Reklamemand på vildveje

Lige så festlig og eftertragtet vores kære reklamebranche kan være, lige så stor trang kan man få til at vende den ryggen for en stund. Komme væk fra skærmen, deadlines, mail-helvedet, projektlederræset, kampen om det næste pris og al andedam-sladderen.

Ovenstående har muligvis en finger med i spillet, når den københavnske AD'er, grafiske designer og fotograf, Jeppe Kuld, har valgt at bruge de kommende måneder i vildmarken på en af verdens hårdeste vandreruter. 

 Jeppe Kuld in action.  Fotograf Jacob Unna. 

Jeppe Kuld in action.  Fotograf Jacob Unna. 

Jeppe er uddannet fra Kreativ Kommunikation på DMJX og røg direkte videre til et job på TBWA. Han har også været også en tur i Cannes og hive bronze hjem i Young Lions i print med makkeren Tobias Løvschall Wedel. 

 Annoncen, som skaffede Jeppe og Tobias bronze i Young Lions i 2014.   

Annoncen, som skaffede Jeppe og Tobias bronze i Young Lions i 2014.   

Men Kuld har lagt jobbet bag sig og dyrker nu de ting, han elsker allermest: naturen og fotografi.

 Fotograf: Jeppe Kuld

Fotograf: Jeppe Kuld

Kombinationen af natur og fotografi har givet Jeppe en pæn skare af Instagram-følgere på @kuld, ligesom Jeppe har brugt sine kreative evner til at skabe The Explorer & The Pioneer med makkeren Jacob Hvidtfeldt. 

 Fotograf Jeppe Kuld

Fotograf Jeppe Kuld

Og i disse dage når Jeppes udbryder-karriere så sit hidtidige højdepunkt.

Mandag den 11. april tager han til USA for at starte den ca. 4300 km. lange tur fra Mexico til Canada, kaldet Pacific Crest Trail. En af verdens hårdeste vandreruter ( i øvrigt samme rute, som Reese Witherspoon går i filmen 'Wild'). 

Om ruten skriver Jeppe på sit site: 

"Ruten byder på alt fra ekstrem varme til ekstrem kulde, bjørne, pumaer, klapperslanger, tørkeområder, sneklædte bjerge og kold regnskov."

Følg Jeppe og hans eventyr på @kuld på Instagram eller på The Explorer & The Pioneer.  

God, god tur fra Reklamejam!!

9 gode snapshots (og 1 mindre god)

Reklamejam har været på gader, stræder, i gamle inspirationsmapper, i Brugsen, hjemme i mors snack-skab, i bad og meget mere. Og DET er der kommet nogle billeder af emballager, foldere og andet reklamehejs ud af. Ting, jeg af forskellge årsager gerne vil dele med dig. 

Det meste i denne omgang er faktisk ting, der får thumbs up. Pånær bl.a. en shampooemballage fra DOVE, som er så slem, at du SKAL se den. 

Scroll ned, sund dig lidt og hit med din mening i kommentarfeltet.

1. Første ting er en gammel flyer fra Tivoli, jeg fandt i mine arkiver. Det fine gækkebrev kom med posten og er en reklame for årskort til Tivoli. Idéen er ikke så original, men den er raffineret eksekveret og teksterne er fine. Og den passer godt til Tivoli. 

2. Næste 'ting' er en godgammel printannonce for KiMs Egochips. Jeg tror faktisk, jeg har hevet annoncen ud af et MIX-blad en gang i 00'erne..

Det er Wibroe, Duckert & Partners, der står bag. Det er muligt, du ikke kan lide Partners' Stofafilm, men dén her gyldne sag er sød og enkel.

3. Og så fandt jeg den her latterlige emballage fra DOVE. Al respekt til DOVE og deres kampagner, men prøv at sætte stopuret. Hvor lang tid går der, før du har fundet ud af, hvad den her tube indeholder? Ja sorry. 
Men jeg synes, det er imponerende, så meget lirum-larum, de har fyldt emballagen med. Fremfor blot navnet på det, den indeholder

(Og hvad dælen er 'hair therapy'?)

