Hvad er det, Fakta vil mig?

Fakta og UncleGrey har gjort det godt i mange år. Skidegodt faktisk.
Høstet et hav af priser på film, vi alle tydeligt husker i dag. Og for et pay off, vi stadig går og siger.

Så arven er tung at løfte, når man som bureau skal genopfinde den dybe Fakta-tallerken.  

Efter en affære med Manipulation er Fakta atter tilbage hos go'e gamle Uncle.
Et årelangt makkerskab mellem bureau og kunde er genoptaget.

Dét kan der kun komme noget godt ud af, tænker man forventningsfuldt.

Faktas nye mission er at være "Danmarks måske flinkeste discountbutik".
Fedt. Hvis det betyder bedre service og kortere køer til mig, skal jeg nok love at handle i Fakta hver gang.

...Men hvad er nu det her?:

Fakta har sadlet helt om og prøver nu at skræmme sine kunder ud af butikken. 
'Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne ha', du skrider inden for 2'.

Eller hvad? Hvad synes du om Faktas nye film?

Okay - for en god ordens skyld får du også en af de andre film fra kampagnen.
Én, undertegnede er mere mildt stemt overfor:

Glædelig jul til DIG

Det er liiige oppe over. Det er jul i morgen, om du vil det eller ej. Om sværene er sprøde eller ej.
Om familien er samlet eller ej. Hjemmelavet konfekt eller ej.

På trods af alle de ting, vi ikke nåede i december, og al den stress, det har kostet, holder vi troligt fast i julen. Naturligvis. For det er hyggeligt, når først freden har sænket sig, ungerne er lagt i seng, Bailey'en er fundet frem og du kan slappe af til lyden af opvaskemaskinens sagte brummen.

Ok ok, jeg sætter tingene på spidsen nu. 
Men hos Ogilvy Paris har de testet jule-konceptet. Og det gik ikke just rent ind.

Tak fordi du læser med på bloggen! 
Jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul og alt det bedste i det nye år!

Fredagsguf: Kom med til Airbn-land

Det ville måske være god blogstil at smide noget jule-hejs på i dag ...men jul er der nu nok af. 
Vil du have julefilm, kan du se årets bedste af slagsen her

I stedet har jeg valgt en ny film for Airbnb.

Filmen tager dig med til fjerne himmelstrøg og lukker dig ind i spændende hjem fra alle verdenshjørner. Og så er den håndlavet. Ikke noget med 3D og animation hér.

Når vi rejser, bliver verden mindre. Overraskelserne står i kø og venter efter hvert hjørne
- hvilket er demonstreret meget flot i filmen. 

Enjoy:

Filmen er lavet af TBWA/Singapore.

Se behind the scenes her: 

Ny, Kenneth Nguyen-film fra Ford Danmark

Ford Danmark har lavet endnu en brandingfilm. Finding Focus, er titlen.
(du kan se Fords tidligere brandingfilm her). 

'Finding Focus' handler om at finde sin vej i livet trods hårde odds. Om at finde sit fokus.
Det er den unge, talentfulde og danske fotograf, Kenneth Nguyen, der har hovedrollen i filmen - som i øvrigt er produceret af Bitchslap Media og udviklet af bureauet Very.

Filmen er flot og fængende. Og fordi, Nguyen er en spændende fotograf med mange flotte billeder og projekter i mappen, er man (undertegnede) villig til at se filmen til ende. Helt uden at skæve til tiden nede i højre hjørne.

Jeg synes, filmen klæder Ford. 

Hvad synes du?

Se hele listen af film-teamet her.

Og gør nu dig selv den tjeneste at tjekke Kenneth Nguyens website ud! Du får linket igen her.

Facebook-manual for dummies og andre

Facebook er efterhånden en jungle, hvor mange af os nok har givet lidt slip over kontrollen.
Vi håber, det går. Men der er en række grundlæggende ting, du skal have på plads. Og som er nemme at manøvrere rundt i.

Har du mistet overblikket over, hvordan du untagger dig selv eller fortryder en blokering? 
Facebook kommer dig til undsætning i en række ret søde film, du skal bruge et par minutter på: 

Filmene er lavet af Facebooks eget bureau The Factory of Facebook.

 

Nederen-sej film fra &Co

Der har det med at dukke sjove ting op, når man sidder sådan lidt overspringshandlings-lammet og browser rundt i cyberspace.

