Reklamen til eksamen - hent bogen gratis

Kommunikation og Sprog har været så flinke at lægge Reklamen til Eksamen 2013 ud som pdf, så du kan hente den kvit og frit. 

Du kan hente den her

Reklamen til eksamen indeholder alle vindercases fra Advertising Effectiveness Awards 2013, så der er masser af inspiration at hente. Den analoge bog-version er udsolgt fra lageret - derfor pdf'en.

Så kan du jo bruge en regnvejrdag på at lime den sammen og tadaaa - så er der strandlæsning næste gang, solen skinner. 

YouSee can't see.

Kombinationen af et kreativt (og ekstremt tålmodigt) menneske OG verdens officielt dårligste kundeservice har mundet ud i en noget usædvanlig sag hos YouSee.

Kreativ direktør og partner i Advance, Morten Kirckhoff, har indtaget rollen som den bønfaldende og evigt optimistiske mand, der bare har ét eneste ønske: At blive kunde hos YouSee.

Noget, de fleste virksomheder vil elske. Bare ikke YouSee. Her gør de, hvad de kan for at forhindre nye kunder i biksen.

Morten har bedt YouSee om at blive kunde hos dem over 30 gange. Mindst.

Skærmbillede 2014-07-22 kl. 00.03.37.png

Ovenfor viser, hvordan det startede. 

Læs selv den obskure, sørgelige og tragikomiske dialog mellem Kirckhoff og medarbejderne hos YouSee - som åbenbart ikke er blomsten af Danmarks ungdom -  her

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

#Fredagsguf: 'Beds' fra IKEA

Denne uges #Fredagsguf er en rigtig flot film for IKEA. 'Beds' er navnet. Speaken er et uddrag af Shakespeare's stykke 'The Tempest' - og filmen er en del af IKEA-kampagnen 'The Wonderful Everyday':

Filmen er udviklet af Mother i London og er blevet til med hjælp fra green screens, kraner og faldskærme. Du kan læse om tilblivelsen og se billeder fra behind the scenes her.

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#3

Fordi du trods alt ikke kan få flere dage til at gå med at lege iskaffe-barista ved kaffeautomaten (hvorfor findes der ikke et jobnummer til præcis dén slags?!), får du her en ny og 3. omgang aktiverings-forslag.

Læs også Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#1 og #2.

Idéerne - og sympatien - går til dig, der holder røven oppe på biksen, mens dine kollegaer spiser fedtede fritter og drikker kolde Mythos ved stranden på Kreta..

Lav 3D-kunst til kantinen

Byg bureauhunden (eller din chef) i sølvpapir 1:1

Lav tema på toilettet. Fx Game of Thrones.

enhanced-buzz-12782-1376080425-12.jpg

Lav post it-kunst

.Eller giv kollegaens bil et facelift

Lav en bureau-skorpion af klips og andet godt

Ansæt en ny kollega

Lav en origami-svane af æble

Se hvordan, her.

Lav Excell-kunst

Byg et rumskib af office-stuff

Lav dit coverbillede om

enhanced-buzz-24762-1376078675-15.jpg

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#2

Hvis du sidder på din pind i sommerferien sammen med 3 ludere og en lommetyv, og du HAR ryddet op på skrivebordet, HAR registreret tid for de sidste 14 dage, HAR sorteret dine tusser og smidt de tørre ud, HAR pudset din skærm fri for projektlederfedtfingeraftryk og HAR lavet det skydevåben af office-stuff, som du lærte på Reklamejam forleden - og der ikke ER flere opgaver på bookinglisten, ja så mussen wir andere metoden benytten.

Kontorkaffe er ofte en gastronomisk oplevelse på højde med risalamande i pølse. Men du drikker det alligevel. Derfor må det nu være på sin plads at variere temaet i kaffekoppen.

Det er nemt at variere din daglige kaffe - med indbygget undskyldning for at være beskæftiget med noget andet lidt tid:

Iskaffe basic:

1. Ta' et stort glas. Fyld kaffe i - cirka halvt op.

2. Fyld 6 isterninger i

3. Top af med mælk for resten.
= Nam nam og café-agtigt. 


Iskaffe deluxe:

1. Gør som ovenfor, men fyld vaniljeis i kaffen. Evt. flødeskum, hvis du gerne vil bruge ekstra meget tid væk fra din plads.

- Så går der også noget tid med at gå i byen efter is. Hvem der får dén tjans, kan I jo afgøre med en lille quiz, fx The Advertising Slogan Quiz

 

Hvis du stadig keder dig, så glæd dig, til der er mere sommerferie-aktivering på Reklamejam i morgen (med forbehold dog. Undertegnede befinder sig p.t. på en øde ø i det sydfynske, hvor både rent vand og wifi er en luksus. Kan derfor ikke love at være online nonstop)

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#1

Selvom dit bureau har lukket, så lur mig, om du ikke sidder der alligevel. Eller nogle af dine kollegaer gør.

I så fald er der sikkert stille. Og da man kan ikke få AL tiden til at gå med at hente kaffe, hente Cocio, hente Fernet, læse i Archive, gå efter is, tjekke sin reader, gå på toilettet, instagramme og læse alle tidligere indlæg på Reklamejam - ja så får du her en guide til, hvordan du laver et skydevåben ud af det stuff, du har på skrivebordet.

Happy shooting!

Linket er fra SoBadSoGood, som du også bør følge. Masser af random viden, du ikke vidste, du godt ville vide. 

#Fredagsguf: Øl og tape

Ugens #Fredagsguf byder på en rigtig fin animeret film fra Stella Artois. Filmen er lavet af Mother i London og er én ud af 4.

Konceptet hedder Perfectionists og handler om de mennesker, der arbejder behind the scenes ved nogle af verdens største begivenheder.  

Denne er nummer 4 i serien fra Stella Artois og handler om pokal-gravør Roman Zoltowski. Hvert år kører han fra Polen til Wimbledon for at gravere pokaler til Wimbledon Championship:

Og så får du noget i en helt anden boldgade, som verden efterhånden har set en milliard forsøg på at lave, så det har effekt. 

Om disse to print ads for at ikke at køre spritkørsel har effekt, ved jeg nu ikke. Men de er godt tænkt: 

Junior-AD'er søges til ægte job

Det er ikke så tit, at et bureau søger juniorfolk OG sender et godt gammeldags jobopslag ud. Istedet for at bruge word of mouth-metoden.

Men nu er det utrolige sket! Og siden verden ligger inde med en stor masse af håbefulde og talentfulde unge AD'ere, spreder jeg da lige ordet om, at RelationshusetGekko søger en junior AD'er.

Se stilingen her

Og for én gangs skyld et bureau, som trods alt har gjort lidt ud af deres overskrift. Som fortæller, hvad jeg kan få ud af stillingen i stedet for, hvem de er, og hvornår de blev grundlagt bla bla blaaaa. Og som har bygget deres stillingsannonce lidt pænt og overskueligt op. Sådan!

WeLoveTalent inviterer til øller, pøller og sol

Forleden skrev jeg om WeLoveTalent, som søger nye talenter (WeLovePeople's talentrekruttering). 

Hvad dét er for noget, kan du læse lidt om her.

Ikke nok med, at bureauet søger unge krea-stjerner. De kærlighedsfulde mennesker i Vermundsgade inviterer også til øl, grill og solskin den 31. juli. Det er fra kl. 18-21, og så kan du stille aaaalle de spørgsmål du vil om, hvordan det er at være talent hos WeLovePeople.

Du kan også bare nyde, at det stadig er sommer længe endnu, og at man kan drikke øl udendørs, mens man nyder duften af grill, smagen af brændt flute og fornemmelsen af kartoffelsalat-overload.

Tilmeld dig på facebook-eventet, der hedder 'Talentbar'.

#Fredagsguf: Radio og 3D-animation i verdensklasse

Denne uges #Fredagsguf byder på 2 så forskellige genrer som radio og 3D-animation. Men det, du skal og høre se om lidt, har det til fælles, at det er skidegodt lavet.

Først en meget, meget flot og blæret lille film fra det interaktive og digitale London-bureau 1984 London, der på uskyldig vis demonstrerer deres skills udi 3D animation (lov mig se den helt til ende):
Dream Life of Paper:

OG du får to radiospot, som netop har vundet sølv i Cannes, og som jeg er helt vild med:

Vil du se teksterne til radiospottene, får du dem her (scroll ned i bunden).

Husk endelig at sende mig links til lækre cases, verden skal se, hvis du ligger inde med noget.
God weekend!

We Love Talent søger talenter

Tilhører du ikke lige den eksklusive skare, som kom ind på Kreativ Kommunikation, Hyper Island, og hvad de nu hedder alle sammen? Og måske har du også mere lyst til learning by doing i et helt år? 

Så skal du måske overveje WeLovePeople's talentskole. Den hedder WeLoveTalent, og opgaven, du skal løse, lægger bureauet ud på deres hjemmeside den 1. august. 

Dette års 'graduates' fra WeLoveTalent. 

Dette års 'graduates' fra WeLoveTalent. 

Du har altså en måned til at varme op. Finde højre hjernehalvdel frem fra sin sommerslumren og smøge de ternede hipsterærmer op.

Deadline kender ingen, men følg med på talenternes facebookside, som hedder 'WeLoveTalent'.

 

Nye (lyriske) toner hos Movia og DSB

Jeg ser et gennemgående, lyrisk koncept hos DSB og Movia.

Noget kunne tyde på, at der har siddet en tekstforfatter i den anden ende og været inde i sin 'lyriske periode' med en stærkere hang til punktummer end normalt, og har ladet det gå ud over de 2 offentlige transportører.

Om tekstforfatteren er den samme, ved jeg ikke, men det kunne tyde på det:

Reklamejam møder AD'er Claus Collstrup

Nogle mennesker snakker om at tilhøre 'den kreative klasse'. Andre mennesker er kreative.
Gennem-kreative i hele deres krop. Sådan et menneske er Claus Collstrup.

Collstrup er en af bagmændene bag 'Life is Bitter' for Fernet Branca (og meget andet stuff, du ville ønske, var dit), og så er han art director, og har været nomineret og vundet priser et hav af gange. 

claus2.jpg

Reklamejam har mødt manden, som har mødt Woody Allen - og du skal læse hele interviewet.

Claus har nemlig noget på hjerte, og han er fuld af gode råd til dig og alle andre:

Klik her og mød Claus.