4. Det her en bannerannonce for Munkebro Mikrobryggeri. Det er overhovedet ikke raketvidenskab, bryggeriet har begået med bannerannoncerne, men jeg tager dem med her, fordi jeg lagde mærke til dem. Det retro, tegnede univers skiller sig nemlig ud fra mange andre 'larmende' bannerannoncer.

Et fint eksempel på, at man godt kan være en bannerannonce OG se pæn ud samtidig.
(- men nu er jeg også fan af øl. Skal ikke kunne sige, om det var dét, der fik mig til at kigge på annoncen..) 

5. Næste lille sag er en emballage fra Svansø, hvis navn tændte mit tekstforfatterhjerte.
Meget sødt. Ligesom SBRØD fra KiMs.  

6. I TIGER kan du købe alskens ting i pæne emballager. Fx de her frø. Man får næsten lyst til at joine mængden af instagrammers, som er gået amok i 'se-jeg-sår-mine-egne-krydderurter'-billeder...
Eller i hvert fald bare have poserne liggende fremme, til hvis fingrene en skønne dag skulle blive grønne.

7. Og så er der KiMs igen. Denne gang en spritny emballage for deres nye chokolade med saltede mandler. Eller er det saltede mandler i pladeform?

Reklamejam stod i Fakta og undrede sig over, at der på en plade chokolade står MANDLER med store bogstaver. Det er vel først og fremmest chokolade, det handler om?
Hvis jeg vil have MANDLER, skal jeg hen i mandel-afdelingen.

Jeg kan godt se, at det er svært for KiMs at skrive CHOKOLADE, for det er overhovedet ikke det, vi forbrugere forbinder KiMs med. Men det er lidt som om, KiMs laver samme nummer som Dove ovenfor. Hvad emballagen egentlig indeholder, skal man se godt efter.. (sat på spidsen, naturligvis).

PS: KiMs' chokolade smager fint nok. Men ikke bedre end Marabou. Og så længe, der kun fås mælkechokolade, foretrækker jeg punkt 8 på listen (se nedenfor).

8. KiM's er lidt fjollede, når de kalder deres chokolade for MANDLER, men Friis-Holm må gerne kalde deres chokolade 'GUATEMALA'. 

For Friis-Holm er et chokoladebrand. Og der er ikke så meget lir, der tager opmærksomheden på emballagen, så jeg stod ikke i Brugsen og tænkte over, om jeg nu købte et Sydamerikansk land i pladeform.

Jeg tænkte snarere: "Please smag godt, så jeg har en undskyldning for at købe så dyr og pæn chokolade fremover". 

Heldigvis smager GUATEMALA godt (hvilket Friis-Holm også lige selv har nævnt på emballagen..)

9. Sidste sag i denne omgang er lidt snyd, for den er ikke dansk. Jeg fandt denne kødemballage i Harrod's i London og kunne ikke stå for den fine kød-illustration. 

Nyt dansk mobilselskab vil gøre verden til et bedre sted

Danmark har fået en virksomhed, der lever sin CSR-strategi for fuld udblæsning.

For det nyopstartede, danske mobilselskab GreenSpeak er CSR ikke blot en mission nedfældet på et par linjer i personalehåndbogen. Næ, når folkene bag GreenSpeak siger, de vil gøre verden til et bedre sted, så mener de det faktisk.

Men fordi vi efterhånden kender telebranchen, kunne man tro, at her blot er tale om en gang frelst salgs-ævl pakket ind i økologiske argumenter og serveret af CBS'ede slipsedrenge med hurtigknippersko.

Reklamejam har nu på fornemmelsen, at GreenSpeak mener det. At GreenSpeak er en oprigtigt velmenende virksomhed, du skal tage hatten af for.

For GreenSpeak GØR faktisk verden til et bedre sted. For eksempel donerer virksomheden al overskud til velgørende formål. Og du kan som kunde selv være med til at bestemme, hvilke. 

Og så er månedslønningerne på max 30.000 kroner for alle medarbejdere. Også direktøren.
Indtil videre arbejder folkene bag GreenSpeak dog gratis. Virksomheden skal lige give overskud, inden der er råd til lønninger. 

