Ny, Kenneth Nguyen-film fra Ford Danmark

Ford Danmark har lavet endnu en brandingfilm. Finding Focus, er titlen.
(du kan se Fords tidligere brandingfilm her). 

'Finding Focus' handler om at finde sin vej i livet trods hårde odds. Om at finde sit fokus.
Det er den unge, talentfulde og danske fotograf, Kenneth Nguyen, der har hovedrollen i filmen - som i øvrigt er produceret af Bitchslap Media og udviklet af bureauet Very.

Filmen er flot og fængende. Og fordi, Nguyen er en spændende fotograf med mange flotte billeder og projekter i mappen, er man (undertegnede) villig til at se filmen til ende. Helt uden at skæve til tiden nede i højre hjørne.

Jeg synes, filmen klæder Ford. 

Hvad synes du?

Se hele listen af film-teamet her.

Og gør nu dig selv den tjeneste at tjekke Kenneth Nguyens website ud! Du får linket igen her.

Case- og brandvideo: Skil dig ud fra mængden

Brandvideoer er ofte bygget op over samme skabelon. Og casevideoer ligeså.

Stockfoto-firmaet Dissolve har lavet 'This is a Generic Brand Video'.
Bare lige for at ruske op i os alle sammen og huske os på at bruge den kreativitet, vi påstår at besidde.

(speaken til filmen er hentet her)

Nedenstående film for et energiselskab er det perfekte eksempel på en utrolig generisk brandfilm:

Og hvad angår casevideoer, er St. John's famøse 'Pink Ponies: A case study' et must see. Både for underholdningen - men også en reminder om ikke at bygge din næste casevideo på rygraden, så den ligner alle de andres:

Carlsberg kähler for situationen

Den her lynhurtige idé fra Carlsberg (som jeg fandt på Instagram) giver kun mening, hvis du kender til den omstridte Kähler-sag. 

Carlsbergs snappy comeback til Kähler-sagen:

Sagen om Kählers jubilæumsvaser, der blev revet væk, så mange slet ikke nåede at købe den. Stakkels mennesker. Tænk at have så lidt at gå op i.

(er du fuldstændig lost, kan du få et indblik i Kähler-sagen her. Og her )

Og mere skal der ikke siges i dén sag. Heller ikke flere Kähler-ordspil. Slut.

Ny film fra Ford. Om surf og håndværkere

Ford har lavet en imagefilm som skal vise, at Ford er mere end biler. At Ford er til dig, der tør springe ud i livet uden at vide, om du kan bunde. Og alt dét der.

En ægte 'vi har en mission som er meget mere end bare biler'-film.

Filmen er et samarbejde mellem Ford og Bitchslap Magazine - og formålet er at give danskerne et nyt syn på håndværkere.

Umiddelbart er håndværkere det sidste, jeg ville ha' i tankerne, når Ford laver en film om surf. Men døm selv:

Det er bureauet Very, der står bag, og producer er Nick Bridge.

Hvad synes du?
Er det lidt kedeligt at se historien om igen om den lille mand, der klarede det, selvom ingen troede på det osv.?

Eller er det bare fedt og flot lavet - og dejligt at se noget absolut nyt på et marked, der ellers har for vane at vise det samme?

Funny outdoors for Estate Mæglerne

Gruppebilleder i forbindelse med markedsføring er en yndlingsbeskæftigelse blandt ejendomsmæglere, tror jeg. Sådan ser riiiiiigtig mange reklamer for ejendomsmæglere ud:

Men hos Estate Mæglerne tør de noget andet. Og det er rart.

Det er Kenneth Kaadtmann, aka Awesome Pomegranate, der står bag idé og eksekvering på denne forholdsvis nye kampagne:

Jeg synes, idéen er simpel og sjov. Og ikke mindst er den dejlig enkelt eksekveret. Thumbs up.  
Hvad synes du?

