Fredagsguf: Årets bedste julefilm fra England

Julefilm er hot hot hot i England lige nu og britiske stormagasiner og retailbutikker battler om årets bedste.

Miseren skyldes især stormagasinet John Lewis som i flere år har leveret flotte julefilm for sig selv.
Derfor ligger der hvert år et vist pres på filmene fra kæden. Og det har betydet, at mange andre butikker i London har kastet sig ud i julefilm-disciplinen.

Du får Reklamejams bud på de 3 bedste julefilm - bl.a. årets John Lewis.

Den første er for Mulberry.
Bureau: Adam&Eve DDB.

Den næste er den famøse julefilm for shoppingcentret John Lewis.
Bureau: Adam&Eve DDB. 

Og så får du naturligvis Coca Colas julefilm her (bare fordi det er en tradition)

Du kan se maaange flere af årets britiske julefilm hos Creative Review her.

Hvilken bureautype er du?

Hos Reklamejam elsker vi lister over typer, så Bureaubiz' artikel fra forleden faldt lige i undertegnedes smag.
For fa'en, det er guf. 

Den unge tekstforfatter, Magnus Breum, har listet 9 typer, du finder på de fleste bureauer. 
Reklamejam siger thumbs up til Magnus og takker for et godt grin!

Se, om du kan genkende typerne. Og om du kan finde dig selv?
 

Reklamejam gi'r ordet til Magnus Breum:

Hurtigkarlen
Med strithår og italienske lædersko bliver døren til bureauet sparket op hen ad formiddagen. Man har været til kundemøde og træder upåvirket af alle andre ind på bureauet. Headsettet er på plads, så man ikke behøver at løfte smartphonen op til øret, da der ofte hænger et tungt, poleret stål ur fra Schweiz omkring håndleddet. Han kan sælge hvad som helst til hvem som helst, og der skal ikke mere end en sejr i bordtennis til for, at der bliver poppet champagne - og når der bliver serveret millionbøf i kantinen, så bliver der bestilt sushi udefra. Der står "Partner" på autosignaturen, når han sender en intern mail rundt, hvor han beder om, at folk lige husker at sige, når de har taget den sidste danskvand med citrus.


Den intellektuelle
Man kan ikke gå forbi en Wegner stol på bureauet uden at finde denne ikoniske rullekrave med benene over kors, der med en kraftig hornbrille på næsen sidder fordybet i Weekendavisen. Man skal jo holde sig opdateret, og når man ikke fik læst den i weekenden, fordi man var i sommerhus i Rågeleje, så kan man jo passende ankomme lidt tidligere mandag morgen og få startet ugen med en samfundskritisk kronik af Martin Krasnik, inden almenvældet møder ind. Selvom de fleste reklamefolk ærligt indrømmer, at de læser Ekstrabladet, så sværger han til avisen, der i 2014 stadig ikke er blevet "dus" med deres læsere.

 

 

 

 

Social media guruen
Livet skal leves digitalt. Youtube-klip med sjove katte og GIF-filer bliver dagligt sendt rundt på den interne mail. Og med smartphonen klistret til hånden bliver der flittigt taget billeder af alt fra kantinemaden til fjollede stemningsbilleder fra fredagsbaren til Instagram. Man kunne ikke drømme om at gå på toilettet uden sin smartphone, for man gider da ikke sidde og kigge ind i væggen, når man kan spille Candycrush eller tjekke Twitter som den eneste i Danmark. Vendinger som "big data" og "digital platform" sidder som standard på computerens autocorrect og bliver brugt oftere end "godmorgen".

 

The Mad Man
Der bliver drukket whisky uden cola og tung rødvin til fredagsbaren, og når han bliver for fuld, og sideskilningen er faldet sammen, bliver der sat Sinatra på. Han er den eneste, der møder op i dobbeltknappet blazer, når hele bureauet holder firmaarrangement og skal ud at spille paintball. Alligevel laver han wokmad med kokosmælk og går på mandebarsel, og de hvide Lucky Strikes uden filter er da også skiftet ud med menthol-cigaretter.
Man er vel stadig en moderne mand.


