Props til Henrik Juul

Det er svært at få bureaufolk i tale. Især når vores arbejde i høj grad er baseret på 'synsninger'.
For hvem tør være den første til at skyde et arbejde ned eller rose det uhæmmet - hvis det nu viser sig, at man tog fejl, og resten af teamet eller branchen havde modsat holdning?

Men et (relativt) nyligt indlæg på Bureaubiz om Partners nye Stofa-film har overophedet kommentarsporet fuldstændig. Det er ganske imponerende og får 'Nationen' på Ekstra Bladet til at ligne en harmløs mødregruppe.

Reklamejam vil godt sige tak til Henrik Juul fra Partners for at have skabt en film, der endelig fik folket til tasterne. Og for at give undertegnede det bedste branchegrin længe.

Følgende ord optræder i kommentarsporet under Stofa-filmen:

'Latterligt' 
'Værste' 
'Gumpetungt' 
'...lavet med venstre hånd'
'Reklamebras' 
'Skål' 
'Makværk'
'I er lige så sure som rønnebærrene, er I..'
'Så lad dog være'
'Tåber'
'Stupide'
'Hjerneforstyrrede'
'Flov på min egen branches vegne'
'Meget trist'
'Tommel ned'
'Sørgeligt'
'den til dato mest pinagtigt elendige tv-kampagne der måske nogensinde er lavet'

Og her er det så, at den den anonyme debattør, som kalder sig 'Storhed i forfald', begynder at kommentere, og så går det rent ned ad bakke. Resten af kommentarsporet er ren mudderkastning. Usagligt og usmageligt. Faktisk er det så imponerende, at du får et par af de vildeste citater fra dine kollegaer ude i branchen, her:
 

- "Kunde & Co og Partners er uden sammenligning de værste / dårligste / mest kedelige bureauer i Danmark - også selvom de formår at overbevise deres kunder (gennem simple statistisktricks) om, at de er dygtige. Det er de ikke - og det er ikke engang en skjult sandhed. Alle ved det.
Man henter ikke talent der, man slutter sin karriere der - når man skorter på enhver integritet man tidligere måtte have haft, er helt og aldeles ligeglad med kreativt output og ikke har noget imod at kede sig, ihjel."

- Citat, 'Storhed i forfald', 25. februar 2016
 

- "Og dig Berit Larsen, hvad skaber du egentlig selv, udover at skabe dig over hvad alle andre præsterer? En midaldrende tekstforfatter, hvis tekster ingen gider læse. Det sidder du så og surer den over i dette forum. Som en slags overdommer der føler sig uretfærdigt behandlet over endnu ikke at være brudt igennem, alt for tæt på pensionsalderen."

-Citat, Philip, 26. februar 2016


Sådan kan det gå, når kommunikationsbranchen bliver sluppet løs.

Og du får selvfølgelig Henrik Juuls fremragende kilde til forhøjet blodtryk her: 

Vind vind vind en sej præmie!

Det er ikke længe siden, jeg her på bloggen bragte et interview med en ung, odenseansk art director, Jesper Urban Pedersen

Jesper er AD'er på Nørgård Mikkelsen, far til Sylvester og én af de modige mænd, der tog barsel mere end få uger - og det gav stof til eftertanke. Og tis i badekaret. Og makrel i håret. Og lykkelighed ud i alle hjemmets afkroge.

Derfor skrev Jesper en bog om far-barsel
Men hvordan flasher man sit barn for omverdenen uden at smaske fotos af barn op på Facebook i 117 'nuttede' situationer, som ville ende med at give vennerne spat?

Her bliver undertegnede tekstforfatter varm om hjertet: Man skriver sine tanker om far-barsel ned som små, daglige logfiler på Facebook. Ord er nemlig pænere og sjovere end fotos af bebs med mad i hele krydderen. 

Det viste sig, at de små humoristiske logfiler inkasserede masser af likes og græde-af-grin-Emojis fra Facebookvennerne, og Jesper besluttede at udgive teksterne i bogform med illustrationer af Morten Løfbjerg.

De humoristiske logfiler om dagligdagen med bebs er udkommet i bogen 'Farbarsel. Logfiler om livet som Far'.

Du får en anmeldelse her
Bagved bunker af lortebleer, tisse-uheld, snot-kaskader og spontan gylp aner man den ukuelige lykke, det er at være forældre. Eller i hvert fald far. Gennem helt korte og nærmest lyriske tekster skildrer Jeppe dagligdagen, som den tager sig ud med en barsels-fars øjne.

Kærligheden til det lille væsen ligger på spring mellem linjerne, og skulle man som vordende far være nervøs for livet med spædbarn, ved man - efter at have læst Farbarsel - at selv når hverdagen drukner i tis og lort, er tilværelsen ren fryd. Som Jesper skriver:

"De små mennesker er langt mere krævende end alle dine ex-kærester. Tilsammen. Punktum.

Bare husk på, at det lille menneske elsker dig ubetinget. Så finder man gang på gang overskud, hvor man virkelig ikke troede der var mere (...) 
Min pointe er: Drop kondomet. Få dig et Barn. Du vil elske det."

- Jesper Urban Pedersen.

