Print: Hvordan kunne det gå SÅ galt?

Her er et eksempel på, at ALT er gået galt:

Art direction'en er uden for pædagogisk rækkevidde. Og idéen ligeså. Hvis der overhovedet er tale om en idé.

Tanken om at bruge en græsslåmaskine i en annonce, der handler om at 'Slå til nu...' er langt ude. 

Annoncen er set i EkstraBladets sports-tillæg. Vist nok.
Men hvem tillader det her at gå i trykken?

#Fredagsguf: Lortereklame.

Denne uges #Fredagsguf er den klammeste printannonce, jeg nogensinde har set. Men McCann Shanghai, som står bag, skal have cadeau for at have ført idéen hele vejen.

Man forestiller sig mangt en projektleder, som er blevet skræmt i processen, og nystrøgede kontaktfolk, som ville ønske, det ikke var en lortereklame, de skulle ud og præsentere for kunden, men noget mere lødigt.

På trods af den ekstremt høje klamhedsfaktor er idéen alligevel gået hele vejen fra skitse til kunde og kan nu findes på Ads of the World

YouSee can't see.

Kombinationen af et kreativt (og ekstremt tålmodigt) menneske OG verdens officielt dårligste kundeservice har mundet ud i en noget usædvanlig sag hos YouSee.

Kreativ direktør og partner i Advance, Morten Kirckhoff, har indtaget rollen som den bønfaldende og evigt optimistiske mand, der bare har ét eneste ønske: At blive kunde hos YouSee.

Noget, de fleste virksomheder vil elske. Bare ikke YouSee. Her gør de, hvad de kan for at forhindre nye kunder i biksen.

Morten har bedt YouSee om at blive kunde hos dem over 30 gange. Mindst.

Skærmbillede 2014-07-22 kl. 00.03.37.png

Ovenfor viser, hvordan det startede. 

Læs selv den obskure, sørgelige og tragikomiske dialog mellem Kirckhoff og medarbejderne hos YouSee - som åbenbart ikke er blomsten af Danmarks ungdom -  her

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#3

Fordi du trods alt ikke kan få flere dage til at gå med at lege iskaffe-barista ved kaffeautomaten (hvorfor findes der ikke et jobnummer til præcis dén slags?!), får du her en ny og 3. omgang aktiverings-forslag.

Læs også Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#1 og #2.

Idéerne - og sympatien - går til dig, der holder røven oppe på biksen, mens dine kollegaer spiser fedtede fritter og drikker kolde Mythos ved stranden på Kreta..

Lav 3D-kunst til kantinen

Byg bureauhunden (eller din chef) i sølvpapir 1:1

Lav tema på toilettet. Fx Game of Thrones.

enhanced-buzz-12782-1376080425-12.jpg

Lav post it-kunst

.Eller giv kollegaens bil et facelift

Lav en bureau-skorpion af klips og andet godt

Ansæt en ny kollega

Lav en origami-svane af æble

Se hvordan, her.

Lav Excell-kunst

Byg et rumskib af office-stuff

Lav dit coverbillede om

enhanced-buzz-24762-1376078675-15.jpg

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#2

Hvis du sidder på din pind i sommerferien sammen med 3 ludere og en lommetyv, og du HAR ryddet op på skrivebordet, HAR registreret tid for de sidste 14 dage, HAR sorteret dine tusser og smidt de tørre ud, HAR pudset din skærm fri for projektlederfedtfingeraftryk og HAR lavet det skydevåben af office-stuff, som du lærte på Reklamejam forleden - og der ikke ER flere opgaver på bookinglisten, ja så mussen wir andere metoden benytten.

Kontorkaffe er ofte en gastronomisk oplevelse på højde med risalamande i pølse. Men du drikker det alligevel. Derfor må det nu være på sin plads at variere temaet i kaffekoppen.

Det er nemt at variere din daglige kaffe - med indbygget undskyldning for at være beskæftiget med noget andet lidt tid:

Iskaffe basic:

1. Ta' et stort glas. Fyld kaffe i - cirka halvt op.

2. Fyld 6 isterninger i

3. Top af med mælk for resten.
= Nam nam og café-agtigt. 


Iskaffe deluxe:

1. Gør som ovenfor, men fyld vaniljeis i kaffen. Evt. flødeskum, hvis du gerne vil bruge ekstra meget tid væk fra din plads.

- Så går der også noget tid med at gå i byen efter is. Hvem der får dén tjans, kan I jo afgøre med en lille quiz, fx The Advertising Slogan Quiz

 

Hvis du stadig keder dig, så glæd dig, til der er mere sommerferie-aktivering på Reklamejam i morgen (med forbehold dog. Undertegnede befinder sig p.t. på en øde ø i det sydfynske, hvor både rent vand og wifi er en luksus. Kan derfor ikke love at være online nonstop)

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#1

Selvom dit bureau har lukket, så lur mig, om du ikke sidder der alligevel. Eller nogle af dine kollegaer gør.

