print-sag.

Hvis ét menneske kan repræsentere HELE den danske reklamebranche i én krop, er det den gode Niels Heilberg. Tak for en prima-aften, Niels. Også tak til Niels' kvindelige pendant, Camilla Næraa, som har koordineret i ét væk. 

Hvis ét menneske kan repræsentere HELE den danske reklamebranche i én krop, er det den gode Niels Heilberg. Tak for en prima-aften, Niels. Også tak til Niels' kvindelige pendant, Camilla Næraa, som har koordineret i ét væk. 

Mit tekstforfatter-idol Stefan Sahl fra Halbye Kaag, som heldigvis blev krediteret for denne fine tekstannonce for Mazda. Sammen med AD'er David Asmussen.

Mit tekstforfatter-idol Stefan Sahl fra Halbye Kaag, som heldigvis blev krediteret for denne fine tekstannonce for Mazda. Sammen med AD'er David Asmussen.

Gla'e mennesker, som gør det irriterende godt. Tillykke med sejrene! &Co - årets reklamebureau, mine damer og herrer.

Gla'e mennesker, som gør det irriterende godt. Tillykke med sejrene! &Co - årets reklamebureau, mine damer og herrer.

Stupid Studio has arrived: Se nyeste film for Bianco

Bianco er kendt for at lave fede og super edgy kampagner. Bianco er kunden, du gerne ville arbejde med, fordi Bianco tilsyneladende ikke er som de andre.

Nu har Stupid Studio fået den taknemmelige(?) opgave at lave en efterfølger. Fordi det er forår, og 'Spring Has Arrived'. Men hvad hulen gør man, når ALT er lavet i forvejen?..

Stupid Studio har løst opgaven sådan her:

Og for hukommelsens skyld får du lige et lille udpluk af Biancos tidligere kampagner:

Stay Chic/Stay Cool - 2006:

Fall Collection - 2003:

How to afford the whole collection - 2003:

we recommend a little bit of italian design.jpg

Because feet are ugly - 2001:

We recommend a pair of really, really beautiful shoes - 2000:

we recommend a pair of really really beautiful shoes.jpg

Bianco.dk kan du finde alle de tidligere kampagner. Og der er mange. Og de går helt tilbage til de spæde halvfemsere. Det er &Co, der står bag en del af dem - se hvilke, her.

Opgaven har garanteret ikke været taknemmelig. Jeg vil rigtig gerne høre din mening om den nye film?

Her ligger årets vigtigste konkurrencer

Det handler om at hive metal hjem. Det er det, det handler om. Og nogle bobler! (og det er iøvrigt lige præcis, hvad vi skal på fredag!)

Men hvornår hulen er det nu, de forskellige konkurrencer finder sted i løbet af året?? 

Nu har Niklas Hultqvist - AD'er og studerende på Kreativ KommunikationMediehøjskolen - været så flink at sende mig en årsoversigt med de vigtigste konkurrencer. Kalenderen er primært lavet til branchens youngsters, men der er skam også flere voksen-konkurrencer på skemaet.

(Klik på billedet, hvis det skal være større)

Tidspunktet for hver enkelt konkurrence er lagt ud fra, hvornår den fandt sted sidste år. Derfor er der ikke en specifik dato på. Men oversigten er stadig uundværlig, synes jeg.    

Vil du have mere Niklas, så hedder han NiklasHultquist på Twitter.

 

Vi ses fredag! Pøj pøj.

#Fredagsguf: Synsbedrag & copy-ads

Det er nemt at forfalde til at stikke dig en fantastisk, ny, flot film hver fredag, når du skal forkæles med en gang #Fredagsguf.

Men i dag er jeg faldet over nogle printannoncer. 'Hvorfor hulen har jeg ikke fundet på dem??!' tænker man li'ssom. Jeg gør.

Enjoy:

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Og så får du lige 5 fine printannoncer for Seth & Rileys's Garage. Det er bureauet Duval Guillaume Antwerp, der står bag:

garage1.jpg



garage4.jpg

6 bøger og en app, der kan gøre dig lidt sejere

Jeg har forsøgt at tage nogle Pinterest-lækre billeder af mine bedste fagbøger, men da både lys og telefon og location ikke var af premium-kvalitet kom det lige lidt ned i niveau. 

Men det handler heller ikke om billederne. Det handler om de her 6 bøger (og en app længere nede) du skal skrive på ønskelisten. App'en kan du bare hente. Den ville være sær at lægge under træet til jul..

