Republica skaber nyt youngster-bureau

Bureaubranchen har lært et nyt ord: 'Upside down-bureauet'.

For en gangs skyld et nyt begreb, som ikke bare er varm buzz-luft. Danmarks første upside down-bureau hedder REACT; vender verden på hovedet, lader de unge styre slagets gang og har adresse i Bredgade 36, København K.


Ny dansk kreativitet i omdrejninger
Bag REACT står en flok visionære ildsjæle fra reklamebranchen. Susanne Lund, adm. direktør hos Republica og Per Holm Henriksen, fagansvarlig på Reklamelinjen, har taget initiativ til for alvor at sætte gang i ny, dansk kreativitet. 

- Og som et scoop har de fået den legendariske Clare McNally, stor-prisvindende lektor ved DMJX: Kreativ Kommunikation, med. Hun skal agere ekstern coach.

Men hvad skal vi med endnu et bureau?
REACT er ikke som de andre. Hos REACT får 3-4 unge teams lov til - 6 måneder ad gangen - at prøve kræfter med at drive bureau på egen hånd. Forholdene er vendt på hovedet, og de unge får lov at være kreativt ansvarlige på projekterne. De skal selv styre slagets gang og selv præsentere for kunderne. Den eneste sammenhæng, hvori der indgår garvede bureaufolk er, når de unge skal coaches og guides.

  REACT er skabt som en del af Republic. En kreativ hub for unge talenter.

REACT er skabt som en del af Republic. En kreativ hub for unge talenter.

Den handlende idé får lov at leve i praksis
På Reklamelinjen på KEA arbejder Per til daglig med at lære de unge at arbejde ud fra 'den handlende idé. Kort fortalt er det en form for integeret kommunikation. Og tanken er, at den handlende idé skal udgøre arbejdsfilosofien hos REACT. Teorien skal nu afprøves i praksis, og har den succes, vil den forhåbentligt sprede sig til resten af branchen.

 Per Holm Henriksen, Talentcoach på REACT

Per Holm Henriksen, Talentcoach på REACT

Hvem udgør de første teams?
Første kuld består dels af junior-junior-teamet Patrik Hjelm og Zacharias Legarth, som lige nu går på Hyper Island. Dels af junior-senior-teamet Simon Konski og Christoffer Prisholm, som er bachelors fra KK.

Og endelig wildcard'et Anders Frederik Steen. Anders er uddannet kok fra Kong Hans og er sommelier med speciale i sensorik. Så har han også lige arbejdet på Noma og været med til at åbne Relæ og Manfreds.
En travl herre, som nu tager et kvantespring over i reklamebranchen. 

I følge Per Holm Henriksen kommer hvert 'kuld' til at bestå af denne sammensætning: 
Junior-junior-teams, junior-senior-teams og så et udenlandsk team - eller et wildcard: En person, der ikke nødvendigvis har erfaring fra branchen, men som er rasende kreativ og kan bidrage på nye måder.


Men kan de unge klare alt dét helt SELV?
REACT har allerede en samling kunder parat. Så det er skam ikke bare for sjov. Der er ægte budgetter på spil. Ægte kunder i den anden ende, som skal være glade. 

Til at sikre, at der ikke bare går fredagsbar i den allerede om onsdagen, er tilknyttet en række senior-senior folk, som kan guide og hjælpe de unge. Udover Clare McNally er det Thomas Pries fra Konstellation, Thomas Torp fra Torp Berthelsen, Peter Zimmermann og Jens Heydenreich - begge fra Republica. 


Hvordan kommer jeg ind på REACT?
For at ansøge om en 6-måneders plads hos REACT, skal du sende en ansøgning til Per Holm Henriksen, som er Talentcoach på REACT. Du behøver ikke have en fast makker på hånden for at komme i betragtning.

I ansøgningen skriver du lidt om, hvorfor du skal arbejde for REACTs kunder. Hvorfor kan du gøre en forskel? Hvorfor har du interesse i det? Hvad er dine forudsætninger for at arbejde med reklame  - eller i hvert fald med kreativitet? 

Send din ansøgning til phh@republica.dk

Reklamejam ønsker REACT en masse medvind. Highfives til Per, Susanne og Clare for at vende tingene på hovedet og turde bryde rammerne.   

Kampen om de kreative tjanser

Kreativiteten hos kreative har nået nye højder, når det drejer sig om at lande et job i reklamebranchen (og her taler vi om job på nogle af verdens største bureauer. Eller i hvertfald top 10-bureauerne i Danmark).