Bogen er fantastisk underholdende og viser en uhyre simpel dagligdag, der zoomer 100% ind på de små ting. Om det er barnets nye tandbørste, der partout skal døbes i toilettet eller kampen mellem far og barn om den sidste pommes frite. Lyksalighederne ligger på lur i hverdagen og selv dem, der lugter mindre godt og er remouladefarvede, er på en eller anden måde mulig at få optur over. 

Ifølge Jesper er det værd at kaste sig ud i at blive far (og sikkert også mor). Ifølge Reklamejam er det værd at investere 99,- kr. + porto i bogen. Perfekt som mande(-l)gave.

'Farbarsel. Logfiler fra livet som Far' får 6 ud af 6 rene bleer: 

Bleer til blog.001.jpg

Bestil bogen her


Nå. Ikke nok med, at Jesper nu er forfatter. GO Morgen Danmark ringede tilmed og ville have den fynske farmand i studiet. Det var han så i går morges, hvilket har betydet, at Jespers bog-lager er tæt på udsolgt. 

 For en spædbarns-far er det ingen sag at komme tidligt op og på landsdækkende tv.

For en spædbarns-far er det ingen sag at komme tidligt op og på landsdækkende tv.

Heldigvis kan du stadig nå at få fingre i et eksemplar af bogen! 

Reklamejam udlodder 1 stk. Farbarsel-bog til en heldig vinder! Alt, du skal gøre for at deltage i konkurrencen, er at skrive i kommentarfeltet. Men hvad skal du skrive? Et juleeventyr? En røverhistorie fra de varme lande? Branchesladder? (uh, den må komme en anden gang!) Næ, du skal svare på det her:
 

1) Hvorfor læser du Reklamejam?

og

2) Hvorfor vil du gerne vinde Farbarsel?
 

Skriv svaret på de 2 spørgsmål i kommentarfeltet herunder. Så trækker jeg lod om bogen blandt jeres kommentarer torsdag den 17. december. Så kan du nå at lægge bogen under juletræet til en kommende, nervøs far eller selv læse den i juleferien, hvis du vinder.

Sæt i gang!

Reklamejam møder Jesper Urban Pedersen

Reklamejam har atter været ude i det ganske land for at suge tips, anekdoter og røverhistorier til sig. 
Denne gang er det den odenseanske art director (og snart forfatter!), Jesper 'Jeppe' Urban Pedersen, der har lagt hovedet på bloggen.

Gennem en del år har Jeppe hjulpet et af landets største bureauer, nemlig det fynsk-/københavnske bureau Nørgård Mikkelsen, med bl.a. at designe emballager til uendeligt mange af de varer, du finder, når du er ude og handle. 

Desuden er det et faktum, at under Jeppes krøllede hår sidder en hjerne, der er mere kreativt og skævt skruet sammen end de flestes. 

Læs interviewet og få Jeppes tips til, hvordan du som youngster skal komme op ad karrierestigen i reklamebranchen, om at være et lille kapitalistisk møgsvin og om gennemsigtig kommunikation. Læs for helved. Læs her.  

Reklamebranchen og frisindet

Reklamebranchen er igen i rampelyset. 

DRK kører lige nu en programrække, som handler om danskernes frisind. Frisind i forhold til bl.a. nøgenhed, alkohol og sex. Indtil videre er 3 ud af 6 programmer blevt sendt.

Grunden til, at du skal klikke ind og se programmerne er, at reklamebureauerne Umwelt, Ogilvy og Public medvirker i programmerne. Det er sjovt at se dem, du kender, på tv; det kommer vi ikke uden om. Og så er programmerne interessante.

I alt medvirker 6 bureauer i de 6 programmer. Bureauernes rolle er at være 'eksperterne' der skal lave en fiktiv kampagne om det givne emne. En kampagne, der skal få danskene til fx at være mere venligtstemte over for folk, der siger nej til alkohol. 

Fuld af frisind
Ogilvy lavede fx en ret fin løsning: En øl, brygget på frisind. Øllen skal laves i 2 varianter, hvoraf den ene er uden alkohol. Dog uden at det tydeligt ses på etiketten. Så skilter man ikke med, om man er med eller uden alkohol:

 Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson.  Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson. 
Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

 Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson.  Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson. 
Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

Det, jeg har tænkt lidt over, er, om visse reklamebureauer er de rigtige til at lave frisinds-kampagner. Kampagner, der skal få danskerne til at være mere frisindede i situationer, hvor selvsamme bureauer har trukket opfattelsen i den netop modsatte retning.

Fx kom det frem i 1. program, at Umwelt har lavet film for Fitness World. Filmene er superflotte og har sikkert god effekt, for de oser af sex, smukke mennesker, perfekte kroppe og sved. På den lækre måde. 

Og nu sidder Umwelt så og skal overbevise danskerne om, at sådan er virkeligheden jo ikke. At vi danskere skal være vores kroppe bekendt, som de er, og ikke være så bange for vores egen og andres naturlige nøgenhed.

Er det troværdigt, at et bureau tager en hat på fra hver ende af skalaen? Sexet, slank og - i samfundets øjne - perfekt kropsideal den ene dag, og 'vær dig selv, som du er; tyk som tynd!' den anden dag?

