Fredagsguf: Dodge, Delahaye og desert-font

Fredagsguf er blevet til lørdagsguf denne uge, men bedre sent end aldrig. Og i dag er der hestekræfter og motorolie på agendaen. 

J. Walter Thompson Atlanta har lavet en sej film. Ikke for Dodge, som man skulle tro, men for motorolien Pennzoil. Filmen larmer helt vildt, men det ændrer ikke ved, at det ser fedt ud altsammen:

Du er simpelthen også nødt til at prøve dette her flotte bil-spil for det franske bilmærke Delahaye
Det er superflot håndværk og yderst elegant udført. Klik her

Og så har Hyundai udført et stunt, som har krævet en vaks projektleder eller 10. Hyundai har skrevet en besked i ørkenen, som er så stor, at den kan læses ude fra rummet. Ok, det er måske lidt amerikaner-søgt, men det er sgu imponerende, så du får filmen her:

Fortsat go' weekend!

CCA'15: En hurtigt overblik

Shortlisterne til årets Creative Circle er som bekendt ude.

Som altid er der en milliaaard kategorier med en hulens masse flot arbejde. Men måske bliver du lidt træt ved tanken om at sætte dig ind i det hele? Samtidig med, at du føler, du burde. 
Heldigvis har Reklamejam valgt nogle af de flotte cases fra årets shortlist frem.

Lige til at scrolle ned over uden ret mange klik.

Reklamejam vil gerne lige skyde ind, at de udvalgte cases er udvalgt, fordi de sprang i undertegnedes øjne som 'virkelig godt gået'. Men der er ENDNU flere flotte cases (og endnu flere kategorier) hos Creative Circle lige her

Det er ikke samtlige kategorier, som er repræsenteret her (for solen skinner, og jeg kan ikke sidde inden for foran skærmen hele dagen). Det er blot et udpluk af überlækre arbejder, som du nu kan få et mindre overblik over.

Enjoy.

FILM:
McCann Copenhagen for Ladbrokes:

Brandhouse + Bacon for Interflora:

M2Film for Midttrafik:

RETAIL:
Ogilvy for Fernet Branca: 

INTEGRATED CAMPAIGNS:
DDB Copenhagen for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen:

BRANDED CONTENT:
Robert/Boisen & Like-minded for Spies:

FILM, INTERNET:
UncleGrey for Opel Danmark:

SELF PROMOTIONAL:
The Disguised Portfolio, af René Schultz og Casper Christensen:

DESIGN/POSTER DESIGN:
Stupid Studio for Bianco by PUTPUT:

DESIGN/PACKAGING/FOOD:
Agency Spring for Oles gård:

Fonten til emballagerne hos Oles Gård er sat med kartoffeltryk. En nu Opentype-font ved navn Oles Potatoes.

SOCIAL MEDIA CAMPAIGN:
CP+ B Copenhagen for Visit Denmark:

COPYWRITING:
Bates Y&R for Ejner Hessel:

Halbye Kaag JWT for Mazda:

MOTION GRAPHICS:
Frame for Mobil1 & Porsche:

&Co for Tivoli:

Se resten af herlighederne her

3 studerende skaffer 200 besøgsvenner

"Jeg har ikke så mange at tale med til dagligt, da jeg sjældent får besøg. 
Det kan gøre hverdagen lidt ensom. Det kan være svært at finde venner i virkeligheden, og jeg hørte, at Facebook er fyldt med venskaber, så nu gav jeg det et forsøg."

Sådan skrev 78-årige Poul Jensen i sin 1. (og eneste) statusopdatering på Facebook.
Siden fik han over 450 venner, og en masse danskere skrev til Poul med støtte eller tilbud om venskab.

Men Poul er fiktiv
Poul er skabt af Røde Kors og 3 DMJX-studerende for at sætte fokus på ensomme ældre. 
Dem er der nemlig mange af ifølge Røde Kors.

