4 reklamer, der ikke giver mening

Reklamejam har samlet lidt til bunke af ting fra mærkeligheds-kategorien. Ting, jeg ikke forstår.

Og vi lægger ud med en film fra Quickpot, som indeholder mange ideer i én film.. Det har nok ikke været hensigten, men resultatet er li'ssom et patchwork af ideer.

Det starter ellers så fint med en ide om, at Quickpot vil være et pletfrit værksted. Sjov ide og sjovt eksekveret.

Men så kommer Stig Tøfting pludselig ind fra højre. Tøffe er vred, og derfra eskalerer det, og jeg mistede lidt interessen, for filmen tager en drejning og ender overhovedet ikke, hvor den så fint startede. Meget mærkeligt. Og stakkels Stig, at han altid skal spille ham den vrede.

Se filmen som et skoleeksempel på, at forenkling er vejen frem: 


Næste mærkeligheds-ting: Det her forstår jeg endnu mindre af end Quickpots film. Jeg forstår simpelthen ikke, hvad der er meningen med den her outdoor. 

Dejligt for jer, at I elsker hvidevarer, Skousen. Men hvad skal jeg bruge det billede til?

IMG_1808.JPG

 

Nedenstående æblekonkurrence forstår jeg heller ingenting af. 'Tryk og hold fast'? Jeg er ikke med.
Nu må I steppe lidt op, Kanzi. Fantastisk, hvor meget kommunikation, man kan proppe ind i et æble. Eller, det lykkes jo så heller ikke rigtigt..

Skærmbillede 2018-03-08 kl. 10.39.01.png
Skærmbillede 2018-02-28 kl. 13.18.44.png

Og så er der go'e gamle Geberit og deres lokumsreklamer. Det er også en utaknemmelig opgave at gøre et wc lækkert, altså..

Men på denne bannerannonce har Geberit placeret en sur dame, fuldt påklædt, på et toilet (hun ligner faktisk alt andet end én, der sidder på kummen).

Tekst er der intet af. Hun sidder bare dér og surmuler.

Hele arrangementet ser sgu lidt løjerligt ud, og jeg ville ønske, at Geberit ville smide facaden. Det handler om tis og lort, men Geberit pakker det SÅ nydeligt ind, at jeg næsten ikke magter det. 

Hvad skal jeg bruge det til?

Børn, alkohol og Katblocker'en fra HK

HK har lavet en Katblocker. Jep, ligesom en adblocker, bare mod kattevideoer. Katblockeren er til dig, der gerne vil tage stilling til 'det næste skridt i dit arbejdsliv', som HK skriver, men som kommer til at se kattevideoer i stedet. 

I sig selv er det ret sjovt. Og videoen herunder er faktisk også ret humoristisk.

Men fordi konteksten er HK, bliver Reklamejam forvirret. Normalt skejer HK ikke ud med crazy ideer, men lige pludselig har en eller anden fundet på ordet 'Katblocker', og så har man tvunget en kampagne ud af ordet og presset kampagnen ind i HK's univers.

Man bliver i tvivl, om HK mener det, eller om det er en joke. Men den er altså god nok:

Schulstad er ude med 'en superstærk nyhed', vi har set mange gange før. Eller - måske har vi ikke set dén kombination af kerner, men potato potato.

Brødproducenterne skiftes til at proklamere nyt brød med xxx-frø og xxx-kerner, og denne gang er det så hampefrø og quinoa, hvor det før var chiafrø/spelt/protein/rug/hørfrø, tilsat et eller andet payoff, fx 'Naturlig smag på livet'.

Vi har set for meget af det samme
Bannerannoncen herunder skal blot gøre mig opmærksom på, at der nu findes en ny type brød og boller - og det job udfører den. Slut prut. Hvorfor skal Reklamejam bruge så meget krudt på det?

Problemet er, at min hjerne så småt har lukket ned på dén måde at kommunikere nyhed på. For sådan ser den slags brødannoncer ud hver gang.