Jeg er med på, at bureauer skal kunne sælge hvad som helst, og at alt ikke kan gå op i en højere moralsk enhed altid. Men det er alligevel værd at tænke over.

Det var en fin printannonce, Umwelt kom op med, men er det troværdigt, at et bureau kommunikerer to modsatrettede budskaber for 2 forskellige kunder? 

 Partner i Umwelt, Mikkel Heideby med printannoncen.  Foto fra DRK

Partner i Umwelt, Mikkel Heideby med printannoncen. 
Foto fra DRK

Man kan selvfølgelig også sige, at bureauerne jo bare er den kreative mellemmand, der gør, som kunden befaler. Om det er at sælge uopnåelige kropsidealer om tirsdagen og plædere frisind over for den naturlige krop om torsdagen... Det er kunden, der bestemmer.

Er reklamebranchen den rigtige til at gå forrest, når det handler om frisind?

Hvad synes du?

Næste program i rækken sendes i morgen - og du kan løbende se afsnittene HER (indtil de udløber om nogle uger) 

Du kan selvfølgelig også tænde for dit tv, hvis du har sådan ét, de næste 3 onsdage kl. 21.40 på DRK. 

Kampen om de kreative tjanser

Kreativiteten hos kreative har nået nye højder, når det drejer sig om at lande et job i reklamebranchen (og her taler vi om job på nogle af verdens største bureauer. Eller i hvertfald top 10-bureauerne i Danmark).

Jacob Matthiesen er udklækket fra Hyper Island og siger selv "...det vil være nærliggende med et job i London eller New York". (fra Bureaubiz' artikel). Og da den slags jo ikke just dumper ned i turbanen, skal der er arbejdes på sagen. Der skal tænkes ud af boksen, som man siger på godt kommunalt dansk. Derfor har Jakob lavet denne case, som forhåbentlig lander ham et job:

For ikke længe siden var AD'er Martin Furze alias No Sleep på banen med en direct mail-case. Her lovede han bureauerne, at hvis de ansatte ham, ville han til gengæld klø på uden at bruge tid på fjollede ting som søvn.

Martins case var flot eksekveret (og du gør dig selv en tjeneste ved at gå på opdagelse i hans arbejder her.)

I 2014 fik flere af landets bureauer en overraskelse. De 2 kreative herrer fra DMJX, Casper Christensen og Rene Schultz, sendte deres 'The Disguised Portfolio' ud til en bunke bureauer.

Ideen var fantastisk godt tænkt. Flere bureauer røg  i med begge ben, da de så deres eget arbejde på forsiden af selveste Lürzer's Archive. Næste step er naturligvis at flå plastikken af og åbne magasinet. Som var fyldt med tadaaa: Casper og Renes bedste arbejder. Hvert eksemplar unikt fremstillet til de bedste bureauer i Danmark:

Så er der også Kristoffer Winther og Ole Hoffmann. De startede ud med en brøler, men formåede at redde den. Hvad der startede med et godt gammeldags kaffemøde (læs: rosémøde, eftersom mødet skulle findes sted i Cannes), endte med en utrolig kreativ redning. En redning, der skaffede dem det ønskede internship hos Jung von Matt:

4619-1.jpg

Der er også Kent, som skrev sin ansøgning i sneen uden for det hedengangne Recommended i Aarhus. Og som de sagde hos Recommended (nu Spring Agency):
"Vi modtager mange ansøgere fra AD'ere og tekstforfattere, der skriver, de er kreative. Men hvad med at være det?" (læs mere hos Bureaubiz her.). Kent blev desværre ikke ansat, men han opnåede masser af omtale i medierne og viste trods alt, at han havde fat i den lange ende:

Og endelig er der den berømte case fra Kristoffer Gandsager. Danskeren, som fik job hos CP+B i Sverige med sin 'Swedens Most Gästvänliga Agency'-case. 
Siden verden (branchen) så den søde, strikkede pokal fra Kristoffers case, er det som om, at dét der med at være usædvanligt kreativ i sin jobsøgning har taget fart. Du får casen - som stadig er skøn - her:

Til aller- allersidst får du også lige fornøjelsen af fotograf Lukas Renlunds case 'Steal My Photograph!". For hvordan fortæller man verden, at ens kunst findes - og hvordan opnår ens kunst værdi? Det fiksede Lukas på et splitsekund:

Og hvad vil Reklamejam så egentlig sige med det her indlæg? Det står lidt uvist. Men det er noget i retning af:  

"Barren er satme skudt i vejret, og nåleøjet er skrumpet yderligere."

Naturligvis har det altid lønnet sig at gå den ekstra mil for et drømmejob; det er der i princippet ikke noget nyt i. Reklamejam har bare bemærket, at vi i Danmark er begyndt at se flere og flere self promotion-cases som dem ovenfor.

At Creative Circle for få år siden ligefrem oprettede Self Promotional-kategori, fortæller at flere og flere spekulerer i det (på den gode måde).

