Fredagssguf: Danske vindere i Cannes Lions 2015

Reklamejam har ikke været repræsenteret ved reklamebranchens årlige rosé-fest i Cannes i år. Helt uhørt. 

Men det skal ikke fraholde Reklamejam fra at smide et kæmpe tillykke ud til de danskere, som på fornemste vis har formået at tæmme løverne og hive dem hjem til det danske fædreland.

KAN I FORSTÅ DET?
DET ER PISSEGODT ARBEJDE!!

Overblikket over, hvilke danske arbejder, der har vundet i Cannes, kræver, man åbner sine nyhedsbreve, klikker, scroller, læser, klikker lidt mere, følger med på Twitter og Facebook og forsøger at holde overblik.
Puha. Sikke en masse arbejde.

Derfor har Reklamejam samlet til bunke. Du får samtlige danske vindere ved Cannes Lions 2015 her:


Vi starter i den unge, pisseseje afdeling: Danske Louis Meyer fra Miami AD School var en af vinderne ved Future Lions 2015 - sammen med Elton Rhee og Ludvig Pehrson:

Den unge filminstruktør Martin Garde Abildgaard fik en flot 2. plads ved The Advertising Producers Associations, som afholdes i Cannes hvert år. Martin vandt i kategorien Video Art:

Ogilvy hev 2 bronze hjem i Cannes. Dælme godt gået. Den ene var i Lions Health i kategorien 'Pharma' for filmen The Last Letter. Kunden er Biogen.
(virkelig vigtig bonusinfo: Det er undertegnedes hånd, der medvirker i filmen):

Den anden bronze, Ogilvy hev hjem, var for Youtube-filmen 'Content Extinct' for WWF. Den vandt i Promo & Activation-kategorien:

I kategorien Design Lions vandt Hello Monday en sølvløve for deres The DNA Project i samarbejde med musikeren J.Viewz:

Vi fortsætter på designfronten: AIAIAI og Kilo Design hev en guldløve hjem i Product Design. Prisen blev givet for arbejdet med hørebøfferne TMA-2 Modular Headphone system

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Klik på linket til websitet ovenfor. Det er ret fint lavet.

Uncle Grey's Canon Gig App vandt 1 sølv i Promo & Activation og 2 bronze i forskellige underkategorier i Mobile:

Uncle Grey hev også en sølv- og bronzeløve hjem i Cyber for arbejdet med Webers digitale kommunikation:

På den semi-danske front (og stadig i Grey-regi) blev der også vundet. 
Danske Per Pedersen hev en Grand prix og 3 guldløver hjem sammen med Grey New York. Fantastisk. 

FIlmen 'Interception' for Volvo vandt både en Grand Prix i Direct samt en guldløve i en underkategori af Direct:

Samtidig vandt Per Pedersen og Grey NYC to guldløver for The Gun Shop. Kunden var NGO’en States United to Prevent Gun Violence. Guldløverne blev hevet hjem i forskellige kategorier under Promo & Activation:

Ovre hos Grey London har fædrelandet også markeret sig. De to unge knejte, Rasmus Smith Bech og Jonas Roth, udgjorde nemlig det kreative team bag Volvos Life Paint-case. Life Paint vandt en grand prix i Promo & Activation:

Og så er der Brandhouse's Odd Love for Interflora. Filmen er som eneste danske film nomineret i Film-kategorien. 

Så vidt Reklamejam har forstået, er afgørelsen ikke kommet endnu, så om Brandhouse vinder en løve, må dagen vise. Men den fortjener sgu én:

Et ret stærkt Cannes-år for den danske bureaubranche! Reklamejam håber, I har ladet roséen flyde i stride strømme derude og fortsætter det gode arbejde, når I kommer hjem - selvom bureauets automatkaffe smager af hverdag, og vejret er meget langt fra det sydfranske. Cannes er tilbage allerede om et år, så keep up the good work!

Hvis der er nogle danske vindercases, Reklamejam har glemt eller overset, så skriv det endelig i kommentarfeltet!