Virksomheden satser på et kundekartotek af ligesindede; dvs. kunder, der har lyst til at støtte gode formål. Kunder, for hvem det ikke er afgørende, om abonnementet kan fås en smule billigere hos konkurrenten.

Du kan med GreenSpeaks egne ord høre, hvad den usædvanlige forretningsstrategi går ud på:

Fra Reklamejams side er der fuld thumbs up til virksomheden. Nøj, hvor er det dejligt med en (umiddelbart) gennemsigtig virksomhed med en så flot strategi. Jeg håber, GreenSpeak får medvind i de grønne sejl - og at vi ser flere af den slags virksomheder fremover.

Besøg GreenSpeak's eget site og like deres Facebookside her

Kampagne: Bliv donor og få en logo-tatoo

Giv Blod i region hovedstaden har været ude med kampagnen 'Et prik for livet'. Kampagnen skulle rekruttere bloddonerer - og meget gerne unge mænd, da det særligt er dem, der mangler i blodbanken.

Fair nok. Det er en god sag, så det må de gerne reklamere for.

'Et prik for livet' er dog en mere kontroversiel kampagne, end vi normalt ser fra blodbankens side. 
Kampagnen opfordrer til, at du kan få en tatovering af Giv Blods logo inkl. din blodtype.

 Det er et af disse motiver, du kan vælge at få tatoveret, hvis du vil sprede budskabet om at blive bloddonor.

Det er et af disse motiver, du kan vælge at få tatoveret, hvis du vil sprede budskabet om at blive bloddonor.

Kampagnen peak'ede den 15. juni på Gammel Torv i København, på Den internationale Bloddonor-dag. Da blev de første tusser lavet til 200,- kroner. Det er The Old Barbershop, der står bag, og tussen koster i dag 400 kroner, hvilket er en fordelagtig pris, ifølge Giv Blod. 

Du er stadig velkommen til at komme ind og få tatoveringen, selvom kampagnen som sådan ikke længere kører.

Men kampagnen deler vandene. Og først og fremmest kunne man jo tænke:
"Får man ikke netop karantæne i blodbanken, efter man er tatoveret?" Og jo, det gør man.
Men som de siger på Giv Blods Facebook-side, så kan det times på en måde, så man kun er væk fra blodbanken i 4 måneder. Normalt går der alligevel 3 måneder mellem hver tapning.  

Et af de større kritikpunkter handler om, at region hovedstaden inden for andre områder netop oplyser om faren ved tatoveringer. Og derfor giver det ikke mening, når en anden instans af regionen opfordrer til tatovering. 

Jørgen Serup, professor og leder af Tatoveringsklinikken, Bispebjerg Hospital, siger:

"Det trækker i to vidt forskellige retninger. Med det her initiativ er GivBlod med til at skabe tatoveringsofre, som vi skal reparere her på Bispebjerg. Det er en eklatant logisk brist, som ikke kan rummes indenfor den samme region. Det kan ikke være meningen, at GivBlod skal skabe sygdom".


Og så er det lige dén med, at den røde tatoveringsfarve er den farligste, hvilket professoren også nævner i et interview med TV2 Lorry.

Hos Giv Blod siger man, at muligheden for tatoveringen er et ønske, bloddonorene har givet udtryk for gennem længere tid. Det er derfor en specifik måde at imødekomme de unge på.

Læs selv, hvad Giv Blod siger om kampagnen på Giv Blods Facebook-side:

Hos The Old Barbershop vurderer de, at ca. 3000 danskere har fået tatoveringen indtil nu. 
Se fx her, hvad Ottilia siger om sin nye tatovering:

Reklamejam synes, det er overraskende mange, der gerne vil have et logo forankret på kroppen.
Men måske er det blevet en trend. René Dif fik jo også Masterchef-logoet tatoveret på armen, da han vandt programmet:

Tillykke til Dif. 

Til gengæld synes Reklamejam, du skal se at få meldt dig ind i bloddonor-klubben, hvis du ikke allereder er der.
Meld dig som bloddonor her.

Nå. Hvad synes du så?
Ville du overveje tatoveringen?
Og hvad synes du egentlig om at få et logo tatoveret?