At det jo "altid er godt med lidt konkurrence" kunne man godt indskyde her. Men nu er konkurrence ikke et nyt ord i reklamebranchen, tværtimod. Så hvis de meget kreative ansøgninger bliver standardmåden at søge job på, skal der herfra lyde et kæmpe held og lykke til de kreative studerende ude på skolerne. 

Men men - selvom self promotion skulle blive mainstream, så husk at blive ved at udføre stunts'ene med stil. Hvis ideen ikke er spot on, så vent. En sløj omgang self promotion er værre end ingen. 

Lad os i det mindste love hinanden, at der ikke går Sunny Beach i den. Ikke noget med at tilbyde at tatovere et kæmpe 5-tal i panden eller farve håret Ogilvy-rødt.


Indlæggets thumbnail-image er venligst lånt fra Kristoffer Gandsagers Behance.

Ordbog for nytilkomne

Reklamejam bringer her 15 ord og udtryk, til dig, der er ny i branchen. Ord, du stensikkert vil få brug for at kende, når du først sidder i bureau-saksen:

 

1. Vinterlandskab:
Når billede og tekst siger nøjagtigt det samme. Fx hvis din annonce viser en prins på en hvid hest, og overskriften siger ’Prinsen på den hvide hest’. (gaaaaab).

Der er en grund til, fænomenet har fået navnet ’vinterlandskab’, men forklaringen er lidt lang,
så ring på 25571212, hvis du vil have den.

 

 Vinterlandskab hos Casino.dk

Vinterlandskab hos Casino.dk

2. Pre-roll:
Reklamerne, som kiler sig ind før din Youtube-film. Skal du lave en pre-roll, så husk, at folk klikker væk fra den efter 5 sekunder. INGEN (udover nørdede reklamefolk) ser det hele.

Det er der mange pre-roll-skabere, som glemmer. Derfor indtræffer pre-roll’ens budskab først i det 10. sekund. Når målgruppen er over alle bjerge.

 Du får her et eksempel på en smuk pre-roll:

3. Indsigt:
Indsigten er rygraden i en god idé. Skal du finde på en helstøbt kampagne, handler det om at have indsigt i, hvordan vi mennesker tænker og agerer i en given situation. Indsigter er typisk noget, vi ikke er bevidste omkring, men som kreativ skal du kunne se skoven for bare træer (beklager klichéen) og få øje på indsigten.
Det er nemmest at forklare med eksempler:

- Man stiller sig altid i supermarkedets langsomste kø.
- Man lugter til sine egne prutter.
- De fleste hundeejeres yndlingsreplik er "den gør ikke noget". U-an-set hvad.
- Når man bliver fuld, bliver det modsatte køn flottere at se på.
Og så videre.
 

4. Tekstforfatter: 
Én, som hhv. skriver tekster og idéudvikler. Tekstforfatteren på et reklamebureau er hverken ansat som journalist eller romanforfatter. Til gengæld er tekstforfatteren ligeså kreativ som AD’eren, selvom nogle AD’ere ikke vil være enige hér.


5. POS: 
Står for ’Point of Sales’. Det blev du ikke spor klogere af.
POS er al form for butiksmateriale. Fx de papskilte, som hænger i loftet i din netto. Klistermærker på gulvet.
Små skilte på hylderne. Eller store pap-arrangementer, som skal agere fx tyggegummi-hylde i en kampagneperiode. 
 

6. USP:
Unique Selling Point. Altså produktets største/unikke fordel. Dét, du skal lægge vægt på, når du kommunikerer. Mange opererer med USP’er i flertal. Men egentlig er det lidt noget vås. ’Unique’ betyder jo implicit, at der kun er én af slagsen.


7. Tidsregistrering:
En disciplin, mange garvede kreative endnu ikke helt har styr på.
Vent og se. Bogholderen skal nok fortælle dig det, når du glemmer det.


8. TVC:
En reklame på tv. Mere teknisk er dét ikke. Står for TV Commercial.


9. Kage:
Kan være en hulens masse ting. Eller. Det er selvfølgelig noget med kalorier.
Men bag kagen står næsten altid én, du skal sige tillykke til. De mest typiske årsager får du her:

10. Kaffe:
Er du på vej ind i branchen som piccoline eller piccolo og opsat på at give et godt indtryk? Notér dig følgende:

Når kaffemaskinen er i stykker, så smid, hvad du har i hænderne og få den fikset. Siden bureau-bajerne blev udskiftet med kaffe i starten af 00’erne, er bureaubranchen til forveksling kommet til at minde om et læreværelse. M
anglen på kaffe er derfor en fornærmelse af de helt store. 


11. Den kreative direktør:
Oftest en mand. Den kreative direktør bærer solbriller indenfor om sommeren. Og han er den mand på bureauet, som har mindst tid. Og den største bil. Bor typisk nord for København sammen med resten af reklamebranchen.


12. VO:
Voice over. Til film eller radio.


13. KK:
’Kreativ Kommunikation’. Uddannelse på Mediehøjskolen i Emdrup. Uddannelsen er berygtet for at udklække ret mange kreative talenter, som nok ikke ligefrem har skumgummi på albuerne. Til gengæld har de flotte mapper. Og selvironi:

14. SoMe:
Social Media.


15. Stock-udtryk:
Når noget ligner noget, man har fået fra en standard-billedbank-løsning. Det er ikke så fedt.
Det her billede emmer fx af stock: (især tandpastasmilet helt ude i højre side)

 Stock for fuld knald.

