#Fredagsguf: Radio og 3D-animation i verdensklasse

Denne uges #Fredagsguf byder på 2 så forskellige genrer som radio og 3D-animation. Men det, du skal og høre se om lidt, har det til fælles, at det er skidegodt lavet.

Først en meget, meget flot og blæret lille film fra det interaktive og digitale London-bureau 1984 London, der på uskyldig vis demonstrerer deres skills udi 3D animation (lov mig se den helt til ende):
Dream Life of Paper:

OG du får to radiospot, som netop har vundet sølv i Cannes, og som jeg er helt vild med:

Vil du se teksterne til radiospottene, får du dem her (scroll ned i bunden).

Husk endelig at sende mig links til lækre cases, verden skal se, hvis du ligger inde med noget.
God weekend!

Reklamejam møder AD'er Claus Collstrup

Nogle mennesker snakker om at tilhøre 'den kreative klasse'. Andre mennesker er kreative.
Gennem-kreative i hele deres krop. Sådan et menneske er Claus Collstrup.

Collstrup er en af bagmændene bag 'Life is Bitter' for Fernet Branca (og meget andet stuff, du ville ønske, var dit), og så er han art director, og har været nomineret og vundet priser et hav af gange. 

claus2.jpg

Reklamejam har mødt manden, som har mødt Woody Allen - og du skal læse hele interviewet.

Claus har nemlig noget på hjerte, og han er fuld af gode råd til dig og alle andre:

Klik her og mød Claus.

Fredagsguf: Er reklame kunst?

Kender du det, at du ser en genial idé så veludført, at det kan mærkes helt ned i maven? Hvor følelsen af genialitet og 'hvorfor-fandt-jeg-ikke-på-det?!' kan mærkes længe efter?

Og så er det, jeg (igen) overvejer, om det mon ikke er på sin plads at kategorisere reklame som en kunstart. I hvertfald den klassiske form for reklame. Hvor pointen serveres med verdens største enkelthed på verdens mest logiske, selvfølgelige måde.

Det kræver stort talent at SE skoven for bare træer og få det eksekveret, så alt går op i en guddommelig enhed.

- Okay, det er store ord. Men følgende idé og eksekvering for frugttyggegummiet Big Babol har fremkaldt et 'wauw', der efter et døgn stadig sidder i mig:  

Det er McCann, der har lavet dem. Og de har netop vundet bronze i Print and Poster-kategorien i Cannes.

Jeg synes, de er essensen af genial reklame. Og jeg ved godt, at ordet 'reklame' er gammeldags, men det er nu engang det ord, vi har. Ellers kalder jeg det kunst.

Du kan læse mere om torsdagens vindere i Cannes '14 hos Firstbiz her.


God weekend!
- Lotte

Hurra! Unge danskere vinder Future Lion i Cannes

Endnu engang må der lyde et stort og stolt tillykke fra Reklamejam til 2 unge herrer ved navn Mathias Trads og Adam Radi (hvoraf Mathias er dansk - derfor)!

Forleden var det Jeppe og Tobias, der vandt bronze i Young Lions i print - læs om dén bedrift her.  

Lur mig, om ikke Adam Radi og Mathias Trads har gang i en rosébrandert af de helt store i skrivende stund - de har nemlig vundet Future Lions sammen med 4 andre unge teams i dag i Cannes. Riiiimelig sejt. Faktisk er det megahamrendesindssygtfanfuckingtastic sejt gået.

Kæmpestort til lykke til Mathias og Adam! I er så lige verdensmestre i opfindsom fremtids'reklame'. Ej okay, reklame er et malplaceret ord. Fremtidens digitale opfindere. Det er det, I er. 

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Mathias og Adam. Jeg kender dem ikke, men de ligner et meget flinkt dansk-svensk mix i ens t-shirt og toptunet højre hjernehalvdel.

Og naturligvis, mine damer og herrer: Idéen fra Mathias og Adam, der vandt Future Lions 2014 i Cannes:

Og faktisk er der tradition for, at danske unge vinder Future Lions (som er en konkurrence kun for studerende). Læs mere om tidligere vindere og om dagens drenge i skysovs i Bureaubiz' artikel her

Cannes '14: Bronzedrenge og champagnesved

Det eneste gode ved IKKE at være i Cannes i den her uge er, at øhm.. At æh... argh, nu har jeg glemt det. Måske var det noget med, at så er der mere plads i Kødbyen..?