Jacob Matthiesen er udklækket fra Hyper Island og siger selv "...det vil være nærliggende med et job i London eller New York". (fra Bureaubiz' artikel). Og da den slags jo ikke just dumper ned i turbanen, skal der er arbejdes på sagen. Der skal tænkes ud af boksen, som man siger på godt kommunalt dansk. Derfor har Jakob lavet denne case, som forhåbentlig lander ham et job:

For ikke længe siden var AD'er Martin Furze alias No Sleep på banen med en direct mail-case. Her lovede han bureauerne, at hvis de ansatte ham, ville han til gengæld klø på uden at bruge tid på fjollede ting som søvn.

Martins case var flot eksekveret (og du gør dig selv en tjeneste ved at gå på opdagelse i hans arbejder her.)

I 2014 fik flere af landets bureauer en overraskelse. De 2 kreative herrer fra DMJX, Casper Christensen og Rene Schultz, sendte deres 'The Disguised Portfolio' ud til en bunke bureauer.

Ideen var fantastisk godt tænkt. Flere bureauer røg  i med begge ben, da de så deres eget arbejde på forsiden af selveste Lürzer's Archive. Næste step er naturligvis at flå plastikken af og åbne magasinet. Som var fyldt med tadaaa: Casper og Renes bedste arbejder. Hvert eksemplar unikt fremstillet til de bedste bureauer i Danmark:

Så er der også Kristoffer Winther og Ole Hoffmann. De startede ud med en brøler, men formåede at redde den. Hvad der startede med et godt gammeldags kaffemøde (læs: rosémøde, eftersom mødet skulle findes sted i Cannes), endte med en utrolig kreativ redning. En redning, der skaffede dem det ønskede internship hos Jung von Matt:

4619-1.jpg

Der er også Kent, som skrev sin ansøgning i sneen uden for det hedengangne Recommended i Aarhus. Og som de sagde hos Recommended (nu Spring Agency):
"Vi modtager mange ansøgere fra AD'ere og tekstforfattere, der skriver, de er kreative. Men hvad med at være det?" (læs mere hos Bureaubiz her.). Kent blev desværre ikke ansat, men han opnåede masser af omtale i medierne og viste trods alt, at han havde fat i den lange ende:

Og endelig er der den berømte case fra Kristoffer Gandsager. Danskeren, som fik job hos CP+B i Sverige med sin 'Swedens Most Gästvänliga Agency'-case. 
Siden verden (branchen) så den søde, strikkede pokal fra Kristoffers case, er det som om, at dét der med at være usædvanligt kreativ i sin jobsøgning har taget fart. Du får casen - som stadig er skøn - her:

Til aller- allersidst får du også lige fornøjelsen af fotograf Lukas Renlunds case 'Steal My Photograph!". For hvordan fortæller man verden, at ens kunst findes - og hvordan opnår ens kunst værdi? Det fiksede Lukas på et splitsekund:

Og hvad vil Reklamejam så egentlig sige med det her indlæg? Det står lidt uvist. Men det er noget i retning af:  

"Barren er satme skudt i vejret, og nåleøjet er skrumpet yderligere."

Naturligvis har det altid lønnet sig at gå den ekstra mil for et drømmejob; det er der i princippet ikke noget nyt i. Reklamejam har bare bemærket, at vi i Danmark er begyndt at se flere og flere self promotion-cases som dem ovenfor.

At Creative Circle for få år siden ligefrem oprettede Self Promotional-kategori, fortæller at flere og flere spekulerer i det (på den gode måde).

At det jo "altid er godt med lidt konkurrence" kunne man godt indskyde her. Men nu er konkurrence ikke et nyt ord i reklamebranchen, tværtimod. Så hvis de meget kreative ansøgninger bliver standardmåden at søge job på, skal der herfra lyde et kæmpe held og lykke til de kreative studerende ude på skolerne. 

Men men - selvom self promotion skulle blive mainstream, så husk at blive ved at udføre stunts'ene med stil. Hvis ideen ikke er spot on, så vent. En sløj omgang self promotion er værre end ingen. 

Lad os i det mindste love hinanden, at der ikke går Sunny Beach i den. Ikke noget med at tilbyde at tatovere et kæmpe 5-tal i panden eller farve håret Ogilvy-rødt.


Indlæggets thumbnail-image er venligst lånt fra Kristoffer Gandsagers Behance.

Ordbog for nytilkomne

Reklamejam bringer her 15 ord og udtryk, til dig, der er ny i branchen. Ord, du stensikkert vil få brug for at kende, når du først sidder i bureau-saksen:

 

1. Vinterlandskab:
Når billede og tekst siger nøjagtigt det samme. Fx hvis din annonce viser en prins på en hvid hest, og overskriften siger ’Prinsen på den hvide hest’. (gaaaaab).