God weekend :)

Fredagsguf: Ad-filter og analog magi

BETC i Paris har lavet en ad-blocker - undskyld - et ad-filter for D&AD

For som de siger hos BETC:
"We wanted to demonstrate that people don't hate advertising, they just hate bad advertising".

I stedet for helt at fjerne reklamerne på Youtube, gør ad-filteret, at du kun får de gode, Pencil-vindende reklamer. Smaaart:

Og så får du også OK GO's musikvideo. Bandet er kendt for spektakulære videoer - og er OK GO helt nyt for dig, skal du Youtube dem for at få mere guf!

Måske har du måbet over denne film mange gange, men ikke desto mindre er den perfekt at skyde en 'solskin-og-snart-Northside-om-ikke-andet-så-weekend-da'-fredag i gang på:

Hold dig knivskarp med minimum indsats

Der er 2 vigtige ting, jeg vil dele med dig:

Det første handler om nyhedsbreve:  

Hvor mange nyhedsbreve læser du til bunds? Garanteret ikke mange. Sådan har jeg det i hvert fald (og jeg er endda tekstforfatter og læser derfor det meste).

Ét af de få nyhedsbreve, jeg faktisk læser fra ende til anden - og ofte har en fest med at læse - er dem fra Bigum&Co

Nyhedsbrevene fra Bigum&Co stikker ALLE rekorder i at være i øjenhøjde og i talesprog. Uden at det bliver lallet og forvirrende. Det er rart og let at læse, det er underholdende og givende. Og ikke mindst er tonen inspirerende.
Så pyt med, at nyhedsbrevene ikke er korrekturlæst til fingerspidserne. Det er ikke afgørende og fjerner ikke professionalismen.

For at selv at læse med, må du nødvendigvis tilmelde dig nyhedsbrevet. Det kommer ikke ret tit, så ingen fare for spam. Tilmeld dig nyhedbrevet fra Bigum&Co.

Foto venligst lånt fra Bigum&Co. 
 

Det andet handler om Social Media Summer Camp:

I Bigum&Co's seneste nyhedsbrev, opfordrer de mig (og dig) til at tilmelde os deres Social Media Summer Camp

Social Media Summer Camp er en lukket gruppe på Facebook, hvor Bigum-teamet hele juli holder dig knivskarp og opdateret med seneste SoMe-nyheder, gode cases og naturligvis: guldkorn til din egen social media-strategi og online tilstedeværelse. 

Så kan ingen se i august, du har holdt sommerferie med stængerne oppe - for du kan opdatere dig med et snuptag ét eneste sted på nettet i juli.

For 249,- i alt, får du eksklusiv adgang til gruppen og adgang til det netværk af ligesindede, som også er i gruppen.

Du får bl.a. det her ud af det, ifølge Bigum&Co.:

Jeg synes, Social Media Summer Camp lyder som et fantastisk værdifuldt initiativ. 
Er du enig, kan du tilmelde dig Social Media Summer Camp her

Og niksen, indlægget her er ikke sponsoret. I så fald skulle jeg nok gøre opmærksom på det.
Jeg ER bare fan af de gode folk hos Bigum&Co.

Er det Kanye eller din kreative direktør, der taler?

Der findes et hav af tossede websites lavet af folk med masser af tid. Eller hang til at underholde folket. 

Af eksempler kan nævnes erdetfredag.dk. Hvorforflagerbussen.dk. eller hmm.dk og sikkert 1000 andre. 
Sitet kanyevscreativedirector.com er dog en af de bedre (ikke mindst layout-mæssigt).

Ta' testen og se, om du kan gætte de flotte citaters ejermand. Er det din kreative direktør eller Kanye, der spiller smart?

 

Der er nogen, der har brug for at ryste krea-posen

Jeg er faldet over diverse mærkeligheder de sidste par dage, som jeg gerne vil dele med dig.
Er det kun er mig, der synes følgende annoncer er sære?

 

Hvad du ser herunder, er en altoverskyggende bannerannoncer fra DF.
DF er imod østeuropæisk arbejdskraft. Det paradoksale er, at banneret sjovt nok ligner noget, de har fået bakset billigt sammen ovre østpå. Tsk tsk..