Ingen tvivl om, at jeg godt gad være i Cannes og sippe (læs: tylle) rosé og se sej ud iklædt reklamebranchens-must-have-no.-1-Ray Bans, showbizz-smil og tømmermands-twitterhjerne på højtryk. Men det må blive en anden gang.

 I stedet kan jeg sidde hjemme på bureauet og læse, at de 2 seje unge mænd, Jeppe Kuld og Tobias Løvschall Wedel har hevet bronze hjem for deres fine printannonce i Cannes Young Lions-konkurrencen:

Det er SIMPELTHEN så godt gået, og jeg er stolt og kun en lille bitte bitte mini-smule misundelig. Til lykke drenge!

Printannoncen, som med iskold kølighed stak op over de 44 andre kandidater og placerede sig på en megaflot 3. plads.

Printannoncen, som med iskold kølighed stak op over de 44 andre kandidater og placerede sig på en megaflot 3. plads.

Vi fejrer jer herhjemme. I er VERDENS 3. bedste youngsters i reklame, ved I godt dét?

Sidst, danske unge vandt medaljer i Cannes Young Lions' print, var i 2010, da Nicolas Linde Thomsen og Christian Troels Hansen, vandt bronze. Læs i øvrigt Reklamejams interview med Nicolas Thomsen her

Retti' god Cannes-uge til alle jer heldige kartofler derude (hvor fa'en kommer det udtryk egentlig fra?...)

Fredagsguf: Prisvindende film fra Hjerteforeningen

Hjerteforeningen har lavet en film, som kommunikerer, hvor vigtigt det er at kunne hjertemassage.

Filmen er produceret af Sunrise i samarbejde med Bright Beetle - og den er ret fin, synes jeg. Helt ren og enkel og renset for følelsesporno. 

Og så har filmen netop vundet bronze ved Telly Award i New York. SÅDAN!

(På Hjerteforeningens Youtube-kanal kan du finde mange flere film af samme slags)

Filmen fortæller dig også om app'en 'Red Liv', som du skal hente. Den viser dig bl.a., hvordan du laver hjertemassage.

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

App'en RED LIV fra Hjerteforeningen

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

På Hjerteforeningen.dk kan du bl.a. lære at give hjertemassage ved at spille et førstehjælps-spil

Creative Circle Awards '14 - sådan var det

Reklamejam var med, da hele den danske reklamebranche mødtes til årets mest skulderklappende begivenhed, nemlig Creative Circle Award

Awardshow og efterfest fandt sted på Charlottenlund Travbane, og de proaktive mennesker i den kreative cirkel havde sørget for shuttlebusser derop fra København. Sådan.

Måske var du der i fredags, måske ikke? I hvert fald kan du (gen)opleve en snert af showet her, når Reklamejam giver dig et tilbageblik over Creative Circle Award '14:
 

Maden

Da jeg elsker fisk, kød, chokoladekage og crème brulée, var maden var spot on. Og der var som altid cheeseburgere til natmad. Vigtigt. Jeg kom bare til at give min væk. Epic fail.
4 ud af 5 tunbøffer

 

Location:

Det fungerede lidt skørt, at så mange ikke kunne se scenen. De snakkede i stedet, og det gik ud over lyden. Plads var der masser af, mange barer og nemt at komme til og fra travbanen og til Kbh. Og fedt, at både show og fest var samme sted.
3 ud af 5 travbaner


Showet

moleko.jpg

Der opstod lidt kollektiv pinlighed i starten over lyden, som var travbane-agtig, når det er værst. Ikke godt. Faktisk var det umuligt at høre noget. Men Anders Breinholdt kæmpede, og både Wafande, Shaka Loveless og Barbara Moleko kiggede forbi og leverede en fest, så der var masser af latinoguf til den blege reklamebranche. Og så kørte showet jo sådan set meget godt. Der var kun ét kiks med teknikken. 
3,5 ud af 5 Breinholdt'er