7100 ældre får hver uge besøg af en besøgsven, men der er stadig over 200 ældre på venteliste til én.

Nogle har 500 venner - andre har ikke én
Det er Andreas Green Johansen, Lea Flodgaard og Peter Conlan, som sammen med Røde Kors står bag gimmicken. 

Målet har været at gøre danskere - hvoraf mange har hundredvis af venner på Facebook - opmærksom på, at der findes mennesker, som ikke engang har én.

Alle, som har skrevet til Poul på Facebook, har fået en besked retur om, at Poul ikke findes, men at behovet for hjælp stadig er der. Samtidig er de blevet henvist til Røde Kors' besøgstjeneste. 

Pouls ærlighed gav gevinst 
Idéen er meget fin og rammer i hjertekulen, bl.a. fordi Pouls statusopdatering var så hudløst ærlig. Og magen til, hvad mange andre ældre tumler med.

Faktisk har den lille case fået ca. 200 danskere til at melde sig til Besøgstjenesten.
Props til bagmændende for dét!

Du kan se Pouls Facebook-profil her (den lukker dog nok ned inden længe)
Og du kan læse om casen hos Røde Kors her eller hos B.T her

Tak til Røde Kors for billedet.

Tak til Røde Kors for billedet.

Komplett tryller på 15 sek.

Komplett er ude med 4 nye, små film. Du kender garanteret Komplett fra de her film, som er ret sjove.

Kompletts nyeste film med taglinen 'Elsker du også nyt udstyr?´ er en fin demonstration af, hvor meget man faktisk kan nå på 15 sekunder. Og så er de sjove.

Manus og slogan er udviklet i et samarbejde mellem Mindshare og produktionsselskabet Shoot Happens.

Fra Mindshare er det den nye krea-direktør Kenneth Kaadtmann, samt Rikke Boas og Anders Kure, som står bag - mens CEO og Director i Shoot Happens, Sune Svanborg Sørensen, har instrueret. 

Fredagsguf: Uhm..

Engelske Ricky Gervais, som er manden bag serien The Office og 117 andre ting, har stillet op for Optus - et australsk bredbåndsfirma, som nu introducerer Netflix i Australien. Puh, en lang sætning.

Gervais promoverer Optus på sin egen måde. Og det har også sin charme (det var vist beskedent sagt). Gervais er supergrineren.

Se selv:

6 reklamefilm du husker for musikken

Musikken i en reklamefilm er præcis ligeså vigtig som remouladen på en fiskefilet-mad.
Men hvor fiskefilet-maden blot kræver en random remoulade, kræver reklamefilmen den helt rigtige og nøje udvalgte musik. Faktisk er musikken nøjagtigt ligeså vigtig for at fortælle historien som billederne og de retoriske greb.

Så til KEA og DMJX: Husk at undervise i musikken, ikk'?

Gad vide, om Volvos Epic Split havde været ligeså stunning akkompagneret af Boten Anna?
Heldigvis fik Enya dén tjans:

Et af de nyeste skud på lækkerhedsmusik-stammen er Volvos film Made by Sweden. Musikken 'Vintersaga' løfter den ellers lidt lange film op - sunget af Amanda Bergman:

Og musik er ikke bare skønt for os, der ser filmen. Det kan også betyde et globalt gennembrud for kunstneren bag - og dét har der været mange eksempler på: 

I 2005 lagde den dengang ukendte José Gonzáles musik til Sony Bravias berømte 'Balls'. 
Det var sådan, han fik sit gennembrud. Faktisk går rygtet, at han helt havde opgivet sin karriere, da Sony hev ham op igen. Sangen passer til filmen, fordi den er flot og giver filmen den helt rigtige storhed - uden at der ligefrem går Enya i den. (Bonusinfo: Gonzáles spiller på Northside til sommer, og du kan købe billet her).