Stock for fuld knald.

- Til gengæld kan du finde lækre, gratis billeder, som du gerne må bruge offentligt, på Pexels.com.

Bonus:
Er du i øvrigt i tvivl om, hvordan du udtaler bureauernes kringlede navne, får du en udtale-liste her. 

De 30 mest kreative youngsters i branchen

Business Insider har netop bragt en top-30 over reklamebranchens mest kreative personer fra 30 år og derunder.

De unge kreative er blandt andet fundet ud fra, hvor mange priser, de har vundet (alene og sammen med deres bureau), deres portfolio'er samt deres evne til at følge med branchen og tiden.
 

Og søreme, om der ikke er en dansker i blandt!
Tillykke til de udvalgte.

Se hele listen her

(Apropos nytårsforsæt..)

 Danske Nicolai Smith er på listen over verdens mest kreative unge i branchen. Han er til daglig associate creative director hos AKQA Paris. Satme godt gået, Nicolai.

Danske Nicolai Smith er på listen over verdens mest kreative unge i branchen. Han er til daglig associate creative director hos AKQA Paris. Satme godt gået, Nicolai.

Hvilken bureautype er du?

Hos Reklamejam elsker vi lister over typer, så Bureaubiz' artikel fra forleden faldt lige i undertegnedes smag.
For fa'en, det er guf. 

Den unge tekstforfatter, Magnus Breum, har listet 9 typer, du finder på de fleste bureauer. 
Reklamejam siger thumbs up til Magnus og takker for et godt grin!

Se, om du kan genkende typerne. Og om du kan finde dig selv?
 

Reklamejam gi'r ordet til Magnus Breum:

Hurtigkarlen
Med strithår og italienske lædersko bliver døren til bureauet sparket op hen ad formiddagen. Man har været til kundemøde og træder upåvirket af alle andre ind på bureauet. Headsettet er på plads, så man ikke behøver at løfte smartphonen op til øret, da der ofte hænger et tungt, poleret stål ur fra Schweiz omkring håndleddet. Han kan sælge hvad som helst til hvem som helst, og der skal ikke mere end en sejr i bordtennis til for, at der bliver poppet champagne - og når der bliver serveret millionbøf i kantinen, så bliver der bestilt sushi udefra. Der står "Partner" på autosignaturen, når han sender en intern mail rundt, hvor han beder om, at folk lige husker at sige, når de har taget den sidste danskvand med citrus.


Den intellektuelle
Man kan ikke gå forbi en Wegner stol på bureauet uden at finde denne ikoniske rullekrave med benene over kors, der med en kraftig hornbrille på næsen sidder fordybet i Weekendavisen. Man skal jo holde sig opdateret, og når man ikke fik læst den i weekenden, fordi man var i sommerhus i Rågeleje, så kan man jo passende ankomme lidt tidligere mandag morgen og få startet ugen med en samfundskritisk kronik af Martin Krasnik, inden almenvældet møder ind. Selvom de fleste reklamefolk ærligt indrømmer, at de læser Ekstrabladet, så sværger han til avisen, der i 2014 stadig ikke er blevet "dus" med deres læsere.

 

 

 

 

Social media guruen
Livet skal leves digitalt. Youtube-klip med sjove katte og GIF-filer bliver dagligt sendt rundt på den interne mail. Og med smartphonen klistret til hånden bliver der flittigt taget billeder af alt fra kantinemaden til fjollede stemningsbilleder fra fredagsbaren til Instagram. Man kunne ikke drømme om at gå på toilettet uden sin smartphone, for man gider da ikke sidde og kigge ind i væggen, når man kan spille Candycrush eller tjekke Twitter som den eneste i Danmark. Vendinger som "big data" og "digital platform" sidder som standard på computerens autocorrect og bliver brugt oftere end "godmorgen".

 

The Mad Man
Der bliver drukket whisky uden cola og tung rødvin til fredagsbaren, og når han bliver for fuld, og sideskilningen er faldet sammen, bliver der sat Sinatra på. Han er den eneste, der møder op i dobbeltknappet blazer, når hele bureauet holder firmaarrangement og skal ud at spille paintball. Alligevel laver han wokmad med kokosmælk og går på mandebarsel, og de hvide Lucky Strikes uden filter er da også skiftet ud med menthol-cigaretter.
Man er vel stadig en moderne mand.


Bureaudarlingen
Pigen der kommer med Starbucks kaffe, selvom der er en glimrende espressomaskine på bureauet, som oven i købet er gratis at bruge. Men bloggen skulle lige opdateres her til morgen, og et Starbucks-hashtag virker bare bedre. Hun har styr på alt, hvad der sker i branchen, hvem der har vundet hvad, kender alt og alle og har invitationer til alle de lækre arrangementer med fri bar, hvor der deles kindkys ud til alle spidserne indenfor branchen.