Branderten

Der var fri bar til klokken 22. Tror jeg nok. Det var jo nice nok, som vi siger. Og der var piger, som fyldte vin i vores glas, mens vi spiste. Desværre var køerne til barene liidt lange og G&Ts'ene liiidt sløje. Men det gjorde ikke noget. Priserne var lave, og jeg manglede ingenting.
5 ud af 5 bobler


Gæsterne

Selv om de fleste af os var klædt som til en begravelse, var humøret højt. Meget højt. Selv den dårlige lyd kunne ikke tage humøret fra gæsterne, og der var skulderklap, gensynskram og kollektiv dans på scenen efter showet. 
5 ud af 5 brede mundvige


Award-priserne

Som altid blev der uddelt et hav af 'taperuller'. Og som altid risikerer man at komme hjem kun med en halv pris, fordi den ene del er røget af, mens man dansede sejrsdans på bordet. Jeg forstår ikke det der tumpede magnet-design..
Nå men &Co vandt en hulens masse, ligesom McCann, Hello Monday og Halbye Kaag. Tillykke til jer! Det er velfortjent, og I gør branchen stolt.
4 ud af 5 awards

 

 

Hele molevitten

Alt i alt en fantastisk aften. Og jeg fornemmede da også lutter rosende ord over festen, da jeg mødte på bureauet i morges. Det var surt med lyden, og den hiver det lidt ned, men vi lander alligevel på 4 ud af 5 high fives til Creative Circle for et fan-fucking-tastisk arrangement.

Priserne som ventede på at blive afhentet med hjemmevant hånd af &Co og co.

Priserne som ventede på at blive afhentet med hjemmevant hånd af &Co og co.

Kære Creative Circle.
Jeg har taget nogle af jeres billeder, som I nok kan se. De var så gode. Det håber jeg er ok? Ellers sig til. Også tak til sublim fotograf Niels Busch.

Breinholdt, som kæmpede en brav kamp mod lyden. Thumbs up.

Breinholdt, som kæmpede en brav kamp mod lyden. Thumbs up.

Just another day for &Co, som hev den ene pris hjem efter den anden. Bemærk en svært tørstig Breinholdt.

Just another day for &Co, som hev den ene pris hjem efter den anden. Bemærk en svært tørstig Breinholdt.

Ok - alle var ikke i sort. Der var jo de glade denimdrenge her. Stort tillykke! 

Ok - alle var ikke i sort. Der var jo de glade denimdrenge her. Stort tillykke! 

YCCA-vinder i Design, Julius Harrebek. Er her modvilligt ved at få stukket en mikrofon ind i munden af en målrettet Breinholdt (Julius er grafisk juniordesigner hos Scandinavian Design Group, btw)

YCCA-vinder i Design, Julius Harrebek. Er her modvilligt ved at få stukket en mikrofon ind i munden af en målrettet Breinholdt (Julius er grafisk juniordesigner hos Scandinavian Design Group, btw)

Jeg er stolt af mine nye kollegaer hos Ogilvy. Morten Kjær, Claus Colstrup og Peter Dubienko vandt i Art Direction med den her  print-sag .

Jeg er stolt af mine nye kollegaer hos Ogilvy. Morten Kjær, Claus Colstrup og Peter Dubienko vandt i Art Direction med den her print-sag.

Hvis ét menneske kan repræsentere HELE den danske reklamebranche i én krop, er det den gode Niels Heilberg. Tak for en prima-aften, Niels. Også tak til Niels' kvindelige pendant, Camilla Næraa, som har koordineret i ét væk. 

Hvis ét menneske kan repræsentere HELE den danske reklamebranche i én krop, er det den gode Niels Heilberg. Tak for en prima-aften, Niels. Også tak til Niels' kvindelige pendant, Camilla Næraa, som har koordineret i ét væk. 

Mit tekstforfatter-idol Stefan Sahl fra Halbye Kaag, som heldigvis blev krediteret for  denne fine tekstannonce for Mazda . Sammen med AD'er David Asmussen.

Mit tekstforfatter-idol Stefan Sahl fra Halbye Kaag, som heldigvis blev krediteret for denne fine tekstannonce for Mazda. Sammen med AD'er David Asmussen.