Bureaudarlingen
Pigen der kommer med Starbucks kaffe, selvom der er en glimrende espressomaskine på bureauet, som oven i købet er gratis at bruge. Men bloggen skulle lige opdateres her til morgen, og et Starbucks-hashtag virker bare bedre. Hun har styr på alt, hvad der sker i branchen, hvem der har vundet hvad, kender alt og alle og har invitationer til alle de lækre arrangementer med fri bar, hvor der deles kindkys ud til alle spidserne indenfor branchen.


 

De unge løver 
De er unge og sultne, og de venter alle på deres chance for at starte den næste reklamerevolution. Lykken er en taxabon og en Macbook under armen, som er symbolet på, at man er trådt ind i den moderne reklameverdens voksne rækker. De kan ikke gå forbi et bordfodboldbord uden at spille om en øl til næste fredagsbar, og der bliver brugt mange ivrige ekstra timer på bureauet for at finde den perfekte idé, når alle andre er gået hjem - for så betaler bureauet også for aftensmaden.

Spasmageren
Man kan være sikker på, at frokostpausen ikke bliver kedelig, hvis man får denne karakter til bords. Altid rap i replikken og kantinens evige one man show. Omtaler gerne sig selv i tredjeperson som f.eks. "Champen her skal lige have en kop kaffe", taber stort i bordfodbold, men har altid undskyldninger om, at en gammel knæskade stadig driller. Ofte er det denne person, der sætter sjove baggrunde af nøgne damer på kollegernes computere og kommer iført den sne-prikkede Tuborg-nissehue til julefrokosten.

 
dt.common.streams.StreamServer.jpg

Rasmus Modsat
Den underspillede og mystiske kreative, som kan bruge flere dage alene i et mødelokale og bagefter komme ud med en idé, der har Grand Prix-potentiale. Når man så vinder i Cannes, så gider man ikke møde op og modtage prisen, fordi det lige faldt på samme dato som en speciel indie-rock koncert i Berlin.
Når kolleger vil "high-five", så giver man "knuckles" og omvendt. Buzzwords og tendenser i branchen er uinteressante, ligesom man heller ikke var imponeret over det der internet, dengang det blev præsenteret.


Brancheræven
Der fortælles røverhistorier om de gode gamle dage i branchen, mens der hænger en rød Marlboro i mundvigen. Kunsten er at kunne ryge og fortælle samtidig. Denne karismatiske old-timer kan slippe afsted med det meste, og alle lytter efter med stor respekt, når der bliver talt, selvom sidste gang, der blev vundet priser, var, da tzatziki-bølgen var på sit højeste.

Peter_Aalb_k_Jensen_686796a.jpg

 

Dette er - ud fra mine betragtninger - et udsnit af branchens mest karakteristiske gengangere. Alle disse stærke personligheder er også det, der gør, at jeg holder utroligt meget af reklameverdenen. Og hvor ligger jeg selv?

I virkeligheden kan jeg jo nikke genkendende og selvironisk til mange af dem, men jeg skal da være ærlig at indrømme, at en taxabon får mig til at føle, at jeg har et voksenjob, og at der nok går nogle år før, jeg drikker whisky uden cola, selvom det ser meget mere cool ud.


Reklamejam har stjålet ovenstående tekst fra Bureaubiz - tak for det. Jeg håber, det er ok, Bureaubiz og Magnus?

Årets seje Auroravindere 2014

Et stort TILLYKKKKEEEEEE skal lyde fra Reklamejam!

Mange sene nattetimer, sure kopper kaffe, frustrationer, tørre tuscher, Photoshop-break downs, printerstop og viljestyrke er gået forud for årets Aurorapris - aka. DM  i printannoncer.

Men der er som bekendt kun en håndfuld vindere. Stort tillykke til jer!

(hvis Reklamejam var et sceneshow, var det her, konfettikanonen kom på banen)

Du får de smukke vindere her:

VINDER af Auroraprisen 2014:
Bureau: SELIGEMIG
Kunde: Mads Nørgaard
Ansv.: Daniel Norit-Bodilsen, Jonas Quist Nielsen, Simon Engstrøm


Sølvvinder af Auroraprisen 2014:
Bureau: Bates Y&R
Kunde: Ejnar Hessel
Ansv.: Christian Murmann, Peter Windfeld


Bronzevinder af Auroraprisen 2014:
Bureau: Black Rabbit
Kunde: Oddset
Ansv.: Carsten Schiott, Alexander Binger, Torsten Engsig


Aurora Youngsters:
Frederik Voetmann og Niklas Hultquist:
Kunde: Scleroseforeningen


Publikumsprisen:
Bureau: Konstellation
Kunde: Begravelse Danmark
Ansv.: Thomas Pries, Morten Grubak og Benjamin Bang. 
(sorry - ku' kun finde annoncen i mini-udgave)

bg-helgo.jpg

Swipp går amok

Konkurrence er altid sundt. Og det måtte jo komme:

Alternativet til vores alle sammens yndings-app, Mobile Pay, hedder Swipp.