1:  'The Advertising Concept Book- Think Now, Design Later' af Pete Berry. En moppedreng, som jeg går til og fra. Bogen handler om idéen. Ikke om den færdige eksekvering. Og det fede er, at alle eksempler er illustreret med skitsetegninger for at holde fokus på idéen. Kan læses af alle. Køb den her.

2: 'Copywriting' af Rob Bowdery. Kommer omkring mange forskellige sprektre af tekstforfatning. Et basic must for copywriters in spe. Køb den her.

3: 'Ogilvy on Advertising' af David Ogilvy. En legende har talt. Det handler om den gode - nej - den brilliante idé. Hvad der gør, at din idé er great og ikke bare god. Læs læs læs! Når du har købt den her.

4.' Copywriting. Succesful writing for design, advertising and marketing' af Mark Shaw.
Den stod og råbte på mig i en boghandel i Brooklyn for et års tid siden, og jeg købte den uden at blinke. Jeg indrømmer også uden at blinke, at jeg ikke tilnærmelsesvist har læst den endnu, men at den står på min to-read liste. 

5: 'Grundbog for art directors' af Katrine Granholm, Dorte Nielsen og Tine Kej. En vildt brugbar grundlæggende idé-bog. Selvom titlen indikerer det, er bogen ikke kun for art directors men for alle, der gerne vil være bedre til at få idéer. Du købe den her.

6: It's not how good you are, it's how good you want to be' af Paul Arden. En lidt lommefilosofisk bog, jeg købte lidt tilfældigt. Men som viste sig at være tænkt til reklamefolk. Og rumme mange gode sandheder. Superhurtigt læst - og gerne flere gange. Køb den her.

(det er her, mine Pinterest-lækkerheds-skills skulle komme til syne, men jeg ved ikke rigtig..)

(det er her, mine Pinterest-lækkerheds-skills skulle komme til syne, men jeg ved ikke rigtig..)

close up.jpeg

Og så til app'en:

The Concept Maker app leverer inspiration og nye baner at tænke i, hvis du er gået i stå i idé-genereringen. Fx kan det være smart at tænke 'hvad hvis jeg overdriver produktets fordele helt VILDT?' Eller 'hvad er skurken overfor mit produkt?' 'Hvad hvis mit produkt skulle sælges til ø-boere?' Og så videre.

App'en inderholder alt muligt smart - og er stadig supersimpel. Go get it!
PS: Det er førnævnte Tine Kej og Katrine Granholm, som du skal takke for app'en.

Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre.

HK Ungdom Hovedstaden har nok hørt, at 'sex sælger'. Og har derefter smidt al snilde og originalitet over bord.

De unge HK'ere har sikkert siddet til en fredagsbar og prøvet at lege kreative over en øl. De er kommet i tanke om det evigt gamle sex-trick og tænkt "Ski' være med det. Bare der er bar hud og frække ord. Det virker HVER gang".

Og så er deres tankerække endt ud i det her:

Hvilken slags elevplads hun søger, må vi gisne om. Men hun ligner jo ikke én, der brænder for at komme i lære som tandlæge. Frisør. Eller mediegrafiker. Nok nærmere en elevplads som croquismodel (og så har jeg stadig holdt mig ovre i den pæne ende).

Nå - tilbage til HK'ernes fredagsbar. De har fået drukket flere øl - måske er der også kommet en fernet på bordet, og de unge, kåde HK'ere er blevet 'helt vildt meget' enige om, at 'nøgen-uden-at-være-nøgen'-kampagnen var en knaldgod idé.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Jeg er sikker på, HK er bedre til at lege fagforening end til at lege fræk dreng i klassen. For det fungerer jo ikke. HK for fa'en...

Eller hvad (jeg skal jo spørge)? Er det et megafedt trick af HK, som nu i dén grad har fået synlighed og spalteplads i medierne? 

Du kan læse mere om kampagnen på dr.dk lige her.

#Fredagsguf: Ugens mest hypede film + lidt bonusprint

Min reader Feedly er svømmet over med indlæg om denne her film, de sidste par dage:

Den er også godt lavet. For den får dig muligvis til at se på hjemløse med et nyt syn. Det er selvf. ikke sikkert, du pludselig får lyst til at donere penge til dem, men i det mindste værdiger du ham måske et blik, næste gang du går forbi én.

Som fredags-bonus får du også lige et par printannoncer, jeg synes er ret søde. Og dejligt anderledes (og vi bliver i street miljøet): 

God weekend!