#Fredagsguf: Nyeste fra Red Bull og epic copy.

Red Bull plejer at give den gas, og det forpligter. Nyeste påfund er dette 2D-real life 8bit spil.

Det når ikke Stratos-filmen til sokkeholderne, men det er stadig meget sjovt lavet:

Og så får du en fantastisk gennemført og cool udtænkt copy ad. Den er fra DDB Stockholm og skrevet af Magnus Jakobsson. Og den skulle efter sigende være baseret på nogenlunde faktiske hændelser.  

Læse mere hos Adweek

Og god weekend!

Kage-inflation i den danske bureaubranche

Field research viser, at der bliver spist lige så meget kage i reklamebranchen som i en sønderjysk bridgeklub. 

Okay, undertegnede aner ikke, hvor meget kage de spiser ude i bridgeklubberne.
Men jeg er overbevist om, at var det ikke for reklamebranchen, var Lagkagehuset fortid.

3 spørgsmål melder sig: 
Gad vide, hvorfor branchen egentlig er så populær?
Hvorfor er alle i den her branche så slanke?
Hvornår får vi et jobnummer til al den kagespisning?

Kom endelig med flere kage-begivenheder i kommentarfeltet.

Stram op for tekstforfattere. Og alle andre

Der er 1000 kneb, du skal have på rygraden, hvis du skal skrive en stunning tekst. 

Det meste handler om træning, træning og træning. Men her får du et godt råd til, hvordan du strammer din tekst op:

Skær overflødige ord ud.
Der er mindst 7 ord, du altid skal holde ude af dine tekster:


#VIRKELIG
"Det er virkelig ikke særlig fedt, at der kun er kage om torsdagen".
Du kan godt selv høre det. 'Virkelig' er uden reel betydning. 

#BARE
"Det er bare sådan, at for at kunne åbne bobler med sabel skal man være rødhåret".
Se - 'bare' er overflødigt, ikk'?

#MÅSKE
"Det er måske lækkert med økologiske drueagurker, men jeg er bare mere til Nutella".
'Måske' er et usikkert ord. Hvis ikke du er sikker på, hvad du mener, så lad være. Pas også på ordet 'næsten'. 

#MEGET
"Det er et meget flot komodovaran, hun har tatoveret på sit indelår".
'Meget' er et svagt ord, så drop det. Vil du gerne udtrykke noget, der fx er 'meget flot', så brug et stærkere ord, som smuk eller fascinerende.

Charlotte strammer op, gør hun. 

Charlotte strammer op, gør hun. 

#ALTSÅ
"Det er altså ikke særlig hipster at tatovere en komodovaran på sit inderlår".
Hvad skal vi bruge 'altså' til..? Du behøver ikke understrege en pointe ved at skrive 'altså'. Den skal nok fise ind uden. 

#SÅ
"Ville du give din ene arm for Kählers jubilæumsvase, så har du et problem".
Drop 'så'. Det fylder kun, og ingen ville savne ordet (og drop nu det Kähler. Alle stribede vaser. Væk!).

#TING
"Der er 1000 ting, du skal have på rygraden, hvis du skal skrive en stunning tekst".
'Ting' er et diffust ord. Hvilke 'ting' skal man have på rygraden? Kneb? Ahh! Point taken.


Listen og tips'ene er fra BRO Kommunikations fantastiske blog.
Se hele ord-listen her.

Vil du gerne have skriveråd og meget andet godt kommunikationslir, så tilmeld dig BRO Blogs nyhedsbrev her.
Så får du endda en e-bog om sproglige synder med.

Endelig et nyhedsbrev, jeg faktisk åbner og læser. 

(nå ja - hos BRO siger de også, at "BOGSTAVELIGT TALT" er et fyldord, du skal pille ud. Jeg er ikke enig, så du får tippet i en parantes her).

Ny uddannelse for unge kreative: Filmlinjen på KEA

Vi kommer ikke uden om, at en vis portion video-skills er godt at have i værktøjskassen, hvis du vil være uundværlig i den kreative branche.

Du kan godt fare vild i diverse video-tutorials på nettet og blive semi-god til det.
Men jeg anbefaler, at du går all in og bliver prof, når Filmlinjen på KEA (Københavns Erhvervsakademi) går i luften snart.

Hvad er 'Filmlinjen på KEA'?
Filmlinjen på KEA er en 6 måneders aften-uddannelse inden for film. Du får de kompetencer, den kreative branche og dens kunder efterspørger nu.

