Bianco opfordrer til at hade

Bianco er kendt for kontroversielle eller opsigtsvækkende kampagner, og den seneste fra Bianco er ingen undtagelse. &Co, som er bureauet bag, har skabt en kampagne, hvor skobrandet opfordrer til at hade. Hade alt muligt.

Reklamejam synes ganske enkelt, at kampagnen er befriende overdrevet og supergrineren:

Reklamejam elsker Bianco (og deres bureauer), for at gøre noget ANDET. Især kampagnen B

Reklamejam har tidligere omtalt Bianco i forbindelse med, at Stupid Studio overtog skobrandet en kort overgang. Du kan se flere af Biancos tidligere kampagner og Stupid's take på Bianco her. 

Børn, alkohol og Katblocker'en fra HK

HK har lavet en Katblocker. Jep, ligesom en adblocker, bare mod kattevideoer. Katblockeren er til dig, der gerne vil tage stilling til 'det næste skridt i dit arbejdsliv', som HK skriver, men som kommer til at se kattevideoer i stedet. 

I sig selv er det ret sjovt. Og videoen herunder er faktisk også ret humoristisk.

Men fordi konteksten er HK, bliver Reklamejam forvirret. Normalt skejer HK ikke ud med crazy ideer, men lige pludselig har en eller anden fundet på ordet 'Katblocker', og så har man tvunget en kampagne ud af ordet og presset kampagnen ind i HK's univers.

Man bliver i tvivl, om HK mener det, eller om det er en joke. Men den er altså god nok:

Schulstad er ude med 'en superstærk nyhed', vi har set mange gange før. Eller - måske har vi ikke set dén kombination af kerner, men potato potato.

Brødproducenterne skiftes til at proklamere nyt brød med xxx-frø og xxx-kerner, og denne gang er det så hampefrø og quinoa, hvor det før var chiafrø/spelt/protein/rug/hørfrø, tilsat et eller andet payoff, fx 'Naturlig smag på livet'.

Vi har set for meget af det samme
Bannerannoncen herunder skal blot gøre mig opmærksom på, at der nu findes en ny type brød og boller - og det job udfører den. Slut prut. Hvorfor skal Reklamejam bruge så meget krudt på det?

Problemet er, at min hjerne så småt har lukket ned på dén måde at kommunikere nyhed på. For sådan ser den slags brødannoncer ud hver gang.

Og splash'en 'Læs mere her' appellerer simpelthen ikke til mig. HVORFOR skulle jeg ville klikke og læse mere om en pakke boller, når jeg er midt i noget andet på min computer..?

Skærmbillede 2018-01-29 kl. 13.44.43.png

Hvis der havde stået noget med '3 superstærke grunde til, at hampefrø er sunde - læs mere her', så havde jeg måske klikket (nej, jeg havde ej - men alligevel). I stedet lugter det lidt af en pligt-splash.

Sikke meget man sådan kan få ud af en ellers uskyldig bannerannonce for brød og boller. Men det er nok netop dét, der irriterer Reklamejam's radar. Det uskyldige. At det aaaltid ligner alt det, vi har set 117 gange før. 

 Næste case, der står for skud er en film for Skolemælk.
Skolemælk har nemlig lavet en lille film, der viser en pige, som tager en ko med i skole. Det gør hun fordi... Æh, ja hvorfor? Budskabet med filmen er nemlig, at du IKKE behøver at tage din egen ko med for at få frisk mælk i skolen.

Filmen er meget sød, men det klassiske greb med at vise det, du IKKE skal gøre, virker lidt fjollet.

Næste indspark er godt. Her er endelig noget kvalitet. Her har nogen tænkt sig om. 

Disse 'nogen' er selvfølgelig folkene hos Hjaltelin Stahl, som for 117. gang har begået en genistreg med denne fine, fine kampagne for Alkohol & Samfund. Reklamejam synes, at indsigten med alkoholproblemer, som rammer mange andre end alkoholikeren selv, er godt set. Stærkt budskab. 