Og splash'en 'Læs mere her' appellerer simpelthen ikke til mig. HVORFOR skulle jeg ville klikke og læse mere om en pakke boller, når jeg er midt i noget andet på min computer..?

Skærmbillede 2018-01-29 kl. 13.44.43.png

Hvis der havde stået noget med '3 superstærke grunde til, at hampefrø er sunde - læs mere her', så havde jeg måske klikket (nej, jeg havde ej - men alligevel). I stedet lugter det lidt af en pligt-splash.

Sikke meget man sådan kan få ud af en ellers uskyldig bannerannonce for brød og boller. Men det er nok netop dét, der irriterer Reklamejam's radar. Det uskyldige. At det aaaltid ligner alt det, vi har set 117 gange før. 

 Næste case, der står for skud er en film for Skolemælk.
Skolemælk har nemlig lavet en lille film, der viser en pige, som tager en ko med i skole. Det gør hun fordi... Æh, ja hvorfor? Budskabet med filmen er nemlig, at du IKKE behøver at tage din egen ko med for at få frisk mælk i skolen.

Filmen er meget sød, men det klassiske greb med at vise det, du IKKE skal gøre, virker lidt fjollet.

Næste indspark er godt. Her er endelig noget kvalitet. Her har nogen tænkt sig om. 

Disse 'nogen' er selvfølgelig folkene hos Hjaltelin Stahl, som for 117. gang har begået en genistreg med denne fine, fine kampagne for Alkohol & Samfund. Reklamejam synes, at indsigten med alkoholproblemer, som rammer mange andre end alkoholikeren selv, er godt set. Stærkt budskab. 

Mandesmykker, lommelærken fra B&O og meget mere

Det her opslag indeholder kun print. Godt, gammeldags print. Eller - hvor godt det er, kan diskuteres, så det gør vi:

Vi starter med Eilersen, som er ude med en printannonce og stiller dig et lidt sært spørgsmål:
Eilersen har placeret 1 stk. sydlandsk senorita (eller en pæredansk brunette fra Horsens, hvem ved?) i sofaen.

Dertil spørger Eilersen: 
When Cuba embraces Scandinavia - Who are you?

Hm.

Hvad ville DU svare til det? Og hvad tror du egentlig, Eilersen mener? Og hvad har Cuba overhovedet at gøre med den her sofa?

Der står intet med småt om, at fibrene i sofaen fx er håndvævet af små cubanske bondekoner. 
Nix. Intet Cuba med småt. Derfor kan jeg ikke finde meningen med teksten. Måske er den gemt bag en sofapude.


Det næste du får, er en annonce fra Aagaard.
Under overskriften 'We care' er smykkefirmaet ude med en printannonce for et ur og nogle mandesmykker. Sådan nogle flettede armbånd med sølv-lir.

Overskuddet fra salget går til soldater og deres pårørende, og hertil er der et billede af nogle mænd med den obligatoriske spredte benstilling, som soldater, politibetjente, udsmidere, crosfittere, vagter og andre mande-mænd ynder at dyrke.

Sådan står de der, drengene.
I bare fødder.
Nogle af dem endda uden bukser.
Stakler.

Så hvis jeg køber armbåndene fra Aagaard, går overskuddet til et par sko eller et par bukser til de stærke drenge. Hvor betænksomt.

...Eller hvad?

23846538_10155524128710091_1128172559_n.jpg

Det næste, du skal se, er verdens længste tekst om kogeplader. Og et virkelig opstillet billede.

'Det endelige opgør med klaprende grydelåg' hedder overskriften. Det handler om, at Miele har skabt et kogepladesystem, som kan holde varmen under gryden konstant bla bla bla blaaaa...

Jeg har aldrig kigget på mine grydelåg og tænkt, at jeg ligefrem burde tage et opgør med dem. Og jeg har svært ved at se behovet for at skrive (og læse) en decideret afhandling om emnet, men Miele må jo have lagt resten af årets marketingbudget over på tekstforfatteren, som er blevet betalt i antal ord.