Ordbog for nytilkomne

Reklamejam bringer her 15 ord og udtryk, til dig, der er ny i branchen. Ord, du stensikkert vil få brug for at kende, når du først sidder i bureau-saksen:

 

1. Vinterlandskab:
Når billede og tekst siger nøjagtigt det samme. Fx hvis din annonce viser en prins på en hvid hest, og overskriften siger ’Prinsen på den hvide hest’. (gaaaaab).

Der er en grund til, fænomenet har fået navnet ’vinterlandskab’, men forklaringen er lidt lang,
så ring på 25571212, hvis du vil have den.

 

 Vinterlandskab hos Casino.dk

Vinterlandskab hos Casino.dk

2. Pre-roll:
Reklamerne, som kiler sig ind før din Youtube-film. Skal du lave en pre-roll, så husk, at folk klikker væk fra den efter 5 sekunder. INGEN (udover nørdede reklamefolk) ser det hele.

Det er der mange pre-roll-skabere, som glemmer. Derfor indtræffer pre-roll’ens budskab først i det 10. sekund. Når målgruppen er over alle bjerge.

 Du får her et eksempel på en smuk pre-roll:

3. Indsigt:
Indsigten er rygraden i en god idé. Skal du finde på en helstøbt kampagne, handler det om at have indsigt i, hvordan vi mennesker tænker og agerer i en given situation. Indsigter er typisk noget, vi ikke er bevidste omkring, men som kreativ skal du kunne se skoven for bare træer (beklager klichéen) og få øje på indsigten.
Det er nemmest at forklare med eksempler:

- Man stiller sig altid i supermarkedets langsomste kø.
- Man lugter til sine egne prutter.
- De fleste hundeejeres yndlingsreplik er "den gør ikke noget". U-an-set hvad.
- Når man bliver fuld, bliver det modsatte køn flottere at se på.
Og så videre.
 

4. Tekstforfatter: 
Én, som hhv. skriver tekster og idéudvikler. Tekstforfatteren på et reklamebureau er hverken ansat som journalist eller romanforfatter. Til gengæld er tekstforfatteren ligeså kreativ som AD’eren, selvom nogle AD’ere ikke vil være enige hér.


5. POS: 
Står for ’Point of Sales’. Det blev du ikke spor klogere af.
POS er al form for butiksmateriale. Fx de papskilte, som hænger i loftet i din netto. Klistermærker på gulvet.
Små skilte på hylderne. Eller store pap-arrangementer, som skal agere fx tyggegummi-hylde i en kampagneperiode. 
 

6. USP:
Unique Selling Point. Altså produktets største/unikke fordel. Dét, du skal lægge vægt på, når du kommunikerer. Mange opererer med USP’er i flertal. Men egentlig er det lidt noget vås. ’Unique’ betyder jo implicit, at der kun er én af slagsen.


7. Tidsregistrering:
En disciplin, mange garvede kreative endnu ikke helt har styr på.
Vent og se. Bogholderen skal nok fortælle dig det, når du glemmer det.


8. TVC:
En reklame på tv. Mere teknisk er dét ikke. Står for TV Commercial.


9. Kage:
Kan være en hulens masse ting. Eller. Det er selvfølgelig noget med kalorier.
Men bag kagen står næsten altid én, du skal sige tillykke til. De mest typiske årsager får du her:

10. Kaffe:
Er du på vej ind i branchen som piccoline eller piccolo og opsat på at give et godt indtryk? Notér dig følgende:

Når kaffemaskinen er i stykker, så smid, hvad du har i hænderne og få den fikset. Siden bureau-bajerne blev udskiftet med kaffe i starten af 00’erne, er bureaubranchen til forveksling kommet til at minde om et læreværelse. M
anglen på kaffe er derfor en fornærmelse af de helt store. 


11. Den kreative direktør:
Oftest en mand. Den kreative direktør bærer solbriller indenfor om sommeren. Og han er den mand på bureauet, som har mindst tid. Og den største bil. Bor typisk nord for København sammen med resten af reklamebranchen.