Fredagsguf: Genial film om misbrugere vs. renserier

Leo Burnett London har gjort det igen. Skabt en genial idé.
Én af dem, hvor jeg tænker 'det er oplagt! Hvorfor kom jeg ikke på det?!'

Kunden er Action on Addiction, og idéen hedder The Dry/Clean Initiative.
Den går ganske enkelt ud på at klæde tidligere misbrugere pænt på til jobsamtaler - med det tøj, der aldrig bliver afhentet på renserierne.

15 % af det tøj, der bliver afleveret på renseri bliver aldrig afhentet. Og da mange tidligere misbrugere (også kaldet 'clean/dry addicts' på engelsk) om nogen har brug for at gøre et godt førstehåndsindtryk til en jobsamtale - men ikke altid har råd til det rette tøj - går alt op i en højere enhed med Leo Burnett's idé.

Du får filmen her: 

Fredagsguf: Solvertising, Evian & Brussels Airlines

Det er fredag, og det betyder, at det er dagen, hvor jeg serverer dig et par stykker med højtbelagt kvalitetsreklame. Som regel fra det store udland. 

1: Første ting, du skal se, er en prisværdig solvertising-case. Nogen har lagt 2 og 2 sammen og indset, hvordan legoklodser kan bruges på en endnu smartere måde.

Det handler om at gøre det sjovere for blinde børn at lære at skrive - ved at bruge de 6-duttede legoklodser.
Det smarte er, at det mest anvendte blindealfabetet i verden (Braille-alfabetet) netop består af 6 ophøjede punkter på 2 lodrette rækker. Nøjagtigt som dutterne på en legoklods.

Det er fonden Dorina Nowell Foundation for the Blind, som sammen med TBWA Brazil står bag idéen, de kalder Braille Bricks.

Utroligt, at Braille Bricks ikke er markedsført tidligere. Ideen er oplagt, den er grund-god, og det skal da bare sættes i produktion i Billund!

2: Derudover er du nødt til at se Evian's nyeste video. Som altid med et stærkt baby-cast; denne gang er der dog overload af cool babyer. Det er faktisk ret sjovt:

Der er desuden props til Evian for at holde sig i det samme univers over så mange år.
Klik for at se flere af Evian's videoer.

3: Oven på terrorangrebene i Belgien, er Brussels Airline ude med et fint og ydmygt budskab til turisterne.

Om det er eksekveret som print, banner, Facebook-coverbillede eller noget helt fjerde, vides ikke, men det er godt og fint lavet af TBWA i Belgien:

God weekend!

The uncle and the penis.

Når man mikser en skønsom trekant bestående af Copenhagen Pride, sexshoppen Lust og Uncle Grey, skal der nok komme noget saftigt ud i den anden ende.

I forbindelse med Copenhagen Pride d. 16.-21. august i år, har Uncle i samarbejde med Lust netop lavet et ur, som tæller ned til Copenhagen Pride. 

Klik ind på sitet Lust for Pride - men vær forberedt på 'stor-penis-i-face'-oplevelse.

Creativity Online bragte penis-uret i ovenstående censurerede udgave.
Klik på billedet for at se the real thing.

Det er senior art director Lukas Lund, art director Carl Angelo, kreativ direktør Thomas Ilum og Jimmy Blom, alle fra Uncle, som står bag ideen. Instruktør er Oliver Knauer, og det er Bacon, TeaSolutions og WM Creative Labs, der står for produktion.

Om optagelsen siger kreativ direktør, Thomas Ilum:

"We had to limit the team behind the camera to the camera guy, director, a creative and the talent's assistant. It takes a good assistant to do helicopter swings for one hour and fifteen minutes."'

Ifølge Thomas Ilum er der hverken brugt special effects eller mandlige Uncle-medarbejdere foran kameraet. Helikopterpropellens indehaver blev castet i sidste øjeblik, da det viste sig at være sværere end som så at finde et talent.

Læs, hvad Creativity Online skriver om uret.

Reklamejam synes, det er herligt. 
Hvad synes du?