Og i dag dukkede denne her film fra &Co op:

Jaja, jeg ved godt, kampagnen er old news, men for mig er den nyopdaget. 

Det er en hårfin balance at ramme den dér, hvor det bliver en sjov parodi på nederen voksne. 
Uden at blive Polle fra Snave-plat eller voksne, som prøver at være satire-sjove uden rigtig at lykkes.

Men &Co er lykkes, synes jeg. Filmen er sjov og velspillet. Og den stopper, mens legen er god.
Hvad synes du?

Du kan se mere om kampagnen på dens Facebook-side her.  

Kampagne: Sådan sender du et julekort

Post Danmark og de seje folk hos Hjaltelin Stahl har begået en ganske fin og sjov julekampagne for
det analoge julekort.

Det er så simpelt, at man næsten bliver i tvivl.

"Hvor skal jeg klikke for at sende julekortet?" tænkte undertegnede efter at have set filmene 1. gang. ...

Det burde jeg jo ikke indrømme, at jeg tænkte. Men det beviser på den anden side, at det nok er på sin plads med en kampagne for det håndskrevne brev. Brevet, der kræver, at du faktisk får fingeren ud af din digitaliserede navle og finder en ægte postkasse at putte din papkort med julenisser ned i.

Men før du finder pen og julekort frem, så se lige filmene herunder:

Se mere af kampagnen på Julekortet.nu.

Du kan stadig nå at sende ét.
Ligesom du snildt kan nå at smide et par ord i kommentarfeltet om, hvad du synes om kampagnen?

Glædelig jul.

Fredagsguf: OREO og H&M

Sorry. Fredagsguf på en lørdag er helt uhørt - men bureauet holdt julefrokost heeele dagen i går, og det gik ud over Fredagsguffen. Reklamejam beklager meget.

Jeg håber, dagens 2 fine film kan kompensere for forsinkelsen.

Den første film er en tv-film for OREOs Wonderfillled-kampagne i Canada. Sangen er sunget af Owl City.
Vil du have teksterne og link til download af sangen, kan du finde hele molevitten her

Næste film er et genialt eksempel på, at rene produktspots godt kan laves kreativt. Og sindssygt flot.
'Go Green Wear Blue' for H&M Conscious Denim Collection:

Fredagsguf: Om air condition og underhylere

Ugens Fredagsguf byder på 2 meget forskellige film fra BHG Air Conditioners.

Den første film (eller - der er faktisk 3) rammer en indsigt spot on.
BHG Air Conditioners må have mødt undertegnedes far, for nøgen-på-forkerte-tidspunkter-scenariet har udspillet sig i mit barndomshjem i årtier. Heldigvis redder BGH dagen. 

Dads in Briefs' vandt guld i Cannes 2012.
Det er Del Campo Saatchi & Saatchi i Argentina, der står bag:

Næste film, du skal se før du går på weekend, er også for BGH, men har et helt andet greb.
Det er en casefilm fra Del Campo Saatchi & Saatchi, som vandt sølv i Direct-kategorien i Cannes 2014 - og det er der ikke noget at sige til:

Fredagsguf: Årets bedste julefilm fra England

Julefilm er hot hot hot i England lige nu og britiske stormagasiner og retailbutikker battler om årets bedste.

Miseren skyldes især stormagasinet John Lewis som i flere år har leveret flotte julefilm for sig selv.
Derfor ligger der hvert år et vist pres på filmene fra kæden. Og det har betydet, at mange andre butikker i London har kastet sig ud i julefilm-disciplinen.

Du får Reklamejams bud på de 3 bedste julefilm - bl.a. årets John Lewis.

Den første er for Mulberry.
Bureau: Adam&Eve DDB.

Den næste er den famøse julefilm for shoppingcentret John Lewis.
Bureau: Adam&Eve DDB. 

Og så får du naturligvis Coca Colas julefilm her (bare fordi det er en tradition)

Du kan se maaange flere af årets britiske julefilm hos Creative Review her.

Swipp går amok

Konkurrence er altid sundt. Og det måtte jo komme:

Alternativet til vores alle sammens yndings-app, Mobile Pay, hedder Swipp.

