Fredagsguf: Dodge, Delahaye og desert-font

Fredagsguf er blevet til lørdagsguf denne uge, men bedre sent end aldrig. Og i dag er der hestekræfter og motorolie på agendaen. 

J. Walter Thompson Atlanta har lavet en sej film. Ikke for Dodge, som man skulle tro, men for motorolien Pennzoil. Filmen larmer helt vildt, men det ændrer ikke ved, at det ser fedt ud altsammen:

Du er simpelthen også nødt til at prøve dette her flotte bil-spil for det franske bilmærke Delahaye
Det er superflot håndværk og yderst elegant udført. Klik her

Og så har Hyundai udført et stunt, som har krævet en vaks projektleder eller 10. Hyundai har skrevet en besked i ørkenen, som er så stor, at den kan læses ude fra rummet. Ok, det er måske lidt amerikaner-søgt, men det er sgu imponerende, så du får filmen her:

Fortsat go' weekend!

CCA'15: En hurtigt overblik

Shortlisterne til årets Creative Circle er som bekendt ude.

Som altid er der en milliaaard kategorier med en hulens masse flot arbejde. Men måske bliver du lidt træt ved tanken om at sætte dig ind i det hele? Samtidig med, at du føler, du burde. 
Heldigvis har Reklamejam valgt nogle af de flotte cases fra årets shortlist frem.

Lige til at scrolle ned over uden ret mange klik.

Reklamejam vil gerne lige skyde ind, at de udvalgte cases er udvalgt, fordi de sprang i undertegnedes øjne som 'virkelig godt gået'. Men der er ENDNU flere flotte cases (og endnu flere kategorier) hos Creative Circle lige her

Det er ikke samtlige kategorier, som er repræsenteret her (for solen skinner, og jeg kan ikke sidde inden for foran skærmen hele dagen). Det er blot et udpluk af überlækre arbejder, som du nu kan få et mindre overblik over.

Enjoy.

FILM:
McCann Copenhagen for Ladbrokes:

Brandhouse + Bacon for Interflora:

M2Film for Midttrafik:

RETAIL:
Ogilvy for Fernet Branca: 

INTEGRATED CAMPAIGNS:
DDB Copenhagen for Grønlands departement for Familie og Justitsvæsen:

BRANDED CONTENT:
Robert/Boisen & Like-minded for Spies:

FILM, INTERNET:
UncleGrey for Opel Danmark:

SELF PROMOTIONAL:
The Disguised Portfolio, af René Schultz og Casper Christensen:

DESIGN/POSTER DESIGN:
Stupid Studio for Bianco by PUTPUT:

DESIGN/PACKAGING/FOOD:
Agency Spring for Oles gård:

Fonten til emballagerne hos Oles Gård er sat med kartoffeltryk. En nu Opentype-font ved navn Oles Potatoes.

SOCIAL MEDIA CAMPAIGN:
CP+ B Copenhagen for Visit Denmark:

COPYWRITING:
Bates Y&R for Ejner Hessel:

Halbye Kaag JWT for Mazda:

MOTION GRAPHICS:
Frame for Mobil1 & Porsche:

&Co for Tivoli:

Se resten af herlighederne her

Reklamejam møder Simon Naver

Hvorfor er det vigtigt at tænke vertikalt, hvis man vil nå langt i reklamebranchen?
Og hvad vil det sige at skabe emergens i sit kreative arbejde? 

31-årige Simon Naver er AD’er hos &Co og en travl herre. Han har efter eget udsagn ikke bare et reklamejob men et reklameliv.

Heldigvis var Reklamejam så heldig at fange ham over et par Kronenburgs til en snak om reklamelivet fra alle ledder og kanter.

Du kan lære Simon meget bedre at kende her. 

Dansk AD'er laver genialt ansøgnings-stunt

AD'er Martin Furze - alias No Sleep - er en mand, som har fat i den lange ende.

Da Martin var færdiguddannet var han godt klar over, at dét var han ikke alene om.
Faktisk hænger arbejdsløse kreative på træerne.

At komme ind på et bureau var målet. Men hvordan?