5 youngster-teams vinder pencils hos DA&D

Sådan skal dén skæres. Danmark er for alvor ved at markere sig på det kreative verdenskort - i hvert fald, hvis man kigger på, hvor ofte unge teams fra Kreativ Kommunikation på DMJX hiver internationale priser hjem. 

Det er ikke længe siden, 8 unge fra Kreativ Kommunikation var blandt vinderne ved Cream Competition, og i dag er kan DMJX så offentliggøre, at 5 teams fra samme uddannelse har vundet en Pencil ved DA&D.

Det er i kategorien 'New Blood', at de 5 teams har vundet, og prisen - en blyant-statuette i enten Yellow, Graphite eller Wood (gældende for guld, sølv eller bronze) har stor betydning i forhold til en international, kreativ karriere.

Nå, nok om dét. 

De 5 VINDERTEAMS og deres fucking seje ARBEJDE får du her:

1: Jeppe Vidstrup Larsen og Cecilie Jelstrup Larsen med The Telegraph Out Loud.
En tjeneste, der lader din yndlingsmusik og din nyhedsstrøm gå op i en højere enhed:


2: Line Kjæhr Hvid-Jacobsen og Freja-Ulla Krebs-Sandholm med Power of Independence.
En fejring af det britiske magasin Dazed:


3: Andeas Arnaa, Jesper Sichlau, Christina Anaya med WWFunder. Hvad går dine donationer egentlig til, når du donerer til WWF?

Klik på billedet for at se den herlige casefilm (skal ses!)


4: Marie Jelstrup Larsen og Marie Frederiksen med Release Rio. 
En idé, der bl.a. bruger Airbnb til at gøre opmærksom på en vigtig sag:

Klik på billedet for at se casefilmen

5: Jesper Uttrup, Oliver Lommer, June Nanna Filtenborg og Mark Terkelsbø med Shortcut.
Et digitalt skilt, der letter presset på myldretrafikken: 

Klik på billedet for at se casefilmen

Kæmpe congrats til de 5 teams!! Reklamejam håber, det kommer til at regne med skriggule blyanter i jeres retning!

Danske youngsters bag verdens første virtual reality-portfolio

Det unge makkerpar, Niklas Hultquist og Frederik Voetmann fra Kreativ Kommunikatin på DMJX kører derud af. Siden de kom igennem nåleøjet hos Cream i 2015, har de landet en praktikplads i New York. Blandt andet fordi, de tænkte ...ind i boksen.

Hvert år kårer Cream de 20 bedste youngster-teams i verden. Og eftersom Niklas og Frederik sidste år var så heldige at være blandt de 20, skulle de efterfølgende en tur til London for at vise deres arbejder frem for de helt store drenge. Det får man nemlig lov til som Cream-vinder.

Men hvordan får man de prominente herrers fulde opmærksomhed, når man står blandt 19 andre sultne kreative til et show case i London? Hvordan sikrer man sig, at de ser - og husker - ens portfolio?

Niklas og Frede siger selv:
- Til den årlige showcase af verdens 20 bedste student portfolios, havde vi kun en lille messestand på et par kvadratmeter til at fremvise vores arbejde. For at skaffe os en smule mere albuerum lavede vi derfor vores samlede portfolio i virtual reality (den første af sin slags nogensinde).

- Det endte med at skaffe os masser af opmærksomhed til arrangementet og i sidste ende en praktikplads hos Johannes Leonardo i New York City, hvor vi sidder nu.

Niklas og Frederik inviterede publikum ind i deres portfolio ved hjælp af et par skønsomme briller - og verdens første portfolio i virtual reality var født. 

Regel nr. 1 huskede drengene naturligvis: 'Altid filme og dokumentere processen fra allerførste færd!'

Derfår får du casefilmen The 360 Portfolio Experience her:

Fredagsguf: Vil du på credit listen og vinde en Pencil?

Kan du endnu ikke prale af at stå på credit listen til en eller anden fed kampagne? 
Bare rolig. Løsningen er her.