Kære Miele. Det er begrænset, hvor interessante kogeplader kan være. Sig det bare kort næste gang.
Og så er der vist kogt nok suppe på de kogeplader.

23804293_10155524128720091_1481386600_n.jpg

B&O har til gengæld forstået at lave printannoncer, som ikke skal lege, at de er en artikel. 

Dog vil jeg godt spørge dig, om du kan se, hvad det er, B&O prøver at sælge dig her?

Forestil dig, at der ikke stod B&O på annoncen.
Et perfekt trimmet fuldskæg? En lommelærke i stål? En spacy vase? En pæn mand? En classy duftfrisker?

Det kan du jo tænke lidt over. 

45 GRATIS online kurser fra Mashable

Når det er pivkoldt, mørkt og vådt; når du ikke kan sove, eller når du skal slå tid ihjel. Når du keder dig, mangler job, mangler skills, mangler viden, mangler street cred... Internettet er din partner in crime, og du ved det.

Reklamejam har fundet en overskuelig liste med 45 seje gratis online kurser, som reklamedamer, marketingdrenge, art director-hipsters og alle mulige andre nysgerrige kan få glæde af. 

Bliv klogere på alt fra After Effects, taleskrivning, Illustrator, Javascript, copyright-loven eller Google Analytics. You name it. You really, really name it. Okay, der er ikke en Panda-tæmning eller How-to-solve-the-Israel-Palestine-Conflict'-tutorial (desværre) men der ER mange andre gode. 

Naturligvis bliver du ikke specialist på de få timer, de fleste kurser tager, men det kan være en god indgang til emnet og give noget vigtig grundviden.

Det er Mashable, der har lavet listen, du kan se her


Euroman går i kødet på bureauerne

Regel nr. 1, hvis du vil have fat i de unge er: Drop at tale som de unge. Det er gennemskueligt ad pommern til.
Og det lugter langt væk af lidt for voksne bagmænd uden ordentlig indsigt.

Alligevel dukker 'ung med de unge'-kommunikation op fra tid til anden, og nu har selv Euroman fået nok. I hvert fald harcelerer herremagasinet over en stribe særligt 'ungdommelige' kampagner som fx disse: 

Fedt at se, skattekronerne bruges fornuftigt.
Det bliver i øvrigt værre:

Det bliver endnu værre (her tabte Reklamejam underkæben helt ned gennem gulvet..):

Når kunden skal være kreativ...
Reklamejam ved godt, at ovenstående film ikke er udviklet af bureauer. Det håber jeg i hvert fald ikke. Mon ikke det er partierne selv, der har fået en 'sjov og kreativ ide'..? 

Og hvis der står bureauer bag de to politiske film, gætter jeg på, de kreative har fået vredet armene om.

'Vi skal lave en viral film!'...
Filmen med den grønne abe nægter jeg at tro, et bureau har udviklet. En eller anden hos omdeler-firmaet har derimod fået en virkelig god ide om at lave en 'viral film med skjult kamera og sort humor og ej hvor bliver det vildt og ungt'.

Suk. Pil jeres abe-film af Youtube, før I skader jeres brand yderligere.

Morale: Du skal kommunikere ærligt. Til alle
Uanset om der står et bureau bag kampagnerne eller ej; indlægget her er en generel opsang til os alle: Kommunikér ærligt og raffineret til de unge. Nøjagtigt som du gør til alle andre målgrupper. Skuespil og påtagethed holder alligevel aldrig. 
 

Se flere tåkrummende 'ung-med-de-unge'-eksempler her.

Er det Kanye eller din kreative direktør, der taler?

Der findes et hav af tossede websites lavet af folk med masser af tid. Eller hang til at underholde folket. 