Der er en grund til, fænomenet har fået navnet ’vinterlandskab’, men forklaringen er lidt lang,
så ring på 25571212, hvis du vil have den.

 

 Vinterlandskab hos Casino.dk

Vinterlandskab hos Casino.dk

2. Pre-roll:
Reklamerne, som kiler sig ind før din Youtube-film. Skal du lave en pre-roll, så husk, at folk klikker væk fra den efter 5 sekunder. INGEN (udover nørdede reklamefolk) ser det hele.

Det er der mange pre-roll-skabere, som glemmer. Derfor indtræffer pre-roll’ens budskab først i det 10. sekund. Når målgruppen er over alle bjerge.

 Du får her et eksempel på en smuk pre-roll:

3. Indsigt:
Indsigten er rygraden i en god idé. Skal du finde på en helstøbt kampagne, handler det om at have indsigt i, hvordan vi mennesker tænker og agerer i en given situation. Indsigter er typisk noget, vi ikke er bevidste omkring, men som kreativ skal du kunne se skoven for bare træer (beklager klichéen) og få øje på indsigten.
Det er nemmest at forklare med eksempler:

- Man stiller sig altid i supermarkedets langsomste kø.
- Man lugter til sine egne prutter.
- De fleste hundeejeres yndlingsreplik er "den gør ikke noget". U-an-set hvad.
- Når man bliver fuld, bliver det modsatte køn flottere at se på.
Og så videre.
 

4. Tekstforfatter: 
Én, som hhv. skriver tekster og idéudvikler. Tekstforfatteren på et reklamebureau er hverken ansat som journalist eller romanforfatter. Til gengæld er tekstforfatteren ligeså kreativ som AD’eren, selvom nogle AD’ere ikke vil være enige hér.


5. POS: 
Står for ’Point of Sales’. Det blev du ikke spor klogere af.
POS er al form for butiksmateriale. Fx de papskilte, som hænger i loftet i din netto. Klistermærker på gulvet.
Små skilte på hylderne. Eller store pap-arrangementer, som skal agere fx tyggegummi-hylde i en kampagneperiode. 
 

6. USP:
Unique Selling Point. Altså produktets største/unikke fordel. Dét, du skal lægge vægt på, når du kommunikerer. Mange opererer med USP’er i flertal. Men egentlig er det lidt noget vås. ’Unique’ betyder jo implicit, at der kun er én af slagsen.


7. Tidsregistrering:
En disciplin, mange garvede kreative endnu ikke helt har styr på.
Vent og se. Bogholderen skal nok fortælle dig det, når du glemmer det.


8. TVC:
En reklame på tv. Mere teknisk er dét ikke. Står for TV Commercial.


9. Kage:
Kan være en hulens masse ting. Eller. Det er selvfølgelig noget med kalorier.
Men bag kagen står næsten altid én, du skal sige tillykke til. De mest typiske årsager får du her:

10. Kaffe:
Er du på vej ind i branchen som piccoline eller piccolo og opsat på at give et godt indtryk? Notér dig følgende:

Når kaffemaskinen er i stykker, så smid, hvad du har i hænderne og få den fikset. Siden bureau-bajerne blev udskiftet med kaffe i starten af 00’erne, er bureaubranchen til forveksling kommet til at minde om et læreværelse. M
anglen på kaffe er derfor en fornærmelse af de helt store. 


11. Den kreative direktør:
Oftest en mand. Den kreative direktør bærer solbriller indenfor om sommeren. Og han er den mand på bureauet, som har mindst tid. Og den største bil. Bor typisk nord for København sammen med resten af reklamebranchen.


12. VO:
Voice over. Til film eller radio.


13. KK:
’Kreativ Kommunikation’. Uddannelse på Mediehøjskolen i Emdrup. Uddannelsen er berygtet for at udklække ret mange kreative talenter, som nok ikke ligefrem har skumgummi på albuerne. Til gengæld har de flotte mapper. Og selvironi:

14. SoMe:
Social Media.


15. Stock-udtryk:
Når noget ligner noget, man har fået fra en standard-billedbank-løsning. Det er ikke så fedt.
Det her billede emmer fx af stock: (især tandpastasmilet helt ude i højre side)

 Stock for fuld knald.

Stock for fuld knald.

- Til gengæld kan du finde lækre, gratis billeder, som du gerne må bruge offentligt, på Pexels.com.