I så fald er der sikkert stille. Og da man kan ikke få AL tiden til at gå med at hente kaffe, hente Cocio, hente Fernet, læse i Archive, gå efter is, tjekke sin reader, gå på toilettet, instagramme og læse alle tidligere indlæg på Reklamejam - ja så får du her en guide til, hvordan du laver et skydevåben ud af det stuff, du har på skrivebordet.

Happy shooting!

Linket er fra SoBadSoGood, som du også bør følge. Masser af random viden, du ikke vidste, du godt ville vide. 

Da vinduesdekoratøren gav op

I Købmagergade kan man for tiden se en vinduesudstilling i Optikkens Hus, som jeg har svært ved at placere inde i min hjerne. Sjovt eller ikke sjovt?

Måske har vinduesdekoratøren bare givet op og benyttet sig af den hurtige løsning: Stenede plasticbørn med voksenbriller på. Henslængt spædbarns-attitutide, du véd.

Eller også har butikken virkelig tilbud på børnebriller i king size lige nu, men i sin iver for at style de meget nøgne dukker (hvorfor er de egentlig nøgne?), har vinduesdekoratøren glemt at sætte tilbudsskiltet ind i udstillingen.

Eller (3. mulighed) er det politisk propaganda? Blå og rød front er linet flot op. Kommunalbrillen er godt repræsenteret, og den ivrige gestik er kørt i stilling hos bl.a. blå fløj (øverste billede). Ikke helt uaktuelt.

Jeg ved det ikke. Ingen ved det. Mit kamera insisterede bare på at tage et billede af det her fjollede setup og dele det med dig. 

Fredagsguf: Gør-det-selv-reklame

Her er lidt inspiration at hente, hvis du går og overvejer at sælge din gamle spand på DBA.

Den svenske dude (okay - han er også AD'er) Castor har lavet en film, der skal give dig lyst til at købe hans ærkesvenske Volvo. Jätta cool, som man siger:

(De er også altid så skidego'e i Sverige altså. Selv en simpel rubrikannonce for en gammel Volvo skal laves til en hel film - filmet til perfektion endda. Typisk)

Jubilæums-is i beton. Yummi.

Sommerens mærkeligst-farvede is må være Magnums nye champagne-is. 

Jeg ved godt, Magnum har 25 års jubilæum, og at den er beklædt med champagne-overtræk blandet med noget sølvfarvet, og at det skal se lækkert, fashionabelt og ekstravagant ud.
Det synes jeg bare ikke, det gør.

For hvad hjælper det, når isen på is-skiltet ligner noget, en flok jord- og betonarbejderne har fået lov at lave som særlig limited edition denne sommer?

"Hvor kedeligt kan vi farve en is og stadig få folk til at købe den?"

safe_image.jpeg

...Okay, de shiny bobler fortæller mig, at temaet er 'sølv'. Men i lang tid gik jeg til ismanden uden at have set isen andre steder end på ismandens skilt, og kunne derfor ikke forstå, hvorfor pokker, man havde lavet en grå Magnum.
Indtil jeg så resten af kampagnen, selvfølgelig. Men altså.. shiny fødevarer er bare lidt svært, og det spiller ikke helt.

Har du smagt isen? Smager den af jubilæum? 

2 teenagere laver reklamefilm til andre teenagere

Tja, det virker egentlig logisk. At få et par 15-årige knægte til at udtænke den kreative plan, når målgruppen selv er ca. 15 år.

Bureauet Cool Gray har shanghai'et Albert og Anton - kendt fra seneste omgang X factor - til at udvikle en række film for FK Distribution

Albert og Anton ER nogle ret seje teenagere med en go' røvfuld karisma trods den laid back attitude. Og så er det i øvrigt hammersmart, at deres navne spiller perfekt sammen.

Men én ting er at hedde Anton & Albert og være seje til at youtube den hver dag. Noget andet er at få et budskab igennem til en målgruppe, der er sindssygt krævende og pisseutålmodig.  

Om projektet for FK Distribution er en succes, kan du selv vurdere her:

Kan du ikke holde fingrene fra poderne, kan du jo subscribe deres Youtube-kanal Novopleco.

Og her er videoen fra da Danmark lærte Anton og Albert at kende:

Læs mere om arbejdet mellem Anton og Albert og Cool Gray i Bureaubiz' artikel her.

NOSSER! Nosser nosser nosser

Så fik dét ord også sin debut på Reklamejam.

Det er selvfølgelig Ekstra Bladet, der har sneget den ind. - Ja altså på min skærm. Som opmærksomhedshungrende bannerreklamer, der lokker med nossespil og ...flere nosser.

Det handler om, at Ekstra Bladet er det danske nyhedsmedie, der har flest sidevisninger. Ekstra Bladet har altså de længste nosser blandt danske dagblade, og de er ikke bange for at svinge med dem.

nossografen.ekstrabladet.dk dokumenterer Ekstra Bladet deres position via en graf. En nossograf. 

Idéen er af den slags, man får som en sidebemærkning, når man ellers er løbet tør for de sobre af slagsen. Og at Ekstra Bladet så netop har valgt at gå linen ud med ideen er herligt! Vi trænger til den slags! Flere nosser til nationen, tak.