En anden sang, du også kender pga. en reklame, er Feist's '1, 2, 3, 4'. Sangen akkompagnerede nemlig Apple, dengang for 100 år siden, da Ipod Nano kom frem. Før reklamen eksisterede, blev sangen downloadet ca. 2000 gange om ugen. Efterfølgende røg tallet op på 73.000 ugentlige downloads:

Og naturligvis får du Dumb Ways to Die. Gad vide, om budskabet nogensinde var trængt ind, hvis sangen ikke havde siddet lige i skabet som her:

Og for at du ikke har 'Dumb Ways..' på hjernen resten af dagen, får du Tuborgs Julebryg med dens helt egen version af Jingle Bells. Her drejer det sig ikke om, at en ukendt kunstner er røget til tops - det handler i stedet om den magt, en god jingle kan have. Især når musik og fillm spiller sammen til perfektion. Og når man vel og mærke holder insisterende fast i sin jingle, som Tuborg og Wibroe, Duckert & Partners har gjort med Jingle Bells siden '84:

Verden er af FULD af reklamer, hvor halvdelen af succesen skyldes musikken, og jeg har kun vist en nano-brøkdel af dem her.

Hvilke reklamer husker du for deres musikvalg (godt såvel som skidt)? 

Reklamejam møder Simon Naver

Hvorfor er det vigtigt at tænke vertikalt, hvis man vil nå langt i reklamebranchen?
Og hvad vil det sige at skabe emergens i sit kreative arbejde? 

31-årige Simon Naver er AD’er hos &Co og en travl herre. Han har efter eget udsagn ikke bare et reklamejob men et reklameliv.

Heldigvis var Reklamejam så heldig at fange ham over et par Kronenburgs til en snak om reklamelivet fra alle ledder og kanter.

Du kan lære Simon meget bedre at kende her. 

Fredagsguf: Bros and Dont's

Ugens Fredagsguf byder på et par af de input, jeg fik, da jeg forleden afholdte konkurrence her på bloggen. 

Du kender garanteret følgende film, men se dem igen.
De bliver VED at være sjove:

Kampagnen 'Save The Bros' kom ud for nyligt. Den er skabt for det økologiske mejeri Organic Valley i Wisconsin af det amerikanske bureau Humanaut

'Dumb Ways to Die' er efterhånden en ældre klassiker. Skabt af McCann Australia

Heldigvis er verden fuld af geniale kampagner og lir i dén dur. Men sidder du og tænker 'hvorfor hulen har hun ikke vist dén og dén film', så smid endelig en kommentar på bloggen eller på facebook.

God weekend til dig!

Vi har en vinder af Reklamen til Eksamen!

Det er en stor dag i Reklamejams historie.

1: Vi har fundet en vinder af blogkonkurrencen! Den spændende afsløring kan du se i videoen nedenfor.

2: Undertegnede har indvilget i at stå frem i levende live in the name of video content.. 

Tusind TAK til jer, der har deltaget!! Det er herligt med al jeres inspiration, som ligger i kommentarfeltene under dét her indlæg.

Fredagsguf: Effektiv OG superkreativ pre-roll

Geico har lavet et godt bud på en pre-roll.
Geico har forstået, at det handler om at bruge dén tid, brugeren er tvunget til at se på din reklame
- og ikke mere.

Men når nu skæbnen vil, at der ER mere tid at bruge af (til de, der bare ikke kan få pre-roll nok), så brug resten på en 'sjov-men-ikke-afgørende-for-budskabet'-måde.

Forsikringsselskabet Geico har løst det supersjovt her i kampagnen Unskippable Ad:

Det er det amerikanske bureau, The Martin Agency, som står bag.

God weekend!

Dansk AD'er laver genialt ansøgnings-stunt

AD'er Martin Furze - alias No Sleep - er en mand, som har fat i den lange ende.

Da Martin var færdiguddannet var han godt klar over, at dét var han ikke alene om.
Faktisk hænger arbejdsløse kreative på træerne.

At komme ind på et bureau var målet. Men hvordan?

Verden har set en billiard standard-ansøgninger i A4. At gå i den anden grøft og være 'kreativ' og bage en kage med en ansøgning i er li'ssom et no-go.