12. VO:
Voice over. Til film eller radio.


13. KK:
’Kreativ Kommunikation’. Uddannelse på Mediehøjskolen i Emdrup. Uddannelsen er berygtet for at udklække ret mange kreative talenter, som nok ikke ligefrem har skumgummi på albuerne. Til gengæld har de flotte mapper. Og selvironi:

14. SoMe:
Social Media.


15. Stock-udtryk:
Når noget ligner noget, man har fået fra en standard-billedbank-løsning. Det er ikke så fedt.
Det her billede emmer fx af stock: (især tandpastasmilet helt ude i højre side)

 Stock for fuld knald.

Stock for fuld knald.

- Til gengæld kan du finde lækre, gratis billeder, som du gerne må bruge offentligt, på Pexels.com.

Bonus:
Er du i øvrigt i tvivl om, hvordan du udtaler bureauernes kringlede navne, får du en udtale-liste her. 

Glædelig jul til DIG

Det er liiige oppe over. Det er jul i morgen, om du vil det eller ej. Om sværene er sprøde eller ej.
Om familien er samlet eller ej. Hjemmelavet konfekt eller ej.

På trods af alle de ting, vi ikke nåede i december, og al den stress, det har kostet, holder vi troligt fast i julen. Naturligvis. For det er hyggeligt, når først freden har sænket sig, ungerne er lagt i seng, Bailey'en er fundet frem og du kan slappe af til lyden af opvaskemaskinens sagte brummen.

Ok ok, jeg sætter tingene på spidsen nu. 
Men hos Ogilvy Paris har de testet jule-konceptet. Og det gik ikke just rent ind.

Tak fordi du læser med på bloggen! 
Jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul og alt det bedste i det nye år!

20 designer-freebies i oktober

Gratis er ikke nødvendigvis godt.
Fx: Ligegyldigt, hvor gratis et toiletsæde med karryfarvet pels var, ville hverken du eller jeg røre det. 

Et eksempel på, at gratis ER godt, er de 20 gratis features, du kan hente hos UltraLinx.
Men de er kun gratis i oktober, så hurry up! 

Hent alt fra en skabelon til dit CV, en stak gratis ikoner, flotte templates til dit website, iphone 6 mock ups og 16 andre gode sager, du som createur kan få brug for.

13 tips til at starte dit eget kreative bureau

Drømmer du om at starte dit eget bureau inden for et-eller-andet-kreativt?

Et sted, hvor der er et uendeligt antal timer til hver opgave. Hvor bureau-Lamborghini'en altid er til fri afbenyttelse, og hvor kaffemaskinen aldrig er i stykker?

Du får 13 stensikre tips med på vejen nedenfor ;-)

Billedet stammer fra designsitet UltraLinx, hvor du kan finde MASSER af cool eyecandy-designer stuff. 

Tekstforfatterens farvekort er nu til salg

Jeg har tidligere her på bloggen omtalt Dantoneguiden. En vifte af Pantone-lignende kort, som sætter fokus på nuancerne i det danske sprog.

Af juridiske grunde hedder guiden nu  'Danske Toner'.
Og nyheden er, at guiden nu er til salg!

Danske Toner er opfundet af tekstforfatteren Thomas Nørgaard fra TN Reklame (det er bl.a. ham fra 'Lej et Lig'). Han siger selv:

- "Farverne har deres vifter, der gør det nemmere at finde den rette tone og sikre et ensartet udtryk. Men hvad med sproget? Her findes der lige så mange nuancer og toner, som du kan farve din kommunikation med".

Guiden er smart, fordi den giver dig synonymer på et givent ord - opdelt i hårdhedsgrader. Noget, jeg som tekstforfatter tit har brug for.  

Guiden koster 250 kr., og vil du købe den, skal du skrive det i en mail til tn@tnreklame.dk.
Du kan læse mere om guiden her

Dantone enkeltsider.jpg
supportig_pictures4.jpeg

Reklamejam er back on track

Den sidste uges stilhed på bloggen skyldes, at undertegnede har været på cykelferie i Nordjylland. Uden computer (ok - kan godt blogge fra iPhonen, men det fungerer ikke optimalt). Lidt af en udfordring, men sikkert sundt for krop og sjæl. 

