Kom til reklamedame-møde hos Ogilvy

Husker du den case, som vandt Ole Stig Lommer-legatet for noget tid siden?
Den case, som satte fokus på kvinder i reklamebranchen, og hvorfor der er så få af dem?

Bureaubiz bragte en artikel om projektet (men først skal du læse nedenstående færdigt, ok?)

Bag projekt 'Mere dame i reklame' står tekstforfatter Sarah Carlson fra Ogilvy. Og det er hendes mission at skabe en prisuddeling, der anerkender kvindelige reklame- og marketingfolk samt at sætte fokus på bl.a. kvindelig kreativitet. 

 Billede venligst nakket fra meredameireklame.com

Billede venligst nakket fra meredameireklame.com

Er du nysgerrig på hele projektet, kan du komme til Ladies' Night hos Ogilvy i morgen - torsdag den 26. maj - og høre mere.


Her kan du bl.a. høre om begrebet femvertising, få status på 'Mere dame i reklame'-projektet, høre om kvindelig købekraft og meget, meget mere. Det er spændende oplægsholdere med noget på hjerte, der stiller op, og arrangementet er arrangeret i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation og Ole Stig Lommer Fonden.

Derudover disker den gode Sarah op med både cocktails, snacks og goodiebags, så har du 2 timer tilovers i kalenderen i morgen, kan du da lige så godt kigge forbi. Det er klokken 16.00-18.00

Husk at tilmelde dig på Facebook
Du finder Ogilvy i Toldbodgade 55B, men husk at tilmelde dig eventet på Facebook.

Mænd er i øvrigt også velkomne! 
Det er ikke et women-only arrangement.

Fredagsguf: Emojis er sooo 2015. Mød KIMOJIS!

Når ord ikke dækker, gør Kim Kardashians bagdel.

Eller hvis din egen butt-selfie ikke er superskarp, kan du bare sende Kim Kardashians. 

Den kreative Kim Kardashian er fuld af gode idéer og har nu begået endnu en genistreg: KIMOJI. 

Nu kan du udtrykke dig klart og tydeligt med Kim Kardashians KIMOJI-app, der lader dig sende KIMOJIs til dine venner. Altså ikoner baseret på den barmfagre Kim Kardashians liv. 

Det giver helt vildt meget mening, og det er godt, den gode Kim bruger sin tid og sine penge på at udrette noget fornuftigt i denne verden. Og det er da også en lille smule last year med de Emojis ikke?

Reklamejam vil godt kåre KIMOJI til at være 2016's bedste bud på en app. Vi er i skrivende stund ganske vist kun én dag inde i det nye år, men det er indtil videre den sjoveste app, jeg er blevet introduceret for i år. 

Nå ja - og du kan købe den til 16 kroner i App Store her

Læs mere her.

Kreativt team skaber ny religion

Det unge, kreative team, August Laustsen & Eva Ebbensgaard fra Kreativ Kommunikation på DMJX, er i fuld gang med at opstarte en ny religion. En religion, jeg tror, de fleste advertising nørder kan tilslutte sig. 

August og Eva tror på adam&eveDDB i London. Faktisk er de så ortodokse, at de p.t. kæmper med at indsamle de 150 underskrifter, det kræver, for at oprette en religion her i landet.

Kirken hedder  Church of adam&eveDDB - og smut da lige ind og smid din underskrift, så verden kan få noget ordentlig religion!

(Reklamejam troede, religion var noget, der opstod nedefra. Men det er åbenbart noget, man kan signe op til. Så ved vi dét)

August og Eva - hvis navne til forveksling minder om Adam & Eve - er godt på vej mod de 150 underskrifter og har tilmed fået en invitation fra det famøse bureau i London! Du kan i øvrigt se teamets fine portfolio her.

Faktisk befinder det unge makkerpar i skrivende stund i London hos adam&eveDDB -sikkert mæskende sig i pints og fish'n chips - for forhåbentligt at lande den praktikplads, det hele drejer sig om.  

