Fredagsguf: Sindssyge asiater & geniale briter!

Pas på med at vove dig udenfor i den ruskende og mørke novembernat sådan en fredag den 13. som i dag. Det sikreste for dig vil klart være at læne dig tilbage i din sofa, hente et glas rødvin og surfe rundt på Reklamejam.

Har du fx hørt de her 3 geniale radiospots, som vandt i Cannes i 2014?
Eller luret de her snedige annoncer for Colgate? Søg på Fredagsguf ude i højre side, og du er godt underholdt.

Denne uges omgang Fredagsguf er en film fra et shoppingcenter i Korea (som viser sig at hedde Lotte Department Store? Flot navn!!). i Lotte ligger der en North Face-butik. 

Og så kan det godt være, North Face er noget med praktiske rygsække og ditto jakker ovre i den fornuftige ende af overtøjsskalaen. Ikke desto mindre har North Face lavet et sindssygt stunt af den slags, man kun ser i Asien.

Hvad vi andre knapt har fantasi til - selv efter adskillige øl og et par skud fyraftens-Fernet - udfører de i Asien. Nærmere bestemt Korea:

Og så får du årets julefilm fra Harvey Nichols, som adam&eveDDB står bag. Jeg er vild med julefilm fra England (nok lidt fordi jeg er en sucker for, når folk taler britisk), og især Harvey Nichols gør det brilliant. Også i år med indsigten i The Gift Face:

God aften derude! 

Bolia og Uncle Grey forfører

Det er  svært at se, at det er Dyne-Larsen, der står bag Bolia.  

Uncle Grey, som er reklamebureauet bag Bolia (ret mig, hvis jeg er forkert på den) gør det knivskarpt. 

Bolia sælger nips, som Reklamejam vurderer til ikke at have verdens højeste produktionsomkostninger, og som langt hen ad vejen ikke adskiller sig så meget fra resten af designmarkedet rent stilmæssigt. Ikke desto mindre er Bolia markedsført ret flot. Især gennem deres kataloger, som det skal handle om her.

Bolias univers forfører danskerne. Vi betaler (overpris), fordi Bolia er eminente til at skabe et fedt univers omkring deres produkter, som både familien Danmark og de unge gerne vil være en del af. Bolia spænder bredt, og det er godt gået.

Og her zoomer vi så ind på Bolias kataloger
Bolias kataloger er generelt lækre, edgy og gennemarbejdede små mesterværker med en wauw-effekt, der til forveksling minder om følelsen af, når du fandt Fætter BR's Ønskebog i postkassen som barn.

Fotos, styling, papirkvalitet, originalitet, kreativitet, mod, klasse... Der mangler ingenting på katalogsiden. Bladre-oplevelen er en fornøjelse, og gemmeværdien af kataloget er høj.

Bolias seneste katalog rummer det hele, og man kan være fræk at sige, kataloget har alt det, Bolias nips ikke har, men så fræk er jeg ikke.

Du får et udsnit af Bolias seneste, flotte analoge katalog her:

Forsidebilledet til Bolias seneste katalog. Ærgerlig lampeskærms-frisure for den ellers sikkert kønne model, men iøjnefaldende er det. Dejlig, enkel forside. Cadeau til Bolias marketingfolk for at være villige til at skrue så meget ned for brandinge…

Forsidebilledet til Bolias seneste katalog. Ærgerlig lampeskærms-frisure for den ellers sikkert kønne model, men iøjnefaldende er det. Dejlig, enkel forside. Cadeau til Bolias marketingfolk for at være villige til at skrue så meget ned for brandingen.

Bolia og Uncle tør, hvor alle andre møbelbrands tier og forholder sig mainstream. Overraskelserne i kataloget gør det til en oplevelse at bladre, og på magisk vis kommer du igennem Bolias ret fyldige katalog uden at kede dig. 

Bolia og Uncle tør, hvor alle andre møbelbrands tier og forholder sig mainstream. Overraskelserne i kataloget gør det til en oplevelse at bladre, og på magisk vis kommer du igennem Bolias ret fyldige katalog uden at kede dig. 

Man kan godt spørge sig selv om, hvad manden med den overdrevede rødmen - eller hudlidelse?- laver i et møbelkatalog (stakkels dreng). Men originaliteten og 'vi-gør-dét-ingen-andre-gør'-mentaliteten er jeg fan af.

Man kan godt spørge sig selv om, hvad manden med den overdrevede rødmen - eller hudlidelse?- laver i et møbelkatalog (stakkels dreng). Men originaliteten og 'vi-gør-dét-ingen-andre-gør'-mentaliteten er jeg fan af.

Jeg klappede i mine hænder, da jeg spottede mit yndlingspålæg, en dåse makrel i tomat, i kataloget! Fantastisk. Jeg tolker det, som at jeg fremover godt kan flashe mine makrelmadder vel vidende, at de er 100% new nordic fashionable.&n…

Jeg klappede i mine hænder, da jeg spottede mit yndlingspålæg, en dåse makrel i tomat, i kataloget! Fantastisk. Jeg tolker det, som at jeg fremover godt kan flashe mine makrelmadder vel vidende, at de er 100% new nordic fashionable. 

Og til slut promo-videoen fra bolia.com:

Kataloget er lidt over en centimeter tykt, og selv papirkvaliteten er skøn. Men mon ikke det hjælper en liiiille smule på budgettet, at kunderne selv skal hente kataloget i butikken.
Godt arbejde, Bolia og Uncle!

Fredagsguf: Trafikkampagne fra Grey og klassiker fra KiMs

Selvom verden er fuld af godt arbejde, er ugens Fredagsguf på dansk for en gangs skyld.
Og selvom verden er fuld af flotte sikker-trafik kampagner, får du en relativt simpel, animeret én af slagsen fra danske Uncle Grey.

Filmen, du skal se nedenfor, hedder 'Sænk Farten - en lille smule betyder en hel del'.
Kunden er Rådet for Sikker Trafik og kampagnen er fra 2014. Måske du husker den. Jeg blev mindet om den af en ven forleden, og jeg synes også, du skal (gen-)se den. 

Det er især indsigten, der gør, at filmen får ros her. Det er så rigtigt, som noget kan blive. Simpelt men rigtigt.
Hele pointen i kampagnen giver så meget mening, at jeg ikke kan lade være at tænke "JA sgu! Lad os sænke farten. Bare lidt." Og så er der vel tale om effekt.

Det grafiske univers er måske lidt kedeligt - og så alligevel: budskabet går rent ind. Og at gå følelsesporno-vejen og vise rigtige mennesker, der smadrer rigtige biler ville muligvis blive for bombastisk og too much...

Alt i alt en superfin kampagne - bygget på en fantastisk stærk indsigt:

Og så får du en gammel print-klassiker fra KiMs, som du sikkert husker fra MIX-bladene i din ungdom (okay, der var lige én til de yngre læsere..). 

Så fint og flot og sjovt og enkelt. Med ddb Copenhagen, i ryggen:

(Klik på billedet for at forstørre)

Foto fra ddb Copenhagen

Foto fra ddb Copenhagen

1-2-3-NU: Drop gratis spec-arbejde

Kunne du nogensinde drømme om at gå ned til din kaffepusher og bede ham lave en gratis kop kaffe første gang, du besøgte ham? Bare lige for at se, om han nu også var værd at lægge penge hos i fremtiden? Niks.

Eller - du kunne måske nok finde på at spørge næste gang, for nu får man jo helt lyst til at prøve eksperimentet - men han ville sandsynligvis ryste på hovedet af dig.

Det canadiske bureau Zulu Alpha Kilo har penslet ud for os, hvor tosset gratis arbejde er ved at spørge folk i andre erhverv, om de mon ville arbejde gratis for at få en kunde?

Det er tragikomisk:

Læs mere hos Adweek

Reklamejam møder Jesper Urban Pedersen

Reklamejam har atter været ude i det ganske land for at suge tips, anekdoter og røverhistorier til sig. 
Denne gang er det den odenseanske art director (og snart forfatter!), Jesper 'Jeppe' Urban Pedersen, der har lagt hovedet på bloggen.

Gennem en del år har Jeppe hjulpet et af landets største bureauer, nemlig det fynsk-/københavnske bureau Nørgård Mikkelsen, med bl.a. at designe emballager til uendeligt mange af de varer, du finder, når du er ude og handle. 

Desuden er det et faktum, at under Jeppes krøllede hår sidder en hjerne, der er mere kreativt og skævt skruet sammen end de flestes. 

Læs interviewet og få Jeppes tips til, hvordan du som youngster skal komme op ad karrierestigen i reklamebranchen, om at være et lille kapitalistisk møgsvin og om gennemsigtig kommunikation. Læs for helved. Læs her.  

Brænder du for dét, du laver?

Creative Bloq fandt jeg denne fine stribe af Bill Watterson (manden der gjorde verden til et lidt bedre sted med Steen & Stoffer).

Striben husker dig på, at det er okay, hvis reklamebranchen/modebranchen/filmbranchen/alle mulige andre 'kreativ klasse'-brancher af én eller anden grund ikke huer dig længere.

Striben husker dig på, at det er okay, hvis du en dag standser op og tænker 'det her ræs er ikke mig'.

Skulle du en dag få lyst til at lave noget helt andet, der i højere grad giver dit liv værdi, så må du godt. Også selvom omverdenen ikke helt forstår. Også selvom der ikke er lige så gode penge i det. Også selvom det betyder, at du ikke udløser 'dit fulde potentiale' ifølge din omverden.

Konstellation taler stiletternes sag!

For en uges tid siden fik jeg en mail fra Anders Kure, der er AD'er hos Konstellation.
Anders skrev:

 "Som du sikkert ved, er kvinder i Skandinavien så ømtålelige omkring deres sarte trægulve, at de ofte beder deres gæster efterlade skoene udenfor - specielt høje hæle"

Ifølge Anders og co. er dét en skam, så hos Konstellation besluttede de sig for at lave en film baseret på indsigten. 
En film, der "hylder kvinden og hendes ret til at gå i lige præcis det tøj og de sko, hun har lyst til".

Indsigt, idé og velvilje blev til den cool og humoristiske film 'The Scandinavian High Heel Affair' for den globale laminatgulv-virksomhed Pergo (som faktisk opfandt laminatgulvet!).

Reklamejam støtter i dén grad stiletsagen og opfordrer hermed danskerne til at huske, at trægulve er til for at blive brugt (læs: danset på med høje hæle), og at ingen ser godt ud i hjemmesko.

Fredagsguf: Perfekt indsigt fra Adobe og wauw-effekt fra Honda

De har haft travlt ovre på Hondas tegnestue. I den 2 minutter lange film 'Paper' er der nemlig referencer til rigtig mange highlights i Hondas historie.

Et mix af tusindvis af håndtegninger er fiflet sammen i et 3D-univers, der viser Hondas udvikling fra start til nu (og til fremtiden). Detaljerne er utroligt flotte. Selv papirenes farve skifter fra gulligt sepia til nutidige farver, efterhånden som historien skrider frem.

Det hele pakkes fint ind til sidst med taglinen/hashtagget #PowerofDreams:

Og så får du en herlig film fra Adobe for deres Adobe Marketing Cloud. Adobe rammer dig lige i hjertet med en indsigt, du helt sikkert kender.

Med Adobes værktøj, som er et par år gammelt, kan marketingmænd og -damer holde styr på al den data og de målinger, der indgår, når større kampagner skal bikses sammen.

For hvis ikke alt og alle er alignet, når kampagnen skal launches, kan det ende med et brag, ifølge Adobe. Det kan det nu også alligevel, eftersom reklamefolk er fra Mars og kunderne fra Venus..

Det er Goodby, Silverstein & Partners, der står bag filmen. Faktisk er 2 andre Adobe Marketing Cloud-film gået forud for den, du ser ovenfor; jeg synes bare ikke, de er lige så gode.
Hvis du vil se dem, så hedder de 'Click, Baby, Click! og Woo Woo? 

Go' fredag aften!
Husk, at der er Kulturnat i aften - et perfekt sted at få nye input til din kreative hjerne!

Kreativt team skaber ny religion

Det unge, kreative team, August Laustsen & Eva Ebbensgaard fra Kreativ Kommunikation på DMJX, er i fuld gang med at opstarte en ny religion. En religion, jeg tror, de fleste advertising nørder kan tilslutte sig. 

August og Eva tror på adam&eveDDB i London. Faktisk er de så ortodokse, at de p.t. kæmper med at indsamle de 150 underskrifter, det kræver, for at oprette en religion her i landet.

Kirken hedder  Church of adam&eveDDB - og smut da lige ind og smid din underskrift, så verden kan få noget ordentlig religion!

(Reklamejam troede, religion var noget, der opstod nedefra. Men det er åbenbart noget, man kan signe op til. Så ved vi dét)

August og Eva - hvis navne til forveksling minder om Adam & Eve - er godt på vej mod de 150 underskrifter og har tilmed fået en invitation fra det famøse bureau i London! Du kan i øvrigt se teamets fine portfolio her.

Faktisk befinder det unge makkerpar i skrivende stund i London hos adam&eveDDB -sikkert mæskende sig i pints og fish'n chips - for forhåbentligt at lande den praktikplads, det hele drejer sig om.  

Al held og lykke herfra!

Designkonkurrence: Vind Ægget

Radisson Blu og REPUBLIC of Fritz Hansen har udskrevet en designkonkurrence om Arne Jacobsens 'Ægget'.

Konkurrencen henvender sig til alle med et designtalent. Sådan ét er der mange, der mener at have - men du og jeg ved jo godt, at det er de færreste, der faktisk har det.

Hvis du kan designe et betræk til Ægget, som slår benene væk under juryen, er det nu, du skal slå til. 

Præmien til vinderen er Ægget betrukket i dit eget design. Alle 15 finalister modtager en miniatureversion af stolen
+ 2 overnatninger på et valgfrit Radisson Blu-hotel.

Deadline for indsendelse er 13. oktober 2015, og du kan se meget mere om konkurrencen her

Fredagsguf: Spies og mormor i stærk alliance

 Spies gør det igen - og opfordrer dig til at gøre det for din mor.

Det er UHØRT godt lavet af Robert/Boisen & Like-minded. Og fantastisk at Spies viser os, at ikke alle kunder stikker halen mellem benene/ikke tør/ikke har budget/ikke lige havde dét i tankerne/gerne vil nedtone det lidt/gerne vil have mere logo/you name it.

Det kan selvfølgelig snildt være, at Robert/Boisens idé på papiret var langt vildere end det færdige resultat, og at kunden har trukket i land på nogle parametre. Det vides ikke.

Men det ændrer ikke på, at filmen herunder har fantastisk internationalt format, og med næsten 2 millioner Youtube-visninger må siges at være gået viralt. 

Stærkt.

Undertegnede vil fluks sende opfordringen afsted til hhv. egen mor og svigermor (dog uden garanti for ROI)

 

Se første film i knalde-føljetonen fra Spies og Robert/Boisen her:

6 hurtige fra hverdagen

Jeg har været rundt i byen og fanget en ting eller to på min vej. Som altid er billederne ikke for gode, men lad os bare aftale, at det er en del af stilen her på bloggen. Pinterest er so last year - Iphone 4 m. fedtet kameralinse er in. 

Missetoast
Trods stress og jag på hovedbanegården forleden, var jeg nødt til at stoppe op og fange dén her for Rejsekortet.
Er det bare mig, eller distraherer annoncen ikke netop?.. Jeg forstår det ikke. 

Men reelt er det jo en genistreg fra Rejsekortets side. Når du glemmer at tjekke ud, fordi Rejsekortet har sat en outdoor op med en toast-kat, er det penge lige ned i Rejsekortets dybe lomme. Ikke helt dumt.

VIP: Virkelig Intetsigende Parcelhus
Og så er der HusCompagniet, som i følge annoncen tydeligvis har opført luksushusET i Værløse. En VIP-lounge, hvor der virkelig er kælet for de lækre detaljer. Det kan enhver se.

Hvad det er, HusCompagniet har misforstået, ved jeg ikke. Men 'VIP i Værløse' og 'kælet for alle detaljer' synes jeg ikke, det just ligner. 

Faktisk ligner det snarere Dødens Pølse på Lars Tyndskids mark, og det er der sikkert også masser af muligheder i
- og med 190 m2 er der uden tvivl plads til at drømme om luksus - men det kan de da bare sige, som det er. 


En lang omgang tomgang
Hos Ecco er de ude i noget med et par ultrabløde sneaks. Og en imponerende gang bla bla-agtig brødtekst, du kan nærlæse, hvis du scroller lidt.

Brødteksten fortæller, at faktisk er sneaks'ene SÅ gode, at dit liv bliver bedre, og faktisk bliver dit parforhold det også, for når kernen er i orden, og du er i stand til at køre noget paris-tema ind over noget new nordic iført bl.a. en praktisk sko, ja så er alt fedt, og når alt er fedt, har du overskud til detaljerne i dit liv, som fx ham. Det ville du ikke have uden den praktiske lædersko. 

Læs teksten, og tænk over det. Hvad er det egentlig, Ecco prøver at sige? Som de ikke kunne have sagt på 3 linjer? Eller på den sidste linje? 

Note to self: Find et nyt bureau
Og så er der webbanneret fra Post-it. Kunden, mange kreative ville elske at få en brief fra.

Men 'innovativt' og 'imponerende' er et sjovt ordvalg, ikke? Analoge papirlapper med klister bagpå bliver da ikke mere gammeldags og ikke-innovativt. Og at du ligefrem kan imponere dit team med Post-its, tvivler jeg på.

Jeg synes, det er synd, de ikke gav briefen til nogen, der kunne have givet de gode folk hos Post-it lidt mere kreativitet (og relevans) for pengene.

På Post-its' website er de ellers ret gode til at lave content. Kreativiteten stoppede dog brat, da det her webbanner skulle laves:

For god ordens skyld vil jeg lige indskyde, at der INTET er galt med gammeldags og analogt i den her sammenhæng, for når alt kommer til alt, er Post-its noget af det eneste i verden, der holder 100%

For god ordens skyld vil jeg lige indskyde, at der INTET er galt med gammeldags og analogt i den her sammenhæng, for når alt kommer til alt, er Post-its noget af det eneste i verden, der holder 100%

Sædbanken skyder med spredehagl
Jeg stod i mit fitnesscenter forleden, i pigernes omklædningsrum, og så denne annonce for Nordic Cryobank på indersiden af skabslågen.

Det er fint, de søger donorer, men er det ikke overkill at hænge den op hos pigerne?

Tiger på spring, pris i skjul
Hos Tiger skal de have props for at lave så fin en outdoor/butiksskilt som denne. Et nysseligt billede med kronhjorte på, som pynter foran butikken på Islands Brygge. Ingen budskaber eller grimme prissplashes. Kun Tigers logo og pay off.

For en gangs skyld er der ikke noget galt med at lave vinterlandskab.

Har du fanget en sær, sjov, smuk, skør, meningsløs, malplaceret eller på anden måde opsigtsvækkende form for kommunikation på din vej rundt i landet, så smid den gerne i Reklamejams retning eller del den med os på facebook :)

Fredagsguf: En blendet film og en overloaded printannonce

Flyselskabet Delta har lavet en safety-film, som er perfekt for dig at skyde weekenden i gang på! Og det bliver kun bedre, hvis du i læsende stund ikke er just ædru.

Det er Wieden + Kennedy i New York, der står bag filmen, som kom ud i Deltas fly i maj. Bureauet har formået at proppe det meste af internettet ind i filmen. En virkelig sjov (og utrolig lang) film, som du skal se til ende.

Til sidst får du nemlig lov at vælge, om du har lyst til at gense filmen i forskellige (meget kortere) versioner.
Du kan fx se den i en blendet version. Eller hvad med en pisket, pureret eller hakket udgave?

Manden fra Will it Blend? er også med. Og masser af andre dumme og geniale internetfænomener:

Det næste, jeg har fundet til dig, er en printannonce fra Brasilien. Bureauet hedder Loducca, og kunden er forfatteren Paulo Coelho, som har skrevet bestselleren The Alchemist.

Bogen har ligget på New York Times' bestsellerliste i 7 år, og det skal fejres. Derfor har bureauet og Paulo Coelho udgivet den 175-sider lange bog på en dobbelstidet printannonce samt på en outdoor.

Skulle der være en enkelt brasilianer (eller andre portugisisk talende) tilbage i denne verden, kan de altså nu læse hele bogen gratis. Det kræver blot et forstørrelsesglas og god tid:

Fra AdWeek

Fra AdWeek

Jeg synes, den fortjener en plads i kategorien 'Fredagsguf', fordi det er en sjov gimmick og en endnu sjovere måde at bruge printmediet på. Og så er det en på en gang underspillet og overlegen måde, hvorpå forfatteren markerer et 7-års jubilæum.

Fra AdWeek

Fra AdWeek

Fredagsguf: Far-jokes og håndlavede guns

YES mand, denne uge er én af dem, der byder på Fredagsguf!

Først får du en film fra børne-tv-kanalen Nickelodeon, der har lavet en støttefilm til de mange stakkels børn derude, som har levet en barndom i skyggen af deres fædres dårlige jokes. 