Kreative ansøgninger er i det hele taget en hårfin balance mellem det søgte og det elegante.

Martin kastede sig ud i en proces, hvor han ville overbevise bureauerne med en direct mail om, at han var AD'eren, de ikke kunne undvære.

Martin skabte 'The No Sleep Wake Up Call'.

Martin projekt har nu fået global opmærksomhed. I skrivende stund er det jo nærmest old news.
Har du ikke set Martins casevideo/jobansøgning, får du den her:

Reklamejam sender masser af karriere-pøj pøj Martin fremover! :)

Gratis stock-fotos. Til frit brug.

Pexels.com kan du downloade alverdens flotte stemningsbilleder af alt mellem himmel og jord.
Gratis og til hvilket som helst brug.

Samtlige Pexels-billeder er under Creative Common-licens, hvilket netop betyder, at fotografen har givet tilladelse til fri afbenyttelse.

Billederne er smukke og af høj kvalitet. Og så er Pexels.com renset for de umiskendelige stock-lignende billeder af familier i pasteltøj med tilhørende glad labrador.

Dog kan du max hente 5 stk. om dagen.
GO!!

Er det god content, bare fordi Mads Mikkelsen medvirker?

BoConcept er røget med på content-bølgen. Det kan man jo godt forstå.
Content ER det nye sort (sorry for at bruge verdens mest udtjente klichéudtryk), og der ryger generelt masser er goodwill afsted til de brands, der virkelig lykkes med deres content.
Se et par eksempler på god content nederst på siden. 

Tilbage til BoConcept.
Til at skabe 'et stilfuldt drama', som BoConcept betegner deres første film, har man allieret sig med skuespillerne Mads Mikkelsen og Dejan Cukic - nu som instruktør - samt teknisk intruktør, Thomas Busk.

Filmen har ikke set skyggen af et reklamebureau. For når der skal laves film, skal det jo laves af filmfolk.

Filmen 'The Call' får du her. Så kan du jo tænke over, om det er god content?
Om du er godt underholdt?
Du kan også tænke over, om afmeldingen til sidst mon havde behøvet at være der?
Og om BoConcept mon alligevel ikke skulle have hyret et reklamebureau...?

Reklamejam siger ikke, The Call er dårlig.
Reklamejam påpeger bare, at det her er langt bedre content:

Hvad synes DU?

Konkurrence: Vind Reklamen til Eksamen '14

For 1. gang i historien har en konkurrence (eller give away, som det hedder i blogsprog) fundet vej til Reklamejam.

Det er Kreativitet og Kommunikation, der er så flinke at sponsere den eftertragtede bog, 
Reklamen til Eksamen 2014.

Reklamen til Eksamen er en samling af alle vindercases fra det danske Advertising Effectiveness Award 
- også kaldet AEA.

AEA er det eneste danske awardshow, som årligt kårer de bedste cases, der har gjort en flot forskel for kundens bundlinje, og som naturligvis samtidig er veleksekverede.

Derfor er bogen, Reklamen til Eksamen, fyldt med knaldgode eksempler på, hvordan man skaber en case, som faktisk batter på kundens bundlinje.

Det skal du gøre, for at blive den heldige vinder af Reklamen til Eksamen:

Skriv i kommentarfeltet navnet på din yndlingskampagne. Dansk eller udenlandsk - det er underordnet. Hvis du ikke lige kan huske navnet, så beskriv den så godt, du kan. 

Du må gerne skrive baggrunden for dit valg, og du må gerne vedlægge et link, men det er ikke musts.

Den 7. marts trækker jeg lod blandt kommentarerne og finder en vilkårlig vinder.
Det er med andre ord helt tilfældigt, hvem der vinder. Det har ikke noget med dit casevalg at gøre.

Jeg håber, du vil lege med!

 

PS: Skulle du ikke vinde bogen her på bloggen, kan du købe den her