Kampagne: Bliv donor og få en logo-tatoo

Giv Blod i region hovedstaden har været ude med kampagnen 'Et prik for livet'. Kampagnen skulle rekruttere bloddonerer - og meget gerne unge mænd, da det særligt er dem, der mangler i blodbanken.

Fair nok. Det er en god sag, så det må de gerne reklamere for.

'Et prik for livet' er dog en mere kontroversiel kampagne, end vi normalt ser fra blodbankens side. 
Kampagnen opfordrer til, at du kan få en tatovering af Giv Blods logo inkl. din blodtype.

Det er et af disse motiver, du kan vælge at få tatoveret, hvis du vil sprede budskabet om at blive bloddonor.

Det er et af disse motiver, du kan vælge at få tatoveret, hvis du vil sprede budskabet om at blive bloddonor.

Kampagnen peak'ede den 15. juni på Gammel Torv i København, på Den internationale Bloddonor-dag. Da blev de første tusser lavet til 200,- kroner. Det er The Old Barbershop, der står bag, og tussen koster i dag 400 kroner, hvilket er en fordelagtig pris, ifølge Giv Blod. 

Du er stadig velkommen til at komme ind og få tatoveringen, selvom kampagnen som sådan ikke længere kører.

Men kampagnen deler vandene. Og først og fremmest kunne man jo tænke:
"Får man ikke netop karantæne i blodbanken, efter man er tatoveret?" Og jo, det gør man.
Men som de siger på Giv Blods Facebook-side, så kan det times på en måde, så man kun er væk fra blodbanken i 4 måneder. Normalt går der alligevel 3 måneder mellem hver tapning.  

Et af de større kritikpunkter handler om, at region hovedstaden inden for andre områder netop oplyser om faren ved tatoveringer. Og derfor giver det ikke mening, når en anden instans af regionen opfordrer til tatovering. 

Jørgen Serup, professor og leder af Tatoveringsklinikken, Bispebjerg Hospital, siger:

"Det trækker i to vidt forskellige retninger. Med det her initiativ er GivBlod med til at skabe tatoveringsofre, som vi skal reparere her på Bispebjerg. Det er en eklatant logisk brist, som ikke kan rummes indenfor den samme region. Det kan ikke være meningen, at GivBlod skal skabe sygdom".


Og så er det lige dén med, at den røde tatoveringsfarve er den farligste, hvilket professoren også nævner i et interview med TV2 Lorry.

Hos Giv Blod siger man, at muligheden for tatoveringen er et ønske, bloddonorene har givet udtryk for gennem længere tid. Det er derfor en specifik måde at imødekomme de unge på.

Læs selv, hvad Giv Blod siger om kampagnen på Giv Blods Facebook-side:

Hos The Old Barbershop vurderer de, at ca. 3000 danskere har fået tatoveringen indtil nu. 
Se fx her, hvad Ottilia siger om sin nye tatovering:

Reklamejam synes, det er overraskende mange, der gerne vil have et logo forankret på kroppen.
Men måske er det blevet en trend. René Dif fik jo også Masterchef-logoet tatoveret på armen, da han vandt programmet:

Tillykke til Dif. 

Til gengæld synes Reklamejam, du skal se at få meldt dig ind i bloddonor-klubben, hvis du ikke allereder er der.
Meld dig som bloddonor her.

Nå. Hvad synes du så?
Ville du overveje tatoveringen?
Og hvad synes du egentlig om at få et logo tatoveret?

Fredagssguf: Danske vindere i Cannes Lions 2015

Reklamejam har ikke været repræsenteret ved reklamebranchens årlige rosé-fest i Cannes i år. Helt uhørt. 

Men det skal ikke fraholde Reklamejam fra at smide et kæmpe tillykke ud til de danskere, som på fornemste vis har formået at tæmme løverne og hive dem hjem til det danske fædreland.

KAN I FORSTÅ DET?
DET ER PISSEGODT ARBEJDE!!