Det canadiske bureau Rethink har fået en genial idé. De har lavet kampagnen #onedollaroneshow og sat credit listen til salg.

'A' hva'?' tænker du.

Jo, Rethink's initiativ går ud på, du for 1$ kan købe dig ind i kampagnens credit list og blive skrevet på som 'medlem af det kreative team'. For 10$ får du lov at stå på listen som art director eller copywriter, og for 25$ som kreativ direktør. Osv.

Læs mere om, hvordan du kommer på credit listen.

Hvis kampagnen på dén måde får samlet 500$ ind, er der råd til at indsende kampagnen i én kategori til One Show. Samler kampagnen derimod 15.000$ ind, er der råd til at indsende i 10 kategorier i Cannes. Og lur mig, om der så bliver hevet lidt metal hjem..

Summasummarum:
Bidrager du til #Onedollaroneshow, hjælper du kampagnen til succes. Og vinder kampagnen bare én pris, kan du skrive den på dit cv. Du har jo selv bidraget, ikke? Oh boy!
 
Jeg synes, idéen er supergrineren. Du får casevideoen her:

Og fordi jeg ikke kan lade være - og fordi den næste film er ret overlegen - får du lige 7 minutter med David Beckam og Kevin Hart. En film for H&M af adam&eveDDB (who else?)

6 fra hverdagen

Uhmmmmm, det varmer mit tekstforfatterhjerte, når jeg ser en god gammeldags, velskrevet printannonce.

Nu er printannoncen fra Hi-Fi klubben ganske vist ikke spor gammeldags; den er spritny og optrådte for nyligt i mit Euroman. Jeg har længe været begejstret for Hi-Fi Klubbens velskrevne, humoristiske univers og deres tekster, der prædiker god lyd til danskerne.

Denne printannonce tilhører Hi-Fi klubbens nyeste kampagne 'Kære musik', som ikke længere entydigt går til kamp mod dårlig lyd, men snarere hylder musikken for det, den er: Altid tilstede og kold i røven over, hvad vi foretager os under dens tilstedeværelse.

Det er Marv (det tidl. Århuskontoret) der står bag:

Kan du ikke læse teksten, får du den her:

Kære musik

Du er ikke rigtig klog.

Ikke nok med at du har skabt optøjer, smadret hotelværelser, fået selv små piger til at tatovere sig og gifte kvinder til at kigge længselsfuldt efter liderlige popsangere i hobetal.
ikke nok med at du, med den uopdragne møgunge Wolfgang Mozart i spidsen, har bragt folket i affekt siden renæssancen og lad os heller ikke glemme balladen, da du voldtog selve den stolte amerikanske nationalsang, Star Spangled Banner, under en særlig komsammen i Woodstock i 1969, nej, ikke nok med det…

Med upassende rytmik og tung bas har du fået guldkæde- og hætteklædte møgunger til at danse i gaderne fra Bronx til Bogense, og selv en begravelse kan du ikke holde snitterne fra. 

Nej.

Nu er du også begyndt at fylde vores huse på trådløs vis. Ikke et rum går ram forbi, når du mageligt breder dig ud over samtlige kvadratmeter, med din kraftfulde lyd og din insisterende brugervenlighed. 

Åh musik. Du er ikke rigtig klog.
Vi elsker dig. 


Og så er der den her tossede annonce for Fuldkorn. Træner du i Fitness World, har du med garanti set den (så. Der fik jeg vist lige sneget ind, at jeg kommer dér..). Jeg har undret mig over annoncens enormt ung-med-de-unge sprog. Der er virkelig nogen her, der prøver hårdt:

'Skud ud til den her fuldkornsting'

'Totalt episk'

'Deltag i konkurrencen på fjæsen'

Og så billedet af en 'ung, trendy, moderne, edgy' pige. Med runde solbriller og knaldrøde læber. Ren rock'n roll. 

Men hvad satan.. Hun har noget i munden, der må være verdens TØRRESTE snack ever. Det ligner lidt et stykke gammel isolering?