Dawn of Woman: Sådan har du ikke set outdoors for mode før

Modeugen blev skudt i gang i går, og det var samtidig startskuddet til en række outdoors for det nye tøjmærke Kjær København.

Konceptet bag Kjær København er 'Back to basics'. Fordi vores basistøj fortjener opmærksomhed. Uden basistøj ville der være endnu flere tøjkriser ude i de små hjem.  

Idéen afspejles i de nye outdoors, du kan se rundt omkring i København det næste stykke tid. 

Det er Claus Collstrup fra Ogilvy, der står bag idé og layout. Du kan læse mere om Claus i Reklamejam møder Claus Collstrup

Jeg synes, det er spændende at se mode præsenteret på en ny måde. Hvor der faktisk er en idé bag.
Hvad synes du om idéen?

Fotograf er Thomas Juul og digital artist er Mogens Wittrup. 
Arbejdet ligger naturligvis også på Ads of the World her

Nye (lyriske) toner hos Movia og DSB

Jeg ser et gennemgående, lyrisk koncept hos DSB og Movia.

Noget kunne tyde på, at der har siddet en tekstforfatter i den anden ende og været inde i sin 'lyriske periode' med en stærkere hang til punktummer end normalt, og har ladet det gå ud over de 2 offentlige transportører.

Om tekstforfatteren er den samme, ved jeg ikke, men det kunne tyde på det:

Stupid Studio has arrived: Se nyeste film for Bianco

Bianco er kendt for at lave fede og super edgy kampagner. Bianco er kunden, du gerne ville arbejde med, fordi Bianco tilsyneladende ikke er som de andre.

Nu har Stupid Studio fået den taknemmelige(?) opgave at lave en efterfølger. Fordi det er forår, og 'Spring Has Arrived'. Men hvad hulen gør man, når ALT er lavet i forvejen?..

Stupid Studio har løst opgaven sådan her:

Og for hukommelsens skyld får du lige et lille udpluk af Biancos tidligere kampagner:

Stay Chic/Stay Cool - 2006:

Fall Collection - 2003:

How to afford the whole collection - 2003:

we recommend a little bit of italian design.jpg

Because feet are ugly - 2001:

We recommend a pair of really, really beautiful shoes - 2000:

we recommend a pair of really really beautiful shoes.jpg

Bianco.dk kan du finde alle de tidligere kampagner. Og der er mange. Og de går helt tilbage til de spæde halvfemsere. Det er &Co, der står bag en del af dem - se hvilke, her.

Opgaven har garanteret ikke været taknemmelig. Jeg vil rigtig gerne høre din mening om den nye film?

Sådan har du ikke set rejsereklamer før

Du kan snildt se det for dig: 
Et par i 30'erne, hånd i hånd langs en strand; hun i lys, flagrende sarong og ditto hår og ham i stram, bar overkrop og tandpastasmil. Sammen finder de en træpind (selvom stranden er helt straight uden træer) og tegner et hjerte i sandet, mens solen går ned, og duften fra pastarestauranten i det fjerne lokker de elskende til. Aah, dét er livet. Og lige nu får du det til halv pris!

Sådan behøver rejsereklamer IKKE at være. Selvom de tit er det.

Spies - som jeg omtalte her på bloggen for nyligt - tog fx skeen i den anden hånd med deres baby-film. Og nu har også Momondo lavet en stribe superfine film. De kalder det '100 subkulturer'. 

Oplev erotisk, parisisk burlesque her:

Mød de berlin'ske grafittimalere her:

Kom på tur med de toptunede cykelbude fra New York her:

Du kan se meget mere om de 100 subkulturer her. Det er ikke kun begrænset til film. 

For eksempel kan du læse om elevator-entusiasterne. Eller blive klogere på attachment parenting - en noget sær opdragelsesmåde, som bl.a. vinder frem i USA. Eller få svar på, hvad en frugtar er.