Overblikket over, hvilke danske arbejder, der har vundet i Cannes, kræver, man åbner sine nyhedsbreve, klikker, scroller, læser, klikker lidt mere, følger med på Twitter og Facebook og forsøger at holde overblik.
Puha. Sikke en masse arbejde.

Derfor har Reklamejam samlet til bunke. Du får samtlige danske vindere ved Cannes Lions 2015 her:


Vi starter i den unge, pisseseje afdeling: Danske Louis Meyer fra Miami AD School var en af vinderne ved Future Lions 2015 - sammen med Elton Rhee og Ludvig Pehrson:

Den unge filminstruktør Martin Garde Abildgaard fik en flot 2. plads ved The Advertising Producers Associations, som afholdes i Cannes hvert år. Martin vandt i kategorien Video Art:

Ogilvy hev 2 bronze hjem i Cannes. Dælme godt gået. Den ene var i Lions Health i kategorien 'Pharma' for filmen The Last Letter. Kunden er Biogen.
(virkelig vigtig bonusinfo: Det er undertegnedes hånd, der medvirker i filmen):

Den anden bronze, Ogilvy hev hjem, var for Youtube-filmen 'Content Extinct' for WWF. Den vandt i Promo & Activation-kategorien:

I kategorien Design Lions vandt Hello Monday en sølvløve for deres The DNA Project i samarbejde med musikeren J.Viewz:

Vi fortsætter på designfronten: AIAIAI og Kilo Design hev en guldløve hjem i Product Design. Prisen blev givet for arbejdet med hørebøfferne TMA-2 Modular Headphone system

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Uncle Grey's Canon Gig App vandt 1 sølv i Promo & Activation og 2 bronze i forskellige underkategorier i Mobile:

Uncle Grey hev også en sølv- og bronzeløve hjem i Cyber for arbejdet med Webers digitale kommunikation:

På den semi-danske front (og stadig i Grey-regi) blev der også vundet. 
Danske Per Pedersen hev en Grand prix og 3 guldløver hjem sammen med Grey New York. Fantastisk. 

FIlmen 'Interception' for Volvo vandt både en Grand Prix i Direct samt en guldløve i en underkategori af Direct:

Samtidig vandt Per Pedersen og Grey NYC to guldløver for The Gun Shop. Kunden var NGO’en States United to Prevent Gun Violence. Guldløverne blev hevet hjem i forskellige kategorier under Promo & Activation:

Ovre hos Grey London har fædrelandet også markeret sig. De to unge knejte, Rasmus Smith Bech og Jonas Roth, udgjorde nemlig det kreative team bag Volvos Life Paint-case. Life Paint vandt en grand prix i Promo & Activation:

Og så er der Brandhouse's Odd Love for Interflora. Filmen er som eneste danske film nomineret i Film-kategorien. 

Så vidt Reklamejam har forstået, er afgørelsen ikke kommet endnu, så om Brandhouse vinder en løve, må dagen vise. Men den fortjener sgu én:

Et ret stærkt Cannes-år for den danske bureaubranche! Reklamejam håber, I har ladet roséen flyde i stride strømme derude og fortsætter det gode arbejde, når I kommer hjem - selvom bureauets automatkaffe smager af hverdag, og vejret er meget langt fra det sydfranske. Cannes er tilbage allerede om et år, så keep up the good work!

Hvis der er nogle danske vindercases, Reklamejam har glemt eller overset, så skriv det endelig i kommentarfeltet!

God weekend :)

Fredagsguf: Cannes-håb 2015

Internettet flyder over med Cannes-predictions, og den klub vil Reklamejam også være med i.

Men at lave en personlig liste over de bedste cases, tager jo 1000 år, og når nu så mange allerede har gjort det, lukrerer vi lige på dét. Derfor får du et link til Grey's Per Pedersen, der - som altid - har taget sig tiden til at lægge 100 gode bud ud på Pinterest, lige her

Godt arbejde, Per!