Bonus:
Er du i øvrigt i tvivl om, hvordan du udtaler bureauernes kringlede navne, får du en udtale-liste her. 

Watch out for the young guns

Ude i Emdrup ligger de ikke på den lade side. Og selvom man skal være god mod børn og dyr, så har drengene på Kreativ Kommunikation lært at den, der bærer arrogancen i hjertet kommer længst i den forjættede bureaubranche. 

Drengene fra KK har bakset en velskrevet og velproduceret musikvideo sammen.
Det er pis'sjovt. Og det er udført af Frederik Voetmann, Andreas Green Lorentzen og co.:

Filmlinjen på KEA: Det bli'r bedre og bedre

Husk: den 19. november er der informationsaften på Filmlinjen - den nye filmuddannelse på KEA.
Læs mere her.

Og noget tyder på, at Filmlinjen rammer lige ned i et behov.
Kaare og Per, som står bag Filmlinjen, fortæller, at rigtig mange unge allerede har vist interesse.

Og selve kommunikationsbranchen viser også stor interesse:
Både TV2 og verdens største globale bureau Aegis Dentsu/Isobar (som har dansk afdeling på Christianshavn),
har vist interesse.

Faktisk har de vist så meget interesse, at de har sagt ja til bidrage til forløbet på Filmlinjen med briefs, undervisning og meget andet godt.

 Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Den store interesse fra branchen peger på, at Filmlinjen har fat i den lange ende.

Hvis du overvejer at blive hamrende skarp til at lave film, så synes jeg, du skal tage ud og mere om uddannelsen den 19. på Københavns Erhvervsakademi, KEA.

 De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

Stram op for tekstforfattere. Og alle andre

Der er 1000 kneb, du skal have på rygraden, hvis du skal skrive en stunning tekst. 

Det meste handler om træning, træning og træning. Men her får du et godt råd til, hvordan du strammer din tekst op:

Skær overflødige ord ud.
Der er mindst 7 ord, du altid skal holde ude af dine tekster:


#VIRKELIG
"Det er virkelig ikke særlig fedt, at der kun er kage om torsdagen".
Du kan godt selv høre det. 'Virkelig' er uden reel betydning. 

#BARE
"Det er bare sådan, at for at kunne åbne bobler med sabel skal man være rødhåret".
Se - 'bare' er overflødigt, ikk'?

#MÅSKE
"Det er måske lækkert med økologiske drueagurker, men jeg er bare mere til Nutella".
'Måske' er et usikkert ord. Hvis ikke du er sikker på, hvad du mener, så lad være. Pas også på ordet 'næsten'. 

#MEGET
"Det er et meget flot komodovaran, hun har tatoveret på sit indelår".
'Meget' er et svagt ord, så drop det. Vil du gerne udtrykke noget, der fx er 'meget flot', så brug et stærkere ord, som smuk eller fascinerende.

 Charlotte strammer op, gør hun. 

Charlotte strammer op, gør hun. 

#ALTSÅ
"Det er altså ikke særlig hipster at tatovere en komodovaran på sit inderlår".
Hvad skal vi bruge 'altså' til..? Du behøver ikke understrege en pointe ved at skrive 'altså'. Den skal nok fise ind uden. 

#SÅ
"Ville du give din ene arm for Kählers jubilæumsvase, så har du et problem".
Drop 'så'. Det fylder kun, og ingen ville savne ordet (og drop nu det Kähler. Alle stribede vaser. Væk!).

#TING
"Der er 1000 ting, du skal have på rygraden, hvis du skal skrive en stunning tekst".
'Ting' er et diffust ord. Hvilke 'ting' skal man have på rygraden? Kneb? Ahh! Point taken.


Listen og tips'ene er fra BRO Kommunikations fantastiske blog.
Se hele ord-listen her.

Vil du gerne have skriveråd og meget andet godt kommunikationslir, så tilmeld dig BRO Blogs nyhedsbrev her.
Så får du endda en e-bog om sproglige synder med.

Endelig et nyhedsbrev, jeg faktisk åbner og læser. 

(nå ja - hos BRO siger de også, at "BOGSTAVELIGT TALT" er et fyldord, du skal pille ud. Jeg er ikke enig, så du får tippet i en parantes her).

Ny uddannelse for unge kreative: Filmlinjen på KEA

Vi kommer ikke uden om, at en vis portion video-skills er godt at have i værktøjskassen, hvis du vil være uundværlig i den kreative branche.