Swipp er i æteren med en ny kampagne, der skal vinde danskerne over til Swipp i stedet for Mobile Pay.
Kampagnen er proppet med humor og ironi. Og jeg får da også et halvt smil på læben, selvom jeg egentlig synes, filmene er lidt af en kliché.

Men hvad Swipp egentlig er - og hvorfor hulen, jeg skal hente Swipp og droppe Mobile Pay, melder filmene knap så meget om..? 

(men Swipp - hvorfor Reimer Bo..?)

Held og lykke til Swipp.

Hvad synes du om ovenstående film?

Catvertising er det nye buzz

Det canadiske bureau St. John er eminente til tyk, tyk sarkasme, der minder os alle sammen om at komme videre (se også deres berømte og geniale 'Pink Ponies'-casevideo her).

Fx har St. John lavet denne film, som fortæller dig, hvorfor catvertising er FREMTIDEN:

Du får den i videoen omtalte - og 44 millioner-gange-sete - kattefilm her:

Filmlinjen på KEA: Det bli'r bedre og bedre

Husk: den 19. november er der informationsaften på Filmlinjen - den nye filmuddannelse på KEA.
Læs mere her.

Og noget tyder på, at Filmlinjen rammer lige ned i et behov.
Kaare og Per, som står bag Filmlinjen, fortæller, at rigtig mange unge allerede har vist interesse.

Og selve kommunikationsbranchen viser også stor interesse:
Både TV2 og verdens største globale bureau Aegis Dentsu/Isobar (som har dansk afdeling på Christianshavn),
har vist interesse.

Faktisk har de vist så meget interesse, at de har sagt ja til bidrage til forløbet på Filmlinjen med briefs, undervisning og meget andet godt.

Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Isobar Danmark er et stort bureau. Det er en del af det internationale Aegis-netværk.

Den store interesse fra branchen peger på, at Filmlinjen har fat i den lange ende.

Hvis du overvejer at blive hamrende skarp til at lave film, så synes jeg, du skal tage ud og mere om uddannelsen den 19. på Københavns Erhvervsakademi, KEA.

De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

De er godt i gang med planlægningen på FIlmlinjen. Om der også er god kage i KEAs kantine er jeg desværre ikke blevet oplyst om endnu.

Case- og brandvideo: Skil dig ud fra mængden

Brandvideoer er ofte bygget op over samme skabelon. Og casevideoer ligeså.

Stockfoto-firmaet Dissolve har lavet 'This is a Generic Brand Video'.
Bare lige for at ruske op i os alle sammen og huske os på at bruge den kreativitet, vi påstår at besidde.

(speaken til filmen er hentet her)

Nedenstående film for et energiselskab er det perfekte eksempel på en utrolig generisk brandfilm:

Og hvad angår casevideoer, er St. John's famøse 'Pink Ponies: A case study' et must see. Både for underholdningen - men også en reminder om ikke at bygge din næste casevideo på rygraden, så den ligner alle de andres:

20 designer-freebies i oktober

Gratis er ikke nødvendigvis godt.
Fx: Ligegyldigt, hvor gratis et toiletsæde med karryfarvet pels var, ville hverken du eller jeg røre det. 

Et eksempel på, at gratis ER godt, er de 20 gratis features, du kan hente hos UltraLinx.
Men de er kun gratis i oktober, så hurry up! 

Hent alt fra en skabelon til dit CV, en stak gratis ikoner, flotte templates til dit website, iphone 6 mock ups og 16 andre gode sager, du som createur kan få brug for.

13 tips til at starte dit eget kreative bureau

Drømmer du om at starte dit eget bureau inden for et-eller-andet-kreativt?