 

De unge løver 
De er unge og sultne, og de venter alle på deres chance for at starte den næste reklamerevolution. Lykken er en taxabon og en Macbook under armen, som er symbolet på, at man er trådt ind i den moderne reklameverdens voksne rækker. De kan ikke gå forbi et bordfodboldbord uden at spille om en øl til næste fredagsbar, og der bliver brugt mange ivrige ekstra timer på bureauet for at finde den perfekte idé, når alle andre er gået hjem - for så betaler bureauet også for aftensmaden.

Spasmageren
Man kan være sikker på, at frokostpausen ikke bliver kedelig, hvis man får denne karakter til bords. Altid rap i replikken og kantinens evige one man show. Omtaler gerne sig selv i tredjeperson som f.eks. "Champen her skal lige have en kop kaffe", taber stort i bordfodbold, men har altid undskyldninger om, at en gammel knæskade stadig driller. Ofte er det denne person, der sætter sjove baggrunde af nøgne damer på kollegernes computere og kommer iført den sne-prikkede Tuborg-nissehue til julefrokosten.

 
dt.common.streams.StreamServer.jpg

Rasmus Modsat
Den underspillede og mystiske kreative, som kan bruge flere dage alene i et mødelokale og bagefter komme ud med en idé, der har Grand Prix-potentiale. Når man så vinder i Cannes, så gider man ikke møde op og modtage prisen, fordi det lige faldt på samme dato som en speciel indie-rock koncert i Berlin.
Når kolleger vil "high-five", så giver man "knuckles" og omvendt. Buzzwords og tendenser i branchen er uinteressante, ligesom man heller ikke var imponeret over det der internet, dengang det blev præsenteret.


Brancheræven
Der fortælles røverhistorier om de gode gamle dage i branchen, mens der hænger en rød Marlboro i mundvigen. Kunsten er at kunne ryge og fortælle samtidig. Denne karismatiske old-timer kan slippe afsted med det meste, og alle lytter efter med stor respekt, når der bliver talt, selvom sidste gang, der blev vundet priser, var, da tzatziki-bølgen var på sit højeste.

Peter_Aalb_k_Jensen_686796a.jpg

 

Dette er - ud fra mine betragtninger - et udsnit af branchens mest karakteristiske gengangere. Alle disse stærke personligheder er også det, der gør, at jeg holder utroligt meget af reklameverdenen. Og hvor ligger jeg selv?

I virkeligheden kan jeg jo nikke genkendende og selvironisk til mange af dem, men jeg skal da være ærlig at indrømme, at en taxabon får mig til at føle, at jeg har et voksenjob, og at der nok går nogle år før, jeg drikker whisky uden cola, selvom det ser meget mere cool ud.


Reklamejam har stjålet ovenstående tekst fra Bureaubiz - tak for det. Jeg håber, det er ok, Bureaubiz og Magnus?

13 veje til verdens bedste printannonce

The Gunn Report har analyseret 1028 af verdens mest vindende printannoncer fra de sidste 15 år.
Derefter har de lavet en liste med 13 guidelines, du bør du skæve til næste gang, du skal lave
verdens bedste sparke-røv printannonce. 

 

1. Information og facts
Hvis din sag eller produkt gemmer på spændende facts eller information, er det oplagt at fremhæve dét. Ny, vedkommende viden præsenteret på en flot måde kan blive til en virkelig vellykket printannonce. 

2. En ny indgangsvinkel
Selvom du ikke har nogle breaking news omkring dit produkt, så prøv, om du kan finde en ny, overrakende vinkel. Det kan have samme forfriskende effekt, som hvis du præsenterede et helt nyt produkt. Et eksempel er Bianco-annoncen. Det er bare sko. Men med en forfriskende ny vinkel er annoncen ge-ni-al!:

3. Demonstration af produktet
Demo hører oftest tv til, men har du et produkt, du gerne vil demonstrere i din printannonce, kan det blive ret fedt. Vis produktets bedste feature på en kreativ måde, og den er hjemme. Som i Bic-eksemplet herunder:

4. Overdriv problem/behov
De fleste produkter løser et problem. Men i stedet for at vise the happy ending, så eksekver problemet på en sjov måde. Det problem man har, inden man får dit produkt inden for døren. Herunder er fx vist problemet med at dele lejlighed med andre.
Undeforstået: Find dit eget sted med Saturday Star Property Guide:

5. Grafisk overdrivelse
En fortsættelse af punkt 4. Her handler det bare ikke om at vise den barske virkelighed, men om at overdrive problemerne på 'larger-than-life'-måden, som Samusocial har gjort herunder:

6. Sammenligning
Det overdriver fordelen ved dit produkt, hvis du sammenligner det med andre, mere gennemsnitlige, af slagsen. Er du snedig, bliver det pludselig tydeligt, at ingen andre lignende produkter giver lige så god mening.
Fx som Peugeot's 1107 med sliding door - i forhold til alm. døre:

7. Fortæl en historie
Vi æælsker historier. En god historie virker altid. Én måde, hvorpå du kan fortælle en historie i din printannonce (og det handler ikke om kilometerlange tekster), er ved at vise, hvilken rolle, produktet kan spille i dit liv.
Du kan også gå drømme-vejen og vise, hvordan livet bliver, hvis man bruger produktet, som fx denne episke printannonce fra Viagra:

8. Overdriv det grafiske
Dette punkt er det største af de i alt 13. Det virker simpelthen rigtig godt, hvis du kan overdrive produktets fordel på en langt-ude-måde. Hvor det samtidig er skideflot og megagodt tænkt. Fx som Burger King's ekstra stærke pomfritter: 

 

9. Når konteksten demonstrerer produktets fordel
Det oplagte eksempel her er Marlboro-manden. Det er ikke fordi, billederne af den seje cowboy siger så meget om selve cigarretten - og så alligevel: For "så cool bli'r du af at ryge Marlboro".
Typisk bruger man mennesker i den slags annoncer, som du ubevidst spejler dig i, når du køber produktet. Og det er ikke kun et trick, der hører Marlboro-manden til. Diesel bruger det også: 

10. Ideer båret af mediet
Det har alle dage været fedt, når mediet er brugt i idéen, eller hvis produktet er brugt på en ny, interagerende måde som herunder. Men pas på det ikke bliver søgt og ambient bare for at være ambient.
Avisen La Voz i Argentina har gjort det godt:

11. Når produktet udgør det grafiske
Hvis du kan lade dit produkt i sig selv udgøre det visuelle, er det stærkt. Brug altid lige 10 minutter af din brainstorm på dén retning. Hvis det lykkes, er både gennemslagskraft, unikhed (dét ord findes faktisk i ordbogen) og usandsynlig god branding opnået. Sqeeze har gjort det godt: 

squeeze.jpg

12. Kendte referencer
Et andet godt trick til kreativ kommunikation kan være at bruge velkendte referencer, alle kender i forvejen. Det kan være et kendt billede fra en film, fra musik, teater, kultur, etc. Tag noget velkendt og giv det et twist.
Lettere sagt end gjort, men lad dig fx inspirere af LEGO og Pond's Pore Strips: 

13. Tag del i sagen
Pointen her er, at din annonce skal invitere forbrugere/beskueren til at 'deltage' i din sag. Det er ikke nok at kigge. Du kan selv gøre noget. Fx som i WWF-annoncen herunder:



Reklamen til eksamen - hent bogen gratis

Kommunikation og Sprog har været så flinke at lægge Reklamen til Eksamen 2013 ud som pdf, så du kan hente den kvit og frit. 

Du kan hente den her

Reklamen til eksamen indeholder alle vindercases fra Advertising Effectiveness Awards 2013, så der er masser af inspiration at hente. Den analoge bog-version er udsolgt fra lageret - derfor pdf'en.

Så kan du jo bruge en regnvejrdag på at lime den sammen og tadaaa - så er der strandlæsning næste gang, solen skinner. 

Reklamejam møder AD'er Claus Collstrup

Nogle mennesker snakker om at tilhøre 'den kreative klasse'. Andre mennesker er kreative.
Gennem-kreative i hele deres krop. Sådan et menneske er Claus Collstrup.

Collstrup er en af bagmændene bag 'Life is Bitter' for Fernet Branca (og meget andet stuff, du ville ønske, var dit), og så er han art director, og har været nomineret og vundet priser et hav af gange. 

claus2.jpg

Reklamejam har mødt manden, som har mødt Woody Allen - og du skal læse hele interviewet.

Claus har nemlig noget på hjerte, og han er fuld af gode råd til dig og alle andre:

Klik her og mød Claus.

Content marketing skåret ud i pap #1

Bureaubranchen er om nogen spækket med buzz-words (læs fx Top 10 Buzzwords for 2013).

Nogle af dem kan du godt springe over, for man kan jo ikke have styr på ALT; andre er blot et synonym for noget velkendt (fx 'content manager', som jo bare er en facebook-administrator).

Og så er der de ord, du tror, du kan lade alle de andre namedroppe, til det dør ud.
Indtil ordet dukker op i dit synsfelt (eller over frokostbuffet'en) for 117. gang, og du indser, at du nok hellere må lære det at kende.

Sådan havde jeg det med 'content marketing'. Et smart marketing-ord, nogle slipsedrenge i 40'erne havde opfundet, tænkte jeg. Garanteret ikke noget, jeg behøvede at tage mig af. 

Indtil i onsdags, hvor jeg var til Digital Boost-seminar om content marketing - arrangeret af Kreativitet og Kommunikation.

Og nu skal jeg forklare dig, hvad content marketing er: 

  • Content marketing er reklame, som ikke lugter af reklame. Faktisk burde jeg slet ikke bringe ordet 'reklame' på banen hér.
  • Content marketing er indhold, du som brand giver dine brugere, og som brugerne faktisk kan bruge til noget.
  • Traditionel oplysning om produkter og tilbud er skrællet væk.
  • I stedet laver du (typisk) en video på Youtube, som dine brugere har lyst til at dele, har lyst til at se flere gange, eller som de kan lære noget af. Du giver reelt indhold med værdi til dine brugere.
  • Det er kun mellem linjerne, vi so brugere godt ved, at det i allersidste ende handler om et brand, som vil have os til at huske dets navn/dets produkt.
     

"Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action"

- Fra Content Marketing Institute

TIl Digital Boost-seminaret talte bl.a. Nora Ziegenhagen fra Google Nordics. Ifølge Nora er det mest populære indhold på Youtube ofte dét, privatpersoner har produceret. Dygtige 'youtubers' har ofte større viral succes end et reelt brand. 

Hvad brands kan lære af de sejeste youtubers:
Hurtig handling. Lad der ikke gå 100 år, før du reagerer på fx en trend/tendens
Konsistens. Bliv ved at poste, og gør det regelmæssigt.
Lyt til dine brugere og svar dem straks, når de kommenterer.
Husk hook'et i dit indhold. Hold dine fans fast. Gør dit indhold spændende.
Fortæl om din (dit brand's) passion. Hvad betyder noget for dig, og hvad er du i verden for?

Sådan gjorde NIKE
Det kan være en idé at få en inkarneret youtuber til at producere dit indhold (content). På den måde bliver det typisk mindre 'tænkt'. Det er NIKE et eksempel på.

Hvad der hos NIKE startede med en strategi, en filmistruktør ved navn Max Joseph og hans inkarnerede Youtube-ven Casey Neistat, endte istedet med, at de to spontant smuttede jorden rundt for NIKEs budget. Pay off'et er #makeitcount, og hvad de biksede sammen, kan du se her:

3 content-udtryk, du skal kende
Nora fortalte også om, hvordan en succesfuld content-strategi skal indeholde begreberne Hero, Hygiene og Hub

Hero
Hero er et udtryk for en film, som fortæller om dit brand på en fin, sjov, interessant, spændende, inspirerende måde etc. Hvem er dit brand? Hvad står det for? Du får her en hero-film for den belgiske fødevarevirksomhed Alpro:

Hygiene-filmen
Konkret, brugbart indhold, dine brugere til enhver tid kan drage nytte af. Tutorials, guides eller video-foredrag. Club Matas er fx meget flittige til at give deres brugere content:

Ford har også lavet en sjov (hygiene-)video, der demonstrerer Ford's Door Protection:

Hub:
Hub er alt det, der kommer uden om dit reelle indhold (content). Hub er fx betegnelsen for det der gør, at dine brugere bliver hængende, efter de har set én film fra dig. Muligheden for at subscribe til din Youtube-kanal. At du fodrer dine brugere med flere forslag til relevante film. Gerne nogle med både hygiene- og hero-fokus. Og gør det let at søge efter dit brands indhold osv.

Det er del af begrebet content marketing. Jeg håber, du er blevet en lille smule klogere?
 

Jeg råder dig også til at læse med i morgen, hvor du får 2. del af min mini-intro til content marketing. Her vil du få danske eksempler, som IKKE har så meget med Youtube at gøre. Du får et fint eksempel på, hvordan du kan skabe forskelligt content på dit website. Og så lærer du et sej, dansk video-CMS-virksomhed at kende.

Reklamejam møder Nicolas Thomsen

Kreativ direktør i app-virksomheden Shape, tidligere art director i reklamebranchen
og big time vinder af YCCA og Aurora Youngsters 

Reklamejam møder i denne uge Nicolas Thomsen, som er bare 29 år og indehaver af mange skarpe betragtninger om reklamebranchen.

Bl.a. kan du læse om, hvorfor det er sjovere at lave apps end reklame, hvorfor projektledere er bandlyst i hans egen virksomhed - og er du ung i branchen, får du et par tips, du bør skrive dig bag øret.

Nicolas tager dig med på rejsen fra purung reklamedreng over app-udvikler på fritidsbasis og til nu, hvor han står i spidsen for en af Danmarks førende app-virksomheder. 

Du får Nicolas råt for usødet i Reklamejam møder Nicolas Thomsen.

Hvilke reklamer var de mest åndede i 2013?

Jajaja, 2013 er så last year og vi er videre forlængst, men det forhindrer mig nu ikke i at linke til en artikel på Kommunikationsforum, hvor Paul Hertz smækker de danske reklamer, han synes er 2013's dårligste, op in your face.

Paul viser bl.a. film med stjerneskuespilleren (hm hm) Mikkel Hansen og med Søren Østergaard - men heldigvis også en række superlækre eksempler på god reklame. Du kan læse Pauls kritiske indlæg her.

Jeg har nu 2 spørgsmål til dig:
Hvilken dansk reklame/kampagne synes du, er den bedste?
Og den værste?


Du får reklamen med Mikkel Hansen her (hold dig nu for fa'en til den håndbold Mikkel!).


Som plaster på Mikkel Hansen-såret får du denne wauw!-film fra Ogilvy (læs om kampagnen her), som er lavet for Mellemfolkeligt Samvirke:

10 råd til, hvordan du sparker mere kreativ røv

Sir John Hegarty udgiver 10. marts 2014 sin bog 'Hegarty On Creativity'. 

I bogen får du 10 gåde råd til, hvordan du forbedrer din kreative tankegang. Og novice eller ej - man skal ikke kimse af rådene, da Hegarty er en af de helt tunge drenge i branchen.

The Drum har været så venlige at løfte sløret for de 10 råd - læs Sir John Hegarty's top 10 ways to be more creative.

Skærmbillede 2014-01-30 kl. 16.53.38.png