Desværre ankom et langtidsholbart regnvejr i nøjagtigt samme øjeblik som undertegnede + kæreste arriverede i Løgstør. Derfor kom busserne fra Midttrafik til at spille en vigtig rolle på ferien. 

Og apropos Midttrafik: Du får lige denne episke film fra Thomas Falkenberg og M2

Reklamedamen er atter back in town, og jeg har lækre sager i vente!
Så husk at tjekke Reklamejam + facebook fraaaa NU af!

YouSee can't see.

Kombinationen af et kreativt (og ekstremt tålmodigt) menneske OG verdens officielt dårligste kundeservice har mundet ud i en noget usædvanlig sag hos YouSee.

Kreativ direktør og partner i Advance, Morten Kirckhoff, har indtaget rollen som den bønfaldende og evigt optimistiske mand, der bare har ét eneste ønske: At blive kunde hos YouSee.

Noget, de fleste virksomheder vil elske. Bare ikke YouSee. Her gør de, hvad de kan for at forhindre nye kunder i biksen.

Morten har bedt YouSee om at blive kunde hos dem over 30 gange. Mindst.

Skærmbillede 2014-07-22 kl. 00.03.37.png

Ovenfor viser, hvordan det startede. 

Læs selv den obskure, sørgelige og tragikomiske dialog mellem Kirckhoff og medarbejderne hos YouSee - som åbenbart ikke er blomsten af Danmarks ungdom -  her

 'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

Kender du Reklamelinjen? (nej det er ikke en hotline)

Note for youngsters: Den 27. juni er der deadline på Reklamelinjen. Selvom det måske lyder som en hotline for folk, der bare ikke KAN få radioreklamer nok, er Reklamelinjen altså en uddannelse for kommende reklamedamer og -drenge. Ikke dårligt.

Reklamelinjen finder du på KEA. Og er du ung, kreativ - måske lidt forvirret? og ved ikke, hvad du vil - andet end at det godt må være ovre i den kreative ende af verden - skulle du stærkt overveje Reklamelinjen.

Uddannelsen varer 9 måneder. Du skal på skolebænken hver mandag og torsdag fra kl. 18-21 fra den 1. september 2014. 

 Se selv, hvor dygtig man bliver af at gå på Reklamelinjen. Asbjørn Severin og Theis Ferrall vandt en pris i YCCA '14 og skal derfor til Cannes om lidt. De to kompetente herrer yderst til hver side er Kaare Grundtvig og Per Holm, som er de gode bagmænd bag Reklamelinjen.

Se selv, hvor dygtig man bliver af at gå på Reklamelinjen. Asbjørn Severin og Theis Ferrall vandt en pris i YCCA '14 og skal derfor til Cannes om lidt. De to kompetente herrer yderst til hver side er Kaare Grundtvig og Per Holm, som er de gode bagmænd bag Reklamelinjen.


En del af tiden er undervisning, men rigtig meget af tiden går også med brainstorms og opgaveløsning. For rigtige kunder, der kommer med ægte udfordringer, du skal løse. Hvordan du gør dét, lærer du. Du får mildest talt meget værdi for pengene og får skudt din portfolio fra start.

 Thomas Hoffman fortæller om stort og småt. Måske fortæller han også lidt om den lille film for et eller andet tøjmærke, han vist nok har høstet en pris eller 2 for. Se hele videoen med Thomas Hoffman  her  .

Thomas Hoffman fortæller om stort og småt. Måske fortæller han også lidt om den lille film for et eller andet tøjmærke, han vist nok har høstet en pris eller 2 for. Se hele videoen med Thomas Hoffman her .

Eller, altså - jeg ved det ikke, for jeg har aldrig taget uddannelsen, men jeg har hørt det ude i byen. Faktisk har jeg hørt meget godt om kurset ude i byen. 

Husk også at like Reklamelinjen på KEA på facebook. Her kan du nemlig finde et hav af videointerviews med spidserne fra den danske reklamebranche. Sådan nogle, som du bliver undervist af på Reklamelinjen, i øvrigt. Go go go. Og like like like. Og ansøg! Senest 27. juni. 