Du kan godt fare vild i diverse video-tutorials på nettet og blive semi-god til det.
Men jeg anbefaler, at du går all in og bliver prof, når Filmlinjen på KEA (Københavns Erhvervsakademi) går i luften snart.

Hvad er 'Filmlinjen på KEA'?
Filmlinjen på KEA er en 6 måneders aften-uddannelse inden for film. Du får de kompetencer, den kreative branche og dens kunder efterspørger nu.

Flere og flere virksomheder satser på bl.a. content marketing, så behovet for folk, der kan lave film, vokser. Folk, som kan deres håndværk.

(hvis du liiige skal ha' opfrisket content marketing-begrebet, så læs mit blogindlæg her)

Hvem kan gå på Filmlinjen?
Det kan unge som ældre med en relevant baggrund eller stilling. Studerende såvel som det arbejdende folk. Intet skal afholde dig fra at søge.

Hvilken slags film lærer jeg at lave på Filmlinjen?
På Filmlinjen vil du nå bredt omkring. Du bliver dels udstyret med et teoretisk fundament inden for filmgenrer og -sprog, universudvikling, historiefortælling og Disneymodellen til viden om virksomhedens behov, medieplatforme og meget andet. 

 Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Du kommer også omkring en maaasse praktisk erfaring og viden. Fx vil du prøve kræfter med scenografi, manus, storyboarding, virkemidler inden for lyd og lys og al det tekniske omkring selve kameraudstyret.
Og så naturligvis den sidste finish-proces, som bl.a. omhandler redigering, lyd og musik.

Med andre ord et bredt og solidt kursus, der giver dig en masse ballast og vigtig bagage. 

Hvornår og hvor og hvor tit?
Der er undervisning 2 aftener om ugen på KEA. Kurset starter den 5. december 2014 og slutter den 26. juni 2015. Du skal regne med en del gruppearbejde, men kan godt passe et fuldtidsjob ved siden af. 

Hvem er bagmændene bag Filmlinjen?
Udover de garvede branche-herrer, Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen, er filmmageren Francois Grandjean tilknyttet kurset. Francois har mere end 30 års erfaring og har lavet mere end 1000 reklamefilm, så han ved en ting eller to.

Derudover vil flere forskellige gæsteundervisere lægger vejen forbi Nordvest. Du kan se frem til nogle ret erfarne rotter - fx Von Triers klipper eller Jørgen Klubien, animator på bl.a. Cars og The Lion King (og nå ja, medlem af Danseorkestret).

Pris og deadline
Hele den lækre pakke koster 25.000 kr.
Men husk, som politikerne siger: Det er en investering i fremtiden. 

Optagelseskravet er en opgave, du skal løse tilfredsstillende. Opgaven er ikke umiddelbart omfattende, så rolig. Den er dog ikke ude endnu - men følg med her på bloggen, for jeg siger selvfølgelig til, når den er. 

Derudover er der bare at sige: Like Filmlinjen på facebook, så du ikke misser noget info. 
(website er naturligvis under opbygning, og kommer asap!)

13 veje til verdens bedste printannonce

The Gunn Report har analyseret 1028 af verdens mest vindende printannoncer fra de sidste 15 år.
Derefter har de lavet en liste med 13 guidelines, du bør du skæve til næste gang, du skal lave
verdens bedste sparke-røv printannonce. 

 

1. Information og facts
Hvis din sag eller produkt gemmer på spændende facts eller information, er det oplagt at fremhæve dét. Ny, vedkommende viden præsenteret på en flot måde kan blive til en virkelig vellykket printannonce. 

2. En ny indgangsvinkel
Selvom du ikke har nogle breaking news omkring dit produkt, så prøv, om du kan finde en ny, overrakende vinkel. Det kan have samme forfriskende effekt, som hvis du præsenterede et helt nyt produkt. Et eksempel er Bianco-annoncen. Det er bare sko. Men med en forfriskende ny vinkel er annoncen ge-ni-al!:

3. Demonstration af produktet
Demo hører oftest tv til, men har du et produkt, du gerne vil demonstrere i din printannonce, kan det blive ret fedt. Vis produktets bedste feature på en kreativ måde, og den er hjemme. Som i Bic-eksemplet herunder:

4. Overdriv problem/behov
De fleste produkter løser et problem. Men i stedet for at vise the happy ending, så eksekver problemet på en sjov måde. Det problem man har, inden man får dit produkt inden for døren. Herunder er fx vist problemet med at dele lejlighed med andre.
Undeforstået: Find dit eget sted med Saturday Star Property Guide:

