After Eight, Marabou og Biltema

Der er gået jul i den, men bare rolig - vi er halvvejs mod juleaften, så ræset er snart ovre.

Mens vi venter, har Reklamejam fundet lidt, vi skal kigge på. Jeg vrider mig i hænderne og glæder mig til at vise dig dette sære påfund fra After Eight.

25323210_10155577172980091_1085347810_n.jpg

Det lugter lidt af, at marketingdamerne hos After Eight har tænkt 'vi vil også være med på det dér jul'! og så har de fundet på noget så søgt som æbleskiver med After Eight-smag.

Billedet er efterfulgt af VERDENS længste opskrift, se nedenfor.

Jeg står af på flere planer.

'Rør blot ikke ved min gamle jul', står der i sangen 'Sikken voldsom trængsel og alarm', og den slags skal man tage seriøst. Man må godt lave fiflerier hjemme i køkkenet, men de skal ikke tvinges ud på Instagram.

Det dufter nemlig slet ikke af julebag; det lugter af et brand, som partout VIL være med på jule-vognen og lave jule-content, og som VIL have, at vi skal forbinde After Eight med jul. 


Det skulle After Eight have gjort:
Hvad nu hvis After Eight var gået i den modsatte grøft og havde taget parti med alle dem, der ikke gider julen?

Hvis After Eight var belønningen til alle dem, der er tvangsindlagt til jul med gaveræs, fulde onkler og 800 børn - og som først, når ungerne er puttet efter kl. 20.00 - kan slappe af og nyde en After Eight?
Det havde da været 100 gange mere overlegent.

Du får VERDENS længste Instagram-tekst / opskrift på æbleskiver med After Eight her:
 

25323442_10155577173000091_539137385_n.jpg
25323366_10155577173035091_127336246_n.jpg


Næste ting, Reklamejam retter spottet på, er BILTEMA.
Her står københavnske læsere måske af, for BILTEMA ligger ikke i København. Til gengæld er kæden stærkt repræsenteret i Jylland - men DOG også i Slagelse og Næstved.

Nå, men BILTEMA minder lidt om Harald Nyborg, bare i bedre kvalitet. En butik, som har ALT inden for praktiske ting og værktøj til bil, hus, have og dén slags. Lidt en mandebutik. Alligevel charmede deres juleavis mig, fordi den netop IKKE er mande-agtig.

Jeg kan se, BILTEMA har gjort en dyd ud af at være magasin-agtige og også tale til kvinderne gennem redaktionelt indhold, cupcake-opskrifter (selvom cupcakes er lidt last year), indpakningstips, indretning osv.

BILTEMAs normale katalog.

BILTEMAs normale katalog.

BILTEMAs julekatalog.

BILTEMAs julekatalog.

Jeg faldt især for forsiden, som er trykt på lækkert mat papir - og fri for splashes, tilbud, call to actions, og hvad man ellers kan proppe på i kampens hede.

Forsiden er blot med et sympatisk budskab om, at julen ikke skal være dyr.

Godt gået, BILTEMA. 

25323440_10155577026750091_448263994_n.jpg
25287344_10155577026790091_279910669_n.jpg
25323832_10155577026770091_1057509603_n.jpg

 

Og så er Marabou ude med en jule-kampagne, der handler om, at du kan bygge dit eget chokoladehus og vinde Marabou. Påfundet kørte godt nok også sidste år, afslører Marabou's Instagram, men ok.

Ideen er klart bedre end After Eight's æbleskive-idé. 

Faktisk er det meget sødt - og det er meget involverende med et decideret kampagnesite med udførlige guides til, hvordan man gør.

Kampagnen er dog lidt 'reklamet', og der er heller ikke voldsomt med engagement på Marabou's Facebook.

Det fedeste er, at Marabou har bikset noget socialt boligbyggeri sammen i chokolade. Med sirener på taget og altaner i farver på dén der måde, hvor kommunen har været lidt for kreative...

Skærmbillede 2017-12-12 kl. 20.52.49.png

Fra Marabou's kampagnesite Marabouchokoladehus.dk:

Skærmbillede 2017-12-13 kl. 21.13.17.png


God weekend til dig.