Næste gang, du har et stille øjeblik, hvor din Twitter-newsfeed står stille, og hvor ingen sender dig Candy Crush-invitationer (tænk, at folk stadig gør det), så smut på undertegnedes yndlingsmedie og kig Cannes-lækkerier.

Du får et par af årets bedste bud her, i følge Per P.:

05e7ad8423648dc0847bb061f2cd9d0a.jpg
3e01506fd6ad65d2b0d48d38d0551801.jpg

Og der er MANGE flere guld- sølv- og bronzekorn her.

Fredagsguf: Ad-filter og analog magi

BETC i Paris har lavet en ad-blocker - undskyld - et ad-filter for D&AD

For som de siger hos BETC:
"We wanted to demonstrate that people don't hate advertising, they just hate bad advertising".

I stedet for helt at fjerne reklamerne på Youtube, gør ad-filteret, at du kun får de gode, Pencil-vindende reklamer. Smaaart:

Og så får du også OK GO's musikvideo. Bandet er kendt for spektakulære videoer - og er OK GO helt nyt for dig, skal du Youtube dem for at få mere guf!

Måske har du måbet over denne film mange gange, men ikke desto mindre er den perfekt at skyde en 'solskin-og-snart-Northside-om-ikke-andet-så-weekend-da'-fredag i gang på:

Hold dig knivskarp med minimum indsats

Der er 2 vigtige ting, jeg vil dele med dig:

Det første handler om nyhedsbreve:  

Hvor mange nyhedsbreve læser du til bunds? Garanteret ikke mange. Sådan har jeg det i hvert fald (og jeg er endda tekstforfatter og læser derfor det meste).

Ét af de få nyhedsbreve, jeg faktisk læser fra ende til anden - og ofte har en fest med at læse - er dem fra Bigum&Co

Nyhedsbrevene fra Bigum&Co stikker ALLE rekorder i at være i øjenhøjde og i talesprog. Uden at det bliver lallet og forvirrende. Det er rart og let at læse, det er underholdende og givende. Og ikke mindst er tonen inspirerende.
Så pyt med, at nyhedsbrevene ikke er korrekturlæst til fingerspidserne. Det er ikke afgørende og fjerner ikke professionalismen.

For at selv at læse med, må du nødvendigvis tilmelde dig nyhedsbrevet. Det kommer ikke ret tit, så ingen fare for spam. Tilmeld dig nyhedbrevet fra Bigum&Co.

Foto venligst lånt fra Bigum&Co. 
 

Det andet handler om Social Media Summer Camp:

I Bigum&Co's seneste nyhedsbrev, opfordrer de mig (og dig) til at tilmelde os deres Social Media Summer Camp

Social Media Summer Camp er en lukket gruppe på Facebook, hvor Bigum-teamet hele juli holder dig knivskarp og opdateret med seneste SoMe-nyheder, gode cases og naturligvis: guldkorn til din egen social media-strategi og online tilstedeværelse. 

Så kan ingen se i august, du har holdt sommerferie med stængerne oppe - for du kan opdatere dig med et snuptag ét eneste sted på nettet i juli.

For 249,- i alt, får du eksklusiv adgang til gruppen og adgang til det netværk af ligesindede, som også er i gruppen.

Du får bl.a. det her ud af det, ifølge Bigum&Co.:

Jeg synes, Social Media Summer Camp lyder som et fantastisk værdifuldt initiativ. 
Er du enig, kan du tilmelde dig Social Media Summer Camp her

Og niksen, indlægget her er ikke sponsoret. I så fald skulle jeg nok gøre opmærksom på det.
Jeg ER bare fan af de gode folk hos Bigum&Co.

Republica skaber nyt youngster-bureau

Bureaubranchen har lært et nyt ord: 'Upside down-bureauet'.