Et sted, hvor der er et uendeligt antal timer til hver opgave. Hvor bureau-Lamborghini'en altid er til fri afbenyttelse, og hvor kaffemaskinen aldrig er i stykker?

Du får 13 stensikre tips med på vejen nedenfor ;-)

Billedet stammer fra designsitet UltraLinx, hvor du kan finde MASSER af cool eyecandy-designer stuff. 

#Fredagsguf: The one that I Want is Chanel no. 5

Chanel No. 5 har lavet en 3 minutter lang film med navnet The One That I Want.

Gisele Bundschen spiller hovedrollen, og det er jo ren eye candy. Baz Luhrmann (Moulin Rouge) har instrueret, og sangen er et meget elegant cover af Grease's 'You're the one that I want' (hør originalen her).

Ene og alene fordi filmen er fra Chanel og sindssygt ekstravagant, får du den som fredagsguf:

...Men i virkeligheden må jeg indrømme, at grundhistorien ikke står helt klar for mig. Hvorfor tager hendes mand i operaen uden hende?

Og hvorfor ser Gisele så cool ud på surfbrættet på close up-billederne, når vi samtidig kan se, at bølgerne er enorme. Ureatlistisk meget overskud dér. Men hva' fa'en. Det er Chanel. Det skal bare være lækkert. 

Du får et par film behind the scenes: 

Se flere behind-the-scenes film her - og læs alt om, hvem der har medvirket til filmen hos The Inspiration Room

Vind et job som junior AD'er

'The Amazing Job Awards'.
Det er navnet på den medarbejder-eftersøgningsrunde, Mindshare netop har søsat.

Bureauet leder efter et par junior art directors, og præmien er et fuldtidsjob hos Mindshare i København. Sådan ét med rigtig løn og frokostordning og den slags.

Er det dig, der laver vinder-ansøgningen, er det dig, der løber med jobbet.
Ansøgningsfrist er ..well, allerede 20. oktober (jeg opdagede opslaget lidt sent, beklager).

Se mere her.

Tekstforfatterens farvekort er nu til salg

Jeg har tidligere her på bloggen omtalt Dantoneguiden. En vifte af Pantone-lignende kort, som sætter fokus på nuancerne i det danske sprog.

Af juridiske grunde hedder guiden nu  'Danske Toner'.
Og nyheden er, at guiden nu er til salg!

Danske Toner er opfundet af tekstforfatteren Thomas Nørgaard fra TN Reklame (det er bl.a. ham fra 'Lej et Lig'). Han siger selv:

- "Farverne har deres vifter, der gør det nemmere at finde den rette tone og sikre et ensartet udtryk. Men hvad med sproget? Her findes der lige så mange nuancer og toner, som du kan farve din kommunikation med".

Guiden er smart, fordi den giver dig synonymer på et givent ord - opdelt i hårdhedsgrader. Noget, jeg som tekstforfatter tit har brug for.  

Guiden koster 250 kr., og vil du købe den, skal du skrive det i en mail til tn@tnreklame.dk.
Du kan læse mere om guiden her

Dantone enkeltsider.jpg
supportig_pictures4.jpeg

#Fredagsguf: Biluheld, charity og flyvende fritter

Ugens Fredagsguf er to flotte film og en McD-print.

Ja. Verden er FULD af film, som husker dig på at køre pænt. 
Vi har snart set så mange, at det er lige før, det preller af.

Denne film bygger dog på en indsigt, jeg synes er eminent. Det er så sandt som det kan blive, og jeg tager mig selv i at tænke på den, når jeg kører bil.

Filmen hedder 'Mistakes' og er for New Zealand Transport Agency. 
Bureauet er BBDO New Zealand, og filmen vandt en Guldløve i Cannes i år:

Den næste film er så fin, og jeg er VILD med måden, drengen taler på.
Samtidig er idéen god, og filmen er flot lavet.

Men selvom verden er sød og fin på film, må vi ikke glemme den skinbarlige virkelighed:

Filmen er for Water is Life.  Den er lavet af DDB New York og vandt en Guldløve i Film i Cannes i år:

Og så får du en uforpligtende McD-print af nogle flyvende fritter.

Happy new weekend!

Se flere Cannes løvevindere hos Adweek her