Flere og flere virksomheder satser på bl.a. content marketing, så behovet for folk, der kan lave film, vokser. Folk, som kan deres håndværk.

(hvis du liiige skal ha' opfrisket content marketing-begrebet, så læs mit blogindlæg her)

Hvem kan gå på Filmlinjen?
Det kan unge som ældre med en relevant baggrund eller stilling. Studerende såvel som det arbejdende folk. Intet skal afholde dig fra at søge.

Hvilken slags film lærer jeg at lave på Filmlinjen?
På Filmlinjen vil du nå bredt omkring. Du bliver dels udstyret med et teoretisk fundament inden for filmgenrer og -sprog, universudvikling, historiefortælling og Disneymodellen til viden om virksomhedens behov, medieplatforme og meget andet. 

Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Måske er det snart dig, der skal ha' klemt et Von ind i dit navn?

Du kommer også omkring en maaasse praktisk erfaring og viden. Fx vil du prøve kræfter med scenografi, manus, storyboarding, virkemidler inden for lyd og lys og al det tekniske omkring selve kameraudstyret.
Og så naturligvis den sidste finish-proces, som bl.a. omhandler redigering, lyd og musik.

Med andre ord et bredt og solidt kursus, der giver dig en masse ballast og vigtig bagage. 

Hvornår og hvor og hvor tit?
Der er undervisning 2 aftener om ugen på KEA. Kurset starter den 5. december 2014 og slutter den 26. juni 2015. Du skal regne med en del gruppearbejde, men kan godt passe et fuldtidsjob ved siden af. 

Hvem er bagmændene bag Filmlinjen?
Udover de garvede branche-herrer, Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen, er filmmageren Francois Grandjean tilknyttet kurset. Francois har mere end 30 års erfaring og har lavet mere end 1000 reklamefilm, så han ved en ting eller to.

Derudover vil flere forskellige gæsteundervisere lægger vejen forbi Nordvest. Du kan se frem til nogle ret erfarne rotter - fx Von Triers klipper eller Jørgen Klubien, animator på bl.a. Cars og The Lion King (og nå ja, medlem af Danseorkestret).

Pris og deadline
Hele den lækre pakke koster 25.000 kr.
Men husk, som politikerne siger: Det er en investering i fremtiden. 

Optagelseskravet er en opgave, du skal løse tilfredsstillende. Opgaven er ikke umiddelbart omfattende, så rolig. Den er dog ikke ude endnu - men følg med her på bloggen, for jeg siger selvfølgelig til, når den er. 

Derudover er der bare at sige: Like Filmlinjen på facebook, så du ikke misser noget info. 
(website er naturligvis under opbygning, og kommer asap!)

Yo! Meeega-celeb i dansk telereklame

Nok er vi et mini-land, men det afholder os altså ikke fra de store armbevægelser, når det kommer til stjernespækkede reklamefilm. 

Jeg nævner i flæng: Eva Mendez for Cocio, Ronaldo for JBS underbukser, Christopher Walken for Jack&Jones, Roger Whittaker, som er aktuel med Kærgården, Britney Spears for undertøjskæden Change og nu Snoop Dogg for teleselskabet 3

Nu har bureauet Co+, teleselskabet 3, Snoop Dogg og den danske filminstruktør, Niels Arden Oplev (som er aktuel med filmen 'Kapgang') har lavet de her to film under konceptnavnet 3LikeHome.

Men hvordan hulen får man en selvfed gangsterrapper til at være med i en lille reklamefilm - til et land, ingen amerikanere kender?

Thomas Hedegaard, som er kontaktdirektør hos Co+, siger: 
- "Med Eva Mendes i Cocio-reklamen som stærk reference blev døren til Snoop Dogg hurtigt åbnet. Og da vi lidt senere kunne sætte trumfen med filminstruktør Niels Arden Oplev, fik vi et ja"
(fra Markedsføring)

Jeg vil rigtig, rigtig gerne høre din mening om de spritnye film her.
Hold dig ikke tilbage, kommentarfeltet finder du lige herunder.

Gæsteindlæg: Genial måde at udnytte printmediet på

Dagens indlæg er et gæsteindlæg skrevet af Fie Grønning, dameblads-sucker og tekstforfatter.
Og indlægget er lidt af en øjenåbner. Enjoy:


Jeg føler mig som ”the-consumer-of-every-advertisers-dreams”.
For jeg har lige udvist en forbrugeradfærd som producenten – i dette tilfælde parfumebrandet Viktor&Rolf – ville have klappet højlydt i sine små hænder af.

Jeg har lige smidt mig i sofaen, da jeg hiver den nyeste udgave af Cover frem. Helt uvidende om, hvilket markedsføringstrick jeg om lidt skal udsættes for.

Lokke, lokke, lokke...!
Det første jeg bemærker (og her taler vi inden, jeg overhovedet har nået at studere forsiden) er, at der midt i bladet er én enkelt side, hvor papiret er meget tykkere end i resten af bladet. Så den slår jeg nærmest per automatik nysgerrigt op på.

Viktor & Rolf

Viktor & Rolf

Min første indskydelse er, at det måske er et spændende tillæg. Men jeg må til min store skuffelse konstatere, at det bare er en reklame. Et klassisk parfume-billede og et logo. That’s it. Ingen tekst. Ingenting.

Men nææææ, hvad er nu det?
På siden sidder en lille form for label, man kan åbne (”Hæhæ. Det er lidt lissom en julekalender” konstaterer mit barnlige jeg). Det er garanteret en lille duftprøve – lækkert! Så den åbner jeg selvfølgelig.

Men til min store skuffelse må jeg konstatere, at det ikke er en almindelig duftprøve, jeg kan påføre mig selv.
Nej, det er en duftprøve, der sidder fast på det tykke papir, og jeg skal simpelthen stikke snuden ned til bladet og dufte. Og ja, den dufter da godt. Og det var så det.

…Troede jeg. For da jeg slår op på Covers første side, dukker duften af Flowerbombs noter op i mine næsebor – bare lige for at minde mig om, hvor godt den nu rent faktisk duftede. Det samme gentager sig, næste gang jeg bladrer. Og næste gang. Og helt frem til side 154.

Spændingen udløses.

Spændingen udløses.

Verdens mest velduftende magasin
Da jeg åbnede den lille magiske Viktor&Rolf-låge, gav jeg åbenbart hele bladet parfume på. Og duftstofferne på papiret udskilles hver gang, bladets sider er i bevægelse.

Og hold nu kæft, det dufter skønt. Sådan vil jeg også dufte!

Og det er så her, det går op for mig. At jeg er hoppet lige i reklamefælden – og at Viktor&Rolfs annonce er virkelig gennemtænkt. Lad mig lige ridse det op i steps:


Derfor er Viktor&Rolf-annoncen genial:

  1. Det tykke papir fanger min opmærksomhed, (og tykkelsen gør, at man automatisk lander på den side, når man åbner bladet).
     
  2.  Den lille ”låge” på siden indikerer, at jeg får noget ekstra. Derfor åbner jeg den selvfølgelig.
     
  3. Åbningen af lågen gør, at duften spredes, hver gang der bladres. 
     
  4. Dermed er Viktor&Rolf med på samtlige af Covers sider - selvom de kun har betalt for én!
    Godt nok en side med tykt papir, men alligevel – det er jo genialt.


Og så giver investeringen i det ellers dødsdømte printmedie lige pludselig fornyet og rigtig god mening.
For handler det ikke bare om, at vi skal se muligheder i mediet og bruge det på den rigtige måde?
Jeg føler mig i hvert fald overbevist!

PS.  Giv mig lige et tip, næste gang Magasin har goodie days – der er en parfume, jeg lige skal have fat i.

 

Skrevet af Fie Grønning

Fie Grønning er tekstforfatter hos Nørgård Mikkelsen. Du kan se lidt af hendes arbejde her.

13 veje til verdens bedste printannonce

The Gunn Report har analyseret 1028 af verdens mest vindende printannoncer fra de sidste 15 år.
Derefter har de lavet en liste med 13 guidelines, du bør du skæve til næste gang, du skal lave
verdens bedste sparke-røv printannonce. 

 

1. Information og facts
Hvis din sag eller produkt gemmer på spændende facts eller information, er det oplagt at fremhæve dét. Ny, vedkommende viden præsenteret på en flot måde kan blive til en virkelig vellykket printannonce. 

2. En ny indgangsvinkel
Selvom du ikke har nogle breaking news omkring dit produkt, så prøv, om du kan finde en ny, overrakende vinkel. Det kan have samme forfriskende effekt, som hvis du præsenterede et helt nyt produkt. Et eksempel er Bianco-annoncen. Det er bare sko. Men med en forfriskende ny vinkel er annoncen ge-ni-al!:

3. Demonstration af produktet
Demo hører oftest tv til, men har du et produkt, du gerne vil demonstrere i din printannonce, kan det blive ret fedt. Vis produktets bedste feature på en kreativ måde, og den er hjemme. Som i Bic-eksemplet herunder:

4. Overdriv problem/behov
De fleste produkter løser et problem. Men i stedet for at vise the happy ending, så eksekver problemet på en sjov måde. Det problem man har, inden man får dit produkt inden for døren. Herunder er fx vist problemet med at dele lejlighed med andre.
Undeforstået: Find dit eget sted med Saturday Star Property Guide:

5. Grafisk overdrivelse
En fortsættelse af punkt 4. Her handler det bare ikke om at vise den barske virkelighed, men om at overdrive problemerne på 'larger-than-life'-måden, som Samusocial har gjort herunder:

6. Sammenligning
Det overdriver fordelen ved dit produkt, hvis du sammenligner det med andre, mere gennemsnitlige, af slagsen. Er du snedig, bliver det pludselig tydeligt, at ingen andre lignende produkter giver lige så god mening.
Fx som Peugeot's 1107 med sliding door - i forhold til alm. døre:

7. Fortæl en historie
Vi æælsker historier. En god historie virker altid. Én måde, hvorpå du kan fortælle en historie i din printannonce (og det handler ikke om kilometerlange tekster), er ved at vise, hvilken rolle, produktet kan spille i dit liv.
Du kan også gå drømme-vejen og vise, hvordan livet bliver, hvis man bruger produktet, som fx denne episke printannonce fra Viagra:

8. Overdriv det grafiske
Dette punkt er det største af de i alt 13. Det virker simpelthen rigtig godt, hvis du kan overdrive produktets fordel på en langt-ude-måde. Hvor det samtidig er skideflot og megagodt tænkt. Fx som Burger King's ekstra stærke pomfritter: 

 

9. Når konteksten demonstrerer produktets fordel
Det oplagte eksempel her er Marlboro-manden. Det er ikke fordi, billederne af den seje cowboy siger så meget om selve cigarretten - og så alligevel: For "så cool bli'r du af at ryge Marlboro".
Typisk bruger man mennesker i den slags annoncer, som du ubevidst spejler dig i, når du køber produktet. Og det er ikke kun et trick, der hører Marlboro-manden til. Diesel bruger det også: 

10. Ideer båret af mediet
Det har alle dage været fedt, når mediet er brugt i idéen, eller hvis produktet er brugt på en ny, interagerende måde som herunder. Men pas på det ikke bliver søgt og ambient bare for at være ambient.
Avisen La Voz i Argentina har gjort det godt:

11. Når produktet udgør det grafiske
Hvis du kan lade dit produkt i sig selv udgøre det visuelle, er det stærkt. Brug altid lige 10 minutter af din brainstorm på dén retning. Hvis det lykkes, er både gennemslagskraft, unikhed (dét ord findes faktisk i ordbogen) og usandsynlig god branding opnået. Sqeeze har gjort det godt: 

squeeze.jpg

12. Kendte referencer
Et andet godt trick til kreativ kommunikation kan være at bruge velkendte referencer, alle kender i forvejen. Det kan være et kendt billede fra en film, fra musik, teater, kultur, etc. Tag noget velkendt og giv det et twist.
Lettere sagt end gjort, men lad dig fx inspirere af LEGO og Pond's Pore Strips: 

13. Tag del i sagen
Pointen her er, at din annonce skal invitere forbrugere/beskueren til at 'deltage' i din sag. Det er ikke nok at kigge. Du kan selv gøre noget. Fx som i WWF-annoncen herunder:



Fredagsguf: Motion design på højniveau

Om du er grafisk-animations-motion-design-nørd eller ej; de her motion designs er bare rigtig, rigtig fine på hver deres måde:

De satans devices. Måske en opfordring til at snuppe en offline-weekend:

Du finder maaaange flere fine motion designs på den geniale blog, min kollega Lukas viste mig i dag: Never Not Working.

God weekend!

Idéer på bordet! Aurora '14 er i gang

På med albuer og snedige tricks. Årets Aurorapris er åbnet for tilmeldinger, så send de kick ass-printannoncer ind, som du har haft i æteren i år, hvis du synes, de fortjener Auroraprisen 2014.

TIl alle os youngsters er der bare at sige:  Sæt i gang røvhuller! GO!

Læs mere og hent briefen her.
Deadline er den 15. oktober. 

Hver morgen, når jeg parkerer min cykel ved bureauet, minder den her outdoor mig om, at jeg skal vinde Auroraprisen. Det er meget simpelt.

Fredagsguf: Foodporn og BookBook

Briterne og deres stormagasiner. Ikke bare er de en oplevelse at være i - tv-spottet for Marks&Spencer, du skal se om lidt, er ren fryd for øjet, og får tænderne til at løbe i vand.

Det er det britiske RKCR/Y&R, der står bag. Hvem der har klippet og produceret, ved jeg ikke, men FLOT er det:

Naturligvis er IKEA's BookBook også at finde på bloggen. Har du ikke set den, så GØR det, for hulen:

Christopher til Rambukdagen?...

Knud Romer. Fair nok.
Christopher? Why?

Det er som om, her mangler lidt målgruppeindsigt/-analyse/-et eller andet (vi er i trods alt i kommunikationsbranchen)


... Eller er ALLE per definition vilde med Christopher?

Men uanset hvad, må du huske at tilmelde dig Mediadagen den 17. september, hvis du er medie-dude, annoncør eller Christopher-fan. Du kan være heldig at løbe med årets Rambuk.

God vind til alle!

Et udsnit af hverdagen

De næste 6 billeder, du skal se, er ikke just flotte og prangende. De er et udsnit af hverdagen, som jeg har fundet interessant af den ene eller den anden grund. Og så er de indfanget mellem Løgstør og Flakfortet (yes, min iphone og jeg har været vidt omkring).

Skønjomfruen på billedet herover har fået æren at være model på emballagen for et toiletbræt (en tjans, der næsten er lige til at lukke op og skide i, høhø).

Kan nogen derude svare på, hvorfor, der er en dame på forsiden?
Hvorfor ikke vise det flotte, klinisk hvide toiletbræt? Er det for at vise, at vandet i toiletter med netop DET toiletbræt er så rent, at man kan svømme i det?..
Og hvad svømmer hun egentlig i? Poolvand eller kloakforstoppelse? Og hvorfor blomsten? Det er et fucking toiletbræt, æsken inderholder?!
Jeg er forvirret. 

Det her var bare lidt sjovt. Telia er mere end telefoni. Telia kan også holde dig varm.

Ovenfor ser du indgangen til Danmarks mest depri shoppingcenter nr. 1.  
ALT er kedeligt. Indgangen nærmest råber 'Vig bort! Jeg er død'. Her er virkelig et center, som har formået at holde skiltning, flag og andet øje-lir på et minimum. Her er blot en indgang til et shoppingcenter. "Hvilket shoppingcenter?" tænker du. Jamen et shoppingcenter. Kig på skiltet.
PS: Du finder centeret i Hanstholm.

Hanstholm shoppingcenter set indefra. I venstre side af billedet ligger den obligatoriske centerpub. Med mørke ruder, man ikke kan kigge ind ad. Og det må man gi' shoppingcenteret i Hanstholm: Den mørke centerpub lever stadig. Det er de færreste centre, der stadig kan prale af dét. Til gengæld trækker de falske fliser på gulvet ned. Man klistrer altså ikke fliser på, Hanstholm!

Ovenfor et skilt for optikeren Nyt syn. Vist nok fanget i Aalborg. Her er cadeau, fordi idéen er lidt mere usædvanlig, end hvad du normalt ser hos brillekæder. Man behøver ikke vise en model med briller på, for at sige 'her ligger en brillekæde'. Vi ved godt, hvordan et menneske med briller ser ud. Derfor er det befriende, at Nyt syn har grebet det an på en ny måde.

Og så er der guldbageren i Løgstør. Som ikke er bange for den lumre onkel-humor. "Kør den ind med herreboller". (herreboller er i ét ord, Guldbager).

OK - man må ikke pege fingre af noget, som har med kræft at gøre, og dét har budskabet. Handler du hos Guldbageren, støtter du mænd mod kræft. Eller, hvordan er det egentlig? Hvad man egentlig støtter og hvordan, har de glemt at skrive i bare iver over det tissemands-agtige budskab. Men nogen har hygget sig, og det er fint nok.

Carlsberg kähler for situationen

Den her lynhurtige idé fra Carlsberg (som jeg fandt på Instagram) giver kun mening, hvis du kender til den omstridte Kähler-sag. 

Carlsbergs snappy comeback til Kähler-sagen:

Sagen om Kählers jubilæumsvaser, der blev revet væk, så mange slet ikke nåede at købe den. Stakkels mennesker. Tænk at have så lidt at gå op i.

(er du fuldstændig lost, kan du få et indblik i Kähler-sagen her. Og her )

Og mere skal der ikke siges i dén sag. Heller ikke flere Kähler-ordspil. Slut.