30 fontastiske apps

Verden er fuld af font-sites og font-apps og font-ditten og datten. Det kan være svært at overskue, men har du en lille smule interesse i fonte, typografi og grafik, vil du måske finde følgende font-guide brugbar.

Websitet Design Your Way har samlet ca. 30 forskellige apps, der har fonte som fokus.

Her er alt fra apps, hvor du kan kreere et billede af bogstaver, en font-quiz, flere forskellige foto-redigerings-apps med særlige fonte - til font-fællesskaber for typografinørder og naturligvis font-installeringsapps til iphonen. Og meget mere.

Du får alt, hvad typografihjertet begærer, hvis du klikker her

Glædelig jul til DIG

Det er liiige oppe over. Det er jul i morgen, om du vil det eller ej. Om sværene er sprøde eller ej.
Om familien er samlet eller ej. Hjemmelavet konfekt eller ej.

På trods af alle de ting, vi ikke nåede i december, og al den stress, det har kostet, holder vi troligt fast i julen. Naturligvis. For det er hyggeligt, når først freden har sænket sig, ungerne er lagt i seng, Bailey'en er fundet frem og du kan slappe af til lyden af opvaskemaskinens sagte brummen.

Ok ok, jeg sætter tingene på spidsen nu. 
Men hos Ogilvy Paris har de testet jule-konceptet. Og det gik ikke just rent ind.

Tak fordi du læser med på bloggen! 
Jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul og alt det bedste i det nye år!

Fredagsguf: Kom med til Airbn-land

Det ville måske være god blogstil at smide noget jule-hejs på i dag ...men jul er der nu nok af. 
Vil du have julefilm, kan du se årets bedste af slagsen her

I stedet har jeg valgt en ny film for Airbnb.

Filmen tager dig med til fjerne himmelstrøg og lukker dig ind i spændende hjem fra alle verdenshjørner. Og så er den håndlavet. Ikke noget med 3D og animation hér.

Når vi rejser, bliver verden mindre. Overraskelserne står i kø og venter efter hvert hjørne
- hvilket er demonstreret meget flot i filmen. 

Enjoy:

Filmen er lavet af TBWA/Singapore.

Se behind the scenes her: 

Ny, Kenneth Nguyen-film fra Ford Danmark

Ford Danmark har lavet endnu en brandingfilm. Finding Focus, er titlen.
(du kan se Fords tidligere brandingfilm her). 

'Finding Focus' handler om at finde sin vej i livet trods hårde odds. Om at finde sit fokus.
Det er den unge, talentfulde og danske fotograf, Kenneth Nguyen, der har hovedrollen i filmen - som i øvrigt er produceret af Bitchslap Media og udviklet af bureauet Very.

Filmen er flot og fængende. Og fordi, Nguyen er en spændende fotograf med mange flotte billeder og projekter i mappen, er man (undertegnede) villig til at se filmen til ende. Helt uden at skæve til tiden nede i højre hjørne.

Jeg synes, filmen klæder Ford. 

Hvad synes du?

Se hele listen af film-teamet her.

Og gør nu dig selv den tjeneste at tjekke Kenneth Nguyens website ud! Du får linket igen her.

Nossografen er årets printannonce

Huset Markedsføring har kåret årets bedste printannonce for 2014. 
Fra Reklamejam skal lyde et stort tillykke til Nossografen som årets vinder! 

Kampagnen er udarbejdet for Ekstra Bladet af bureauet Undfreunde. Nærmere bestemt af det kreative team Frode Sylthe og Michael Jakobsen

Og hos Undfreunde er de naturligvis glade. Hvad de siger til prisen, kan du læse på bureauets blog her.   

Udsnit fra Markedsførings artikel om vinder-printannoncen 2014.

Udsnit fra Markedsførings artikel om vinder-printannoncen 2014.

Hvis du vil vide mere om kampagnen - fx om, hvordan hulen de fik idéen til de lange nosser - kan du kontakte Jesper Holme. Jesper er CEO i Undfreunde, og du finder ham lige her på LinkedIn.

