5 youngster-teams vinder pencils hos DA&D

Sådan skal dén skæres. Danmark er for alvor ved at markere sig på det kreative verdenskort - i hvert fald, hvis man kigger på, hvor ofte unge teams fra Kreativ Kommunikation på DMJX hiver internationale priser hjem. 

Det er ikke længe siden, 8 unge fra Kreativ Kommunikation var blandt vinderne ved Cream Competition, og i dag er kan DMJX så offentliggøre, at 5 teams fra samme uddannelse har vundet en Pencil ved DA&D.

Det er i kategorien 'New Blood', at de 5 teams har vundet, og prisen - en blyant-statuette i enten Yellow, Graphite eller Wood (gældende for guld, sølv eller bronze) har stor betydning i forhold til en international, kreativ karriere.

Nå, nok om dét. 

De 5 VINDERTEAMS og deres fucking seje ARBEJDE får du her:

1: Jeppe Vidstrup Larsen og Cecilie Jelstrup Larsen med The Telegraph Out Loud.
En tjeneste, der lader din yndlingsmusik og din nyhedsstrøm gå op i en højere enhed:


2: Line Kjæhr Hvid-Jacobsen og Freja-Ulla Krebs-Sandholm med Power of Independence.
En fejring af det britiske magasin Dazed:


3: Andeas Arnaa, Jesper Sichlau, Christina Anaya med WWFunder. Hvad går dine donationer egentlig til, når du donerer til WWF?

Klik på billedet for at se den herlige casefilm (skal ses!)


4: Marie Jelstrup Larsen og Marie Frederiksen med Release Rio. 
En idé, der bl.a. bruger Airbnb til at gøre opmærksom på en vigtig sag:

Klik på billedet for at se casefilmen

5: Jesper Uttrup, Oliver Lommer, June Nanna Filtenborg og Mark Terkelsbø med Shortcut.
Et digitalt skilt, der letter presset på myldretrafikken: 

Klik på billedet for at se casefilmen

Kæmpe congrats til de 5 teams!! Reklamejam håber, det kommer til at regne med skriggule blyanter i jeres retning!

Fredagsguf: Ad-filter og analog magi

BETC i Paris har lavet en ad-blocker - undskyld - et ad-filter for D&AD

For som de siger hos BETC:
"We wanted to demonstrate that people don't hate advertising, they just hate bad advertising".

I stedet for helt at fjerne reklamerne på Youtube, gør ad-filteret, at du kun får de gode, Pencil-vindende reklamer. Smaaart:

Og så får du også OK GO's musikvideo. Bandet er kendt for spektakulære videoer - og er OK GO helt nyt for dig, skal du Youtube dem for at få mere guf!

Måske har du måbet over denne film mange gange, men ikke desto mindre er den perfekt at skyde en 'solskin-og-snart-Northside-om-ikke-andet-så-weekend-da'-fredag i gang på:

Hold dig knivskarp med minimum indsats

Der er 2 vigtige ting, jeg vil dele med dig:

Det første handler om nyhedsbreve:  

Hvor mange nyhedsbreve læser du til bunds? Garanteret ikke mange. Sådan har jeg det i hvert fald (og jeg er endda tekstforfatter og læser derfor det meste).

Ét af de få nyhedsbreve, jeg faktisk læser fra ende til anden - og ofte har en fest med at læse - er dem fra Bigum&Co

Nyhedsbrevene fra Bigum&Co stikker ALLE rekorder i at være i øjenhøjde og i talesprog. Uden at det bliver lallet og forvirrende. Det er rart og let at læse, det er underholdende og givende. Og ikke mindst er tonen inspirerende.
Så pyt med, at nyhedsbrevene ikke er korrekturlæst til fingerspidserne. Det er ikke afgørende og fjerner ikke professionalismen.

For at selv at læse med, må du nødvendigvis tilmelde dig nyhedsbrevet. Det kommer ikke ret tit, så ingen fare for spam. Tilmeld dig nyhedbrevet fra Bigum&Co.

Foto venligst lånt fra Bigum&Co. 
 

Det andet handler om Social Media Summer Camp:

I Bigum&Co's seneste nyhedsbrev, opfordrer de mig (og dig) til at tilmelde os deres Social Media Summer Camp

Social Media Summer Camp er en lukket gruppe på Facebook, hvor Bigum-teamet hele juli holder dig knivskarp og opdateret med seneste SoMe-nyheder, gode cases og naturligvis: guldkorn til din egen social media-strategi og online tilstedeværelse. 

Så kan ingen se i august, du har holdt sommerferie med stængerne oppe - for du kan opdatere dig med et snuptag ét eneste sted på nettet i juli.

For 249,- i alt, får du eksklusiv adgang til gruppen og adgang til det netværk af ligesindede, som også er i gruppen.

Du får bl.a. det her ud af det, ifølge Bigum&Co.:

Jeg synes, Social Media Summer Camp lyder som et fantastisk værdifuldt initiativ. 
Er du enig, kan du tilmelde dig Social Media Summer Camp her

Og niksen, indlægget her er ikke sponsoret. I så fald skulle jeg nok gøre opmærksom på det.
Jeg ER bare fan af de gode folk hos Bigum&Co.

Godt håndarbejde fra SELIGEMIG

Game of Thrones er verdens største tv-show og har millioner af fans. Fans, som troligt tæller ned til hver sæsonstart. Derfor var der heller ingen grund til at udpensle budskabet, da der for nylig var præmiere på en ny sæson af serien.

Få dage op til premieren på HBO Nordic's seneste sæson af Game of Thrones, lavede SELIGEMIG en social media-countdown.

SELIGEMIG lod karaktererne i serien give en hånd med i nedtællingen, og kender man serien, er der naturligvis intet at tage fejl af. 

