Lyt og lær: ikondesign til apps

Indrømmet, der er gået lidt sommerferie i den her på Reklamejam. Der er længere mellem indlæggene end normalt, selvom det er stik mod social media-reglementet. Meeen vi sover dog ikke helt i timen. 

Har du 28 minutter og 32 sekunder til overs i dit liv en af dagene - og er du grafisk og digitalt interesseret, er denne video sikkert interessant for dig.

Michael Flarup - stifter af PixelResort og medstifter af Robocat, fortæller om, hvordan du laver ikoner, og hvad det kræver: 

#Fredagsguf: Lortereklame.

Denne uges #Fredagsguf er den klammeste printannonce, jeg nogensinde har set. Men McCann Shanghai, som står bag, skal have cadeau for at have ført idéen hele vejen.

Man forestiller sig mangt en projektleder, som er blevet skræmt i processen, og nystrøgede kontaktfolk, som ville ønske, det ikke var en lortereklame, de skulle ud og præsentere for kunden, men noget mere lødigt.

På trods af den ekstremt høje klamhedsfaktor er idéen alligevel gået hele vejen fra skitse til kunde og kan nu findes på Ads of the World

Junior-AD'er søges til ægte job

Det er ikke så tit, at et bureau søger juniorfolk OG sender et godt gammeldags jobopslag ud. Istedet for at bruge word of mouth-metoden.

Men nu er det utrolige sket! Og siden verden ligger inde med en stor masse af håbefulde og talentfulde unge AD'ere, spreder jeg da lige ordet om, at RelationshusetGekko søger en junior AD'er.

Se stilingen her

Og for én gangs skyld et bureau, som trods alt har gjort lidt ud af deres overskrift. Som fortæller, hvad jeg kan få ud af stillingen i stedet for, hvem de er, og hvornår de blev grundlagt bla bla blaaaa. Og som har bygget deres stillingsannonce lidt pænt og overskueligt op. Sådan!

Reklamejam møder AD'er Claus Collstrup

Nogle mennesker snakker om at tilhøre 'den kreative klasse'. Andre mennesker er kreative.
Gennem-kreative i hele deres krop. Sådan et menneske er Claus Collstrup.

Collstrup er en af bagmændene bag 'Life is Bitter' for Fernet Branca (og meget andet stuff, du ville ønske, var dit), og så er han art director, og har været nomineret og vundet priser et hav af gange. 

claus2.jpg

Reklamejam har mødt manden, som har mødt Woody Allen - og du skal læse hele interviewet.

Claus har nemlig noget på hjerte, og han er fuld af gode råd til dig og alle andre:

Klik her og mød Claus.

Så afhængige er vi af vores smartphones

Meget kan man sige om vores generation. Måske er vi ikke lige så stærke og og behårede som vores forfædre, men vores fingerspidser er i topform! Og vores multitasking-muskel lever i bedste velgående. Det må man gi' os.

Vi bruger nemlig vores smartphone mere og mere. HVOR meget vi faktisk smartphon'er den, kan du se i dagens fine infographic, som min tidligere makker, AD'er Martin Ettrup, har været så venlig at sende mig.

Danskernes mobilvaner anno 2014, mine damer og herrer:

Jubilæums-is i beton. Yummi.

Sommerens mærkeligst-farvede is må være Magnums nye champagne-is. 

Jeg ved godt, Magnum har 25 års jubilæum, og at den er beklædt med champagne-overtræk blandet med noget sølvfarvet, og at det skal se lækkert, fashionabelt og ekstravagant ud.
Det synes jeg bare ikke, det gør.

For hvad hjælper det, når isen på is-skiltet ligner noget, en flok jord- og betonarbejderne har fået lov at lave som særlig limited edition denne sommer?

"Hvor kedeligt kan vi farve en is og stadig få folk til at købe den?"

safe_image.jpeg

...Okay, de shiny bobler fortæller mig, at temaet er 'sølv'. Men i lang tid gik jeg til ismanden uden at have set isen andre steder end på ismandens skilt, og kunne derfor ikke forstå, hvorfor pokker, man havde lavet en grå Magnum.
Indtil jeg så resten af kampagnen, selvfølgelig. Men altså.. shiny fødevarer er bare lidt svært, og det spiller ikke helt.