Ekstra Bladet på højniveau

Det ALLERSTØRSTE ord på forsiden af dagens Ekstra Bladet er 'fallenter'. 

Jeg ved ikke, hvad det betyder. Jeg har faktisk aldrig hørt ordet før (men hva' fa'en.. Jeg er også bare tekstforfatter). Fake talenter = fallenter?

Gad vide, om Ekstra Bladets kernelæsere er med på dagens konkurs-lingo..

image.jpg

Nu har jeg undersøgt sagen: Fallent kommer af latin og betyder 'at fejle/mislykkes'. På nudansk betyder det, at ens hus er erklæret konkurs og er i behandling ved skifteretten.. Se selv hos Gyldendal.

6 fra ugen der gik

Jeg har tømt iPhonen og deler lige et par snapshots med dig fra ugen der gik:

Ok, sorry - ikke det bedste billede med al det genskær. Men du har helt sikkert set Oreo's forskellige outdoors rundt omkring i bybilledet. Og det er efterhånden feset ind hos os, at Oreo ikke bare er en kiks med hvidt snask i midten.

Oreo er kiksenes konge. Den overlegne player-kiks, som hiver alle de gode point hjem og troner på kikse-hylden i supermarkedet, fordi der hører 117 ritualer med til, hvordan du skal spise den. Fascinerende, at en kiks kan hypes til de højder.

Hvad synes du om outdoor'en fra Oreo? Er den sjov eller forvirrer den dig?


Jeg har før bragt en annonce fra Geberit her på bloggen, og nu er jeg nødt til at dele sidste nyt fra dem igen.

Annoncen her reklamerer for Geberits skylle-toiletter, som vasker dig i nummi, så du bliver helt ren. På japaner-måden, forestiller jeg mig. Jeg forestiller mig også, at det bliver noget værre vandsjask, som man så skal til at tørre op, hvorefter toilettet stopper, fordi man har brugt for meget toiletpapir. Nå. Det er også underordnet, hvordan det virker.

Det sjoveste er hjertetnumsen, som er kastet ind i annoncen på 'numse-in-your-face'-måden. Hvad synes du om dén?


Juicemarkedet har set endnu en variant. Man skulle tro, markedet (og maverne) var mættet og derfor ikke havde brug for flere to-go juices. Men denne her 'Organic Human Bio Juice' fandt jeg på grøntsagshylden i Kvickly, hvilket adskiller den lidt fra konkurrenterne. Og får mig til at tænke, at så er den nok fyldt med grøntsager istedet for frugt (og frugtsukker).

Når man tænker på det faktum, at verden er FULD af juices og smoothies, skal der satmes brillieres med et godt emballagedesign, hvis man skal overgå konkurrenterne. Og de her emballager ligner bare ikke noget, der indeholder naturlige ingredienser, synes jeg.

Hvad synes du om Organic Human-emballagerne? 


Karolines Køkken har lavet softice. Man må vel forny sig. Og Karoline har været i mormors sommerhuskøkken og finde inspiration til emballagerne, tror jeg. Farverne er fine i lyserød og lyseblå og skal nok lande i en del pigers indkøbskurv henover foråret og sommeren. Fordi de pynter (...inde i din fryser ganske vist).

-  Oder was? Synes du i virkeligheden bare, det er underligt, at softicen ikke ligger i frysedisken? (hvorfor gør den egentlig ikke det?)


Og i går gik turen så til go'e gamle Netto. Og her fandt jeg noget sjovt. En karsefarm! Du kan blive din egen karsebonde og køre karseproduktion inkl.  ko og indhegning hjemme i køkkenet med Albertines Karsefarm. Sødt.

Sidste input fra ugen er et billede af Beauvais' etiket på deres danske rødbeder. En etiket med indbygget patina/køkkensnavs i kanterne. For så tror vi måske, vi selv har syltet rødbederne..?

Hvad synes du om etiketter som denne, der giver sig ud for at være autentiske og hjemmelavede?

Hvilken bureau-type er du?

Drømmer du om en plads i den famøse bureaubranche (så du med rette kan bruge hashtagget #osidenkreativeklasse)? Eller er du allerede i branchen, men i tvivl om du sidder på den rigtige hylde? Fortvivl ej. Jeg kortlægger lige de forskellige bureau-typer, så du får et nemt overblik over, hvor du hører til. 