Se dét er content marketing fra Momondos side:
Jeg bliver klogere og får et mini-indblik i kulturer, jeg ikke vidste noget om. Og Momondo får trafik på deres side og et anderledes image end konkurrenterne. 

Ovenfor: En anden af Momondos film, som du også lige får med her. Om at 'stay curious'.

Jeg synes, det er godt gået. Cadeau til DDB og Momondo, som nu sørger for, at der også er pæne film i min reklameblok på tv.

Content marketing skåret ud i pap #1

Bureaubranchen er om nogen spækket med buzz-words (læs fx Top 10 Buzzwords for 2013).

Nogle af dem kan du godt springe over, for man kan jo ikke have styr på ALT; andre er blot et synonym for noget velkendt (fx 'content manager', som jo bare er en facebook-administrator).

Og så er der de ord, du tror, du kan lade alle de andre namedroppe, til det dør ud.
Indtil ordet dukker op i dit synsfelt (eller over frokostbuffet'en) for 117. gang, og du indser, at du nok hellere må lære det at kende.

Sådan havde jeg det med 'content marketing'. Et smart marketing-ord, nogle slipsedrenge i 40'erne havde opfundet, tænkte jeg. Garanteret ikke noget, jeg behøvede at tage mig af. 

Indtil i onsdags, hvor jeg var til Digital Boost-seminar om content marketing - arrangeret af Kreativitet og Kommunikation.

Og nu skal jeg forklare dig, hvad content marketing er: 

  • Content marketing er reklame, som ikke lugter af reklame. Faktisk burde jeg slet ikke bringe ordet 'reklame' på banen hér.
  • Content marketing er indhold, du som brand giver dine brugere, og som brugerne faktisk kan bruge til noget.
  • Traditionel oplysning om produkter og tilbud er skrællet væk.
  • I stedet laver du (typisk) en video på Youtube, som dine brugere har lyst til at dele, har lyst til at se flere gange, eller som de kan lære noget af. Du giver reelt indhold med værdi til dine brugere.
  • Det er kun mellem linjerne, vi so brugere godt ved, at det i allersidste ende handler om et brand, som vil have os til at huske dets navn/dets produkt.
     

"Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action"

- Fra Content Marketing Institute

TIl Digital Boost-seminaret talte bl.a. Nora Ziegenhagen fra Google Nordics. Ifølge Nora er det mest populære indhold på Youtube ofte dét, privatpersoner har produceret. Dygtige 'youtubers' har ofte større viral succes end et reelt brand. 

Hvad brands kan lære af de sejeste youtubers:
Hurtig handling. Lad der ikke gå 100 år, før du reagerer på fx en trend/tendens
Konsistens. Bliv ved at poste, og gør det regelmæssigt.
Lyt til dine brugere og svar dem straks, når de kommenterer.
Husk hook'et i dit indhold. Hold dine fans fast. Gør dit indhold spændende.
Fortæl om din (dit brand's) passion. Hvad betyder noget for dig, og hvad er du i verden for?

Sådan gjorde NIKE
Det kan være en idé at få en inkarneret youtuber til at producere dit indhold (content). På den måde bliver det typisk mindre 'tænkt'. Det er NIKE et eksempel på.

Hvad der hos NIKE startede med en strategi, en filmistruktør ved navn Max Joseph og hans inkarnerede Youtube-ven Casey Neistat, endte istedet med, at de to spontant smuttede jorden rundt for NIKEs budget. Pay off'et er #makeitcount, og hvad de biksede sammen, kan du se her:

3 content-udtryk, du skal kende
Nora fortalte også om, hvordan en succesfuld content-strategi skal indeholde begreberne Hero, Hygiene og Hub

Hero
Hero er et udtryk for en film, som fortæller om dit brand på en fin, sjov, interessant, spændende, inspirerende måde etc. Hvem er dit brand? Hvad står det for? Du får her en hero-film for den belgiske fødevarevirksomhed Alpro:

