Bianco opfordrer til at hade

Bianco er kendt for kontroversielle eller opsigtsvækkende kampagner, og den seneste fra Bianco er ingen undtagelse. &Co, som er bureauet bag, har skabt en kampagne, hvor skobrandet opfordrer til at hade. Hade alt muligt.

Reklamejam synes ganske enkelt, at kampagnen er befriende overdrevet og supergrineren:

Reklamejam elsker Bianco (og deres bureauer), for at gøre noget ANDET. Især kampagnen B

Reklamejam har tidligere omtalt Bianco i forbindelse med, at Stupid Studio overtog skobrandet en kort overgang. Du kan se flere af Biancos tidligere kampagner og Stupid's take på Bianco her. 

Børn, alkohol og Katblocker'en fra HK

HK har lavet en Katblocker. Jep, ligesom en adblocker, bare mod kattevideoer. Katblockeren er til dig, der gerne vil tage stilling til 'det næste skridt i dit arbejdsliv', som HK skriver, men som kommer til at se kattevideoer i stedet. 

I sig selv er det ret sjovt. Og videoen herunder er faktisk også ret humoristisk.

Men fordi konteksten er HK, bliver Reklamejam forvirret. Normalt skejer HK ikke ud med crazy ideer, men lige pludselig har en eller anden fundet på ordet 'Katblocker', og så har man tvunget en kampagne ud af ordet og presset kampagnen ind i HK's univers.

Man bliver i tvivl, om HK mener det, eller om det er en joke. Men den er altså god nok:

Schulstad er ude med 'en superstærk nyhed', vi har set mange gange før. Eller - måske har vi ikke set dén kombination af kerner, men potato potato.

Brødproducenterne skiftes til at proklamere nyt brød med xxx-frø og xxx-kerner, og denne gang er det så hampefrø og quinoa, hvor det før var chiafrø/spelt/protein/rug/hørfrø, tilsat et eller andet payoff, fx 'Naturlig smag på livet'.

Vi har set for meget af det samme
Bannerannoncen herunder skal blot gøre mig opmærksom på, at der nu findes en ny type brød og boller - og det job udfører den. Slut prut. Hvorfor skal Reklamejam bruge så meget krudt på det?

Problemet er, at min hjerne så småt har lukket ned på dén måde at kommunikere nyhed på. For sådan ser den slags brødannoncer ud hver gang.

Og splash'en 'Læs mere her' appellerer simpelthen ikke til mig. HVORFOR skulle jeg ville klikke og læse mere om en pakke boller, når jeg er midt i noget andet på min computer..?

Skærmbillede 2018-01-29 kl. 13.44.43.png

Hvis der havde stået noget med '3 superstærke grunde til, at hampefrø er sunde - læs mere her', så havde jeg måske klikket (nej, jeg havde ej - men alligevel). I stedet lugter det lidt af en pligt-splash.

Sikke meget man sådan kan få ud af en ellers uskyldig bannerannonce for brød og boller. Men det er nok netop dét, der irriterer Reklamejam's radar. Det uskyldige. At det aaaltid ligner alt det, vi har set 117 gange før. 

 Næste case, der står for skud er en film for Skolemælk.
Skolemælk har nemlig lavet en lille film, der viser en pige, som tager en ko med i skole. Det gør hun fordi... Æh, ja hvorfor? Budskabet med filmen er nemlig, at du IKKE behøver at tage din egen ko med for at få frisk mælk i skolen.

Filmen er meget sød, men det klassiske greb med at vise det, du IKKE skal gøre, virker lidt fjollet.

Næste indspark er godt. Her er endelig noget kvalitet. Her har nogen tænkt sig om. 

Disse 'nogen' er selvfølgelig folkene hos Hjaltelin Stahl, som for 117. gang har begået en genistreg med denne fine, fine kampagne for Alkohol & Samfund. Reklamejam synes, at indsigten med alkoholproblemer, som rammer mange andre end alkoholikeren selv, er godt set. Stærkt budskab. 

Fredagsguf: Genial film om misbrugere vs. renserier

Leo Burnett London har gjort det igen. Skabt en genial idé.
Én af dem, hvor jeg tænker 'det er oplagt! Hvorfor kom jeg ikke på det?!'

Kunden er Action on Addiction, og idéen hedder The Dry/Clean Initiative.
Den går ganske enkelt ud på at klæde tidligere misbrugere pænt på til jobsamtaler - med det tøj, der aldrig bliver afhentet på renserierne.

15 % af det tøj, der bliver afleveret på renseri bliver aldrig afhentet. Og da mange tidligere misbrugere (også kaldet 'clean/dry addicts' på engelsk) om nogen har brug for at gøre et godt førstehåndsindtryk til en jobsamtale - men ikke altid har råd til det rette tøj - går alt op i en højere enhed med Leo Burnett's idé.

