Fredagsguf: Genial opfindelse fra DDB Stockholm

Når du køber noget nyt, så donér noget gammelt.

Det er filosofien bag The Rag Bag. En fantastisk idé, der er udviklet af Simon Higby og DDB Stockholm, for det lille, svenske tøjmærke, Uniforms for the Dedicated.

Hvad du ser i følgende film, er en opfindelse, vi nok skal komme til at se endnu mere af:

the-rag-bag-1.jpg

Ideen er ge-ni-al. På alle måder.

1: Der er ikke længere en undskyldning for ikke at smide dit gamle tøj til genbrug.
2: Én plastikspose med to formål.
3: Porto er betalt, så det bliver ikke nemmere.
3: Designet ser pisselækkert ud.
4: Et ret smart træk fra det lille, svenske tøjmærke, som nu har fået pioner-agtig status.

(find selv på flere)

Awesome Pomegranate har leget med Økokyllingen

Når kreative superkræfter møder små, uafhængige kunder, sker der ofte magi.

I dette tilfælde er det Awesome Pomegranate, alias Kenneth Kaadtmann, som - i samarbejde med Jonathan Lowth - har lavet 2 fine print for Økokyllingen. Én af den slags små virksomheder, man kun kan sige gode ting om.   

Og i øvrigt:
Kenneth Kaadtmann har hidtil været selvstændig kreativ under aliaset Awesome Pomegranate. 
Dén æra er dog ovre. 

Kaadtmann er netop blevet udnævnt som kreativ direktør hos Mindshare
Tillykke til Kaadtmann og tillykke til Mindshare!

Du kan læse mere om Kenneth i Reklemejams interview med ham her

De 2 arbejder er forfriskende anderledes og med masser af humor. 

Enhvert bureaumenneske ved, at det kan være en udfordring at få sin kunde med på de skæve idéer.
Cadeau til Økokyllingen for at se muligheder i noget helt andet end 'plejer'. 

Hvad synes Du om ovenstående to print?

Fredagsguf: Kød og cola.

Der er masser af kød på ugens fredagsguf. Og så er der lidt cola at skylle ned med, hvis det hele bliver for genialt.

Følgende film, 'Say It With Meat' er lavet for LIDL af det svenske bureau INGO.
Det er Camp David, der har produceret. Og det er sjovt: 

Følgende film 'Bob's House' for Pepsi er fra Super Bowl 2008. 60 sekunder med total stilhed midt i Super Bowl.. FIlmen er udtænkt af BBDO New York - og den er godt tænkt:

Fangede du den? 

God weekend! :)

Farligt flot film fra Fernet

Fernet Branca er en af de kunder, man GODT vil ha' sine små kreative klør i.

For selvom der er delte meninger om Fernet Branca'ens smag, er det klart, at en sprutkunde med et bittert univers får det til at klø i vores allesammens højre hjernehalvdel.

Det hører til sjældenhederne, at jeg fremhæver mit eget bureau her på bloggen. Men nu har et par af mine seje kollegaer fra Ogilvy altså begået en genistreg med følgende film for Fernet Branca.
En film, du ikke skal snydes for.

Ideen er sjov og overraskende - og den passer perfekt i bitter-universet. Og så er det håndværksmæssige bidrag fra illustrator Johannes Bojesen helt fantastisk:

Det er i øvrigt madbodega Nose2Tail, der lægger væg til.

Kom meget gerne med din konstruktive mening.
Hvad synes du om ideen og filmen?

Fredagsguf: The final rating of Super Bowl ads 2015

Dit Super Bowl-mæthedspunkt er nået. Du har dannet dig et overblik over hypen og fundet dine favoritter.
Set dem et par gange. Delt med dine venner. 

Problemet er, at alle de andre websites dømmekraft er noget juks, når det kommer til rating af årets bedste Super Bowl reklamer. 

Derfor får nu den officielt gældende top 5:
(beklager, hvis art work'et kradser i dine øjne)

TOP-5.jpg

På 1. pladsen finder du spottet for foreningen No More. En organisation, der kæmper mod vold i hjemmet.
NFL sponserede 30 sekunders reklameplads til foreningen. Det er Grey NY, der bureau bag.

Det kan være lidt svært at høre, hvad der bliver sagt, men se evt. filmen et par gange.
Så skal den nok krybe ind under huden på dig:

2. pladsen går til Newcastle Brown Ale. For at gøre noget anderledes. Hatten af for dén (og hatten af for IKKE at benytte sig af hundehvalpe, som en vis konkurrent har for vane..)