En sjov ide (især fordi undertegnede er pro far-jokes)

Den anden film, du SKAL se, er en superflot craft-film for det amerikanske våbenbrand Beretta.

Det handler ikke så meget om Reklamejams fascination af våben; det handler om, at filmen bare er sindssygt flot og lækkert lavet.

Jeg har før lagt den på Facebook, men da jeg ikke vil risikere, at du ikke fik set den dér, får du den nu også her. Enjoy:

Filmen er lavet af Ancarani Studio (som jeg desværre ikke kan linke til, da jeg ikke kan finde et website på dem).

Og så kan du godt glæde dig, til der snart kommer interviews på bloggen med en herlig fynsk AD'er, du skal kende! Mere siger jeg ikke.

God weekend!

Reklamebranchen og frisindet

Reklamebranchen er igen i rampelyset. 

DRK kører lige nu en programrække, som handler om danskernes frisind. Frisind i forhold til bl.a. nøgenhed, alkohol og sex. Indtil videre er 3 ud af 6 programmer blevt sendt.

Grunden til, at du skal klikke ind og se programmerne er, at reklamebureauerne Umwelt, Ogilvy og Public medvirker i programmerne. Det er sjovt at se dem, du kender, på tv; det kommer vi ikke uden om. Og så er programmerne interessante.

I alt medvirker 6 bureauer i de 6 programmer. Bureauernes rolle er at være 'eksperterne' der skal lave en fiktiv kampagne om det givne emne. En kampagne, der skal få danskene til fx at være mere venligtstemte over for folk, der siger nej til alkohol. 

Fuld af frisind
Ogilvy lavede fx en ret fin løsning: En øl, brygget på frisind. Øllen skal laves i 2 varianter, hvoraf den ene er uden alkohol. Dog uden at det tydeligt ses på etiketten. Så skilter man ikke med, om man er med eller uden alkohol:

Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson. Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson. 
Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson. Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

Idé: Jakob Staalby, Mikkel Urhammer-Weltz, Jesper Isholm og Sara Carlsson. 
Design: Mikkel Urhammer-Weltz, Ogilvy. Foto fra DRK

Det, jeg har tænkt lidt over, er, om visse reklamebureauer er de rigtige til at lave frisinds-kampagner. Kampagner, der skal få danskerne til at være mere frisindede i situationer, hvor selvsamme bureauer har trukket opfattelsen i den netop modsatte retning.

Fx kom det frem i 1. program, at Umwelt har lavet film for Fitness World. Filmene er superflotte og har sikkert god effekt, for de oser af sex, smukke mennesker, perfekte kroppe og sved. På den lækre måde. 

Og nu sidder Umwelt så og skal overbevise danskerne om, at sådan er virkeligheden jo ikke. At vi danskere skal være vores kroppe bekendt, som de er, og ikke være så bange for vores egen og andres naturlige nøgenhed.

Er det troværdigt, at et bureau tager en hat på fra hver ende af skalaen? Sexet, slank og - i samfundets øjne - perfekt kropsideal den ene dag, og 'vær dig selv, som du er; tyk som tynd!' den anden dag?

Jeg er med på, at bureauer skal kunne sælge hvad som helst, og at alt ikke kan gå op i en højere moralsk enhed altid. Men det er alligevel værd at tænke over.

Det var en fin printannonce, Umwelt kom op med, men er det troværdigt, at et bureau kommunikerer to modsatrettede budskaber for 2 forskellige kunder? 

Partner i Umwelt, Mikkel Heideby med printannoncen. Foto fra DRK

Partner i Umwelt, Mikkel Heideby med printannoncen. 
Foto fra DRK

Man kan selvfølgelig også sige, at bureauerne jo bare er den kreative mellemmand, der gør, som kunden befaler. Om det er at sælge uopnåelige kropsidealer om tirsdagen og plædere frisind over for den naturlige krop om torsdagen... Det er kunden, der bestemmer.

Er reklamebranchen den rigtige til at gå forrest, når det handler om frisind?

Hvad synes du?

Næste program i rækken sendes i morgen - og du kan løbende se afsnittene HER (indtil de udløber om nogle uger) 

Du kan selvfølgelig også tænde for dit tv, hvis du har sådan ét, de næste 3 onsdage kl. 21.40 på DRK.