En rugsnack som denne bliver. bare. aldrig. sexet. Selvom jeg er helt med på, at afsenderen prøver vildt. Det er lige før, det har ironisk effekt. Jeg tror bare ikke, det er ironisk tænkt at dømme ud fra, hvad Fuldkorn selv udtaler om kampagnen her.

Tænke tænke. Jeg er i tvivl.
Hvad tror du? Hvad synes du?

 Måske er det slet ikke et frækt og kinky udtyk, modellen demonstrerer. Hvis du kigger efter, kan du godt se, hun har det lidt anstrengt med den der 'fuldkornsting'.

Måske er det slet ikke et frækt og kinky udtyk, modellen demonstrerer. Hvis du kigger efter, kan du godt se, hun har det lidt anstrengt med den der 'fuldkornsting'.

Nå ja, og det dér nede i hjørnet: Bliv sprød og glad i munden.
Er det ikke det, de allerede siger ovre hos Nørregade Bolcher?

- Du får selvfølgelig lige en af de fire fantastiske film fra Nørregade Bolcher og Lowe Friends her, så kan du selv høre, hvor glad i munden, man bliver af dem:


Yes, så er DF atter ude med en smuk og stilfuld annonce, der gør mig stolt over fædrelandet...

Nå. I det mindste gør det noget andet. Og de gør det 100 %. Det må man give dem.

 Hvad ponyen i venstre side laver, vides ikke. Et bud er, at den måber lidt over Dannebrogs-overload.

Hvad ponyen i venstre side laver, vides ikke. Et bud er, at den måber lidt over Dannebrogs-overload.


Og så får du en meget fin idé fra Red Barnet, som annoncerer på Facebook. Det er godt skrevet. Især er det sødt, at man kan 'købe ingenting i forskellige størrelser og prisklasser' på deres hjemmeside. 

Idéen går ud på, at du giver en gave til børn, der har brug for hjælp - istedet for at give en gave til din onkel Knud, som i forvejen har ALT. Ham giver du ingenting, bortset fra et knus og tanken om, at hans 'ingenting' betyder, at et barn får en masse. Så fint og værd at overveje!

12278061_10153580804035091_278546262_n.jpg

Til sidst en lille bannerannonce fra Louis Nielsen. Jeg studsede og grinte lidt, da jeg så den. For det er bare lidt skørt at lave julehjerter med briller i. Og alligevel meget godt blikfang. 
Julehjerterne ser bare så tomme og måbende ud, fordi øjnene er tomme, og 'munden' står på vid gab. Lidt underligt, men ok:

...noget andet sjovt, jeg opdagede på Louis Nielsens hjemmeside er dette look, som åbenbart findes! Hvad hulen er et skildpadde-look? Og skal jeg få lyst til det?

Fluks klikkede jeg på billedet og blev klogere. Her er tale om brillestel med skildpadde-look. Aha! Virkelig sjovt! Og hey, ret effektiv måde at få mig til at klikke videre på. Thumbs up, Louis! 

  Det var dét, de mente med skildpadde-look...


Det var dét, de mente med skildpadde-look...

Bolia og Uncle Grey forfører

Det er  svært at se, at det er Dyne-Larsen, der står bag Bolia.  

Uncle Grey, som er reklamebureauet bag Bolia (ret mig, hvis jeg er forkert på den) gør det knivskarpt. 

Bolia sælger nips, som Reklamejam vurderer til ikke at have verdens højeste produktionsomkostninger, og som langt hen ad vejen ikke adskiller sig så meget fra resten af designmarkedet rent stilmæssigt. Ikke desto mindre er Bolia markedsført ret flot. Især gennem deres kataloger, som det skal handle om her.

Bolias univers forfører danskerne. Vi betaler (overpris), fordi Bolia er eminente til at skabe et fedt univers omkring deres produkter, som både familien Danmark og de unge gerne vil være en del af. Bolia spænder bredt, og det er godt gået.