På 3. pladsen har vi batterivirksomheden Mophie, som har lavet en utroligt flot og vild film. 
Som altid er kunsten at runde hele molevitten af på en måde, der ikke får det hele til at klaske sammen på et splitsekund. Det mestrer Mophie heldigvis:

4. pladsen går til bilbrandet Dodge. Og det har ikke engang noget at gøre med, at bilen er gudesmuk.
Indsigten og eksekveringen er fin og sød og flot og god, og dét fortjener en plads på listen:  

Og endelig har vi 5. pladsen. Den går til Reebok for en film, der godt nok - som så mange andre træningsfilm - er spækket med flotte billeder af flotte mennesker med svedige kroppe. Det har vi set før.
Men filmen
bygger på en indsigt om, at det sgu er lidt af et freakshow (deraf navnet på filmen), når vi render til cross fit og løfter dæk og slår med hammere og lider og ser ud som om, vi er døden nær.

Hvad er egentlig meningen med galskaben? Godt spørgsmål..
Heldigvis har Reebok svaret:  

Goth gammeldags kærlighed fra Interflora

Bag Interflora ligger en smuk tanke om at huske dem, vi holder af. Sommetider kan en buket blomster gøre hele forskellen. Det, du ikke kan formulere, kan du sige med blomster.

En smuk tanke.

Og netop det smukke er kernen i de nye film fra Interflora. De handler om at vise sin kærlighed til én, man kan lide; det er bare så fandens lettere sagt end gjort. Klassisk.

Du får her de to nyeste film fra Interflora. To film, som Reklamejam mener, hæver sig en smule over det danske reklamelandskab. Filmene er ganske enkelt superflotte og fint og enkelt fortalt.

Det er Brandhouse og Bacon (herunder instruktør Martin Werner), der står bag herlighederne.
Titelsangen er af Louise Alenius, 'Slow Mover'.

Og så får du en enkelt af de tidligere Interflora-film, som også har Brandhouse i ryggen. Af den slags, som spiller på de helt tykke følelser med gamle mennesker og kærlighed (men det virker hver gang):


Godt gået, Brandhouse.

Reklamejam møder Philip Bock

Reklamejam har været heldig at fange Philip Bock. 
En hårdtarbejdende, prisvindende young gun, du garanteret kommer til at høre meget mere til i fremtiden.

Hør om Philips vej ind i branchen, og om, hvordan han landede det job i London, hvor han lige nu befinder sig. Og meeeget mere lige HER.

Fredagsguf: Fintunet onkelhumor

Godt nok er der snart Super Bowl og dermed masser af guf for reklamefolk.

Imidlertid bliver der dog også lavet en del lækre film herhjemme i Norden, og DEM får du et par af i dag.
Du får Super Bowl en anden dag. Måske. 

Her er det den nyeste film fra famøse Midttrafik. Du husker sikker den første (som du kan se her).
Filmen er lavet af Falkenberg&Falkenberg og M2 Film - og Reklamejam bedømmer den til at leve op til 1'eren:

Du får også et ret godt svensk indslag, jeg faldt over, da jeg surfede rundt på Vimeo forleden.
Kunden hedder LIDL, og bureauet hedder INGO og er svensk:

WeLovePeople - gør du? Fin kampagne om at redde liv

WeLovePeople har lavet en fin kampagne for Trygfonden, der handler om at redde liv. Kampagnen opfordrer dig til at tage affære, hvis du kommer ud for, at nogen falder om på gaden.

For selvom du aldrig fik taget det førstehjælpskursus, som til evig tid står på din to do-liste, kan du gøre meget i en kritisk situation. 

Det forklarer de 2 film fra Danmarks mest sympatiske bureau, WeLovePeople, her: 

Vi mennesker er skrøbelige og kan pludseligt falde om. De er fint demonstreret gennem de sarte papfigurer.

Kampagnen skal køre over 5 år, og du kan se mere meget på

Nå ja- og smid da lige en kommentar om, hvad du synes om universet og filmene? 

SÅDAN udtaler du bureaunavnene

Er du spritny i branchen og ligger søvnløs ved tanken om at skulle kontakte bureauer, du ikke engang kan udtale? 
Har du hang til namedropping og derfor brug for at kunne dit shit?

"FORTÆL MIG SÅ, HVORDAN HULEN JEG UDTALER DET DER OGILVY!?"