Gla'e mennesker, som gør det irriterende godt. Tillykke med sejrene! &Co - årets reklamebureau, mine damer og herrer.

Gla'e mennesker, som gør det irriterende godt. Tillykke med sejrene! &Co - årets reklamebureau, mine damer og herrer.

Her ligger årets vigtigste konkurrencer

Det handler om at hive metal hjem. Det er det, det handler om. Og nogle bobler! (og det er iøvrigt lige præcis, hvad vi skal på fredag!)

Men hvornår hulen er det nu, de forskellige konkurrencer finder sted i løbet af året?? 

Nu har Niklas Hultqvist - AD'er og studerende på Kreativ KommunikationMediehøjskolen - været så flink at sende mig en årsoversigt med de vigtigste konkurrencer. Kalenderen er primært lavet til branchens youngsters, men der er skam også flere voksen-konkurrencer på skemaet.

(Klik på billedet, hvis det skal være større)

Tidspunktet for hver enkelt konkurrence er lagt ud fra, hvornår den fandt sted sidste år. Derfor er der ikke en specifik dato på. Men oversigten er stadig uundværlig, synes jeg.    

Vil du have mere Niklas, så hedder han NiklasHultquist på Twitter.

 

Vi ses fredag! Pøj pøj.

TILLYKKE til YCCA-vinderne 2014!

I fredags var der uddeling af de længe ventede priser i Young Creative Circle Award. Den danske reklamebranches pureste ungdom var mødt op i hipstermekka, aka. Harvey i Kødbyen 5.

Både guldøllene og tophuerne havde kronede dage, og da vi havde minglet lidt rundt, instagrammet lidt hér, tweetet lidt dér, gik YCCA-drengene på scenen for at udløse spænding og fri champagne til vinderne.

Her er de så. Vinderne. Stort tillykke!!:

Print: Jeppe Kuld & Tobias Løvshall-Wedel
Film: Asbjørn Severin & Theis Ferrall
Design: Julius Barde Harrebek & Winnie Andersen
Digital: Kasper Andersen & Bo Søgaard Mouridsen

Vinder-printannonce

Vinder-printannonce

Vinder-design.

Vinder-design.

Så nu venter bare Cannes i juni. Hvor der skal hentes noget metal hjem, vel at mærke.

Hvis du vil have insidertips til, hvordan du gør dét, kan du læse interviewet med Nicolas Thomsen. Han er tidligere Cannes Lions bronze-vinder i Advertsing for youngsters (puh en lang titel!).

Læs også Bureaubiz' artlkel om de 8 seje vindere her. Og så er det op på hesten igen om et år!

#Fredagsguf: Fodbold & whisky.

Hvad stiller fodbolden op i et land som Tunesien, når de offentlige myndigheder bestemmer, at folk ikke må samles i store forsamlinger - som fx fodboldkampe?

Fansene er en del af sporten, så uden fans - ingen bold. Hvad ville du gøre, hvis du fik til opgave at løse dét problem? 

OgilvyActivation i Tunesien gjorde sådan her:


... Du får lige en Fredagsfilm mere. Denne genistreg er for J&B, som fik lavet limited edition-flasker hos Le Sphinx - en tatovør i Paris. Hvorfor ikke? Så længe det ikke smager af distilled ink:

Husk også at følge Reklamejam på facebook, så du er sikker på ikke at misse noget nyt på bloggen.

God weekend til dig!

Konkurrence: Design forsidecover for Ad Age

Er du 'Jørgen-Clevin-møder-Adobe'-typen, og er du max 30 år? Så har jeg en opgave til dig. Eller - Ad Age har. 

Traditionen tro har Ad Age nemlig udskrevet en designkonkurrence for unge i reklamebranchen. Opgaven er at designe et forsidecover til magasinet Advertising Age til magasinets Cannes-udgave (i forbindelse med Cannes Lions-festivalen i juni). 

Læs ALT det praktiske om konkurrencen her.

adagepreviouscovers.jpg

Laver du den allerflotteste forside, vinder du en tur til Cannes festivalen. Så simpelt er det. Så LÆKKERT er det.