Du får filmen her: 

Fredagsguf: Solvertising, Evian & Brussels Airlines

Det er fredag, og det betyder, at det er dagen, hvor jeg serverer dig et par stykker med højtbelagt kvalitetsreklame. Som regel fra det store udland. 

1: Første ting, du skal se, er en prisværdig solvertising-case. Nogen har lagt 2 og 2 sammen og indset, hvordan legoklodser kan bruges på en endnu smartere måde.

Det handler om at gøre det sjovere for blinde børn at lære at skrive - ved at bruge de 6-duttede legoklodser.
Det smarte er, at det mest anvendte blindealfabetet i verden (Braille-alfabetet) netop består af 6 ophøjede punkter på 2 lodrette rækker. Nøjagtigt som dutterne på en legoklods.

Det er fonden Dorina Nowell Foundation for the Blind, som sammen med TBWA Brazil står bag idéen, de kalder Braille Bricks.

Utroligt, at Braille Bricks ikke er markedsført tidligere. Ideen er oplagt, den er grund-god, og det skal da bare sættes i produktion i Billund!

2: Derudover er du nødt til at se Evian's nyeste video. Som altid med et stærkt baby-cast; denne gang er der dog overload af cool babyer. Det er faktisk ret sjovt:

Der er desuden props til Evian for at holde sig i det samme univers over så mange år.
Klik for at se flere af Evian's videoer.

3: Oven på terrorangrebene i Belgien, er Brussels Airline ude med et fint og ydmygt budskab til turisterne.

Om det er eksekveret som print, banner, Facebook-coverbillede eller noget helt fjerde, vides ikke, men det er godt og fint lavet af TBWA i Belgien:

God weekend!

5 youngster-teams vinder pencils hos DA&D

Sådan skal dén skæres. Danmark er for alvor ved at markere sig på det kreative verdenskort - i hvert fald, hvis man kigger på, hvor ofte unge teams fra Kreativ Kommunikation på DMJX hiver internationale priser hjem. 

Det er ikke længe siden, 8 unge fra Kreativ Kommunikation var blandt vinderne ved Cream Competition, og i dag er kan DMJX så offentliggøre, at 5 teams fra samme uddannelse har vundet en Pencil ved DA&D.

Det er i kategorien 'New Blood', at de 5 teams har vundet, og prisen - en blyant-statuette i enten Yellow, Graphite eller Wood (gældende for guld, sølv eller bronze) har stor betydning i forhold til en international, kreativ karriere.

Nå, nok om dét. 

De 5 VINDERTEAMS og deres fucking seje ARBEJDE får du her:

1: Jeppe Vidstrup Larsen og Cecilie Jelstrup Larsen med The Telegraph Out Loud.
En tjeneste, der lader din yndlingsmusik og din nyhedsstrøm gå op i en højere enhed:


2: Line Kjæhr Hvid-Jacobsen og Freja-Ulla Krebs-Sandholm med Power of Independence.
En fejring af det britiske magasin Dazed:


3: Andeas Arnaa, Jesper Sichlau, Christina Anaya med WWFunder. Hvad går dine donationer egentlig til, når du donerer til WWF?

Klik på billedet for at se den herlige casefilm (skal ses!)


4: Marie Jelstrup Larsen og Marie Frederiksen med Release Rio. 
En idé, der bl.a. bruger Airbnb til at gøre opmærksom på en vigtig sag:

Klik på billedet for at se casefilmen

5: Jesper Uttrup, Oliver Lommer, June Nanna Filtenborg og Mark Terkelsbø med Shortcut.
Et digitalt skilt, der letter presset på myldretrafikken: 

Klik på billedet for at se casefilmen

Kæmpe congrats til de 5 teams!! Reklamejam håber, det kommer til at regne med skriggule blyanter i jeres retning!

Fredagsguf is back!

Det er et halvt århundrede siden, du har kunnet finde ny, sprød Fredagsguf på Reklamejam.
'Er det fordi, der ikke ER flere fede cases i verden?' 'Er det fordi, Reklamejam er død?' 'Fordi Fredagsguf er usundt?' 

Reklamejam er hverken død eller uinspireret, så her får du en lille håndfuld blandede bolsjer til at skyde weekenden i gang med!

Første ting, du skal se, er en flot, storladen film for Tesla.
Det er californiske Freise Brothers, der står bag, og speaken er bl.a. sammensat af forskellige udtalelser af Nikola Tesla.