Al held og lykke herfra!

Fredagsguf: 3 illustratorer, der forskønner din dag

Illustratorerne er en mindre, men vigtig del af reklamebranchen. Efterspørgslen af tegnere er blevet væsentligt mindre i branchen med årene, men der er stadig brug for dem. Det vil der nok være længe endnu. For når de først folder sig ud, illustratorerne, sker der magiske ting.

Ugens Fredagsguf er en hyldest til dem, der kan tegne dét, vi andre drømmer, og for hvem en tusch bliver til en tryllestav.

Du får 3 bud på illustratorer, som jeg er faldet over.

Kender du selv en eller flere illustratorer, der fortjener credit, så nævn dem endelig i kommentarfeltet.

Den første illustrator, jeg har fundet, hedder Lovisa Oliv og er svensk. Hendes streg er let og fantastisk, og på hendes site kan du se både fashion, beauty, avantgarde, lifestyle m.m.

Den næste illustrator er dansk. Han hedder Johannes Bojesen. Han er usædvanligt talentfuld, og kigger du på hans site, ser det ud som om, han kan tegne og illustrere alt. Alt. Johannes var i øvrigt illustratoren bag Ogilvy's Fernet Branca-film 'Bitter Voucher', som du ser nederst.

Nedenfor får du et mini-udpluk fra Johannes' mappe - men LOV mig at tage et smut forbi hans portefølje her

Den sidste illustrator er svensk og hedder Stina Persson. Hun har et ret personligt udtryk, som hun flere gange har inkorporeret i kommercielle projekter:

Mangler du en illustrator til din næste kampgane, er her i hvert fald nogle smukke bud. De er måske ikke helt billige - men hva' fa'en. Prisen er glemt, når kampagnen står funklende færdig.

God weekend!

Fredagsguf: Instagram-inspiration + Volvo.

Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, men efterhånden betyder det nok snarere 'sikkerhed'. 
Nyeste film fra den svenske bilgigant har du måske allerede set -  men til jer, der ikke har:

Volvo har opfundet Lifepaint. En ting, du tænker 'selvfølgelig!' til: 

Og så får du et et par garvede instagrammere, du skal følge. Hvis du kan li' flotte ting.

Den ene er Brittany Wright, freelance fotograf i Seattle. Hendes madbilleder når nye højder, så frygt ej et flashback til dengang, enhver amatør tog billeder af sin aftensmad og postede. 
Vi er på et helt andet niveau her.  

Følg hendes Instragram her og hendes FLOTTE website her.  

 Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

  Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Den anden instagrammer, du skal klikke 'follow' ved, er Omar Z. Robles.  En NYC-baseret dokumentarist og fotograf, som har gjort gaderne til de bonede gulve for balletdansere.
For hvorfor ikke få balletten ned på jorden og ud til folket?  

 Photo by Omar Z. Robles.

Photo by Omar Z. Robles.

God weekend!
- Lotte

De 30 mest kreative youngsters i branchen

Business Insider har netop bragt en top-30 over reklamebranchens mest kreative personer fra 30 år og derunder.

De unge kreative er blandt andet fundet ud fra, hvor mange priser, de har vundet (alene og sammen med deres bureau), deres portfolio'er samt deres evne til at følge med branchen og tiden.
 

Og søreme, om der ikke er en dansker i blandt!
Tillykke til de udvalgte.

Se hele listen her

(Apropos nytårsforsæt..)

 Danske Nicolai Smith er på listen over verdens mest kreative unge i branchen. Han er til daglig associate creative director hos AKQA Paris. Satme godt gået, Nicolai.

Danske Nicolai Smith er på listen over verdens mest kreative unge i branchen. Han er til daglig associate creative director hos AKQA Paris. Satme godt gået, Nicolai.

Kage-inflation i den danske bureaubranche

Field research viser, at der bliver spist lige så meget kage i reklamebranchen som i en sønderjysk bridgeklub. 