Kampagnen er lavet af MindMoversUndfreunde og Friktion. Og du kan læse mere om Ekstra Bladets lange nosser på Markedsføring her

God bededagsferie til dig.

Nå ja - og husk, du kan følge Reklamejam på facebook. Så misser du ikke et eneste indlæg. Smart!

STEM nu til det EU-valg, eller vi slår!

Der er snart EU-afstemning. Og vi skal have 'de unge mennesker' på banen ned til stemmeurnerne (aka de sure gymnastiksale).

Så Folketinget fik lavet en video, der skulle appellere til de unge og få dem til at stemme. Sådan én med vold og blowjobs og store muskler. 'For det er det, de unge vil have'.

Filmen er lavet for Folketinget af tegnefilmsinstruktør Jan Rahbek og tegner Thomas Thorhauge. 

Der gik rekord-kort tid, så blev videoen fjernet. Fordi den var dum (så den bliver desværre også fjernet her fra bloggen, hvis den bliver pillet af Youtube, så skynd dig at trykke play).

Og jeg må indrømme, at jeg også synes den er irrelevant. Hvorfor skal man kommunikere til unge gennem sex, vold og store muskler? Der er noget lidt-for-desperat-ung-med-de-unge' over filmen.

Igen er vi ude i sær humor på samme plan som HK København var forleden (se deres om'er i Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre).

Du kan læse mere om Voteman-filmen på Bureaubiz her - eller på Berlingske her.

Nå. Og hvad synes DU? Får filmen dig hen i gymnastiksalen den 25. maj?

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Det bliver spændende den 25. maj.. Især hvis Voteman kommer efter dig. 

Fagligt begær: Sådan skal du ikke gøre.

HK Ungdom Hovedstaden har nok hørt, at 'sex sælger'. Og har derefter smidt al snilde og originalitet over bord.

De unge HK'ere har sikkert siddet til en fredagsbar og prøvet at lege kreative over en øl. De er kommet i tanke om det evigt gamle sex-trick og tænkt "Ski' være med det. Bare der er bar hud og frække ord. Det virker HVER gang".

Og så er deres tankerække endt ud i det her:

Hvilken slags elevplads hun søger, må vi gisne om. Men hun ligner jo ikke én, der brænder for at komme i lære som tandlæge. Frisør. Eller mediegrafiker. Nok nærmere en elevplads som croquismodel (og så har jeg stadig holdt mig ovre i den pæne ende).

Nå - tilbage til HK'ernes fredagsbar. De har fået drukket flere øl - måske er der også kommet en fernet på bordet, og de unge, kåde HK'ere er blevet 'helt vildt meget' enige om, at 'nøgen-uden-at-være-nøgen'-kampagnen var en knaldgod idé.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Øl kan give farligt gode ideer. Husk det, HK'ere. Husk også, at I ikke behøver være kreative. I skal være fagforening. Så kan I veksle fredagsbaren, få pant tilbage og betale et bureau for at lave en holdbar kampagne næste gang.

Jeg er sikker på, HK er bedre til at lege fagforening end til at lege fræk dreng i klassen. For det fungerer jo ikke. HK for fa'en...

Eller hvad (jeg skal jo spørge)? Er det et megafedt trick af HK, som nu i dén grad har fået synlighed og spalteplads i medierne? 

Du kan læse mere om kampagnen på dr.dk lige her.

This Advertising Life

Kender du bare en smule til reklamebranchen indefra, ved du også, hvordan det føles, når det hele ikke føles så fedt, som det lyder.

Når der kommer rettelser i aller- allersidste øjeblik. Når kunden river alt dit magiske arbejde fra hinanden, fordi kunden ikke ved nogetsomhelst om, hvad der virker. Når der kun er kapers og noget med peberrod tilbage i kantinen, eller når fredags-bajerne er sat frem, og du OVERHOVEDET ikke har tid, fordi du sidder med en unødvendigt stram deadline over dit fyraftens-hungrende tophue-klædte hoved.

Vi kender det ALLEsammen. This Advertising Life er bloggen, som har sat ikke bare ord - men også GIF's - på dine følelser (vi har det hårdt).

Du finder verdens bedste blog (udover Reklamejam selvf.) her.

"When I go to a meeting that runs over lunch and see they're not providing food"

Om at få vand i nummi

Firmaet Geberit (Ge-Berit?) tilbyder en luksusweekend og viser ...et lidet eksotisk og temmelig usexet billede af et toilet. Luksus?

Alt er til diskussion. Eller også har folkene bag bare givet den gas med lokumshumoren.

Annoncøren siger:
"Test et Geberit Aquaclean douchetoilet hos en af vores partnere og vind en weekend på hotel D'Angleterre".

Skal jeg så sidde i Geberits showroom og tisse i kampen om at vinde luksusweekenden? 
Og hvad sker der for det hjerteformede numse-logo nederst i højre hjørne? Og den store, lilla font? Den er en om'er.