Reklamejam møder Philip Bock

Hvor langt kan man komme i reklamebranchen på bare 24 år?..
Ret langt, hvis man kigger i Philip Bocks retning.
Reklamejam har snakket med en af branchens mest talentfulde youngsters, som til daglig giver den gas hos M&C Saatchi i London. Mød Philip Bock, som her fortæller om at have det sjovt, mens man arbejder, om rejsen ind i bureaubranchen - og om at være David Drogas største idol.

Hvordan fandt du ud af, du ville lave reklame?
Og hvornår?

"Allerede i 8. klasse havde jeg en idé om, at jeg ville lave reklame. Jeg er ikke sikker på, hvor den idé kom fra, men jeg tog kontakt til Lars Thomassen, som hjalp mig med at komme i to ugers erhvervspraktik på BBDO i København.

Jeg kan huske, at jeg blev sat til at lave en kampagne for et fiktivt mundskyllemiddel. Min idé var, at hvis du ikke passede godt på din mund, ville den forlade dig. Altså fysisk flyve væk fra dit ansigt.

Eksekveringen var en printkampagne med kendte portrætter, som fx Mona Lisa - men så bare uden mund.

Jeg hang ud med de seje kreative, var med til kundemøder og lærte lidt Photoshop. Jeg var 14 år og fra Fyn, så det var en helt vild oplevelse og efterlod mig med et kæmpe drive til selv at komme ind i branchen."

Ovenfor: Casen for Domestos (Unilever), som gav Philip og makkeren Morten Schmidt en In-Book award ved D&AD sidste år


Hvad driver dig til at lave kreativ kommunikation/reklame?
"Jeg tror, at det - som hos de fleste kreative - er skaberlysten, der driver værket
Reklame giver mulighed for at skabe noget håndgribeligt, man kan vise frem til andre - og det er i virkeligheden nok dét, der driver mig mest.
Det med at vise andre, hvad jeg har lavet og se deres reaktion.
Og så synes jeg bare, det er vildt sjovt".

 

Udover dit erhverv, hvad er så det sjoveste, du kan lide at lave?
"Udover jobbet arbejder jeg på Sponsta, et start up, jeg har sammen med to venner.
Vi er ved at bygge en platform, der faciliterer sponsorater mellem brands og instagrammere med stort reach.
Det er rigtig sjovt. Men så er der heller ikke mere tid tilbage".

Ovenfor: Den case, Philip og Morten vandt ved DIA Future i 2014
 

Hvad er den bedste oplevelse, du har haft i forbindelse med branchen?
"Vejen ind i den. A
ltså rejsen, der begyndte, da jeg startede på Kreativ Basis i 2012 - og til i dag, hvor jeg lige er kommet frem.

Det er så sjovt at bygge en god mappe op og skabe noget opmærksomhed omkring den.
Der er mange flinke folk i branchen, som har givet mig gode råd, hård kritik og en chance for at vise mit værd. Dem er jeg glad for at have mødt undervejs".

Hvad er din danske yndlingskampagne?
"Jeg er ikke sikker på, hvad min yndlingskampagne er, men jeg kan rigtig godt lide Café Noir, 100% sort af &Co". 

Café Noir, 'Follow the Rabbit' af &Co.

Hvad drømmer du om, karrieremæssigt?
At lave verdens største outdoor i karse? At vinde grand prix i Cannes? Fyr løs..

"Min makker Morten og jeg fører en liste over alt, hvad vi ser af gode og dårlige ting ved de bureauer, vi bevæger os rundt på, og den er allerede rimelig lang. Jeg drømmer om en dag at skabe et bureau baseret på den liste.
Det ville være det perfekte bureau.

 Philip og makkeren Morten Schmidt i et smukt merge.

Philip og makkeren Morten Schmidt i et smukt merge.

Men mange andre ting skal krydses af inden da. Fx at arbejde for David Droga, som jeg er kæmpe fan af.
Jeg mødte ham engang i Cannes, hvor jeg efter en del vin formåede at fortælle ham, at han var min største fan. Jeg mente selvfølgelig, at jeg var hans største fan, hvilket var en god icebreaker.

Vi fik en god snak, hvor jeg bl.a. fandt ud af, at hans mor er dansker. Der kan man bare se.
Her er et billede fra den aften":

 Philip og David Droga drak dus i Cannes.