5. Grafisk overdrivelse
En fortsættelse af punkt 4. Her handler det bare ikke om at vise den barske virkelighed, men om at overdrive problemerne på 'larger-than-life'-måden, som Samusocial har gjort herunder:

6. Sammenligning
Det overdriver fordelen ved dit produkt, hvis du sammenligner det med andre, mere gennemsnitlige, af slagsen. Er du snedig, bliver det pludselig tydeligt, at ingen andre lignende produkter giver lige så god mening.
Fx som Peugeot's 1107 med sliding door - i forhold til alm. døre:

7. Fortæl en historie
Vi æælsker historier. En god historie virker altid. Én måde, hvorpå du kan fortælle en historie i din printannonce (og det handler ikke om kilometerlange tekster), er ved at vise, hvilken rolle, produktet kan spille i dit liv.
Du kan også gå drømme-vejen og vise, hvordan livet bliver, hvis man bruger produktet, som fx denne episke printannonce fra Viagra:

8. Overdriv det grafiske
Dette punkt er det største af de i alt 13. Det virker simpelthen rigtig godt, hvis du kan overdrive produktets fordel på en langt-ude-måde. Hvor det samtidig er skideflot og megagodt tænkt. Fx som Burger King's ekstra stærke pomfritter: 

 

9. Når konteksten demonstrerer produktets fordel
Det oplagte eksempel her er Marlboro-manden. Det er ikke fordi, billederne af den seje cowboy siger så meget om selve cigarretten - og så alligevel: For "så cool bli'r du af at ryge Marlboro".
Typisk bruger man mennesker i den slags annoncer, som du ubevidst spejler dig i, når du køber produktet. Og det er ikke kun et trick, der hører Marlboro-manden til. Diesel bruger det også: 

10. Ideer båret af mediet
Det har alle dage været fedt, når mediet er brugt i idéen, eller hvis produktet er brugt på en ny, interagerende måde som herunder. Men pas på det ikke bliver søgt og ambient bare for at være ambient.
Avisen La Voz i Argentina har gjort det godt:

11. Når produktet udgør det grafiske
Hvis du kan lade dit produkt i sig selv udgøre det visuelle, er det stærkt. Brug altid lige 10 minutter af din brainstorm på dén retning. Hvis det lykkes, er både gennemslagskraft, unikhed (dét ord findes faktisk i ordbogen) og usandsynlig god branding opnået. Sqeeze har gjort det godt: 

squeeze.jpg

12. Kendte referencer
Et andet godt trick til kreativ kommunikation kan være at bruge velkendte referencer, alle kender i forvejen. Det kan være et kendt billede fra en film, fra musik, teater, kultur, etc. Tag noget velkendt og giv det et twist.
Lettere sagt end gjort, men lad dig fx inspirere af LEGO og Pond's Pore Strips: 

13. Tag del i sagen
Pointen her er, at din annonce skal invitere forbrugere/beskueren til at 'deltage' i din sag. Det er ikke nok at kigge. Du kan selv gøre noget. Fx som i WWF-annoncen herunder:



Claus Fynbo legatet

Kender du en ung, talentfuld dreng eller pige i reklamebranchen, som gør det ekstra swaaaaag? Én, som fortjener lidt mere, end at du gi'r vedkommende en omgang i baren næste gang, der er fredagsbar?

Så er det nu, du skal indstille ham eller hende til Claus Fynbo legatet. Eller - senest den 29. august.

Legatet uddeles af Kreativitet & Kommunikation - og gi'r 30.000 kr. lige ned i foret til unge kreative i reklamebranchen, som er udstyret med både forretningsforståelse og ambitioner.

Læs mere om legatet og om, hvordan du indstiller til det, her

Sidste års seje modtager var Simon Naver - AD'er hos DDB. Ganske velfortjent.

Reklamen til eksamen - hent bogen gratis

Kommunikation og Sprog har været så flinke at lægge Reklamen til Eksamen 2013 ud som pdf, så du kan hente den kvit og frit. 

Du kan hente den her

Reklamen til eksamen indeholder alle vindercases fra Advertising Effectiveness Awards 2013, så der er masser af inspiration at hente. Den analoge bog-version er udsolgt fra lageret - derfor pdf'en.

Så kan du jo bruge en regnvejrdag på at lime den sammen og tadaaa - så er der strandlæsning næste gang, solen skinner. 

Junior-AD'er søges til ægte job

Det er ikke så tit, at et bureau søger juniorfolk OG sender et godt gammeldags jobopslag ud. Istedet for at bruge word of mouth-metoden.