For en gangs skyld et nyt begreb, som ikke bare er varm buzz-luft. Danmarks første upside down-bureau hedder REACT; vender verden på hovedet, lader de unge styre slagets gang og har adresse i Bredgade 36, København K.


Ny dansk kreativitet i omdrejninger
Bag REACT står en flok visionære ildsjæle fra reklamebranchen. Susanne Lund, adm. direktør hos Republica og Per Holm Henriksen, fagansvarlig på Reklamelinjen, har taget initiativ til for alvor at sætte gang i ny, dansk kreativitet. 

- Og som et scoop har de fået den legendariske Clare McNally, stor-prisvindende lektor ved DMJX: Kreativ Kommunikation, med. Hun skal agere ekstern coach.

Men hvad skal vi med endnu et bureau?
REACT er ikke som de andre. Hos REACT får 3-4 unge teams lov til - 6 måneder ad gangen - at prøve kræfter med at drive bureau på egen hånd. Forholdene er vendt på hovedet, og de unge får lov at være kreativt ansvarlige på projekterne. De skal selv styre slagets gang og selv præsentere for kunderne. Den eneste sammenhæng, hvori der indgår garvede bureaufolk er, når de unge skal coaches og guides.

REACT er skabt som en del af Republic. En kreativ hub for unge talenter.

REACT er skabt som en del af Republic. En kreativ hub for unge talenter.

Den handlende idé får lov at leve i praksis
På Reklamelinjen på KEA arbejder Per til daglig med at lære de unge at arbejde ud fra 'den handlende idé. Kort fortalt er det en form for integeret kommunikation. Og tanken er, at den handlende idé skal udgøre arbejdsfilosofien hos REACT. Teorien skal nu afprøves i praksis, og har den succes, vil den forhåbentligt sprede sig til resten af branchen.

Per Holm Henriksen, Talentcoach på REACT

Per Holm Henriksen, Talentcoach på REACT

Hvem udgør de første teams?
Første kuld består dels af junior-junior-teamet Patrik Hjelm og Zacharias Legarth, som lige nu går på Hyper Island. Dels af junior-senior-teamet Simon Konski og Christoffer Prisholm, som er bachelors fra KK.

Og endelig wildcard'et Anders Frederik Steen. Anders er uddannet kok fra Kong Hans og er sommelier med speciale i sensorik. Så har han også lige arbejdet på Noma og været med til at åbne Relæ og Manfreds.
En travl herre, som nu tager et kvantespring over i reklamebranchen. 

I følge Per Holm Henriksen kommer hvert 'kuld' til at bestå af denne sammensætning: 
Junior-junior-teams, junior-senior-teams og så et udenlandsk team - eller et wildcard: En person, der ikke nødvendigvis har erfaring fra branchen, men som er rasende kreativ og kan bidrage på nye måder.


Men kan de unge klare alt dét helt SELV?
REACT har allerede en samling kunder parat. Så det er skam ikke bare for sjov. Der er ægte budgetter på spil. Ægte kunder i den anden ende, som skal være glade. 

Til at sikre, at der ikke bare går fredagsbar i den allerede om onsdagen, er tilknyttet en række senior-senior folk, som kan guide og hjælpe de unge. Udover Clare McNally er det Thomas Pries fra Konstellation, Thomas Torp fra Torp Berthelsen, Peter Zimmermann og Jens Heydenreich - begge fra Republica. 


Hvordan kommer jeg ind på REACT?
For at ansøge om en 6-måneders plads hos REACT, skal du sende en ansøgning til Per Holm Henriksen, som er Talentcoach på REACT. Du behøver ikke have en fast makker på hånden for at komme i betragtning.

I ansøgningen skriver du lidt om, hvorfor du skal arbejde for REACTs kunder. Hvorfor kan du gøre en forskel? Hvorfor har du interesse i det? Hvad er dine forudsætninger for at arbejde med reklame  - eller i hvert fald med kreativitet? 