Og her zoomer vi så ind på Bolias kataloger
Bolias kataloger er generelt lækre, edgy og gennemarbejdede små mesterværker med en wauw-effekt, der til forveksling minder om følelsen af, når du fandt Fætter BR's Ønskebog i postkassen som barn.

Fotos, styling, papirkvalitet, originalitet, kreativitet, mod, klasse... Der mangler ingenting på katalogsiden. Bladre-oplevelen er en fornøjelse, og gemmeværdien af kataloget er høj.

Bolias seneste katalog rummer det hele, og man kan være fræk at sige, kataloget har alt det, Bolias nips ikke har, men så fræk er jeg ikke.

Du får et udsnit af Bolias seneste, flotte analoge katalog her:

 Forsidebilledet til Bolias seneste katalog. Ærgerlig lampeskærms-frisure for den ellers sikkert kønne model, men iøjnefaldende er det. Dejlig, enkel forside. Cadeau til Bolias marketingfolk for at være villige til at skrue så meget ned for brandingen.

Forsidebilledet til Bolias seneste katalog. Ærgerlig lampeskærms-frisure for den ellers sikkert kønne model, men iøjnefaldende er det. Dejlig, enkel forside. Cadeau til Bolias marketingfolk for at være villige til at skrue så meget ned for brandingen.

 Bolia og Uncle tør, hvor alle andre møbelbrands tier og forholder sig mainstream. Overraskelserne i kataloget gør det til en oplevelse at bladre, og på magisk vis kommer du igennem Bolias ret fyldige katalog uden at kede dig. 

Bolia og Uncle tør, hvor alle andre møbelbrands tier og forholder sig mainstream. Overraskelserne i kataloget gør det til en oplevelse at bladre, og på magisk vis kommer du igennem Bolias ret fyldige katalog uden at kede dig. 

 Man kan godt spørge sig selv om, hvad manden med den overdrevede rødmen - eller hudlidelse?- laver i et møbelkatalog (stakkels dreng). Men originaliteten og 'vi-gør-dét-ingen-andre-gør'-mentaliteten er jeg fan af.

Man kan godt spørge sig selv om, hvad manden med den overdrevede rødmen - eller hudlidelse?- laver i et møbelkatalog (stakkels dreng). Men originaliteten og 'vi-gør-dét-ingen-andre-gør'-mentaliteten er jeg fan af.

 Jeg klappede i mine hænder, da jeg spottede mit yndlingspålæg, en dåse makrel i tomat, i kataloget! Fantastisk. Jeg tolker det, som at jeg fremover godt kan flashe mine makrelmadder vel vidende, at de er 100% new nordic fashionable. 

Jeg klappede i mine hænder, da jeg spottede mit yndlingspålæg, en dåse makrel i tomat, i kataloget! Fantastisk. Jeg tolker det, som at jeg fremover godt kan flashe mine makrelmadder vel vidende, at de er 100% new nordic fashionable. 

Og til slut promo-videoen fra bolia.com:

Kataloget er lidt over en centimeter tykt, og selv papirkvaliteten er skøn. Men mon ikke det hjælper en liiiille smule på budgettet, at kunderne selv skal hente kataloget i butikken.
Godt arbejde, Bolia og Uncle!

Fredagsguf: Spies og mormor i stærk alliance

 Spies gør det igen - og opfordrer dig til at gøre det for din mor.

Det er UHØRT godt lavet af Robert/Boisen & Like-minded. Og fantastisk at Spies viser os, at ikke alle kunder stikker halen mellem benene/ikke tør/ikke har budget/ikke lige havde dét i tankerne/gerne vil nedtone det lidt/gerne vil have mere logo/you name it.

Det kan selvfølgelig snildt være, at Robert/Boisens idé på papiret var langt vildere end det færdige resultat, og at kunden har trukket i land på nogle parametre. Det vides ikke.

Men det ændrer ikke på, at filmen herunder har fantastisk internationalt format, og med næsten 2 millioner Youtube-visninger må siges at være gået viralt. 

Stærkt.