Uanset hvor i verden, DF har fået det lavet, så er det så grimt, som det kan blive.
Det fortjener næsten en pris for at være så grimt: 

 

Den unge dame herunder reklamerer for tøjbutikken MOSS COPENHAGEN. Flotte øh ...jeans.

Det er en ældgammel traver at sælge tøj via nøgenheds-blikfang. Og måske bliver du også træt af, at jeg overhovedet tager emnet op, for det er set SÅ mange gange før, og kan jeg da ikke bare være ligeglad? 

Men det irriterer mig, at MOSS COPENHAGEN kan være så fantasiløse. 

Jeg er med på, at eftersom annoncen nu har fundet vej til Reklamejam, er det jo lig med opmærksomhed. 
Men er det ikke sjovere at få opmærksomhed for at gøre sig umage end ved at springe over, hvor gærdet er allerlavest - og hvor såååå mange konkurrenter allerede er sprunget over?

Hvad synes du?

Herunder er det Pia Olsen Dyhr, som demonstrerer, hvor forudseende hun har været som ung. 
Hun tænkte på vores klode i en alder af bare 16 år! Så må hun være en god politiker..:

Pia går også ind for respekt. For hvem? Det står lidt uklart, men det nok for de ældre.
Og så har Pia og AD'eren haft griner over at lege med Photoshop og trylle Pia om til en ældre dame med læderhud.

Hvad hun vil mig, som politiker er ikke så vigtigt, vel. Det er da sjovt, at de har lavet hende om..: 

Fredagsguf: Instagram-inspiration + Volvo.

Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, men efterhånden betyder det nok snarere 'sikkerhed'. 
Nyeste film fra den svenske bilgigant har du måske allerede set -  men til jer, der ikke har:

Volvo har opfundet Lifepaint. En ting, du tænker 'selvfølgelig!' til: 

Og så får du et et par garvede instagrammere, du skal følge. Hvis du kan li' flotte ting.

Den ene er Brittany Wright, freelance fotograf i Seattle. Hendes madbilleder når nye højder, så frygt ej et flashback til dengang, enhver amatør tog billeder af sin aftensmad og postede. 
Vi er på et helt andet niveau her.  

Følg hendes Instragram her og hendes FLOTTE website her.  

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Den anden instagrammer, du skal klikke 'follow' ved, er Omar Z. Robles.  En NYC-baseret dokumentarist og fotograf, som har gjort gaderne til de bonede gulve for balletdansere.
For hvorfor ikke få balletten ned på jorden og ud til folket?  

Photo by Omar Z. Robles.

Photo by Omar Z. Robles.

God weekend!
- Lotte

Fredagsguf: Dodge, Delahaye og desert-font

Fredagsguf er blevet til lørdagsguf denne uge, men bedre sent end aldrig. Og i dag er der hestekræfter og motorolie på agendaen. 

J. Walter Thompson Atlanta har lavet en sej film. Ikke for Dodge, som man skulle tro, men for motorolien Pennzoil. Filmen larmer helt vildt, men det ændrer ikke ved, at det ser fedt ud altsammen:

Du er simpelthen også nødt til at prøve dette her flotte bil-spil for det franske bilmærke Delahaye
Det er superflot håndværk og yderst elegant udført. Klik her

Og så har Hyundai udført et stunt, som har krævet en vaks projektleder eller 10. Hyundai har skrevet en besked i ørkenen, som er så stor, at den kan læses ude fra rummet. Ok, det er måske lidt amerikaner-søgt, men det er sgu imponerende, så du får filmen her:

Fortsat go' weekend!

CCA'15: En hurtigt overblik

Shortlisterne til årets Creative Circle er som bekendt ude.

Som altid er der en milliaaard kategorier med en hulens masse flot arbejde. Men måske bliver du lidt træt ved tanken om at sætte dig ind i det hele? Samtidig med, at du føler, du burde. 
Heldigvis har Reklamejam valgt nogle af de flotte cases fra årets shortlist frem.