Af eksempler kan nævnes erdetfredag.dk. Hvorforflagerbussen.dk. eller hmm.dk og sikkert 1000 andre. 
Sitet kanyevscreativedirector.com er dog en af de bedre (ikke mindst layout-mæssigt).

Ta' testen og se, om du kan gætte de flotte citaters ejermand. Er det din kreative direktør eller Kanye, der spiller smart?

 

Er det god content, bare fordi Mads Mikkelsen medvirker?

BoConcept er røget med på content-bølgen. Det kan man jo godt forstå.
Content ER det nye sort (sorry for at bruge verdens mest udtjente klichéudtryk), og der ryger generelt masser er goodwill afsted til de brands, der virkelig lykkes med deres content.
Se et par eksempler på god content nederst på siden. 

Tilbage til BoConcept.
Til at skabe 'et stilfuldt drama', som BoConcept betegner deres første film, har man allieret sig med skuespillerne Mads Mikkelsen og Dejan Cukic - nu som instruktør - samt teknisk intruktør, Thomas Busk.

Filmen har ikke set skyggen af et reklamebureau. For når der skal laves film, skal det jo laves af filmfolk.

Filmen 'The Call' får du her. Så kan du jo tænke over, om det er god content?
Om du er godt underholdt?
Du kan også tænke over, om afmeldingen til sidst mon havde behøvet at være der?
Og om BoConcept mon alligevel ikke skulle have hyret et reklamebureau...?

Reklamejam siger ikke, The Call er dårlig.
Reklamejam påpeger bare, at det her er langt bedre content:

Hvad synes DU?

Fun fact: Hvad betyder 'Adobe'?

Vidste du, at Adobe betyder tørret, ubrændt mursten?..

Det står i dansk-engelsk ordbog. 
Der står også, at det udtales Adob-E. Med udtale af e'et.

(hvis du var i tvivl)

Så har vi dét på plads.

 AD'erens vigtigste værktøj (ud over kaffen, naturligvis).

AD'erens vigtigste værktøj (ud over kaffen, naturligvis).

...Men. Er der nogen tilstede, der ved HVORFOR? 
Er det fordi, manualerne til Adobe-pakken er tunge som mursten?

Et udsnit af hverdagen

De næste 6 billeder, du skal se, er ikke just flotte og prangende. De er et udsnit af hverdagen, som jeg har fundet interessant af den ene eller den anden grund. Og så er de indfanget mellem Løgstør og Flakfortet (yes, min iphone og jeg har været vidt omkring).

Skønjomfruen på billedet herover har fået æren at være model på emballagen for et toiletbræt (en tjans, der næsten er lige til at lukke op og skide i, høhø).

Kan nogen derude svare på, hvorfor, der er en dame på forsiden?
Hvorfor ikke vise det flotte, klinisk hvide toiletbræt? Er det for at vise, at vandet i toiletter med netop DET toiletbræt er så rent, at man kan svømme i det?..
Og hvad svømmer hun egentlig i? Poolvand eller kloakforstoppelse? Og hvorfor blomsten? Det er et fucking toiletbræt, æsken inderholder?!
Jeg er forvirret. 

Det her var bare lidt sjovt. Telia er mere end telefoni. Telia kan også holde dig varm.

Ovenfor ser du indgangen til Danmarks mest depri shoppingcenter nr. 1.  
ALT er kedeligt. Indgangen nærmest råber 'Vig bort! Jeg er død'. Her er virkelig et center, som har formået at holde skiltning, flag og andet øje-lir på et minimum. Her er blot en indgang til et shoppingcenter. "Hvilket shoppingcenter?" tænker du. Jamen et shoppingcenter. Kig på skiltet.
PS: Du finder centeret i Hanstholm.

Hanstholm shoppingcenter set indefra. I venstre side af billedet ligger den obligatoriske centerpub. Med mørke ruder, man ikke kan kigge ind ad. Og det må man gi' shoppingcenteret i Hanstholm: Den mørke centerpub lever stadig. Det er de færreste centre, der stadig kan prale af dét. Til gengæld trækker de falske fliser på gulvet ned. Man klistrer altså ikke fliser på, Hanstholm!