Deadline er den 28. april, så du har nogle uger at svede i endnu. Du kan se tidligere års vindere her:

Nu er det bare op til dig at gøre det endnu bedre. Det er gratis at deltage, og du kan sende 117 milliarder designs ind, hvis du orker. Der er ingen begrænsning. Og husk: det handler ikke om at vinde blaa blaa blaa.. SELVFØLGELIG HANDLER DET OM AT VINDE. Jeg hepper på dig!

6 film, der giver dig gåsehud

Warning: Vi er i det sentimentale hjørne idag. Reklamer er nemlig ikke altid larmende og irriterende; de kan også snige sig ind under huden på dig og genopstå som strittende gåsehud på din underarm. Måske kan de endda fremkalde en tåre hos særligt sarte og følelsesladede mennesker (det gælder naturligvis aldrig undertegnede).

Pointen med den slags (cheasy?) reklamer er typisk at få dig til at tænke over noget. At agere anderledes. At donere penge eller i det mindste sprede et budskab. Det er med andre ord sjældent, at en reklame for nye barbecue-grøn-te-mango-chips spiller særlig meget på dine følelser.

Jeg har samlet en stribe følsomme reklamefilm, du lige skal bruge 5 minutter på. Bare så du kan mærke, at du lever:

- hvis du i forvejen har en 'let-til-tårer' dag eller netop har brugt en halv time på at lægge makeup, så vent lige et par timer.
 

1. film i rækken er filmet real time på et liberiansk hospital for Save The Children (Red Barnet). Filmen er helt ny og aktuel, og bag kampagnen står Adam&EveDDB i London. Kampagnen skal gøre dig opmærksom på de millioner af nyfødte, som hvert år dør lige efter fødslen. Primært i u-lande.

Filmen bliver vist på tv i britiske reklameblokke p.t. og er en smule barsk:


Nummer 2: Film for færdselssikkerhed er ofte en fuldtræffer, når det kommer til sørgelighed og kuldegysningsfaktor. Denne er for Rådet for Sikker Trafik og lavet af Nørgård Mikkelsen:


Denne 3. og spritnye, aktuelle film er også for Red Barnet i England og efterlader dig mere chokket end egentlig rørt. Synes jeg. Den er et vel-eksekveret - og uhyggeligt - eksempel på, hvor hurtigt livet kan tage en makaber drejning:


Følsomheds-film nummer 4 er for luksus-hotelkæden Shangri La. Filmen er sindssygt flot lavet, men tangerer stærkt til cheasyness, og der bliver ikke sparet på hverken musik, location eller sødblødne effekter. Her er virtuos stemning for alle pengene. Og måske du bliver en smule varm om hjertet?


Denne 5. film er ovre i den mere livsbekræftende ende af følsomhedsskalaen. Den er lavet for Procter&Gamble op til OL i London 2012 af bureauet Wieden + Kennedy og hylder mødre verden over. Se selv hvorfor (når du har hentet en pakke Kleenex):


Film nummer 6 er endnu et eksempel på, at tårevædende film ikke partout skal have et sørgeligt omdrejningspunkt. Tænk bare på Merci. Fordi min søster åbent har indrømmet, at hun har fældet tårer til Merci-reklamerne, har jeg taget en gammel sag med her:

Du slipper ikke - jeg har et par spørgsmål:
Overgiver du dig fuuuldstændigt, når reklamer spiller på alle violinerne og nærmest skriger 'vi vil se tårer, vi vil se tårer!!'? Eller har du ikke meget tilovers for ovenstående gang følelsesporno? 

Og har du selv nogle bud på reklamer/kampagner, der har gjort indtryk på dig? (Nu vi alligevel er i gang)

#Fredagsguf: Leo Burnett for Fiat: "Don't text and drive"

#Fredagsguf i denne uge fører os til Brasilien, hvor Leo Burnett i Sâo Paulo har stået bag 'Don't text and drive'-kampagnen for FIAT

Print-kampagnen vandt guld for 'Poster' og bronze for 'Art Direction' i designkategorien ved London International Awards.

Se hele FIAT's kampagne på theinspirationroom.com.

fiat_r_girl.jpg
fiat_f_bus.jpg
fiat_l_truck.jpg
fiat_n_dog.jpg
fiat_z_cow.jpg