Du husker godt Nossografen, ikke? Har du misset den, så læs Reklamejams indlæg NOSSER! Nosser, nosser, nosser (rolig. Linket kan godt åbnes i åbent kontorlandskab).

Facebook-manual for dummies og andre

Facebook er efterhånden en jungle, hvor mange af os nok har givet lidt slip over kontrollen.
Vi håber, det går. Men der er en række grundlæggende ting, du skal have på plads. Og som er nemme at manøvrere rundt i.

Har du mistet overblikket over, hvordan du untagger dig selv eller fortryder en blokering? 
Facebook kommer dig til undsætning i en række ret søde film, du skal bruge et par minutter på: 

Filmene er lavet af Facebooks eget bureau The Factory of Facebook.

 

Nederen-sej film fra &Co

Der har det med at dukke sjove ting op, når man sidder sådan lidt overspringshandlings-lammet og browser rundt i cyberspace.

Og i dag dukkede denne her film fra &Co op:

Jaja, jeg ved godt, kampagnen er old news, men for mig er den nyopdaget. 

Det er en hårfin balance at ramme den dér, hvor det bliver en sjov parodi på nederen voksne. 
Uden at blive Polle fra Snave-plat eller voksne, som prøver at være satire-sjove uden rigtig at lykkes.

Men &Co er lykkes, synes jeg. Filmen er sjov og velspillet. Og den stopper, mens legen er god.
Hvad synes du?

Du kan se mere om kampagnen på dens Facebook-side her.  

Fredagsguf: Sådan lyder et genialt jobopslag

Det er et ældre ét af slagsen, og mon ikke jobbet er besat.
Men fordi jobopslaget fra Grey er SÅ knivsskarpt skrevet og baseret på en sjov idé, har jeg udvalgt det som ugens omgang Fredagsguf. 

Det er freelance tekstforfatter Klaus Bundgård fra Scriptas, der har ført pennen.  

Og ja, teksten er en tung omgang ved første øjekast. Det er jo hele pointen.
Men bare rolig - du skal nok nå igennem. Du SKAL nå igennem

Jeg kunne desværre kun finde annoncen i mini-størrelse. Heldigvis kan du læse teksten herunder.

Jeg kunne desværre kun finde annoncen i mini-størrelse. Heldigvis kan du læse teksten herunder.