Men nu er det utrolige sket! Og siden verden ligger inde med en stor masse af håbefulde og talentfulde unge AD'ere, spreder jeg da lige ordet om, at RelationshusetGekko søger en junior AD'er.

Se stilingen her

Og for én gangs skyld et bureau, som trods alt har gjort lidt ud af deres overskrift. Som fortæller, hvad jeg kan få ud af stillingen i stedet for, hvem de er, og hvornår de blev grundlagt bla bla blaaaa. Og som har bygget deres stillingsannonce lidt pænt og overskueligt op. Sådan!

WeLoveTalent inviterer til øller, pøller og sol

Forleden skrev jeg om WeLoveTalent, som søger nye talenter (WeLovePeople's talentrekruttering). 

Hvad dét er for noget, kan du læse lidt om her.

Ikke nok med, at bureauet søger unge krea-stjerner. De kærlighedsfulde mennesker i Vermundsgade inviterer også til øl, grill og solskin den 31. juli. Det er fra kl. 18-21, og så kan du stille aaaalle de spørgsmål du vil om, hvordan det er at være talent hos WeLovePeople.

Du kan også bare nyde, at det stadig er sommer længe endnu, og at man kan drikke øl udendørs, mens man nyder duften af grill, smagen af brændt flute og fornemmelsen af kartoffelsalat-overload.

Tilmeld dig på facebook-eventet, der hedder 'Talentbar'.

We Love Talent søger talenter

Tilhører du ikke lige den eksklusive skare, som kom ind på Kreativ Kommunikation, Hyper Island, og hvad de nu hedder alle sammen? Og måske har du også mere lyst til learning by doing i et helt år? 

Så skal du måske overveje WeLovePeople's talentskole. Den hedder WeLoveTalent, og opgaven, du skal løse, lægger bureauet ud på deres hjemmeside den 1. august. 

 Dette års 'graduates' fra WeLoveTalent. 

Dette års 'graduates' fra WeLoveTalent. 

Du har altså en måned til at varme op. Finde højre hjernehalvdel frem fra sin sommerslumren og smøge de ternede hipsterærmer op.

Deadline kender ingen, men følg med på talenternes facebookside, som hedder 'WeLoveTalent'.

 

Første danske bog om content marketing er på banen

De allerstørste kampagner/cases, du har set i nyere tid har det tilfælles, at de er båret af godt content.

Dove er mestre i godt content. NIKE er det. Coca Cola og et hav af andre. 
Se fx NIKEs flotte 'Make It Count' her:

Og nu er den allerførste danske bog om content marketing udkommet. Den hedder Content Marketing Bogen og er skrevet af Joakim Ditlev (som også står bag bloggen contentmarketing.dk) og Signe Damgaard Jepsen fra Content.dk.

Emnet er hot hot hot, så hvis du vil være skarp på området, er jeg sikker på, bogen er en god investering. 

Du kan også klikke her for at få adgang til et gratis kapitel af bogen, der selvfølgelig både findes analogt og som e-bog.

Her på Reklamejam har jeg også selv tidligere bragt 2 basic indlæg om, hvad content marketing egentlig er. Læs Content marketing skåret ud i pap #1 og Content marketing skåret ud i pap #2.

9 tips til portfolio-making

Rigtig mange youngsters har lige fået den glædelige nyhed, at de er optaget på Kreativ Kommunikation, Hyper Island, Miami Ad School osv. Tillykke til jer!! 

Og lige så mange har netop afsluttet eller er tæt på. Og til alle jer - nye som gamle - er det garanteret ret lækkert med et par tips til, hvordan en røvlækker portfolio skal skæres.

Derfor får du (og alle andre, hvis mappe trænger til et facelift) 10 gode råd til en sej mappe:

  • Less is more. Vælg kun de idéer, der er simple og smukt eksekveret.
     
  • Kvalitet frem for kvantitet.
     
  • Fokuser på det, du er god til. Undgå at ligne én, der både er tekstforfatter, AD'er og digital designer. Din mappe skal kun afspejle dine spidskompetencer.
     
  • Læg blod, sved og tårer i din portfolio. Den skal fremkalde følelsen af 'wauw - kan man det?!' hos de kreative direktører, der ser den.
 På  Lifehack  kan du se en infograpic over basic huskeregler, når du skal lave online portfolio.

Lifehack kan du se en infograpic over basic huskeregler, når du skal lave online portfolio.

  • Din kreative tankegang skal være frisk og nytænkende, og dit strategiske grundlag så præcist, at en fremtidig arbejdsgiver ikke kan overse dig.
     