Har du smagt isen? Smager den af jubilæum? 

Skal du være Danmarks nye, kreative fremtid?

Jeg startede mine spæde dage i reklamebranchen for 2-3 år siden hos Nørgård Mikkelsen i Odense. Mit drømmescenarie gik i opfyldelse, da jeg gik gennem nåleøjet på bureauet og skrev under på en 3-årig kontrakt som tekstforfatterelev. 

Selvom jeg endte med at skulle pendle fra Valby til Odense i den tid, jeg var hos Nørgård MIkkelsen, var det dét værd. 

En meget spæd elev-Lotte (og min daværende makker Martin Ettrup), da vi lige var blevet ansat hos Nørgård Mikkelsen. Her har vi netop solgt ideen om Natteravne i Odense ind til kunden.

En meget spæd elev-Lotte (og min daværende makker Martin Ettrup), da vi lige var blevet ansat hos Nørgård Mikkelsen. Her har vi netop solgt ideen om Natteravne i Odense ind til kunden.

Og nu er det så, at Nørgård Mikkelsen igen søger kandidater til deres 'Testcamp'. Testcamp er bureauets måde at finde unge talenter på, og lige nu kan du - hvis du er ung, kreativ og skarp på AD-fronten - søge elevstilling hos et af Danmarks bedste bureauer.

Hent ansøgnings-opgaven her.

Hos Nørgård Mikkelsen får du

  • 80 talentfulde og sindssygt dygtige kollegaer. 
  • Du får ansvar og egne kunder. Får lov at komme med rundt på mange opgaver. 
  • Kolde Cocio og torsdagsøl.
  • Fester, du ikke glemmer.
  • Løn. Selvfølgelig (det er ikke gratis slave-arbejde)
  • Og tadaaaa: Bureauerfaring. Den famøse bureauerfaring, alle dine fremtidige arbejdsgivere vil efterspørge.

Jeg var ikke landet hos Ogilvy, hvor jeg er nu, hvis det ikke var for Testcamp. SØG søg søg eller sig det videre.

#Fredagsguf: Synsbedrag & copy-ads

Det er nemt at forfalde til at stikke dig en fantastisk, ny, flot film hver fredag, når du skal forkæles med en gang #Fredagsguf.

Men i dag er jeg faldet over nogle printannoncer. 'Hvorfor hulen har jeg ikke fundet på dem??!' tænker man li'ssom. Jeg gør.

Enjoy:

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Det er det vietnamesiske bureau Phibious, der skal have cadeau.

Og så får du lige 5 fine printannoncer for Seth & Rileys's Garage. Det er bureauet Duval Guillaume Antwerp, der står bag:

garage1.jpg



garage4.jpg

Konkurrence: Design forsidecover for Ad Age

Er du 'Jørgen-Clevin-møder-Adobe'-typen, og er du max 30 år? Så har jeg en opgave til dig. Eller - Ad Age har. 

Traditionen tro har Ad Age nemlig udskrevet en designkonkurrence for unge i reklamebranchen. Opgaven er at designe et forsidecover til magasinet Advertising Age til magasinets Cannes-udgave (i forbindelse med Cannes Lions-festivalen i juni). 

Læs ALT det praktiske om konkurrencen her.

adagepreviouscovers.jpg

Laver du den allerflotteste forside, vinder du en tur til Cannes festivalen. Så simpelt er det. Så LÆKKERT er det.

Deadline er den 28. april, så du har nogle uger at svede i endnu. Du kan se tidligere års vindere her:

Nu er det bare op til dig at gøre det endnu bedre. Det er gratis at deltage, og du kan sende 117 milliarder designs ind, hvis du orker. Der er ingen begrænsning. Og husk: det handler ikke om at vinde blaa blaa blaa.. SELVFØLGELIG HANDLER DET OM AT VINDE. Jeg hepper på dig!