Tekst:
Pludselig sidder du og stirrer på en grim stillingsannonce med to velkendte bogstaver, og det er søndag, men du har absolut ikke tænkt dig at skifte job sådan lige med det første, og i virkeligheden bør du slet ikke læse videre, for det giver ikke andet end bøvl at skifte job, og du ved, hvad du har, men ikke hvad du får, og du hælder en ny kop kaffe op, og det er godt nok et af de bureauer, du har haft i tankerne, hvis det engang skal være, og fik du nu puttet to eller tre skefulde sukker i, og de har vistnok også vundet nogle priser, men det med priser og hæder er egentlig ikke noget, du går særlig højt op i, så længe kunderne er tilfredse med de resultater, du laver for dem, og det er de, og det betyder også noget, at de andre på bureauet sætter pris på dig, og det gør de, men du opdager ingen nye verdensdele, hvis du ikke har mod til at lade alle kyster ude af syne, som en klog mand vistnok har sagt for lang tid siden, så måske du alligevel skulle overveje, men på den anden side, ja på den anden side hvad, og et bureau af deres kaliber giver vel osse en ordentlig løn, men penge er ikke alt, tror du nok, og er det ikke dem, der holder til i en stråtækt bondegård lidt uden for Århus, men du ku' osse bare glemme det og komme videre til bilsektionen, for der er ingen grund til at skifte nu, eller er der, og kæresten synes også, det er slemt nok, som det er med åndssvage arbejdstider og urimelige kunder, der ikke kan fatte, at du osse har brug for et liv uden for bureauet, men et eller andet sted er det alligevel meget fedt, når et oplæg skal være klar til præsentation næste morgen, og adrenalinet tonser gennem systemet, og den står på hente-pizza for fjerde gang på en uge, og AD-assistenten papper op, så hun er helt blå i hovedet af Spray Mount, og kæresten er i telefonen igen igen, og projektlederen bider negle, og tekstforfatteren er for gud ved hvilken gang overbevist om, at han har skrevet brødteksten, der sætter en stopper for Claus Walthers irriterende stribe af Guldkorn, men det har han ikke alligevel, og det var den bilsektion, du kom fra, og ja tak, jeg vil gerne have en kop mere skat, og nej, jeg læser ikke stillingsannoncerne, men man er jo nødt til at følge lidt med i, hvad der rører sig i branchen, og snakkede vi forresten ikke om, at det ku' være fedt at bo i nærheden af vandet engang, men der er absolut ingen grund til at skifte nu, eller er der, og de er osse skidesøde alle sammen på dit nuværende bureau, og du kan garanteret ikke tage trykket af den nye tekstforfatter, du skal arbejde sammen med eller rettere kunne være kommet til at arbejde sammen med, hvis det altså ikke lige var fordi, du havde tænkt dig at bladre videre til bilsektionen, selvom lidt mere i løn selvfølgelig ikke ville gøre noget, og nu er du alligevel nået så langt ned i teksten, og det ku' egentlig være meget rart med et spark i røven og nye vinkler på tingene og pingpong, og det er godt nok osse et stykke tid siden, du har oplevet det der magiske der-var-den kick, og kaffen står bare der og bliver kold, og du ka' jo altid lægge en føler ud og se, hvor det bærer hen, og selvom alle kender alle i den her branche, kan du vel regne med, at det bliver mellem dem og dig, hvis du trækker følehornene til dig igen, og det gør du nok, for der er ingen grund til at skifte nu, eller er der, og du ku' da lige tjekke dem ud på nettet for at se, hvad for nogle kunder du kan komme til at arbejde med, hvis det altså var, at du, men det gør du nok ikke, for der ingen grund til at skifte nu, eller er der, og kæresten har morgenhår, og kaffen er for længst blevet kold, men der er faktisk meget fedt i Århus, og hvorfor er det lige, du allerede har brugt 4 minutter og 25 sekunder af din søndag på at læse en grim annonce, der skriger langt væk af, at der ikke har været nogen AD'er på, og rentegneren holder to ugers ferie, og tekstforfatteren er gået amok i en alt for lang min-erfaring-siger-mig-altså-at-folk-læser-lange-brødtekster-hvis-de-bare-er-vedkommende-nok brødtekst om, at Grey Århus mangler en tung AD/koncepter til et af deres kreative teams, og at du skal ringe eller skrive til Thomas Hoffmann senest den 20. juli, når du for to kopper kaffe siden kunne have været omme ved bilsektionen og læse testen af Ford Puma, og der alligevel ikke er nogen grund til at skifte nu? Eller er der?

Kampagne: Sådan sender du et julekort

Post Danmark og de seje folk hos Hjaltelin Stahl har begået en ganske fin og sjov julekampagne for
det analoge julekort.

Det er så simpelt, at man næsten bliver i tvivl.

"Hvor skal jeg klikke for at sende julekortet?" tænkte undertegnede efter at have set filmene 1. gang. ...

Det burde jeg jo ikke indrømme, at jeg tænkte. Men det beviser på den anden side, at det nok er på sin plads med en kampagne for det håndskrevne brev. Brevet, der kræver, at du faktisk får fingeren ud af din digitaliserede navle og finder en ægte postkasse at putte din papkort med julenisser ned i.

Men før du finder pen og julekort frem, så se lige filmene herunder:

Se mere af kampagnen på Julekortet.nu.

Du kan stadig nå at sende ét.
Ligesom du snildt kan nå at smide et par ord i kommentarfeltet om, hvad du synes om kampagnen?

Glædelig jul.

Cool Gray søger ung tekstforfatter

Det flyder ikke over med tekstforfatter-stillingsopslag, selvom en tekstforfatter -
efter Reklamejams mening - er fuldstændig uundværlig.