Okay, undertegnede aner ikke, hvor meget kage de spiser ude i bridgeklubberne.
Men jeg er overbevist om, at var det ikke for reklamebranchen, var Lagkagehuset fortid.

3 spørgsmål melder sig: 
Gad vide, hvorfor branchen egentlig er så populær?
Hvorfor er alle i den her branche så slanke?
Hvornår får vi et jobnummer til al den kagespisning?

Kom endelig med flere kage-begivenheder i kommentarfeltet.

Tekstforfatterens need-to-know

Mit ALLER-bedste tip til at blive verdens bedste tekstforfatter er: Øvelse

Men det ved du godt. Det var også tarveligt af mig at prikke til din dårlige samvittighed.

Et af de næstebedste tricks, jeg kan give dig - især dig, der lever af at skrive længere tekster som fx pressemeddelelser, webtekster, nyhedsbreve etc.: Brug noget tid på lahme.dk.

Julia Lahme er tekstforfatter i øjenhøjde, og hun er så generøs med sine guldkorn, at du kvit og frit kan downloade hendes meget overskuelige e-bøger til tekstforfattere. Genialt.

 Succes-blogger, CEO, tekstforfatter, tv-co-vært, forfatter, foredragsholder, overskuds-looking københavnerlady Julia Lahme. Har 27 timer døgnet.

Succes-blogger, CEO, tekstforfatter, tv-co-vært, forfatter, foredragsholder, overskuds-looking københavnerlady Julia Lahme. Har 27 timer døgnet.

Julia Lahmes gratis e-bøger til tekstforfattere:
Fitness for tekstforfattere 
Find dine platforme, og brug dem rigtigt
Gør-det-selv-PR
Kloge kvinders guide til blogging

- Julia Lahme udgiver også mini-magasiner om tekstforfatning, blogging og stuff i dén dur, som du skal abonnere på gratis.

- Julia har også udgivet 'Blogbogen - din hands-on guide til blogging'. Læs et uddrag her.

- Er du ung, under uddannelse og drømmer om praktikplads på et af landets sejeste og pæneste PR-bureauer, søger Lahme + team heldigvis jævnligt praktikanter.

Mit sidste tip:
Julia Lahme holder kurser/workshops i kreativ tekstforfatning, og jeg har netop selv været på ét forleden. Udover fin location på Hotel Skt. Petri, royal frokost og wauw-kage til kaffen (det er ret nemt at forføre kvinder), kom jeg hjem med værktøjer, jeg direkte kan bruge i mit arbejde. Kurset var alt andet end en wannabe-tekstforfatters sludder for en sladder. Det var kompetent, konkret og hermed anbefalet videre til dig.
 

Om du er ung og grøn eller mere erfaren og bare gerne vil have gentaget nogle evigt holdbare notes to self, så håber jeg, mine tips har været en hjælp.

God fornøjelse!

#Fredagsguf: Verdens sejeste Sarah Illenberger

#Fredagsguf i denne uge er fashionably late. Undskyld.

Casen i dag har ikke et entydigt fokus på reklame. Vi er mere ovre i noget kunstnerisk. Men jeg synes, det er vigtigt at få sådan et pusterum engang imellem; en kreativ bobbel, hvor der ikke nødvendigvis skal være et kommercielt output.

Jeg opdagede den tyske illustrator/layout'er/multikunstner Sarah Illenberger ved et tilfælde og blev fan.

Illenberger bevæger sig helt offline med det gode, gammeldags håndværk i fokus, og så er hun er mester i at vende verden på hovedet.

Hun har lavet alt fra magasinlayout i The New Yorker, butiksvinduer for Hermés (!), annoncer for AUDI, mega-origami og rigtig meget andet stunning stuff. 

Nogle gange må du lige glemme verdenssituationen og dedikere dig til én ting. Fx det her: 

 Kæmpe-origami for duftfrisker-fabrikanten Ambipur. Når døren lukkes, folder blomsten sig ud.