En fantastisk flot film, du skal se et par gange (misser du speaken, kan du finde den på skrift her)

Næste film er blot én i en række af flotte, velskrevne film fra organisationen Conservation International. Kampagnen hedder Nature is Speaking og består bl.a. af 11 film, der tager udgangspunkt i Moder Jord. Filmene er speaket af bl.a. Reese Witherspoon, Liam Neeson, Penelope Cruz, Edward Norton med flere.

Du kan se mere - og se samtlige film - hos Conservation International

 Her får du filmen 'Mother Nature', speaket til perfektion af Julia Roberts:

Og som rosinen i den sjove pølseende får du et link til en bureau-hjemmeside, som tager pis på resten af branchen. Det er det canadiske bureau Zulu Alpha Kilo, der skal krediteres.

Klik på billedet for at komme ind på sitet: 

Husk at sende din yndlingscase til lotte@lotteskovsted.dk, hvis du synes, den fortjener at shine på Reklamejam næste fredag!

God weekend to y'all!

Fredagsguf: Vil du på credit listen og vinde en Pencil?

Kan du endnu ikke prale af at stå på credit listen til en eller anden fed kampagne? 
Bare rolig. Løsningen er her.

Det canadiske bureau Rethink har fået en genial idé. De har lavet kampagnen #onedollaroneshow og sat credit listen til salg.

'A' hva'?' tænker du.

Jo, Rethink's initiativ går ud på, du for 1$ kan købe dig ind i kampagnens credit list og blive skrevet på som 'medlem af det kreative team'. For 10$ får du lov at stå på listen som art director eller copywriter, og for 25$ som kreativ direktør. Osv.

Læs mere om, hvordan du kommer på credit listen.

Hvis kampagnen på dén måde får samlet 500$ ind, er der råd til at indsende kampagnen i én kategori til One Show. Samler kampagnen derimod 15.000$ ind, er der råd til at indsende i 10 kategorier i Cannes. Og lur mig, om der så bliver hevet lidt metal hjem..

Summasummarum:
Bidrager du til #Onedollaroneshow, hjælper du kampagnen til succes. Og vinder kampagnen bare én pris, kan du skrive den på dit cv. Du har jo selv bidraget, ikke? Oh boy!
 
Jeg synes, idéen er supergrineren. Du får casevideoen her:

Og fordi jeg ikke kan lade være - og fordi den næste film er ret overlegen - får du lige 7 minutter med David Beckam og Kevin Hart. En film for H&M af adam&eveDDB (who else?)

6 fra hverdagen

Uhmmmmm, det varmer mit tekstforfatterhjerte, når jeg ser en god gammeldags, velskrevet printannonce.

Nu er printannoncen fra Hi-Fi klubben ganske vist ikke spor gammeldags; den er spritny og optrådte for nyligt i mit Euroman. Jeg har længe været begejstret for Hi-Fi Klubbens velskrevne, humoristiske univers og deres tekster, der prædiker god lyd til danskerne.

Denne printannonce tilhører Hi-Fi klubbens nyeste kampagne 'Kære musik', som ikke længere entydigt går til kamp mod dårlig lyd, men snarere hylder musikken for det, den er: Altid tilstede og kold i røven over, hvad vi foretager os under dens tilstedeværelse.

Det er Marv (det tidl. Århuskontoret) der står bag:

Kan du ikke læse teksten, får du den her:

Kære musik

Du er ikke rigtig klog.

Ikke nok med at du har skabt optøjer, smadret hotelværelser, fået selv små piger til at tatovere sig og gifte kvinder til at kigge længselsfuldt efter liderlige popsangere i hobetal.
ikke nok med at du, med den uopdragne møgunge Wolfgang Mozart i spidsen, har bragt folket i affekt siden renæssancen og lad os heller ikke glemme balladen, da du voldtog selve den stolte amerikanske nationalsang, Star Spangled Banner, under en særlig komsammen i Woodstock i 1969, nej, ikke nok med det…

Med upassende rytmik og tung bas har du fået guldkæde- og hætteklædte møgunger til at danse i gaderne fra Bronx til Bogense, og selv en begravelse kan du ikke holde snitterne fra. 

Nej.

Nu er du også begyndt at fylde vores huse på trådløs vis. Ikke et rum går ram forbi, når du mageligt breder dig ud over samtlige kvadratmeter, med din kraftfulde lyd og din insisterende brugervenlighed. 

Åh musik. Du er ikke rigtig klog.
Vi elsker dig. 