  • Gør hvad du kan for at putte noget variation i mappen inden for dit felt. En case med humor. En med en hammergod indsigt. En med en god historie, osv. På den måde kan man se, at du arbejder varieret og ikke bruger den samme skabelon for dit arbejde hver gang.
     
  • Det er blevet vigtigere end tidligere at putte noget personlighed i mappen. Lav gerne (på din online portfolio) en lile video om dig selv. Eller noget andet, der på en personlig måde siger noget om dig.

    - Det skal selvfølgelig gi' mening, hvorfor du har formet din havskildpadde i trylledej, lavet en gif med den og lagt den på dit site. Er der ingen mening med galskaben, så vent, til du har en ordentlig idé. 
Skærmbillede 2014-06-22 kl. 15.44.40.png

Analog eller digital portfolio?

  • Særligt hvis du er ung, forventes det, at du har en digital portfolio. Det er praktisk, fordi du altid har den ved hånden. Samtidig vil mange forvente, at de kan finde dit arbejde online, hvis de søger efter det på nettet. Den vil glimre ved sit fravær.
     
  • En analog mappe er god at have med til kaffemøder eller jobsamtaler, fordi det har en stærkere effekt at se dit arbejde i virkeligheden. Så udelad den ikke. Men den skal være toptunet og flot sat op. Hvis den roder, og du skal undskylde for det ene og det andet i den, kan det have modsat effekt.
  Squarespace  er også et godt sted at lave din portfolio. De er forholdsvist nemt, og der er mange fine templates at vælge imellem. 

Squarespace er også et godt sted at lave din portfolio. De er forholdsvist nemt, og der er mange fine templates at vælge imellem. 

Portfolio-tips'ene er givet af Pierre Odendaal, Chief Creative Officer hos McCann Johannesburg.

Vil du have flere tips - eller læse hele artiklen, jeg har taget udgangspunkt i - så klik på Creativebloq's link her

God fornøjelse!

Kender du Reklamelinjen? (nej det er ikke en hotline)

Note for youngsters: Den 27. juni er der deadline på Reklamelinjen. Selvom det måske lyder som en hotline for folk, der bare ikke KAN få radioreklamer nok, er Reklamelinjen altså en uddannelse for kommende reklamedamer og -drenge. Ikke dårligt.

Reklamelinjen finder du på KEA. Og er du ung, kreativ - måske lidt forvirret? og ved ikke, hvad du vil - andet end at det godt må være ovre i den kreative ende af verden - skulle du stærkt overveje Reklamelinjen.

Uddannelsen varer 9 måneder. Du skal på skolebænken hver mandag og torsdag fra kl. 18-21 fra den 1. september 2014. 

 Se selv, hvor dygtig man bliver af at gå på Reklamelinjen. Asbjørn Severin og Theis Ferrall vandt en pris i YCCA '14 og skal derfor til Cannes om lidt. De to kompetente herrer yderst til hver side er Kaare Grundtvig og Per Holm, som er de gode bagmænd bag Reklamelinjen.

Se selv, hvor dygtig man bliver af at gå på Reklamelinjen. Asbjørn Severin og Theis Ferrall vandt en pris i YCCA '14 og skal derfor til Cannes om lidt. De to kompetente herrer yderst til hver side er Kaare Grundtvig og Per Holm, som er de gode bagmænd bag Reklamelinjen.


En del af tiden er undervisning, men rigtig meget af tiden går også med brainstorms og opgaveløsning. For rigtige kunder, der kommer med ægte udfordringer, du skal løse. Hvordan du gør dét, lærer du. Du får mildest talt meget værdi for pengene og får skudt din portfolio fra start.

 Thomas Hoffman fortæller om stort og småt. Måske fortæller han også lidt om den lille film for et eller andet tøjmærke, han vist nok har høstet en pris eller 2 for. Se hele videoen med Thomas Hoffman  her  .

Thomas Hoffman fortæller om stort og småt. Måske fortæller han også lidt om den lille film for et eller andet tøjmærke, han vist nok har høstet en pris eller 2 for. Se hele videoen med Thomas Hoffman her .

Eller, altså - jeg ved det ikke, for jeg har aldrig taget uddannelsen, men jeg har hørt det ude i byen. Faktisk har jeg hørt meget godt om kurset ude i byen. 

Husk også at like Reklamelinjen på KEA på facebook. Her kan du nemlig finde et hav af videointerviews med spidserne fra den danske reklamebranche. Sådan nogle, som du bliver undervist af på Reklamelinjen, i øvrigt. Go go go. Og like like like. Og ansøg! Senest 27. juni.