Lige til at scrolle ned over uden ret mange klik.

Reklamejam vil gerne lige skyde ind, at de udvalgte cases er udvalgt, fordi de sprang i undertegnedes øjne som 'virkelig godt gået'. Men der er ENDNU flere flotte cases (og endnu flere kategorier) hos Creative Circle lige her

Det er ikke samtlige kategorier, som er repræsenteret her (for solen skinner, og jeg kan ikke sidde inden for foran skærmen hele dagen). Det er blot et udpluk af überlækre arbejder, som du nu kan få et mindre overblik over.

Enjoy.

FILM:
McCann Copenhagen for Ladbrokes:

Brandhouse + Bacon for Interflora:

M2Film for Midttrafik:

RETAIL:
Ogilvy for Fernet Branca: 

INTEGRATED CAMPAIGNS:
DDB Copenhagen for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen:

BRANDED CONTENT:
Robert/Boisen & Like-minded for Spies:

FILM, INTERNET:
UncleGrey for Opel Danmark:

SELF PROMOTIONAL:
The Disguised Portfolio, af René Schultz og Casper Christensen:

DESIGN/POSTER DESIGN:
Stupid Studio for Bianco by PUTPUT:

DESIGN/PACKAGING/FOOD:
Agency Spring for Oles gård:

Fonten til emballagerne hos Oles Gård er sat med kartoffeltryk. En nu Opentype-font ved navn Oles Potatoes.

SOCIAL MEDIA CAMPAIGN:
CP+ B Copenhagen for Visit Denmark:

COPYWRITING:
Bates Y&R for Ejner Hessel:

Halbye Kaag JWT for Mazda:

MOTION GRAPHICS:
Frame for Mobil1 & Porsche:

&Co for Tivoli:

Se resten af herlighederne her

Fredagsguf: Bros and Dont's

Ugens Fredagsguf byder på et par af de input, jeg fik, da jeg forleden afholdte konkurrence her på bloggen. 

Du kender garanteret følgende film, men se dem igen.
De bliver VED at være sjove:

Kampagnen 'Save The Bros' kom ud for nyligt. Den er skabt for det økologiske mejeri Organic Valley i Wisconsin af det amerikanske bureau Humanaut

'Dumb Ways to Die' er efterhånden en ældre klassiker. Skabt af McCann Australia

Heldigvis er verden fuld af geniale kampagner og lir i dén dur. Men sidder du og tænker 'hvorfor hulen har hun ikke vist dén og dén film', så smid endelig en kommentar på bloggen eller på facebook.

God weekend til dig!

Er det god content, bare fordi Mads Mikkelsen medvirker?

BoConcept er røget med på content-bølgen. Det kan man jo godt forstå.
Content ER det nye sort (sorry for at bruge verdens mest udtjente klichéudtryk), og der ryger generelt masser er goodwill afsted til de brands, der virkelig lykkes med deres content.
Se et par eksempler på god content nederst på siden. 

Tilbage til BoConcept.
Til at skabe 'et stilfuldt drama', som BoConcept betegner deres første film, har man allieret sig med skuespillerne Mads Mikkelsen og Dejan Cukic - nu som instruktør - samt teknisk intruktør, Thomas Busk.

Filmen har ikke set skyggen af et reklamebureau. For når der skal laves film, skal det jo laves af filmfolk.

Filmen 'The Call' får du her. Så kan du jo tænke over, om det er god content?
Om du er godt underholdt?
Du kan også tænke over, om afmeldingen til sidst mon havde behøvet at være der?
Og om BoConcept mon alligevel ikke skulle have hyret et reklamebureau...?

Reklamejam siger ikke, The Call er dårlig.
Reklamejam påpeger bare, at det her er langt bedre content:

Hvad synes DU?

WeLovePeople - gør du? Fin kampagne om at redde liv

WeLovePeople har lavet en fin kampagne for Trygfonden, der handler om at redde liv. Kampagnen opfordrer dig til at tage affære, hvis du kommer ud for, at nogen falder om på gaden.

For selvom du aldrig fik taget det førstehjælpskursus, som til evig tid står på din to do-liste, kan du gøre meget i en kritisk situation. 

Det forklarer de 2 film fra Danmarks mest sympatiske bureau, WeLovePeople, her: 

Vi mennesker er skrøbelige og kan pludseligt falde om. De er fint demonstreret gennem de sarte papfigurer.

Kampagnen skal køre over 5 år, og du kan se mere meget på

Nå ja- og smid da lige en kommentar om, hvad du synes om universet og filmene? 

DIA Future brief er ude nu

Knap har nytårsaftens tømmermænd lagt sig, før årets første youngster-konkurrence er skudt igang.
Reklamejam er endda en kende sent på den.

Briefen til DIA Future er ude nu (og du kan hente den her).

Som altid drejer DIA Future-konkurrencen sig om en kreativ, digital idé, der kan komme en (typisk velgørende) organisation til gode. I år er kunden FødevareBanken, men det kan du alt sammen læse mere om i briefen. 

Dog er det kun studerende fra landets uddannelsessteder, der kan deltage.
Til gengæld gælder det ALLE uddannelsessteder. 

Deadline er den 16. februar. 

30 fontastiske apps

Verden er fuld af font-sites og font-apps og font-ditten og datten. Det kan være svært at overskue, men har du en lille smule interesse i fonte, typografi og grafik, vil du måske finde følgende font-guide brugbar.

Websitet Design Your Way har samlet ca. 30 forskellige apps, der har fonte som fokus.

Her er alt fra apps, hvor du kan kreere et billede af bogstaver, en font-quiz, flere forskellige foto-redigerings-apps med særlige fonte - til font-fællesskaber for typografinørder og naturligvis font-installeringsapps til iphonen. Og meget mere.

Du får alt, hvad typografihjertet begærer, hvis du klikker her

Nossografen er årets printannonce

Huset Markedsføring har kåret årets bedste printannonce for 2014. 
Fra Reklamejam skal lyde et stort tillykke til Nossografen som årets vinder! 

Kampagnen er udarbejdet for Ekstra Bladet af bureauet Undfreunde. Nærmere bestemt af det kreative team Frode Sylthe og Michael Jakobsen

Og hos Undfreunde er de naturligvis glade. Hvad de siger til prisen, kan du læse på bureauets blog her.   

Udsnit fra Markedsførings artikel om vinder-printannoncen 2014.

Udsnit fra Markedsførings artikel om vinder-printannoncen 2014.

Hvis du vil vide mere om kampagnen - fx om, hvordan hulen de fik idéen til de lange nosser - kan du kontakte Jesper Holme. Jesper er CEO i Undfreunde, og du finder ham lige her på LinkedIn.

Du husker godt Nossografen, ikke? Har du misset den, så læs Reklamejams indlæg NOSSER! Nosser, nosser, nosser (rolig. Linket kan godt åbnes i åbent kontorlandskab).

Facebook-manual for dummies og andre

Facebook er efterhånden en jungle, hvor mange af os nok har givet lidt slip over kontrollen.
Vi håber, det går. Men der er en række grundlæggende ting, du skal have på plads. Og som er nemme at manøvrere rundt i.

Har du mistet overblikket over, hvordan du untagger dig selv eller fortryder en blokering? 
Facebook kommer dig til undsætning i en række ret søde film, du skal bruge et par minutter på: 

Filmene er lavet af Facebooks eget bureau The Factory of Facebook.

 

Vind et job som junior AD'er

'The Amazing Job Awards'.
Det er navnet på den medarbejder-eftersøgningsrunde, Mindshare netop har søsat.

Bureauet leder efter et par junior art directors, og præmien er et fuldtidsjob hos Mindshare i København. Sådan ét med rigtig løn og frokostordning og den slags.

Er det dig, der laver vinder-ansøgningen, er det dig, der løber med jobbet.
Ansøgningsfrist er ..well, allerede 20. oktober (jeg opdagede opslaget lidt sent, beklager).

Se mere her.