#Fredagsguf: Pixel-LEGO (pixell-ego?)

Her på falderebet (hvad fa'en er et 'faldereb' egentlig?) af fredagen - og efter en god irish coffee at smugstarte weekenden på, er der naturligvis en gang #Fredagsguf til dig.

I disse tider, hvor LEGO er talk of town, får du et smugkig i Marco Sodanos portefølje på Behance. Jeg kender ikke Marco, men jeg kan da se, han ikke er uden talent:

Inden du klapper computeren sammen eller lægger iPhonen i lommen, så notér dig lige The Design Blog (som du måske allerede kender). Her er design-lækkerier til mange weekender og overspringshandlings-øjeblikke.

God weekend!

#Fredagsguf: 50 minimalistiske print

"Keep it simple, stupid"
Jaja. Du ved det godt.
Det er bare OVERHOVEDET ikke lige så let, som det ser ud.

Jeg har fundet en stak eksempler på ultra-minimalistiske printannoncer, du skal se.
Hvor lang tid bagmændene har brugt på at finde deres ultra-simple idéer melder historien intet om. Det er også ligemeget, for i dag er det fredag, og du har fortjent dit #fredagsguf.
 

MTV

MTV

Oral-B Dental Floss:"Food, it' no use hiding"


Oral-B Dental Floss:
"Food, it' no use hiding"

WWF: "It's your turn."

WWF: "It's your turn."

"No story gets away, CNN International"

"No story gets away, CNN International"

LEVI'S slim jeans

LEVI'S slim jeans

"Disconnect for a while. Read a book"

"Disconnect for a while. Read a book"

Du kan finde meget mere minimalistisk manipulation her.

Reklamejam møder Nicolas Thomsen

Kreativ direktør i app-virksomheden Shape, tidligere art director i reklamebranchen
og big time vinder af YCCA og Aurora Youngsters 

Reklamejam møder i denne uge Nicolas Thomsen, som er bare 29 år og indehaver af mange skarpe betragtninger om reklamebranchen.

Bl.a. kan du læse om, hvorfor det er sjovere at lave apps end reklame, hvorfor projektledere er bandlyst i hans egen virksomhed - og er du ung i branchen, får du et par tips, du bør skrive dig bag øret.

Nicolas tager dig med på rejsen fra purung reklamedreng over app-udvikler på fritidsbasis og til nu, hvor han står i spidsen for en af Danmarks førende app-virksomheder. 

Du får Nicolas råt for usødet i Reklamejam møder Nicolas Thomsen.

#Fredagsguf: Leo Burnett for Fiat: "Don't text and drive"

#Fredagsguf i denne uge fører os til Brasilien, hvor Leo Burnett i Sâo Paulo har stået bag 'Don't text and drive'-kampagnen for FIAT

Print-kampagnen vandt guld for 'Poster' og bronze for 'Art Direction' i designkategorien ved London International Awards.

Se hele FIAT's kampagne på theinspirationroom.com.

fiat_r_girl.jpg
fiat_f_bus.jpg
fiat_l_truck.jpg
fiat_n_dog.jpg
fiat_z_cow.jpg

Reklamejam møder Michelle Husen

Hvad foregår der inde i hovedet på de mennesker, der står bag reklamerne? Er de nogle too-cool-for-school-marketingtyper med logo på skjorten og lidt for spidse sko? Eller i røde bukser og jeg-er-kreativ-at-du-ved-det-læderstøvler? (er de overhovedet alle sammen mænd?)

'Reklamejam møder' er en serie af interviews med rasende dygtige mennesker eller ditto up coming talenter fra den danske reklamescene.

I denne uge har Reklamejam været så heldig at få den purunge art director-elev Michelle Husen på krogen til et interview.

Hvad MIchelle arbejder med, hvad hun har af gode råd til reklamebranchen + meget mere, kan du læse HER.

547512_10202518317905922_1106595647_n.jpg