Reklamejam møder Nicolas Thomsen

Reklamejam har mødt den tidligere reklamedreng, Cannes-vinder og nu app-udvikler, Nicolas Thomsen, til en snak om vejen fra reklame til apps og om at brænde for det kreative.

Læs hvorfor projektledere bør afskaffes. Og hvor reklamebranchen bør tænke sig om. Og så får du Nicolas' tips til, hvordan du bliver mere hårdhudet - plus meget mere guf.

1176212_10201136504227441_1678830938_n.jpg

Hvordan havnede du i reklamebranchen?
-  Jeg har altid haft branchen tæt inde på livet. Primært gennem min far, der via sin rolle som kreativ direktør hos Nørgård Mikkelsen eksponerede mig for den verden. Jeg fik hurtigt min gang på bureauet og oplevede på egen krop hvor sjov, fascinerende og anderledes reklamebranchen kan være.

Dét, blandet med en stor interesse for at udtrykke mig kreativt gennem bl.a. tegning, gjorde at jeg i en ret tidlig alder besluttede mig for at bevæge mig i den retning.

Som typisk autodidakt lærte jeg selv at mestre de programmer som man bruger i faget, og jeg brugte en stor del af mine unge år på at lave logoer, illustrationer og websites mm. Som 21-årig deltog jeg i Nørgård Mikkelsen’s Testcamp, kom gennem udskilningsløbet ind på bureauet som AD-elev.


Hvad drev dig til at lave reklame dengang?
- Det, som altid har drevet mig fremad, er en indgroet skabertrang. Tanken om at imødegå konkrete problemstillinger inden for et givent felt med kreative løsninger har altid tiltalt mig.

Jeg elsker den kreative process; det blanke lærred som enhver opgave starter ud med at være - og den uforudsigelighed, som altid præger forløbet undervejs.

  Nicolas vandt - i samarbejde med barndomsvennen Christian Hansen - Young Creative Circle Award i 2010 med denne annonce for Danmarks Naturfredningsforening. En vinderannonce, som fik Nicolas og Christian til Cannes Young Lions 2010 (VM i reklame for unge under 29).

 

Nicolas vandt - i samarbejde med barndomsvennen Christian Hansen - Young Creative Circle Award i 2010 med denne annonce for Danmarks Naturfredningsforening. En vinderannonce, som fik Nicolas og Christian til Cannes Young Lions 2010 (VM i reklame for unge under 29).

...Og hvad hev dig over i app-branchen?
- Det som gjorde, at jeg efter 5 år i reklamebranchen søgte over i app-verdenen, var en blanding af passion og disillusion.

Da den første iPhone udkom i 2007, blev jeg vildt begejstret for denne lille personlige computer, som også kunne foretage opkald. For mig repræsenterede den et utal af muligheder for at skabe ekstraordinære brugergrænseflader. Jeg gik derfor i gang med at bruge en stor del af min fritid på at lave designs til nogle af de første uofficielle apps, som man kunne lægge ind på sin iPhone ved hjælp af pirattricks.

Da Apple året efter introducerede App Store, og dermed muligheden for at lave rigtige 3. parts apps, fik jeg endnu flere muligheder for at udfolde mig inden for interaktionsdesign og brugergrænseflader.

Det blev en regulær sidebeskæftigelse for mig, eftersom der var meget få mennesker i verden, som gjorde den slags. Det gjorde også, at jeg var med til at designe nogle af de fremtrædende apps i App Store i den periode.

En af landets mest brugte apps, nemlig app'en for Fitness World, er udviklet hos Shape med Nicolas ved det kreative ror. 


En af landets mest brugte apps, nemlig app'en for Fitness World, er udviklet hos Shape med Nicolas ved det kreative ror. 

Samtidig var jeg begyndt at køre lidt træt i projektledere og interne arbejdsgange på bureauet, som ofte havde en negativ effekt på vores kreative output.

Jeg nød at deltage i de uafhængige konkurrencer, hvor jeg og min makker kom til tops i såvel Aurora Youngsters, YCCA og Young Lions, men i mit daglige virke savnede jeg udfoldelsesmuligheder.

Jeg havde i mellemtiden arbejdet tæt sammen med en dansk udvikler på en række apps, og vi blev varmere og varmere på ideen om at starte vores eget app-bureau. I sommeren 2010 endte vi med en konstellation som udover jeg selv og ham, talte en anden udvikler og en cand. merc'er. Således blev Shape grundlagt.