Rolig! Reklamejam gi'r dig en udtale-guide for dummies:


Bogstaver i fed indikerer, hvor du skal lægge trykket:

Ogilvy: Åu-gil-vii

Haalbye Kaag: Halbyyj Kååu 

Hjaltelin Stahl: Jaltelin Staaal
(triple-a'erne udtales som et langt 'a')

&Co: Ann Kååu

Bates Y&R: Bæits
(glem 'Y&R'. Bare sig Bæits)

Crispin Porter + Bogusky: Krisbn (med engelsk 'r') Pårter.
Bogusky udelades som regel. SKAL du sige det højt, er det Bågåski)

McCann: Mckannn

Nørgård Mikkelsen: Nørgår Mekkelsn

Mensch: Mænsj

Republica: Re-påb-li-ka

Saatchi & Saatchi: Sartji
(i daglig tale blot 'Saatchi')

We <3 People: Wee Lååv Piipel

Wibroe, Duckert & Partners: Vibro, Dukkert (med tydeligt udtale af u'et) og Partners

Reputation: Re-pju-tæi-sjøn

Kunde & Co.: Kån-de og Ko.

Creuna: Kre-uuna

Umwelt: Um-vælt

Geelmuyden Kiese: Gel-myj-den Kiise
(hvor trykket skal ligge, er stadig uvist..)

... Er der bureauer, du synes mangler på listen?
Tøv ikke med at smide en kommentar herunder.

Fun fact: Hvad betyder 'Adobe'?

Vidste du, at Adobe betyder tørret, ubrændt mursten?..

Det står i dansk-engelsk ordbog. 
Der står også, at det udtales Adob-E. Med udtale af e'et.

(hvis du var i tvivl)

Så har vi dét på plads.

AD'erens vigtigste værktøj (ud over kaffen, naturligvis).

AD'erens vigtigste værktøj (ud over kaffen, naturligvis).

...Men. Er der nogen tilstede, der ved HVORFOR? 
Er det fordi, manualerne til Adobe-pakken er tunge som mursten?

Robert Boisen søger kolleger

Hey DTP'ere og projektleder-typer:

Et af Danmarks mest kreative bureauer, Robert Boisens og Like-minded søger nye kollegaer.
Hvis du er skarp til grafiker-ting eller har overdrevet ordenssans uden at være bange for overfyldte indbakker og Excell, er det måske dig eller dig, bureauet søger.

Robert Boisens facebook-side kan du læse lidt mere.
Søg for satan. Søg. Eller spred ordet. 

DIA Future brief er ude nu

Knap har nytårsaftens tømmermænd lagt sig, før årets første youngster-konkurrence er skudt igang.
Reklamejam er endda en kende sent på den.

Briefen til DIA Future er ude nu (og du kan hente den her).

Som altid drejer DIA Future-konkurrencen sig om en kreativ, digital idé, der kan komme en (typisk velgørende) organisation til gode. I år er kunden FødevareBanken, men det kan du alt sammen læse mere om i briefen. 

Dog er det kun studerende fra landets uddannelsessteder, der kan deltage.
Til gengæld gælder det ALLE uddannelsessteder. 

Deadline er den 16. februar. 

Hvad er det, Fakta vil mig?

Fakta og UncleGrey har gjort det godt i mange år. Skidegodt faktisk.
Høstet et hav af priser på film, vi alle tydeligt husker i dag. Og for et pay off, vi stadig går og siger.

Så arven er tung at løfte, når man som bureau skal genopfinde den dybe Fakta-tallerken.  

Efter en affære med Manipulation er Fakta atter tilbage hos go'e gamle Uncle.
Et årelangt makkerskab mellem bureau og kunde er genoptaget.

Dét kan der kun komme noget godt ud af, tænker man forventningsfuldt.

Faktas nye mission er at være "Danmarks måske flinkeste discountbutik".
Fedt. Hvis det betyder bedre service og kortere køer til mig, skal jeg nok love at handle i Fakta hver gang.

...Men hvad er nu det her?:

Fakta har sadlet helt om og prøver nu at skræmme sine kunder ud af butikken. 
'Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne ha', du skrider inden for 2'.

Eller hvad? Hvad synes du om Faktas nye film?

Okay - for en god ordens skyld får du også en af de andre film fra kampagnen.
Én, undertegnede er mere mildt stemt overfor:

De 30 mest kreative youngsters i branchen

Business Insider har netop bragt en top-30 over reklamebranchens mest kreative personer fra 30 år og derunder.

De unge kreative er blandt andet fundet ud fra, hvor mange priser, de har vundet (alene og sammen med deres bureau), deres portfolio'er samt deres evne til at følge med branchen og tiden.
 

Og søreme, om der ikke er en dansker i blandt!
Tillykke til de udvalgte.

Se hele listen her

(Apropos nytårsforsæt..)

Danske Nicolai Smith er på listen over verdens mest kreative unge i branchen. Han er til daglig associate creative director hos AKQA Paris. Satme godt gået, Nicolai.

Danske Nicolai Smith er på listen over verdens mest kreative unge i branchen. Han er til daglig associate creative director hos AKQA Paris. Satme godt gået, Nicolai.