Ovenfor et skilt for optikeren Nyt syn. Vist nok fanget i Aalborg. Her er cadeau, fordi idéen er lidt mere usædvanlig, end hvad du normalt ser hos brillekæder. Man behøver ikke vise en model med briller på, for at sige 'her ligger en brillekæde'. Vi ved godt, hvordan et menneske med briller ser ud. Derfor er det befriende, at Nyt syn har grebet det an på en ny måde.

Og så er der guldbageren i Løgstør. Som ikke er bange for den lumre onkel-humor. "Kør den ind med herreboller". (herreboller er i ét ord, Guldbager).

OK - man må ikke pege fingre af noget, som har med kræft at gøre, og dét har budskabet. Handler du hos Guldbageren, støtter du mænd mod kræft. Eller, hvordan er det egentlig? Hvad man egentlig støtter og hvordan, har de glemt at skrive i bare iver over det tissemands-agtige budskab. Men nogen har hygget sig, og det er fint nok.

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#3

Fordi du trods alt ikke kan få flere dage til at gå med at lege iskaffe-barista ved kaffeautomaten (hvorfor findes der ikke et jobnummer til præcis dén slags?!), får du her en ny og 3. omgang aktiverings-forslag.

Læs også Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#1 og #2.

Idéerne - og sympatien - går til dig, der holder røven oppe på biksen, mens dine kollegaer spiser fedtede fritter og drikker kolde Mythos ved stranden på Kreta..

Lav 3D-kunst til kantinen

Byg bureauhunden (eller din chef) i sølvpapir 1:1

Lav tema på toilettet. Fx Game of Thrones.

enhanced-buzz-12782-1376080425-12.jpg

Lav post it-kunst

.Eller giv kollegaens bil et facelift

Lav en bureau-skorpion af klips og andet godt

Ansæt en ny kollega

Lav en origami-svane af æble

Se hvordan, her.

Lav Excell-kunst

Byg et rumskib af office-stuff

Lav dit coverbillede om

enhanced-buzz-24762-1376078675-15.jpg

Hjælp-der-er-sommerferie-på-bureauet#2

Hvis du sidder på din pind i sommerferien sammen med 3 ludere og en lommetyv, og du HAR ryddet op på skrivebordet, HAR registreret tid for de sidste 14 dage, HAR sorteret dine tusser og smidt de tørre ud, HAR pudset din skærm fri for projektlederfedtfingeraftryk og HAR lavet det skydevåben af office-stuff, som du lærte på Reklamejam forleden - og der ikke ER flere opgaver på bookinglisten, ja så mussen wir andere metoden benytten.

Kontorkaffe er ofte en gastronomisk oplevelse på højde med risalamande i pølse. Men du drikker det alligevel. Derfor må det nu være på sin plads at variere temaet i kaffekoppen.

Det er nemt at variere din daglige kaffe - med indbygget undskyldning for at være beskæftiget med noget andet lidt tid:

Iskaffe basic:

1. Ta' et stort glas. Fyld kaffe i - cirka halvt op.

2. Fyld 6 isterninger i

3. Top af med mælk for resten.
= Nam nam og café-agtigt. 


Iskaffe deluxe:

1. Gør som ovenfor, men fyld vaniljeis i kaffen. Evt. flødeskum, hvis du gerne vil bruge ekstra meget tid væk fra din plads.

- Så går der også noget tid med at gå i byen efter is. Hvem der får dén tjans, kan I jo afgøre med en lille quiz, fx The Advertising Slogan Quiz

 

Hvis du stadig keder dig, så glæd dig, til der er mere sommerferie-aktivering på Reklamejam i morgen (med forbehold dog. Undertegnede befinder sig p.t. på en øde ø i det sydfynske, hvor både rent vand og wifi er en luksus. Kan derfor ikke love at være online nonstop)