Verden har set en billiard standard-ansøgninger i A4. At gå i den anden grøft og være 'kreativ' og bage en kage med en ansøgning i er li'ssom et no-go.

Kreative ansøgninger er i det hele taget en hårfin balance mellem det søgte og det elegante.

Martin kastede sig ud i en proces, hvor han ville overbevise bureauerne med en direct mail om, at han var AD'eren, de ikke kunne undvære.

Martin skabte 'The No Sleep Wake Up Call'.

Martin projekt har nu fået global opmærksomhed. I skrivende stund er det jo nærmest old news.
Har du ikke set Martins casevideo/jobansøgning, får du den her:

Reklamejam sender masser af karriere-pøj pøj Martin fremover! :)

Awesome Pomegranate har leget med Økokyllingen

Når kreative superkræfter møder små, uafhængige kunder, sker der ofte magi.

I dette tilfælde er det Awesome Pomegranate, alias Kenneth Kaadtmann, som - i samarbejde med Jonathan Lowth - har lavet 2 fine print for Økokyllingen. Én af den slags små virksomheder, man kun kan sige gode ting om.   

Og i øvrigt:
Kenneth Kaadtmann har hidtil været selvstændig kreativ under aliaset Awesome Pomegranate. 
Dén æra er dog ovre. 

Kaadtmann er netop blevet udnævnt som kreativ direktør hos Mindshare
Tillykke til Kaadtmann og tillykke til Mindshare!

Du kan læse mere om Kenneth i Reklemejams interview med ham her

De 2 arbejder er forfriskende anderledes og med masser af humor. 

Enhvert bureaumenneske ved, at det kan være en udfordring at få sin kunde med på de skæve idéer.
Cadeau til Økokyllingen for at se muligheder i noget helt andet end 'plejer'. 

Hvad synes Du om ovenstående to print?

Fredagsguf: OREO og H&M

Sorry. Fredagsguf på en lørdag er helt uhørt - men bureauet holdt julefrokost heeele dagen i går, og det gik ud over Fredagsguffen. Reklamejam beklager meget.

Jeg håber, dagens 2 fine film kan kompensere for forsinkelsen.

Den første film er en tv-film for OREOs Wonderfillled-kampagne i Canada. Sangen er sunget af Owl City.
Vil du have teksterne og link til download af sangen, kan du finde hele molevitten her

Næste film er et genialt eksempel på, at rene produktspots godt kan laves kreativt. Og sindssygt flot.
'Go Green Wear Blue' for H&M Conscious Denim Collection:

Sketch-workshops i Creas

Har du ind i mellem brug for at kradse din idé ned, så andre kan følge dine tanker - uden det koster mange timer med Adobe?
Så er det en rigtig god idé at træne din sketch-teknik. Du ved, dén der kommer af tusch og analogt papir.

Det gælder, uanset om du er AD'er, copywriter, piccoline eller account-mand. 

Hobbybutikken Creas i Store Kongensgade 27 i København afholder tit sketch- og illustratorworkshops. Og lignende. Noget du, bør skrive dig bag øret, hvis din sketch-teknik begrænser sig til pindemænd og telefon-skriblerier.

Creas holder air brush-workshop tirsdag den 25. november - og her kan du se oversigt over mange andre workshops i nærmeste fremtid. 

Vind et job som junior AD'er

'The Amazing Job Awards'.
Det er navnet på den medarbejder-eftersøgningsrunde, Mindshare netop har søsat.

Bureauet leder efter et par junior art directors, og præmien er et fuldtidsjob hos Mindshare i København. Sådan ét med rigtig løn og frokostordning og den slags.

Er det dig, der laver vinder-ansøgningen, er det dig, der løber med jobbet.
Ansøgningsfrist er ..well, allerede 20. oktober (jeg opdagede opslaget lidt sent, beklager).

Se mere her.

#Fredagsguf: Biluheld, charity og flyvende fritter

Ugens Fredagsguf er to flotte film og en McD-print.

Ja. Verden er FULD af film, som husker dig på at køre pænt. 
Vi har snart set så mange, at det er lige før, det preller af.