Undertegnede vil fluks sende opfordringen afsted til hhv. egen mor og svigermor (dog uden garanti for ROI)

 

Se første film i knalde-føljetonen fra Spies og Robert/Boisen her:

Fredagsguf: En blendet film og en overloaded printannonce

Flyselskabet Delta har lavet en safety-film, som er perfekt for dig at skyde weekenden i gang på! Og det bliver kun bedre, hvis du i læsende stund ikke er just ædru.

Det er Wieden + Kennedy i New York, der står bag filmen, som kom ud i Deltas fly i maj. Bureauet har formået at proppe det meste af internettet ind i filmen. En virkelig sjov (og utrolig lang) film, som du skal se til ende.

Til sidst får du nemlig lov at vælge, om du har lyst til at gense filmen i forskellige (meget kortere) versioner.
Du kan fx se den i en blendet version. Eller hvad med en pisket, pureret eller hakket udgave?

Manden fra Will it Blend? er også med. Og masser af andre dumme og geniale internetfænomener:

Det næste, jeg har fundet til dig, er en printannonce fra Brasilien. Bureauet hedder Loducca, og kunden er forfatteren Paulo Coelho, som har skrevet bestselleren The Alchemist.

Bogen har ligget på New York Times' bestsellerliste i 7 år, og det skal fejres. Derfor har bureauet og Paulo Coelho udgivet den 175-sider lange bog på en dobbelstidet printannonce samt på en outdoor.

Skulle der være en enkelt brasilianer (eller andre portugisisk talende) tilbage i denne verden, kan de altså nu læse hele bogen gratis. Det kræver blot et forstørrelsesglas og god tid:

 Fra  AdWeek

Fra AdWeek

Jeg synes, den fortjener en plads i kategorien 'Fredagsguf', fordi det er en sjov gimmick og en endnu sjovere måde at bruge printmediet på. Og så er det en på en gang underspillet og overlegen måde, hvorpå forfatteren markerer et 7-års jubilæum.

 Fra  AdWeek

Fra AdWeek

Fredagsguf: Far-jokes og håndlavede guns

YES mand, denne uge er én af dem, der byder på Fredagsguf!

Først får du en film fra børne-tv-kanalen Nickelodeon, der har lavet en støttefilm til de mange stakkels børn derude, som har levet en barndom i skyggen af deres fædres dårlige jokes. 

En sjov ide (især fordi undertegnede er pro far-jokes)

Den anden film, du SKAL se, er en superflot craft-film for det amerikanske våbenbrand Beretta.

Det handler ikke så meget om Reklamejams fascination af våben; det handler om, at filmen bare er sindssygt flot og lækkert lavet.

Jeg har før lagt den på Facebook, men da jeg ikke vil risikere, at du ikke fik set den dér, får du den nu også her. Enjoy:

Filmen er lavet af Ancarani Studio (som jeg desværre ikke kan linke til, da jeg ikke kan finde et website på dem).

Og så kan du godt glæde dig, til der snart kommer interviews på bloggen med en herlig fynsk AD'er, du skal kende! Mere siger jeg ikke.

God weekend!

STÆRKT! 8 youngsters vinder Cream Award!

I skrivende stund er der 8 unge fra DMJX, som vælter sig i et orgie af champagne, damer, smøger, overlegne status updates og massiv stolthed.

Det forestiller Reklamejam sig i hvert fald.

De 8 styks mand- og kvindfolk har nemlig fået at vide, at de er blandt de 20 vindere af Cream Competition
Det' satme sejt.

TEEEEELØØØØKKKEEEE for HELVED'! 

Til

Niklas Hultquist & Frederik Voetmann
- for den her rimeligt pæne mappe.

Stefan Arnoldus & Jacob Nørremark
- for deres ret flotte stuff, som ligger på Linkedin.

Anne-Sofie Kromand og Gustav Holst Eskildsen
for de her superflotte arbejder

Sebastian Risom Drejer og Mads Schmidt
for de her wauw-ting

Vinderne er fundet blandt kreative unge i HELE verden, så det er mildest talt et nåleøje, de 4 teams er smuttet igennem. Og præmien? En dag med eliten.