I starten fortsatte jeg på bureauet i dagtimerne, og dedikerede de tidlige og sene timer i døgnet til app-udvikling. I takt med at projekterne i Shape blev større og mere omfattende, blev det sværere at udfylde begge roller, og derfor valgte jeg endeligt apps frem for reklamer i begyndelsen af 2011.


Hvad er det bedste ved dit job?
- Det bedste er, at vi laver produkter som folk elsker. Der er få ting, der føles så dejligt, som når folk bruger tid på at fortælle os, hvordan de apps, vi udvikler, gør en forskel i deres hverdag.

Groft sagt kan man sige, at hvor jeg tidligere skulle finde på måder at eksponere folk for budskaber, de aldrig har bedt om, laver jeg nu løsninger, som folk aktivt skal vælge at hente ned på deres devices.

Det smukke ved app-branchen, er at forbrugerne med det samme bliver mødt med de andre brugeres uforbeholdne mening om produktet. Det svarer til, at de seneste forbrugeres anmeldelser skulle stå på forsiden af hver pakke cornflakes, ketchup eller slik, som man tager ned fra hylden i supermarkedet. Det gør, at man ikke kan skyde genvej eller springe over, hvor gærdet er lavest, når man laver apps.

Printannoncen som Nicolas og makkeren Christian lavede under Cannes Young LIons i 2010. For 1. og hidtil eneste gang har et dansk ungdomsteam fået medaljer i Advertising-kategorien i Cannes. Annoncen førte til bronze. 


Printannoncen som Nicolas og makkeren Christian lavede under Cannes Young LIons i 2010. For 1. og hidtil eneste gang har et dansk ungdomsteam fået medaljer i Advertising-kategorien i Cannes. Annoncen førte til bronze. 

Hver bruger åbner i gennemsnit kun en app 1,7 gange før de sletter den igen, så hvis man ikke gør sig umage, risikerer man at gøre mere skade en gavn for sit brand. Det er enormt motiverende at have det faktum i baghovedet hver dag.


Når du ikke app'er den, hvad er så det sjoveste, du kan lide at lave i din fritid?
- Det er meget nemt at lade arbejdet fylde det meste af ens liv, når man er sin egen chef. Men de dage hvor der ikke står app-udvikling i kalenderen, tilbringer jeg så meget tid så muligt med de mennesker, som står mig nærmest. Jeg ynder at gå ud og nyder det mentale pusterum, det giver.


Hvad er den bedste oplevelse, du har haft i forbindelse med dit arbejde.
Den bedste oplevelse er, når jeg ser folk bruge de apps, vi har lavet. Når jeg kan se at noget, vi har lavet, er en hjælp for folk, og noget de aktivt har lyst til at bruge, så føler jeg, at vi har gjort det godt.


Nævn en dansk reklamekampagne, du synes er særligt god?
- En kampagne af nyere dato, som sprang frem med det samme, er Netto's filmunivers, som har modtaget en del hæder. Det er udviklet af Sune Lindeskov og Brandhouse. Ideen er så stærk og enkel og filmene så veludførte.


Og din favorit-app (dansk som international)?
- Min favorit app, hvis jeg skal vælge en, jeg ikke selv har aktier i, er helt sikkert Evernote. Det er en smuk og poleret app, som strækker sig ud over alle platforme, som konstant bliver forbedret, og som kan tilpasses til enormt mange forskellige brugerbehov.

Det er Shape, der står bag Sugarcode - det årligt tilbagevendende Danish App Awardsshow, som bl.a. hylder de bedste, de flotteste og de mest brugervenlige apps herhjemme.


Det er Shape, der står bag Sugarcode - det årligt tilbagevendende Danish App Awardsshow, som bl.a. hylder de bedste, de flotteste og de mest brugervenlige apps herhjemme.

Hvordan forholder du dig, hvis en kunde ikke kan lide den idé eller det design, du er stensikker på, er det rigtige for kunden?

- Jeg gør mig altid umage for ikke at opbygge for stort ejerskab over de koncepter eller designs, jeg laver. Ellers er det nemt at blive såret, hvis folk ikke bryder sig om det.

Jeg har snart været ude for alle slags kunder og mener at det vigtigste, man kan gøre, er at sætte sig ind i kundens mindsæt, når de afviser det, man har lavet. Nogle kunder er usikre i deres valg og søger overbevisning, andre ved, hvad de vil have men er måske et missmatch i forhold til ens egen smag - og ganske få er bare virkelig dårlige til at bedømme kreative løsninger.

Udover at komme med de saglige argumenter og begrundelser, jeg måtte have for den pågældende løsning, minder jeg også kunden om, at det til syvende og sidst er deres beslutning, men at der er en grund til, at de har hyret en ekstern konsulent. 