Hygiene-filmen
Konkret, brugbart indhold, dine brugere til enhver tid kan drage nytte af. Tutorials, guides eller video-foredrag. Club Matas er fx meget flittige til at give deres brugere content:

Ford har også lavet en sjov (hygiene-)video, der demonstrerer Ford's Door Protection:

Hub:
Hub er alt det, der kommer uden om dit reelle indhold (content). Hub er fx betegnelsen for det der gør, at dine brugere bliver hængende, efter de har set én film fra dig. Muligheden for at subscribe til din Youtube-kanal. At du fodrer dine brugere med flere forslag til relevante film. Gerne nogle med både hygiene- og hero-fokus. Og gør det let at søge efter dit brands indhold osv.

Det er del af begrebet content marketing. Jeg håber, du er blevet en lille smule klogere?
 

Jeg råder dig også til at læse med i morgen, hvor du får 2. del af min mini-intro til content marketing. Her vil du få danske eksempler, som IKKE har så meget med Youtube at gøre. Du får et fint eksempel på, hvordan du kan skabe forskelligt content på dit website. Og så lærer du et sej, dansk video-CMS-virksomhed at kende.

Værdiladet reklame. Skal det nu være sjovt?

Vi har fået råbende (agressive) voice overs og giga-prisplash'es smidt i hovedet i mange år. For ikke at tale om fake fynsk dialekt, heldragter og syngende voksne. Og måske er smertegrænsen nået?

Flere og flere af de film, vi får serveret til vores 'hygge-i-sofaen-med-X-factor-og-kakaotoppe'-fredagsaftenener er værdiladede og bløde på en måde, vi ikke har været så vant til. Ikke med så korte intervaller i reklameblokken i hvert fald.

Jeg har fundet 4 danske film, som alle har blød, imageskabende branding til fælles - du får ikke skyggen af taktisk overtalelse i hovedet:

McDonalds - med DDB i ryggen - trækker ærlighedskortet i deres nyeste film 'Vi serverer gode øjeblikke. Udeladt er det taktiske budskab, den velkendte jingle og close-ups af saftige tomater og ditto bøf. Der er sprød branding på menuen:


Coop har med Advice i ryggen rullet en omfattende kampagne ud med omdrejningspunket 'Din Butik'.

Det er der bl.a. kommet et tv-spot ud af. Et spot som viser, at Coop er vores allesammens butik (Coop er ejet af sine medlemmer). Filmen emmer af 'jeg har også en stemme' og demokratisk retfærdighed. Kig selv: (Læs mere om den nye kampagne hos Bureaubiz her)


Naturligvis er Call Me's populære og prisvindende kampagne om at tale ordentligt også med her. Det er bureauet Jangaard, Mark & Ko, du skal give cadeau, hvis du kan lide filmen - som i øvrigt blev kåret til Årets Film ved True Award i 2012.


Også Invita med Nørgård Mikkelsen bag, er gået den bløde testimonial-vej i deres seneste film. I filmen medvirker rigtige Invita-kunder og ikke skuespillere. Du får blød musik, hvidmalet familieidyl i højglans og hele pivtøjet:


... Bare fordi du også lige skal se et internationalt eksempel på værdiladet reklame (for Chrysler):

Jeg ved godt, filmene har helt forskellige fokus. Og at du har klare meninger om, hvorfor den ene er MEGET bedre end den anden osv. Men den bløde, værdiladede pointe har de alle til fælles. 

Hvad synes du om de bløde film, som verden ser flere og flere af?
Har du gennemskuet dem og tænker, at det bare er en ny, kælen måde at lokke os forbrugere i fælden på?

Tænker du "Endelig tager brands'ene mig seriøst! Endelig kvalitetsreklamer i mit tv! Ja tak!"

Eller føler du, at det er en forloren gang følelsesidyl understøttet af noget påtaget storhed og 'nu skal vi alle sammen være venner'-budskab?