Send din ansøgning til phh@republica.dk

Reklamejam ønsker REACT en masse medvind. Highfives til Per, Susanne og Clare for at vende tingene på hovedet og turde bryde rammerne.   

Kampen om de kreative tjanser

Kreativiteten hos kreative har nået nye højder, når det drejer sig om at lande et job i reklamebranchen (og her taler vi om job på nogle af verdens største bureauer. Eller i hvertfald top 10-bureauerne i Danmark).

Jacob Matthiesen er udklækket fra Hyper Island og siger selv "...det vil være nærliggende med et job i London eller New York". (fra Bureaubiz' artikel). Og da den slags jo ikke just dumper ned i turbanen, skal der er arbejdes på sagen. Der skal tænkes ud af boksen, som man siger på godt kommunalt dansk. Derfor har Jakob lavet denne case, som forhåbentlig lander ham et job:

For ikke længe siden var AD'er Martin Furze alias No Sleep på banen med en direct mail-case. Her lovede han bureauerne, at hvis de ansatte ham, ville han til gengæld klø på uden at bruge tid på fjollede ting som søvn.

Martins case var flot eksekveret (og du gør dig selv en tjeneste ved at gå på opdagelse i hans arbejder her.)

I 2014 fik flere af landets bureauer en overraskelse. De 2 kreative herrer fra DMJX, Casper Christensen og Rene Schultz, sendte deres 'The Disguised Portfolio' ud til en bunke bureauer.

Ideen var fantastisk godt tænkt. Flere bureauer røg  i med begge ben, da de så deres eget arbejde på forsiden af selveste Lürzer's Archive. Næste step er naturligvis at flå plastikken af og åbne magasinet. Som var fyldt med tadaaa: Casper og Renes bedste arbejder. Hvert eksemplar unikt fremstillet til de bedste bureauer i Danmark:

Så er der også Kristoffer Winther og Ole Hoffmann. De startede ud med en brøler, men formåede at redde den. Hvad der startede med et godt gammeldags kaffemøde (læs: rosémøde, eftersom mødet skulle findes sted i Cannes), endte med en utrolig kreativ redning. En redning, der skaffede dem det ønskede internship hos Jung von Matt:

4619-1.jpg

Der er også Kent, som skrev sin ansøgning i sneen uden for det hedengangne Recommended i Aarhus. Og som de sagde hos Recommended (nu Spring Agency):
"Vi modtager mange ansøgere fra AD'ere og tekstforfattere, der skriver, de er kreative. Men hvad med at være det?" (læs mere hos Bureaubiz her.). Kent blev desværre ikke ansat, men han opnåede masser af omtale i medierne og viste trods alt, at han havde fat i den lange ende:

Og endelig er der den berømte case fra Kristoffer Gandsager. Danskeren, som fik job hos CP+B i Sverige med sin 'Swedens Most Gästvänliga Agency'-case. 
Siden verden (branchen) så den søde, strikkede pokal fra Kristoffers case, er det som om, at dét der med at være usædvanligt kreativ i sin jobsøgning har taget fart. Du får casen - som stadig er skøn - her:

Til aller- allersidst får du også lige fornøjelsen af fotograf Lukas Renlunds case 'Steal My Photograph!". For hvordan fortæller man verden, at ens kunst findes - og hvordan opnår ens kunst værdi? Det fiksede Lukas på et splitsekund:

Og hvad vil Reklamejam så egentlig sige med det her indlæg? Det står lidt uvist. Men det er noget i retning af:  

"Barren er satme skudt i vejret, og nåleøjet er skrumpet yderligere."

Naturligvis har det altid lønnet sig at gå den ekstra mil for et drømmejob; det er der i princippet ikke noget nyt i. Reklamejam har bare bemærket, at vi i Danmark er begyndt at se flere og flere self promotion-cases som dem ovenfor.

At Creative Circle for få år siden ligefrem oprettede Self Promotional-kategori, fortæller at flere og flere spekulerer i det (på den gode måde).