Projektlederen:

Oftest i hunkøn. Hun har stil, er feminin og har ufatteligt meget styr på tingene. For real. Det er omsonst at nævne, at hun altid kommer til tiden. Skrivebordet er ryddet, papirerne ligger i sirlige stakke, og i skuffen har hun en lækker creme og en pose bolsjer, som hun har selvdisciplin til at lade vare i flere uger.

Projektlederen har en proppet kalender med lige dele G&T-dates, briefingmøder og forældresamtaler/hente-bringe-i-sportsklubben-aftaler - og så er hun velklædt. Pænt hår og ditto negle, du ved. Hun ses ofte i sorte jeans eller i noget jersey-haremsbuks-agtigt med en nydelig bluse til + et tørklæde. Sådan ét, som bare er til pynt og bundet i en stor knude foran. I pang eller pastel. 

Projektledere dufter godt og ser altid pæne ud. Selv på tæt hold mandag morgen. Endelig ses hun oftest i bevægelse på bureauet - typisk målrettet på vej tur/retur fra kreativ afdeling. Og så er projektlederen glad for salat, hytteost og brunch søndag.

 Projektlederen har falkeblik for dine overspringshandlinger, og hun er trænet i at kigge de kreative over skulderen. 

Projektlederen har falkeblik for dine overspringshandlinger, og hun er trænet i at kigge de kreative over skulderen. 

De kreative:

Her forstås AD'erne og tekstforfatterne. Måske synes AD'eren ikke, at tekstforfatteren er rigtig kreativ. "Det er jo bare noget med Word". Til gengæld synes tekstforfatteren, at tekst altid vil være langt mere kompliceret end at sætte former og farver sammen i Karl Smart-Photoshop.

De kreative elsker, at de er "de kreative". Måske synes den kreative også lidt, at han (det er desværre oftest mænd) endda tilhører den vigtigste del af bureauet. Ja af branchen i det hele taget. Han er så'n lidt kongen af det hele. 'Kreativ' er nemlig danskernes yndlingsord p.t.

Det forventes af den kreative, at han roder på sit bord. Måske kommer lidt for sent. Går i sneakers, kører på dyr cykel, har skæg og bor på Vesterbro. Sidstnævnte er dog så tyk en kliché, at selv ikke Amin Jensen vil kunne hamle op med den. Den er iøvrigt også misvisende. 

- Youngster-udgaven af de kreative (hankøn) er iført tophue, sneaks og flannelskjorte-ish. Der er ikke så meget at diskutere dér. Du kan selv tage ud på mediehøjskolen på Kreativ Kommunikation-linjen og tjekke efter.

 OK - måske er  alle  kreative ikke fuldblodshipstere, men de unge krea-knægte er. I hvert fald uden på tøjet. 

OK - måske er alle kreative ikke fuldblodshipstere, men de unge krea-knægte er. I hvert fald uden på tøjet. 

Kontakt/account:

 Kontaktfolk har mange bolde i luften OG stadig overskud til at smile til kunderne. 

Kontaktfolk har mange bolde i luften OG stadig overskud til at smile til kunderne. 

Her kommer suits'ene på banen. Lejlighedsvis i hvert fald. De høje støvler. De spidse sko. Tjekket look. Kontaktfolk kan være begge køn ("tvekønnede?" Neeej, du ved, hvad jeg mener), og så er de allesammen udklækket på handelshøjskolen.

Kontaktfolk har desuden det til fælles, at de er gode til smalltalk. På en måde, så du enten føler dig som et ganske særligt menneske i deres selskab - eller på den ustoppelige måde, hvor det kammer over. 

Kan du leve med, at frokosten ikke partout indtages kl. 12 sharp hver dag, men sommetider on the go? Er du cool af natur, strategisk tænkende og kan finde rundt i Excel og sløje Powerpoint-slides til husbehov? "Så er det nok dig, vi leder efter" som man siger. Aka: Så falder du nok ikke helt ved siden af i en kontaktafdeling. 

 

... Har du fundet dig selv nu?