Denne film bygger dog på en indsigt, jeg synes er eminent. Det er så sandt som det kan blive, og jeg tager mig selv i at tænke på den, når jeg kører bil.

Filmen hedder 'Mistakes' og er for New Zealand Transport Agency. 
Bureauet er BBDO New Zealand, og filmen vandt en Guldløve i Cannes i år:

Den næste film er så fin, og jeg er VILD med måden, drengen taler på.
Samtidig er idéen god, og filmen er flot lavet.

Men selvom verden er sød og fin på film, må vi ikke glemme den skinbarlige virkelighed:

Filmen er for Water is Life.  Den er lavet af DDB New York og vandt en Guldløve i Film i Cannes i år:

Og så får du en uforpligtende McD-print af nogle flyvende fritter.

Happy new weekend!

Se flere Cannes løvevindere hos Adweek her

Fredagsguf: Motion design på højniveau

Om du er grafisk-animations-motion-design-nørd eller ej; de her motion designs er bare rigtig, rigtig fine på hver deres måde:

De satans devices. Måske en opfordring til at snuppe en offline-weekend:

Du finder maaaange flere fine motion designs på den geniale blog, min kollega Lukas viste mig i dag: Never Not Working.

God weekend!

Fredagsguf: Foodporn og BookBook

Briterne og deres stormagasiner. Ikke bare er de en oplevelse at være i - tv-spottet for Marks&Spencer, du skal se om lidt, er ren fryd for øjet, og får tænderne til at løbe i vand.

Det er det britiske RKCR/Y&R, der står bag. Hvem der har klippet og produceret, ved jeg ikke, men FLOT er det:

Naturligvis er IKEA's BookBook også at finde på bloggen. Har du ikke set den, så GØR det, for hulen:

"Kan logoet ikke blive større?"

Alle kunder vil gerne have logoet større. Det er så sandt som Amen i kirken og regnvejr på campingturen. Det er lige meget, om det ser pisseflot ud, som det er. Eller om logoet i forvejen er stort.

Det skal bare være større.

Men visse ting skal man ikke spilde tid på. Hvis kunden vil have det større, kan kunden selv gøre det større med Republique's 'Make the logo bigger' Chrome extension:

Infographic: 7 don'ts til dig, der designer logoer

De her går ud til AD'ere, grafikere og designere.

Come on guys. Hvor svært kan det være at lave et logo? Det skal bare se fedt ud - og så skal du huske de her 7 ting, som du ikke må gøre, når du logo-designer:

Har du selv en eller flere deadly sins når det gælder logodesign? Eller er uenig i ovenstående? Del endelig i kommentarfeltet herunder eller på Reklamejams facebookside.

Print: Hvordan kunne det gå SÅ galt?

Her er et eksempel på, at ALT er gået galt:

Art direction'en er uden for pædagogisk rækkevidde. Og idéen ligeså. Hvis der overhovedet er tale om en idé.

Tanken om at bruge en græsslåmaskine i en annonce, der handler om at 'Slå til nu...' er langt ude. 

Annoncen er set i EkstraBladets sports-tillæg. Vist nok.
Men hvem tillader det her at gå i trykken?

Dawn of Woman: Sådan har du ikke set outdoors for mode før

Modeugen blev skudt i gang i går, og det var samtidig startskuddet til en række outdoors for det nye tøjmærke Kjær København.

Konceptet bag Kjær København er 'Back to basics'. Fordi vores basistøj fortjener opmærksomhed. Uden basistøj ville der være endnu flere tøjkriser ude i de små hjem.  

Idéen afspejles i de nye outdoors, du kan se rundt omkring i København det næste stykke tid. 

Det er Claus Collstrup fra Ogilvy, der står bag idé og layout. Du kan læse mere om Claus i Reklamejam møder Claus Collstrup

Jeg synes, det er spændende at se mode præsenteret på en ny måde. Hvor der faktisk er en idé bag.
Hvad synes du om idéen?

Fotograf er Thomas Juul og digital artist er Mogens Wittrup. 
Arbejdet ligger naturligvis også på Ads of the World her