At det jo "altid er godt med lidt konkurrence" kunne man godt indskyde her. Men nu er konkurrence ikke et nyt ord i reklamebranchen, tværtimod. Så hvis de meget kreative ansøgninger bliver standardmåden at søge job på, skal der herfra lyde et kæmpe held og lykke til de kreative studerende ude på skolerne. 

Men men - selvom self promotion skulle blive mainstream, så husk at blive ved at udføre stunts'ene med stil. Hvis ideen ikke er spot on, så vent. En sløj omgang self promotion er værre end ingen. 

Lad os i det mindste love hinanden, at der ikke går Sunny Beach i den. Ikke noget med at tilbyde at tatovere et kæmpe 5-tal i panden eller farve håret Ogilvy-rødt.


Indlæggets thumbnail-image er venligst lånt fra Kristoffer Gandsagers Behance.

Er det Kanye eller din kreative direktør, der taler?

Der findes et hav af tossede websites lavet af folk med masser af tid. Eller hang til at underholde folket. 

Af eksempler kan nævnes erdetfredag.dk. Hvorforflagerbussen.dk. eller hmm.dk og sikkert 1000 andre. 
Sitet kanyevscreativedirector.com er dog en af de bedre (ikke mindst layout-mæssigt).

Ta' testen og se, om du kan gætte de flotte citaters ejermand. Er det din kreative direktør eller Kanye, der spiller smart?

 

Den kreative idé fra fødsel til nærdød

En historie om den gode idé og dens rejse fra 1. kundepræsentation til endeligt resultat. 
Fortalt i kage-analogi:

 

Jeres 1. præsentation for kunden:

Det var skidegodt!
Kunden giver feedback: 
Man kunne bare godt tænke sig et lidt andet udtryk. 
Og enkelte tilføjelser.

2. præsentation for kunden:

"Rigtig fint!". "Supercool".
Jubel hele vejen rundt.
Dagen efter ruller endnu en omgang feedback ind i mailboksene på bureauet.

I præsenterer 3. gang.

"Nu er den her!" 

Projektlederen kæmpede i sit ansigts sved.
De kreative græd.
AD'eren ville finde en anden branche.

For efter et par smårettelser var kampagnen ENDELIG klar, ifølge kunden:

Der er nogen, der har brug for at ryste krea-posen

Jeg er faldet over diverse mærkeligheder de sidste par dage, som jeg gerne vil dele med dig.
Er det kun er mig, der synes følgende annoncer er sære?

 

Hvad du ser herunder, er en altoverskyggende bannerannoncer fra DF.
DF er imod østeuropæisk arbejdskraft. Det paradoksale er, at banneret sjovt nok ligner noget, de har fået bakset billigt sammen ovre østpå. Tsk tsk..

Uanset hvor i verden, DF har fået det lavet, så er det så grimt, som det kan blive.
Det fortjener næsten en pris for at være så grimt: 

 

Den unge dame herunder reklamerer for tøjbutikken MOSS COPENHAGEN. Flotte øh ...jeans.

Det er en ældgammel traver at sælge tøj via nøgenheds-blikfang. Og måske bliver du også træt af, at jeg overhovedet tager emnet op, for det er set SÅ mange gange før, og kan jeg da ikke bare være ligeglad? 

Men det irriterer mig, at MOSS COPENHAGEN kan være så fantasiløse. 

Jeg er med på, at eftersom annoncen nu har fundet vej til Reklamejam, er det jo lig med opmærksomhed. 
Men er det ikke sjovere at få opmærksomhed for at gøre sig umage end ved at springe over, hvor gærdet er allerlavest - og hvor såååå mange konkurrenter allerede er sprunget over?

Hvad synes du?