I år er det Grey London, der lægger lokaler til. Og den 17. september får de 20 vindere så lov at møde kreative direktører fra verdens bedste bureauer og vise deres mapper frem. 

Reklamejam vurderer, at det lugter lidt af et farvel til a-kassen..

Fredagsguf: 3 illustratorer, der forskønner din dag

Illustratorerne er en mindre, men vigtig del af reklamebranchen. Efterspørgslen af tegnere er blevet væsentligt mindre i branchen med årene, men der er stadig brug for dem. Det vil der nok være længe endnu. For når de først folder sig ud, illustratorerne, sker der magiske ting.

Ugens Fredagsguf er en hyldest til dem, der kan tegne dét, vi andre drømmer, og for hvem en tusch bliver til en tryllestav.

Du får 3 bud på illustratorer, som jeg er faldet over.

Kender du selv en eller flere illustratorer, der fortjener credit, så nævn dem endelig i kommentarfeltet.

Den første illustrator, jeg har fundet, hedder Lovisa Oliv og er svensk. Hendes streg er let og fantastisk, og på hendes site kan du se både fashion, beauty, avantgarde, lifestyle m.m.

Den næste illustrator er dansk. Han hedder Johannes Bojesen. Han er usædvanligt talentfuld, og kigger du på hans site, ser det ud som om, han kan tegne og illustrere alt. Alt. Johannes var i øvrigt illustratoren bag Ogilvy's Fernet Branca-film 'Bitter Voucher', som du ser nederst.

Nedenfor får du et mini-udpluk fra Johannes' mappe - men LOV mig at tage et smut forbi hans portefølje her

Den sidste illustrator er svensk og hedder Stina Persson. Hun har et ret personligt udtryk, som hun flere gange har inkorporeret i kommercielle projekter:

Mangler du en illustrator til din næste kampgane, er her i hvert fald nogle smukke bud. De er måske ikke helt billige - men hva' fa'en. Prisen er glemt, når kampagnen står funklende færdig.

God weekend!

Nyt dansk mobilselskab vil gøre verden til et bedre sted

Danmark har fået en virksomhed, der lever sin CSR-strategi for fuld udblæsning.

For det nyopstartede, danske mobilselskab GreenSpeak er CSR ikke blot en mission nedfældet på et par linjer i personalehåndbogen. Næ, når folkene bag GreenSpeak siger, de vil gøre verden til et bedre sted, så mener de det faktisk.

Men fordi vi efterhånden kender telebranchen, kunne man tro, at her blot er tale om en gang frelst salgs-ævl pakket ind i økologiske argumenter og serveret af CBS'ede slipsedrenge med hurtigknippersko.

Reklamejam har nu på fornemmelsen, at GreenSpeak mener det. At GreenSpeak er en oprigtigt velmenende virksomhed, du skal tage hatten af for.

For GreenSpeak GØR faktisk verden til et bedre sted. For eksempel donerer virksomheden al overskud til velgørende formål. Og du kan som kunde selv være med til at bestemme, hvilke. 

Og så er månedslønningerne på max 30.000 kroner for alle medarbejdere. Også direktøren.
Indtil videre arbejder folkene bag GreenSpeak dog gratis. Virksomheden skal lige give overskud, inden der er råd til lønninger. 

Virksomheden satser på et kundekartotek af ligesindede; dvs. kunder, der har lyst til at støtte gode formål. Kunder, for hvem det ikke er afgørende, om abonnementet kan fås en smule billigere hos konkurrenten.

Du kan med GreenSpeaks egne ord høre, hvad den usædvanlige forretningsstrategi går ud på:

Fra Reklamejams side er der fuld thumbs up til virksomheden. Nøj, hvor er det dejligt med en (umiddelbart) gennemsigtig virksomhed med en så flot strategi. Jeg håber, GreenSpeak får medvind i de grønne sejl - og at vi ser flere af den slags virksomheder fremover.

Besøg GreenSpeak's eget site og like deres Facebookside her