 

"...man skal strække sig så langt man kan i samarbejdet med en kunde, så længe man ikke går på kompromis med sin faglige stolthed. Det er ikke umagen værd på længere sigt"

 

Det er sjældent, jeg opgiver en kunde, men hvis jeg tidligt i processen oplever, at vi er for langt fra hinanden i forhold til smag og holdninger, vil jeg hellere anbefale dem at tage en snak med en anden konsulent fremfor at trække alle parter igennem en lang og friktionspræget process.

Jeg mener, man skal strække sig så langt man kan i samarbejdet med en kunde, så længe man ikke går på kompromis med sin faglige stolthed. Det er ikke umagen værd på længere sigt.

Når det er sagt, nyder jeg et åbent og tæt forhold til langt de fleste af de kunder, vi laver apps med, og jeg oplever ofte at den kreative process er meget mere smidig, når det drejer sig om apps end om traditionelle reklamediscipliner.


Hvordan har den danske reklamescene det lige nu? Går vi op eller ned? I så fald, har du et godt råd til branchen?
- Mit råd til de danske bureauer er at minimere de lag, der er mellem kunden, og dem der laver løsningerne til kunden. 

Hos Shape arbejder vi helst direkte med et firma fremfor at være underleverandører til bureauer. Og det er der en række grunde til:

Efter at have arbejdet med en stor del af de bedste danske bureauer er det min overbevisning, at langt de fleste er for tunge og ikke dygtige nok. Mange af de store bureauer tilbyder en bred vifte af kreative løsninger, men er til syvende og sidst ikke særligt gode til mange af dem.

about_slide_8.jpg

Jeg oplever ofte, at de kreative på bureauerne spiller en sekundær rolle i forhold til projektledere og account managers, som ofte sidder med al kommunikation med slutkunden og som efter min mening bliver ukvalificerede overdommere, der afgør, hvad der bliver præsenteret for kunden og hvordan.

Der er selvfølgelig også bureauer som ikke er sådan, men jeg ser desværre alt for ofte, at kreative ikke får lov til at præsentere deres egne løsninger for kunden, og det er en sørgelig tendens.

Hvis man ser på hvor mange bureaukratiske lag en idé skal igennem, fra den blivet født, og til den eventuelt bliver eksekveret, så er der ofte alt for mange dygtige og udygtige mennesker, som når at sætte deres fingeraftryk på løsningen.

 

"Jeg oplever ofte, at de kreative på bureauerne spiller en sekundær rolle i forhold til projektledere og account managers (...) som efter min mening bliver ukvalificerede overdommere, der afgør, hvad der bliver præsenteret for kunden og hvordan"



For mig at se, er der ikke sket så meget i bureauernes udvikling de sidste mange år. Bureauerne er alt for bange for at sige fra over for deres kunder, de er slet ikke spidskompetente nok, og de bliver i for høj grad styret af de, der har kundekontakten.

Vi har i Shape fra dag 1 afskaffet projektledere og account managers. Hos os er det de kreative og udviklerne, som har den daglige kontakt med kunderne. Det skaber en bedre relation, giver mere involverede kunder og gør, at den enkelte medarbejder føler et større ansvar for det, han eller hun skal levere. 


Hvad tror du, er en del af vejen til personlig succes i reklamebranchen?
-  For mig at se handler det om at lave så meget, du kan uden for de de faste arbejdstimer. Det er meget nemt ubevidst at komme til at lave løsninger, du tror, andre vil synes om, men jeg mener, at det bedste du kan gøre er at lave ting, du selv kan lide og står inde for.

Hvis du gør det og derefter tør stille det til skue for andre, bliver du mere hårdhudet, bedre til at følge din intuition og mere sikker i din tro på dig selv og dine egne evner.


MERE NICOLAS:

  • Nicolas Thomsen, 29 år. Partner og kreativ direktør hos Shape
  • Før Shape var Nicolas art director hos Nørgård Mikkelsen
  • Har arbejdet med kunder som bl.a. Carlsberg, B&O, Telia, Fitness World, Novo Nordisk, Novartis, Egmont, Gyldendal og Ebay.
  • Har har været nomineret til Aurora Youngster flere gange og vundet den i 2007. Var nomineret til YCCA i '08, '09, '10 og '11 og vandt YCCA i 2010 med denne her printannonce - hvilket førte til bronze i Cannes Young Lions 2010.

    Efter Nicolas forlod reklamebranchen og startede Shape, har han bl.a. vundet Apple Editor's Choice, Apple App of the Week, Danish App Award, Nordic Startup Awards, FWA og The Webbys.