Herunder er det Pia Olsen Dyhr, som demonstrerer, hvor forudseende hun har været som ung. 
Hun tænkte på vores klode i en alder af bare 16 år! Så må hun være en god politiker..:

Pia går også ind for respekt. For hvem? Det står lidt uklart, men det nok for de ældre.
Og så har Pia og AD'eren haft griner over at lege med Photoshop og trylle Pia om til en ældre dame med læderhud.

Hvad hun vil mig, som politiker er ikke så vigtigt, vel. Det er da sjovt, at de har lavet hende om..: 

Godt håndarbejde fra SELIGEMIG

Game of Thrones er verdens største tv-show og har millioner af fans. Fans, som troligt tæller ned til hver sæsonstart. Derfor var der heller ingen grund til at udpensle budskabet, da der for nylig var præmiere på en ny sæson af serien.

Få dage op til premieren på HBO Nordic's seneste sæson af Game of Thrones, lavede SELIGEMIG en social media-countdown.

SELIGEMIG lod karaktererne i serien give en hånd med i nedtællingen, og kender man serien, er der naturligvis intet at tage fejl af. 

Kampagnen kørte på alle HBO Nordic social media-kanaler og på digitale billboards i fx Kastrup Lufthavn,
som du ser
 nedenfor.


En fin, enkel kampagne, som samtidig er sjov og super-intern for fansene. Og med et layout, der er dejligt renset for en masse snak.

Fredagsguf: Instagram-inspiration + Volvo.

Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, men efterhånden betyder det nok snarere 'sikkerhed'. 
Nyeste film fra den svenske bilgigant har du måske allerede set -  men til jer, der ikke har:

Volvo har opfundet Lifepaint. En ting, du tænker 'selvfølgelig!' til: 

Og så får du et et par garvede instagrammere, du skal følge. Hvis du kan li' flotte ting.

Den ene er Brittany Wright, freelance fotograf i Seattle. Hendes madbilleder når nye højder, så frygt ej et flashback til dengang, enhver amatør tog billeder af sin aftensmad og postede. 
Vi er på et helt andet niveau her.  

Følg hendes Instragram her og hendes FLOTTE website her.  

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Den anden instagrammer, du skal klikke 'follow' ved, er Omar Z. Robles.  En NYC-baseret dokumentarist og fotograf, som har gjort gaderne til de bonede gulve for balletdansere.
For hvorfor ikke få balletten ned på jorden og ud til folket?  

Photo by Omar Z. Robles.

Photo by Omar Z. Robles.

God weekend!
- Lotte

Ordbog for nytilkomne

Reklamejam bringer her 15 ord og udtryk, til dig, der er ny i branchen. Ord, du stensikkert vil få brug for at kende, når du først sidder i bureau-saksen:

 

1. Vinterlandskab:
Når billede og tekst siger nøjagtigt det samme. Fx hvis din annonce viser en prins på en hvid hest, og overskriften siger ’Prinsen på den hvide hest’. (gaaaaab).

Der er en grund til, fænomenet har fået navnet ’vinterlandskab’, men forklaringen er lidt lang,
så ring på 25571212, hvis du vil have den.

 

Vinterlandskab hos Casino.dk

Vinterlandskab hos Casino.dk

2. Pre-roll:
Reklamerne, som kiler sig ind før din Youtube-film. Skal du lave en pre-roll, så husk, at folk klikker væk fra den efter 5 sekunder. INGEN (udover nørdede reklamefolk) ser det hele.

Det er der mange pre-roll-skabere, som glemmer. Derfor indtræffer pre-roll’ens budskab først i det 10. sekund. Når målgruppen er over alle bjerge.

 Du får her et eksempel på en smuk pre-roll:

3. Indsigt:
Indsigten er rygraden i en god idé. Skal du finde på en helstøbt kampagne, handler det om at have indsigt i, hvordan vi mennesker tænker og agerer i en given situation. Indsigter er typisk noget, vi ikke er bevidste omkring, men som kreativ skal du kunne se skoven for bare træer (beklager klichéen) og få øje på indsigten.
Det er nemmest at forklare med eksempler:

- Man stiller sig altid i supermarkedets langsomste kø.
- Man lugter til sine egne prutter.
- De fleste hundeejeres yndlingsreplik er "den gør ikke noget". U-an-set hvad.
- Når man bliver fuld, bliver det modsatte køn flottere at se på.
Og så videre.
 