Philip og David Droga drak dus i Cannes.

Hvad tror du, er en del af vejen til succes i branchen?
 "Jeg tror, det vigtigste i hele verden er at have det sjovt med det, man laver. For hvis det ikke er sjovt, bliver det ikke godt.

Jeg kan tydeligt se en sammenhæng mellem, hvor sjovt et projekt har været at lave, og hvor godt det er blevet. Det er faktisk så vigtigt, at det fortjener en graf":

"Derudover kan jeg se, at de succesfulde personer, jeg ser op til, alle har 2 ting til fælles: De arbejder hårdt, og de er superrare at omgås. Så med flid og godt humør tror jeg, man kommer langt". 

Ovenfor ser du den Vine-film, Philip og Morten lavede, da de fik briefen: "Sell a rubber band in a Vine"


Mere Philip...

  • Philip Bock er 24 år og arbejder sammen med makkeren, Morten Schmidt, hos M&C Saatchi i London. Derudover er han ved at færdiggøre sin bachelor på Kreativ Kommunikation, DMJX, i København.
     
  • Jobbet i London landede makkerparret på den lokale pub. Hvordan det egentlig gik til, fortæller Philip her:

    "Vi var på 4 måneders udveksling på Bucks Ad School i London i starten af sidste år. Som en del af forløbet var vi på et to ugers placement på bureauet Lean Mean Fighting Machine. Vi kunne rigtig godt lide stedet og håbede, vi kunne komme i praktik der efter sommerferien.

    Men en dag inviterede de os ned på den lokale og tilbød os et job på stedet. Bureauet blev i de dage solgt til M&C Saatchi, så vi var klar over, at det var dér, vi skulle starte, hvis vi sagde ja til jobbet, og bad om lidt betænkningstid. Vi tog tilbage til København, holdt sommerferie og startede på 3. året på KK - og sagde ja tak til jobbet i London.

    Vi startede den 20. oktober; samme dag som LMFM blev lagt sammen med M&C Saatchi. Det kunne kun lade sig gøre, fordi det timingmæssigt passede med praktikforløbet på skolen, og fordi skolen var fleksibel og lod os gøre det. Vi skriver således vores bachelor herfra.

Philips og Mortens film om Bread Pitt.

  • Om jobbet hos M&C Saatchi siger Philip: 
    "Jeg har kun været på M&C Saatchi siden oktober, men føler allerede, det har givet mig rimelig meget erfaring. Det er et stort sted, og det er ikke unormalt at jonglere 5 briefs ad gangen, så man lærer at holde skruen lige i vandet.

    Derudover arbejdede Morten og jeg på Konstellation i sommers, hvilket var super fedt. Vi burde snart sende dem et postkort faktisk."

  • Hvilke kunder har været sjovest at arbejde med, so far? 
    "Nu har jo ikke arbejdet med så mange kunder, men jeg vil sige, at det nok er en kunde, vi arbejder på lige nu. Vi har skrevet en film for et lille firma her i London, og qua deres størrelse går alting rigtig hurtigt.

    De har været ret modige og er gået med til at lave en super mærkelig film, hvilket vi er helt vildt begejstrede for. Så det glæder jeg mig til at kunne fortælle mere om snart".
     

  • Philip har vundet flere priser. Sammen med Morten har han vundet DIA Future 2 år i træk.
    Makkerparret er i bogen hos D&AD New Blood Awards og har vundet ved YCN Student Awards i London. 
    Derudover var Philip med på et projekt, der blev shortlistet i Cannes, samt fik flere priser ved DIA og Creative Circle sidste år. (bl.a. med Konstellations Happy Beer Time, red.)
 Philip og Morten Schmidt på vinderpodiet ved DIA Future.

Philip og Morten Schmidt på vinderpodiet ved DIA Future.

  • Hvilken case er VERDENS bedste ifølge dig?
    "Det er alt for svært at vælge én. Men lige nu synes jeg et godt bud er New Castle Brown Ale, If we made it, fra Droga5".

 

Du kan se flere arbejder fra Philip og hans makker Morten i deres portfolio Bockschmidt.com.
Du kan naturligvis også finde Philip på Twitter