Kampagnen kørte på alle HBO Nordic social media-kanaler og på digitale billboards i fx Kastrup Lufthavn,
som du ser
 nedenfor.


En fin, enkel kampagne, som samtidig er sjov og super-intern for fansene. Og med et layout, der er dejligt renset for en masse snak.

Fredagsguf: Instagram-inspiration + Volvo.

Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, men efterhånden betyder det nok snarere 'sikkerhed'. 
Nyeste film fra den svenske bilgigant har du måske allerede set -  men til jer, der ikke har:

Volvo har opfundet Lifepaint. En ting, du tænker 'selvfølgelig!' til: 

Og så får du et et par garvede instagrammere, du skal følge. Hvis du kan li' flotte ting.

Den ene er Brittany Wright, freelance fotograf i Seattle. Hendes madbilleder når nye højder, så frygt ej et flashback til dengang, enhver amatør tog billeder af sin aftensmad og postede. 
Vi er på et helt andet niveau her.  

Følg hendes Instragram her og hendes FLOTTE website her.  

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Den anden instagrammer, du skal klikke 'follow' ved, er Omar Z. Robles.  En NYC-baseret dokumentarist og fotograf, som har gjort gaderne til de bonede gulve for balletdansere.
For hvorfor ikke få balletten ned på jorden og ud til folket?  

Photo by Omar Z. Robles.

Photo by Omar Z. Robles.

God weekend!
- Lotte

3 studerende skaffer 200 besøgsvenner

"Jeg har ikke så mange at tale med til dagligt, da jeg sjældent får besøg. 
Det kan gøre hverdagen lidt ensom. Det kan være svært at finde venner i virkeligheden, og jeg hørte, at Facebook er fyldt med venskaber, så nu gav jeg det et forsøg."

Sådan skrev 78-årige Poul Jensen i sin 1. (og eneste) statusopdatering på Facebook.
Siden fik han over 450 venner, og en masse danskere skrev til Poul med støtte eller tilbud om venskab.

Men Poul er fiktiv
Poul er skabt af Røde Kors og 3 DMJX-studerende for at sætte fokus på ensomme ældre. 
Dem er der nemlig mange af ifølge Røde Kors.

7100 ældre får hver uge besøg af en besøgsven, men der er stadig over 200 ældre på venteliste til én.

Nogle har 500 venner - andre har ikke én
Det er Andreas Green Johansen, Lea Flodgaard og Peter Conlan, som sammen med Røde Kors står bag gimmicken. 

Målet har været at gøre danskere - hvoraf mange har hundredvis af venner på Facebook - opmærksom på, at der findes mennesker, som ikke engang har én.

Alle, som har skrevet til Poul på Facebook, har fået en besked retur om, at Poul ikke findes, men at behovet for hjælp stadig er der. Samtidig er de blevet henvist til Røde Kors' besøgstjeneste. 

Pouls ærlighed gav gevinst 
Idéen er meget fin og rammer i hjertekulen, bl.a. fordi Pouls statusopdatering var så hudløst ærlig. Og magen til, hvad mange andre ældre tumler med.

Faktisk har den lille case fået ca. 200 danskere til at melde sig til Besøgstjenesten.
Props til bagmændende for dét!

Du kan se Pouls Facebook-profil her (den lukker dog nok ned inden længe)
Og du kan læse om casen hos Røde Kors her eller hos B.T her

Tak til Røde Kors for billedet.

Tak til Røde Kors for billedet.

DIA Future brief er ude nu

Knap har nytårsaftens tømmermænd lagt sig, før årets første youngster-konkurrence er skudt igang.
Reklamejam er endda en kende sent på den.

Briefen til DIA Future er ude nu (og du kan hente den her).

Som altid drejer DIA Future-konkurrencen sig om en kreativ, digital idé, der kan komme en (typisk velgørende) organisation til gode. I år er kunden FødevareBanken, men det kan du alt sammen læse mere om i briefen. 

Dog er det kun studerende fra landets uddannelsessteder, der kan deltage.
Til gengæld gælder det ALLE uddannelsessteder. 

Deadline er den 16. februar. 

Facebook-manual for dummies og andre

Facebook er efterhånden en jungle, hvor mange af os nok har givet lidt slip over kontrollen.
Vi håber, det går. Men der er en række grundlæggende ting, du skal have på plads. Og som er nemme at manøvrere rundt i.

Har du mistet overblikket over, hvordan du untagger dig selv eller fortryder en blokering? 
Facebook kommer dig til undsætning i en række ret søde film, du skal bruge et par minutter på: 

Filmene er lavet af Facebooks eget bureau The Factory of Facebook.

 

YouSee can't see.

Kombinationen af et kreativt (og ekstremt tålmodigt) menneske OG verdens officielt dårligste kundeservice har mundet ud i en noget usædvanlig sag hos YouSee.

Kreativ direktør og partner i Advance, Morten Kirckhoff, har indtaget rollen som den bønfaldende og evigt optimistiske mand, der bare har ét eneste ønske: At blive kunde hos YouSee.

Noget, de fleste virksomheder vil elske. Bare ikke YouSee. Her gør de, hvad de kan for at forhindre nye kunder i biksen.

Morten har bedt YouSee om at blive kunde hos dem over 30 gange. Mindst.

Skærmbillede 2014-07-22 kl. 00.03.37.png

Ovenfor viser, hvordan det startede. 

Læs selv den obskure, sørgelige og tragikomiske dialog mellem Kirckhoff og medarbejderne hos YouSee - som åbenbart ikke er blomsten af Danmarks ungdom -  her

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.

'Lidt skarpere'? Lidt uheldigt pay off.