4. Tekstforfatter: 
Én, som hhv. skriver tekster og idéudvikler. Tekstforfatteren på et reklamebureau er hverken ansat som journalist eller romanforfatter. Til gengæld er tekstforfatteren ligeså kreativ som AD’eren, selvom nogle AD’ere ikke vil være enige hér.


5. POS: 
Står for ’Point of Sales’. Det blev du ikke spor klogere af.
POS er al form for butiksmateriale. Fx de papskilte, som hænger i loftet i din netto. Klistermærker på gulvet.
Små skilte på hylderne. Eller store pap-arrangementer, som skal agere fx tyggegummi-hylde i en kampagneperiode. 
 

6. USP:
Unique Selling Point. Altså produktets største/unikke fordel. Dét, du skal lægge vægt på, når du kommunikerer. Mange opererer med USP’er i flertal. Men egentlig er det lidt noget vås. ’Unique’ betyder jo implicit, at der kun er én af slagsen.


7. Tidsregistrering:
En disciplin, mange garvede kreative endnu ikke helt har styr på.
Vent og se. Bogholderen skal nok fortælle dig det, når du glemmer det.


8. TVC:
En reklame på tv. Mere teknisk er dét ikke. Står for TV Commercial.


9. Kage:
Kan være en hulens masse ting. Eller. Det er selvfølgelig noget med kalorier.
Men bag kagen står næsten altid én, du skal sige tillykke til. De mest typiske årsager får du her:

10. Kaffe:
Er du på vej ind i branchen som piccoline eller piccolo og opsat på at give et godt indtryk? Notér dig følgende:

Når kaffemaskinen er i stykker, så smid, hvad du har i hænderne og få den fikset. Siden bureau-bajerne blev udskiftet med kaffe i starten af 00’erne, er bureaubranchen til forveksling kommet til at minde om et læreværelse. M
anglen på kaffe er derfor en fornærmelse af de helt store. 


11. Den kreative direktør:
Oftest en mand. Den kreative direktør bærer solbriller indenfor om sommeren. Og han er den mand på bureauet, som har mindst tid. Og den største bil. Bor typisk nord for København sammen med resten af reklamebranchen.


12. VO:
Voice over. Til film eller radio.


13. KK:
’Kreativ Kommunikation’. Uddannelse på Mediehøjskolen i Emdrup. Uddannelsen er berygtet for at udklække ret mange kreative talenter, som nok ikke ligefrem har skumgummi på albuerne. Til gengæld har de flotte mapper. Og selvironi:

14. SoMe:
Social Media.


15. Stock-udtryk:
Når noget ligner noget, man har fået fra en standard-billedbank-løsning. Det er ikke så fedt.
Det her billede emmer fx af stock: (især tandpastasmilet helt ude i højre side)

Stock for fuld knald.

Stock for fuld knald.

- Til gengæld kan du finde lækre, gratis billeder, som du gerne må bruge offentligt, på Pexels.com.

Bonus:
Er du i øvrigt i tvivl om, hvordan du udtaler bureauernes kringlede navne, får du en udtale-liste her. 

Watch out for the young guns

Ude i Emdrup ligger de ikke på den lade side. Og selvom man skal være god mod børn og dyr, så har drengene på Kreativ Kommunikation lært at den, der bærer arrogancen i hjertet kommer længst i den forjættede bureaubranche. 

Drengene fra KK har bakset en velskrevet og velproduceret musikvideo sammen.
Det er pis'sjovt. Og det er udført af Frederik Voetmann, Andreas Green Lorentzen og co.: