Watch out for the young guns

Ude i Emdrup ligger de ikke på den lade side. Og selvom man skal være god mod børn og dyr, så har drengene på Kreativ Kommunikation lært at den, der bærer arrogancen i hjertet kommer længst i den forjættede bureaubranche. 

Drengene fra KK har bakset en velskrevet og velproduceret musikvideo sammen.
Det er pis'sjovt. Og det er udført af Frederik Voetmann, Andreas Green Lorentzen og co.:

Fredagsguf: Dodge, Delahaye og desert-font

Fredagsguf er blevet til lørdagsguf denne uge, men bedre sent end aldrig. Og i dag er der hestekræfter og motorolie på agendaen. 

J. Walter Thompson Atlanta har lavet en sej film. Ikke for Dodge, som man skulle tro, men for motorolien Pennzoil. Filmen larmer helt vildt, men det ændrer ikke ved, at det ser fedt ud altsammen:

Du er simpelthen også nødt til at prøve dette her flotte bil-spil for det franske bilmærke Delahaye
Det er superflot håndværk og yderst elegant udført. Klik her

Og så har Hyundai udført et stunt, som har krævet en vaks projektleder eller 10. Hyundai har skrevet en besked i ørkenen, som er så stor, at den kan læses ude fra rummet. Ok, det er måske lidt amerikaner-søgt, men det er sgu imponerende, så du får filmen her:

Fortsat go' weekend!

CCA'15: En hurtigt overblik

Shortlisterne til årets Creative Circle er som bekendt ude.

Som altid er der en milliaaard kategorier med en hulens masse flot arbejde. Men måske bliver du lidt træt ved tanken om at sætte dig ind i det hele? Samtidig med, at du føler, du burde. 
Heldigvis har Reklamejam valgt nogle af de flotte cases fra årets shortlist frem.

Lige til at scrolle ned over uden ret mange klik.

Reklamejam vil gerne lige skyde ind, at de udvalgte cases er udvalgt, fordi de sprang i undertegnedes øjne som 'virkelig godt gået'. Men der er ENDNU flere flotte cases (og endnu flere kategorier) hos Creative Circle lige her

Det er ikke samtlige kategorier, som er repræsenteret her (for solen skinner, og jeg kan ikke sidde inden for foran skærmen hele dagen). Det er blot et udpluk af überlækre arbejder, som du nu kan få et mindre overblik over.

Enjoy.

FILM:
McCann Copenhagen for Ladbrokes:

Brandhouse + Bacon for Interflora:

M2Film for Midttrafik:

RETAIL:
Ogilvy for Fernet Branca: 

INTEGRATED CAMPAIGNS:
DDB Copenhagen for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen:

BRANDED CONTENT:
Robert/Boisen & Like-minded for Spies:

FILM, INTERNET:
UncleGrey for Opel Danmark:

SELF PROMOTIONAL:
The Disguised Portfolio, af René Schultz og Casper Christensen:

DESIGN/POSTER DESIGN:
Stupid Studio for Bianco by PUTPUT:

DESIGN/PACKAGING/FOOD:
Agency Spring for Oles gård:

Fonten til emballagerne hos Oles Gård er sat med kartoffeltryk. En nu Opentype-font ved navn Oles Potatoes.

SOCIAL MEDIA CAMPAIGN:
CP+ B Copenhagen for Visit Denmark:

COPYWRITING:
Bates Y&R for Ejner Hessel:

Halbye Kaag JWT for Mazda:

MOTION GRAPHICS:
Frame for Mobil1 & Porsche:

&Co for Tivoli:

Se resten af herlighederne her

Komplett tryller på 15 sek.

Komplett er ude med 4 nye, små film. Du kender garanteret Komplett fra de her film, som er ret sjove.

Kompletts nyeste film med taglinen 'Elsker du også nyt udstyr?´ er en fin demonstration af, hvor meget man faktisk kan nå på 15 sekunder. Og så er de sjove.

Manus og slogan er udviklet i et samarbejde mellem Mindshare og produktionsselskabet Shoot Happens.

Fra Mindshare er det den nye krea-direktør Kenneth Kaadtmann, samt Rikke Boas og Anders Kure, som står bag - mens CEO og Director i Shoot Happens, Sune Svanborg Sørensen, har instrueret. 

Fredagsguf: Uhm..

Engelske Ricky Gervais, som er manden bag serien The Office og 117 andre ting, har stillet op for Optus - et australsk bredbåndsfirma, som nu introducerer Netflix i Australien. Puh, en lang sætning.

Gervais promoverer Optus på sin egen måde. Og det har også sin charme (det var vist beskedent sagt). Gervais er supergrineren.

Se selv:

6 reklamefilm du husker for musikken

Musikken i en reklamefilm er præcis ligeså vigtig som remouladen på en fiskefilet-mad.
Men hvor fiskefilet-maden blot kræver en random remoulade, kræver reklamefilmen den helt rigtige og nøje udvalgte musik. Faktisk er musikken nøjagtigt ligeså vigtig for at fortælle historien som billederne og de retoriske greb.

Så til KEA og DMJX: Husk at undervise i musikken, ikk'?

Gad vide, om Volvos Epic Split havde været ligeså stunning akkompagneret af Boten Anna?
Heldigvis fik Enya dén tjans:

Et af de nyeste skud på lækkerhedsmusik-stammen er Volvos film Made by Sweden. Musikken 'Vintersaga' løfter den ellers lidt lange film op - sunget af Amanda Bergman:

Og musik er ikke bare skønt for os, der ser filmen. Det kan også betyde et globalt gennembrud for kunstneren bag - og dét har der været mange eksempler på: 

I 2005 lagde den dengang ukendte José Gonzáles musik til Sony Bravias berømte 'Balls'. 
Det var sådan, han fik sit gennembrud. Faktisk går rygtet, at han helt havde opgivet sin karriere, da Sony hev ham op igen. Sangen passer til filmen, fordi den er flot og giver filmen den helt rigtige storhed - uden at der ligefrem går Enya i den. (Bonusinfo: Gonzáles spiller på Northside til sommer, og du kan købe billet her).

En anden sang, du også kender pga. en reklame, er Feist's '1, 2, 3, 4'. Sangen akkompagnerede nemlig Apple, dengang for 100 år siden, da Ipod Nano kom frem. Før reklamen eksisterede, blev sangen downloadet ca. 2000 gange om ugen. Efterfølgende røg tallet op på 73.000 ugentlige downloads:

Og naturligvis får du Dumb Ways to Die. Gad vide, om budskabet nogensinde var trængt ind, hvis sangen ikke havde siddet lige i skabet som her:

Og for at du ikke har 'Dumb Ways..' på hjernen resten af dagen, får du Tuborgs Julebryg med dens helt egen version af Jingle Bells. Her drejer det sig ikke om, at en ukendt kunstner er røget til tops - det handler i stedet om den magt, en god jingle kan have. Især når musik og fillm spiller sammen til perfektion. Og når man vel og mærke holder insisterende fast i sin jingle, som Tuborg og Wibroe, Duckert & Partners har gjort med Jingle Bells siden '84:

Verden er af FULD af reklamer, hvor halvdelen af succesen skyldes musikken, og jeg har kun vist en nano-brøkdel af dem her.

Hvilke reklamer husker du for deres musikvalg (godt såvel som skidt)? 

Fredagsguf: Bros and Dont's

Ugens Fredagsguf byder på et par af de input, jeg fik, da jeg forleden afholdte konkurrence her på bloggen. 

Du kender garanteret følgende film, men se dem igen.
De bliver VED at være sjove:

Kampagnen 'Save The Bros' kom ud for nyligt. Den er skabt for det økologiske mejeri Organic Valley i Wisconsin af det amerikanske bureau Humanaut

'Dumb Ways to Die' er efterhånden en ældre klassiker. Skabt af McCann Australia

Heldigvis er verden fuld af geniale kampagner og lir i dén dur. Men sidder du og tænker 'hvorfor hulen har hun ikke vist dén og dén film', så smid endelig en kommentar på bloggen eller på facebook.

God weekend til dig!

Fredagsguf: Effektiv OG superkreativ pre-roll

Geico har lavet et godt bud på en pre-roll.
Geico har forstået, at det handler om at bruge dén tid, brugeren er tvunget til at se på din reklame
- og ikke mere.

Men når nu skæbnen vil, at der ER mere tid at bruge af (til de, der bare ikke kan få pre-roll nok), så brug resten på en 'sjov-men-ikke-afgørende-for-budskabet'-måde.

Forsikringsselskabet Geico har løst det supersjovt her i kampagnen Unskippable Ad:

Det er det amerikanske bureau, The Martin Agency, som står bag.

God weekend!

Er det god content, bare fordi Mads Mikkelsen medvirker?

BoConcept er røget med på content-bølgen. Det kan man jo godt forstå.
Content ER det nye sort (sorry for at bruge verdens mest udtjente klichéudtryk), og der ryger generelt masser er goodwill afsted til de brands, der virkelig lykkes med deres content.
Se et par eksempler på god content nederst på siden. 

Tilbage til BoConcept.
Til at skabe 'et stilfuldt drama', som BoConcept betegner deres første film, har man allieret sig med skuespillerne Mads Mikkelsen og Dejan Cukic - nu som instruktør - samt teknisk intruktør, Thomas Busk.

Filmen har ikke set skyggen af et reklamebureau. For når der skal laves film, skal det jo laves af filmfolk.

Filmen 'The Call' får du her. Så kan du jo tænke over, om det er god content?
Om du er godt underholdt?
Du kan også tænke over, om afmeldingen til sidst mon havde behøvet at være der?
Og om BoConcept mon alligevel ikke skulle have hyret et reklamebureau...?

Reklamejam siger ikke, The Call er dårlig.
Reklamejam påpeger bare, at det her er langt bedre content:

Hvad synes DU?

Fredagsguf: Kød og cola.

Der er masser af kød på ugens fredagsguf. Og så er der lidt cola at skylle ned med, hvis det hele bliver for genialt.

Følgende film, 'Say It With Meat' er lavet for LIDL af det svenske bureau INGO.
Det er Camp David, der har produceret. Og det er sjovt: 

Følgende film 'Bob's House' for Pepsi er fra Super Bowl 2008. 60 sekunder med total stilhed midt i Super Bowl.. FIlmen er udtænkt af BBDO New York - og den er godt tænkt:

Fangede du den? 

God weekend! :)

Fredagsguf: The final rating of Super Bowl ads 2015

Dit Super Bowl-mæthedspunkt er nået. Du har dannet dig et overblik over hypen og fundet dine favoritter.
Set dem et par gange. Delt med dine venner. 

Problemet er, at alle de andre websites dømmekraft er noget juks, når det kommer til rating af årets bedste Super Bowl reklamer. 

Derfor får nu den officielt gældende top 5:
(beklager, hvis art work'et kradser i dine øjne)

TOP-5.jpg

På 1. pladsen finder du spottet for foreningen No More. En organisation, der kæmper mod vold i hjemmet.
NFL sponserede 30 sekunders reklameplads til foreningen. Det er Grey NY, der bureau bag.

Det kan være lidt svært at høre, hvad der bliver sagt, men se evt. filmen et par gange.
Så skal den nok krybe ind under huden på dig:

2. pladsen går til Newcastle Brown Ale. For at gøre noget anderledes. Hatten af for dén (og hatten af for IKKE at benytte sig af hundehvalpe, som en vis konkurrent har for vane..)

På 3. pladsen har vi batterivirksomheden Mophie, som har lavet en utroligt flot og vild film. 
Som altid er kunsten at runde hele molevitten af på en måde, der ikke får det hele til at klaske sammen på et splitsekund. Det mestrer Mophie heldigvis:

4. pladsen går til bilbrandet Dodge. Og det har ikke engang noget at gøre med, at bilen er gudesmuk.
Indsigten og eksekveringen er fin og sød og flot og god, og dét fortjener en plads på listen:  

Og endelig har vi 5. pladsen. Den går til Reebok for en film, der godt nok - som så mange andre træningsfilm - er spækket med flotte billeder af flotte mennesker med svedige kroppe. Det har vi set før.
Men filmen
bygger på en indsigt om, at det sgu er lidt af et freakshow (deraf navnet på filmen), når vi render til cross fit og løfter dæk og slår med hammere og lider og ser ud som om, vi er døden nær.

Hvad er egentlig meningen med galskaben? Godt spørgsmål..
Heldigvis har Reebok svaret:  

Goth gammeldags kærlighed fra Interflora

Bag Interflora ligger en smuk tanke om at huske dem, vi holder af. Sommetider kan en buket blomster gøre hele forskellen. Det, du ikke kan formulere, kan du sige med blomster.

En smuk tanke.

Og netop det smukke er kernen i de nye film fra Interflora. De handler om at vise sin kærlighed til én, man kan lide; det er bare så fandens lettere sagt end gjort. Klassisk.

Du får her de to nyeste film fra Interflora. To film, som Reklamejam mener, hæver sig en smule over det danske reklamelandskab. Filmene er ganske enkelt superflotte og fint og enkelt fortalt.

Det er Brandhouse og Bacon (herunder instruktør Martin Werner), der står bag herlighederne.
Titelsangen er af Louise Alenius, 'Slow Mover'.

Og så får du en enkelt af de tidligere Interflora-film, som også har Brandhouse i ryggen. Af den slags, som spiller på de helt tykke følelser med gamle mennesker og kærlighed (men det virker hver gang):


Godt gået, Brandhouse.

Fredagsguf: Fintunet onkelhumor

Godt nok er der snart Super Bowl og dermed masser af guf for reklamefolk.

Imidlertid bliver der dog også lavet en del lækre film herhjemme i Norden, og DEM får du et par af i dag.
Du får Super Bowl en anden dag. Måske. 

Her er det den nyeste film fra famøse Midttrafik. Du husker sikker den første (som du kan se her).
Filmen er lavet af Falkenberg&Falkenberg og M2 Film - og Reklamejam bedømmer den til at leve op til 1'eren:

Du får også et ret godt svensk indslag, jeg faldt over, da jeg surfede rundt på Vimeo forleden.
Kunden hedder LIDL, og bureauet hedder INGO og er svensk:

WeLovePeople - gør du? Fin kampagne om at redde liv

WeLovePeople har lavet en fin kampagne for Trygfonden, der handler om at redde liv. Kampagnen opfordrer dig til at tage affære, hvis du kommer ud for, at nogen falder om på gaden.

For selvom du aldrig fik taget det førstehjælpskursus, som til evig tid står på din to do-liste, kan du gøre meget i en kritisk situation. 

Det forklarer de 2 film fra Danmarks mest sympatiske bureau, WeLovePeople, her: 

Vi mennesker er skrøbelige og kan pludseligt falde om. De er fint demonstreret gennem de sarte papfigurer.

Kampagnen skal køre over 5 år, og du kan se mere meget på

Nå ja- og smid da lige en kommentar om, hvad du synes om universet og filmene?