Kæmpe-origami for duftfrisker-fabrikanten Ambipur. Når døren lukkes, folder blomsten sig ud.

 "Wie oft mastibiert du im Monat?" Bragt i Neon Magazin i forbindelse med en undersøgelse af unge og deres sex-vaner.

"Wie oft mastibiert du im Monat?" Bragt i Neon Magazin i forbindelse med en undersøgelse af unge og deres sex-vaner.

 Illustration til Enroute Magazine, til en opskrift på Chili Con Carne, der indeholdt mere end 50 ingredienser.

Illustration til Enroute Magazine, til en opskrift på Chili Con Carne, der indeholdt mere end 50 ingredienser.

 "Calorie Counting". Til en artikel i The New York Times Magazine, som handlede om kalorier og slankekure, lavede Illenberger en række illustrationer. Bl.a. denne.

"Calorie Counting". Til en artikel i The New York Times Magazine, som handlede om kalorier og slankekure, lavede Illenberger en række illustrationer. Bl.a. denne.

 Da Hèrmes åbnede i KaDeWe i Berlin, lavede Illenberger en flot vinduesudstilling kun vha. pap og papir. Udstillingen fyldte 10 vinduer, og viste nogle af Hèrmes' ikoniske produkter.

Da Hèrmes åbnede i KaDeWe i Berlin, lavede Illenberger en flot vinduesudstilling kun vha. pap og papir. Udstillingen fyldte 10 vinduer, og viste nogle af Hèrmes' ikoniske produkter.

 Goodyear fik Illenberger til at lave en række totempæl-inspirerede figurer af dæk m.m til deres kampagne.

Goodyear fik Illenberger til at lave en række totempæl-inspirerede figurer af dæk m.m til deres kampagne.

Du kan se meget mere Illenberger på hendes website lige her.

Reklamejam møder Michelle Husen

Hvad foregår der inde i hovedet på de mennesker, der står bag reklamerne? Er de nogle too-cool-for-school-marketingtyper med logo på skjorten og lidt for spidse sko? Eller i røde bukser og jeg-er-kreativ-at-du-ved-det-læderstøvler? (er de overhovedet alle sammen mænd?)

'Reklamejam møder' er en serie af interviews med rasende dygtige mennesker eller ditto up coming talenter fra den danske reklamescene.

I denne uge har Reklamejam været så heldig at få den purunge art director-elev Michelle Husen på krogen til et interview.

Hvad MIchelle arbejder med, hvad hun har af gode råd til reklamebranchen + meget mere, kan du læse HER.

547512_10202518317905922_1106595647_n.jpg

Opråb til kreative kvinder i reklamebranchen

Hvorfor er er den kreative del af reklamebranchen domineret af mænd?

  • Er mænd bedre til at sælge? 
  • Er de sjovere end kvinder? 
  • Er det fordi, mænd ikke skal forstyrre deres karriere med ubelejligheder som barsel? 
  • Har mænd større indlevelsesevne, når det kommer til at sætte sig i modtagerens sted? 
  • Har mænd mere empati?
  • Har mænd lettere ved at fokusere på én vigtig opgave af gangen?
  • Har mænd lettere ved at tage, hvad de vil have?

Der er måske noget om ovenstående, men det betyder ikke, at de helt høje poster i den kreative del af reklamebrancen skal domineres af mænd.
 
Jaime Robinson, Executive Creative Director hos Pereira & O'Dell i San Francisco, opfordrer i et åbent brev til Ad Age kvinder til at komme ind i den kreative kamp. Branchen har brug for os. Hvis vi altså virkelig mener det. 

jaimerobinson.jpg

Læs Jaime Robinsons 6 råd til kreative reklamedamer in spe i artiklen  'An Open Letter To Young Female Creatives: You're In Demand, So Take Advantage Of The Opportunity'.

For der er brug for kvinder. Der er brug for forskellige slags hjerner til i den kreative proces.

"I think it's actually an awesome time for women to be doing this crazy job".