Og når nogen endelig søger én af slagsen, er det ofte tunge senior-typer, der er i kikkerten.

Men ikke denne gang! Cool Gray søger en ung tekstforfatter, som er på vej frem. Én, der ikke har 100 års erfaring. Cool Gray søger i øvrigt også en kontaktchef, en indkøbsassistent og en produktionskoordinator.

Se opslagene hos Cool Gray her.

Er det dig, eller én i dit netværk?
Så husk at dele opslaget. 

Fredagsguf: OREO og H&M

Sorry. Fredagsguf på en lørdag er helt uhørt - men bureauet holdt julefrokost heeele dagen i går, og det gik ud over Fredagsguffen. Reklamejam beklager meget.

Jeg håber, dagens 2 fine film kan kompensere for forsinkelsen.

Den første film er en tv-film for OREOs Wonderfillled-kampagne i Canada. Sangen er sunget af Owl City.
Vil du have teksterne og link til download af sangen, kan du finde hele molevitten her

Næste film er et genialt eksempel på, at rene produktspots godt kan laves kreativt. Og sindssygt flot.
'Go Green Wear Blue' for H&M Conscious Denim Collection:

18 must-knows (til alle) om fonte og æstetik

Er du AD'er, har du nok styr på de skrevne og uskrevne regler, når det kommer til layout med tekst.

Er du noget som helst andet, fx copywriter, så tag dig i akt, inden du føler dig på hjemmebane i InDesign. 
Der er en stak tekst-regler, du bør kende, når du sætter fx en præsentation op. 

Disse 18 regler er gode at huske. Print dem evt. ud og hæng dem op ved din plads:
(klik på billedet, hvis du vil have det i stor udgave. Eller tryk cmd+/ctr+)

18 Rules for Using Text #infographic

Fredagsguf: Om air condition og underhylere

Ugens Fredagsguf byder på 2 meget forskellige film fra BHG Air Conditioners.

Den første film (eller - der er faktisk 3) rammer en indsigt spot on.
BHG Air Conditioners må have mødt undertegnedes far, for nøgen-på-forkerte-tidspunkter-scenariet har udspillet sig i mit barndomshjem i årtier. Heldigvis redder BGH dagen. 

Dads in Briefs' vandt guld i Cannes 2012.
Det er Del Campo Saatchi & Saatchi i Argentina, der står bag:

Næste film, du skal se før du går på weekend, er også for BGH, men har et helt andet greb.
Det er en casefilm fra Del Campo Saatchi & Saatchi, som vandt sølv i Direct-kategorien i Cannes 2014 - og det er der ikke noget at sige til:

Det starter med den go'e brief

Crap in - crap out.
Det er ofte resultatet af en ...lortebrief (undskyld sproget).

Og lortebriefs findes. Desværre.

Men når du har set den her fine film om briefs - og vist den til din projektleder, din accountmand og din kunde - så kan man jo håbe, antallet af dårlige briefs daler: 

Og med lortebrief forstås ikke en dårlig opgave. Opgaverne er der sjældent noget i vejen med.

Det handler om måden, briefen bliver overleveret til dig på. Der skal være nogen, som har tænkt sig om, inden du får stukket opgaven i hånden.

Sketch-workshops i Creas

Har du ind i mellem brug for at kradse din idé ned, så andre kan følge dine tanker - uden det koster mange timer med Adobe?
Så er det en rigtig god idé at træne din sketch-teknik. Du ved, dén der kommer af tusch og analogt papir.

Det gælder, uanset om du er AD'er, copywriter, piccoline eller account-mand. 

Hobbybutikken Creas i Store Kongensgade 27 i København afholder tit sketch- og illustratorworkshops. Og lignende. Noget du, bør skrive dig bag øret, hvis din sketch-teknik begrænser sig til pindemænd og telefon-skriblerier.

Creas holder air brush-workshop tirsdag den 25. november - og her kan du se oversigt over mange andre workshops i nærmeste fremtid.