Swipp er i æteren med en ny kampagne, der skal vinde danskerne over til Swipp i stedet for Mobile Pay.
Kampagnen er proppet med humor og ironi. Og jeg får da også et halvt smil på læben, selvom jeg egentlig synes, filmene er lidt af en kliché.

Men hvad Swipp egentlig er - og hvorfor hulen, jeg skal hente Swipp og droppe Mobile Pay, melder filmene knap så meget om..? 

(men Swipp - hvorfor Reimer Bo..?)

Held og lykke til Swipp.

Hvad synes du om ovenstående film?

Filmlinjen på KEA: Det bli'r bedre og bedre

Husk: den 19. november er der informationsaften på Filmlinjen - den nye filmuddannelse på KEA.
Læs mere her.

Og noget tyder på, at Filmlinjen rammer lige ned i et behov.
Kaare og Per, som står bag Filmlinjen, fortæller, at rigtig mange unge allerede har vist interesse.

Og selve kommunikationsbranchen viser også stor interesse:
Både TV2 og verdens største globale bureau Aegis Dentsu/Isobar (som har dansk afdeling på Christianshavn),
har vist interesse.

Faktisk har de vist så meget interesse, at de har sagt ja til bidrage til forløbet på Filmlinjen med briefs, undervisning og meget andet godt.

Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Den store interesse fra branchen peger på, at Filmlinjen har fat i den lange ende.

Hvis du overvejer at blive hamrende skarp til at lave film, så synes jeg, du skal tage ud og mere om uddannelsen den 19. på Københavns Erhvervsakademi, KEA.

De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

Case- og brandvideo: Skil dig ud fra mængden

Brandvideoer er ofte bygget op over samme skabelon. Og casevideoer ligeså.

Stockfoto-firmaet Dissolve har lavet 'This is a Generic Brand Video'.
Bare lige for at ruske op i os alle sammen og huske os på at bruge den kreativitet, vi påstår at besidde.

(speaken til filmen er hentet her)

Nedenstående film for et energiselskab er det perfekte eksempel på en utrolig generisk brandfilm:

Og hvad angår casevideoer, er St. John's famøse 'Pink Ponies: A case study' et must see. Både for underholdningen - men også en reminder om ikke at bygge din næste casevideo på rygraden, så den ligner alle de andres:

#Fredagsguf: The one that I Want is Chanel no. 5

Chanel No. 5 har lavet en 3 minutter lang film med navnet The One That I Want.

Gisele Bundschen spiller hovedrollen, og det er jo ren eye candy. Baz Luhrmann (Moulin Rouge) har instrueret, og sangen er et meget elegant cover af Grease's 'You're the one that I want' (hør originalen her).

Ene og alene fordi filmen er fra Chanel og sindssygt ekstravagant, får du den som fredagsguf:

...Men i virkeligheden må jeg indrømme, at grundhistorien ikke står helt klar for mig. Hvorfor tager hendes mand i operaen uden hende?

Og hvorfor ser Gisele så cool ud på surfbrættet på close up-billederne, når vi samtidig kan se, at bølgerne er enorme. Ureatlistisk meget overskud dér. Men hva' fa'en. Det er Chanel. Det skal bare være lækkert. 

Du får et par film behind the scenes: 

Se flere behind-the-scenes film her - og læs alt om, hvem der har medvirket til filmen hos The Inspiration Room

#Fredagsguf: Biluheld, charity og flyvende fritter

Ugens Fredagsguf er to flotte film og en McD-print.

Ja. Verden er FULD af film, som husker dig på at køre pænt. 
Vi har snart set så mange, at det er lige før, det preller af.

Denne film bygger dog på en indsigt, jeg synes er eminent. Det er så sandt som det kan blive, og jeg tager mig selv i at tænke på den, når jeg kører bil.

Filmen hedder 'Mistakes' og er for New Zealand Transport Agency. 
Bureauet er BBDO New Zealand, og filmen vandt en Guldløve i Cannes i år:

Den næste film er så fin, og jeg er VILD med måden, drengen taler på.
Samtidig er idéen god, og filmen er flot lavet.

Men selvom verden er sød og fin på film, må vi ikke glemme den skinbarlige virkelighed:

Filmen er for Water is Life.  Den er lavet af DDB New York og vandt en Guldløve i Film i Cannes i år:

Og så får du en uforpligtende McD-print af nogle flyvende fritter.

Happy new weekend!

Se flere Cannes løvevindere hos Adweek her