Og så er der den her tossede annonce for Fuldkorn. Træner du i Fitness World, har du med garanti set den (så. Der fik jeg vist lige sneget ind, at jeg kommer dér..). Jeg har undret mig over annoncens enormt ung-med-de-unge sprog. Der er virkelig nogen her, der prøver hårdt:

'Skud ud til den her fuldkornsting'

'Totalt episk'

'Deltag i konkurrencen på fjæsen'

Og så billedet af en 'ung, trendy, moderne, edgy' pige. Med runde solbriller og knaldrøde læber. Ren rock'n roll. 

Men hvad satan.. Hun har noget i munden, der må være verdens TØRRESTE snack ever. Det ligner lidt et stykke gammel isolering?

En rugsnack som denne bliver. bare. aldrig. sexet. Selvom jeg er helt med på, at afsenderen prøver vildt. Det er lige før, det har ironisk effekt. Jeg tror bare ikke, det er ironisk tænkt at dømme ud fra, hvad Fuldkorn selv udtaler om kampagnen her.

Tænke tænke. Jeg er i tvivl.
Hvad tror du? Hvad synes du?

 Måske er det slet ikke et frækt og kinky udtyk, modellen demonstrerer. Hvis du kigger efter, kan du godt se, hun har det lidt anstrengt med den der 'fuldkornsting'.

Måske er det slet ikke et frækt og kinky udtyk, modellen demonstrerer. Hvis du kigger efter, kan du godt se, hun har det lidt anstrengt med den der 'fuldkornsting'.

Nå ja, og det dér nede i hjørnet: Bliv sprød og glad i munden.
Er det ikke det, de allerede siger ovre hos Nørregade Bolcher?

- Du får selvfølgelig lige en af de fire fantastiske film fra Nørregade Bolcher og Lowe Friends her, så kan du selv høre, hvor glad i munden, man bliver af dem:


Yes, så er DF atter ude med en smuk og stilfuld annonce, der gør mig stolt over fædrelandet...

Nå. I det mindste gør det noget andet. Og de gør det 100 %. Det må man give dem.

 Hvad ponyen i venstre side laver, vides ikke. Et bud er, at den måber lidt over Dannebrogs-overload.

Hvad ponyen i venstre side laver, vides ikke. Et bud er, at den måber lidt over Dannebrogs-overload.


Og så får du en meget fin idé fra Red Barnet, som annoncerer på Facebook. Det er godt skrevet. Især er det sødt, at man kan 'købe ingenting i forskellige størrelser og prisklasser' på deres hjemmeside. 

Idéen går ud på, at du giver en gave til børn, der har brug for hjælp - istedet for at give en gave til din onkel Knud, som i forvejen har ALT. Ham giver du ingenting, bortset fra et knus og tanken om, at hans 'ingenting' betyder, at et barn får en masse. Så fint og værd at overveje!

12278061_10153580804035091_278546262_n.jpg

Til sidst en lille bannerannonce fra Louis Nielsen. Jeg studsede og grinte lidt, da jeg så den. For det er bare lidt skørt at lave julehjerter med briller i. Og alligevel meget godt blikfang. 
Julehjerterne ser bare så tomme og måbende ud, fordi øjnene er tomme, og 'munden' står på vid gab. Lidt underligt, men ok:

...noget andet sjovt, jeg opdagede på Louis Nielsens hjemmeside er dette look, som åbenbart findes! Hvad hulen er et skildpadde-look? Og skal jeg få lyst til det?

Fluks klikkede jeg på billedet og blev klogere. Her er tale om brillestel med skildpadde-look. Aha! Virkelig sjovt! Og hey, ret effektiv måde at få mig til at klikke videre på. Thumbs up, Louis! 

  Det var dét, de mente med skildpadde-look...


Det var dét, de mente med skildpadde-look...

Fredagsguf: Sindssyge asiater & geniale briter!

Pas på med at vove dig udenfor i den ruskende og mørke novembernat sådan en fredag den 13. som i dag. Det sikreste for dig vil klart være at læne dig tilbage i din sofa, hente et glas rødvin og surfe rundt på Reklamejam.

Har du fx hørt de her 3 geniale radiospots, som vandt i Cannes i 2014?
Eller luret de her snedige annoncer for Colgate? Søg på Fredagsguf ude i højre side, og du er godt underholdt.

Denne uges omgang Fredagsguf er en film fra et shoppingcenter i Korea (som viser sig at hedde Lotte Department Store? Flot navn!!). i Lotte ligger der en North Face-butik. 

Og så kan det godt være, North Face er noget med praktiske rygsække og ditto jakker ovre i den fornuftige ende af overtøjsskalaen. Ikke desto mindre har North Face lavet et sindssygt stunt af den slags, man kun ser i Asien.

Hvad vi andre knapt har fantasi til - selv efter adskillige øl og et par skud fyraftens-Fernet - udfører de i Asien. Nærmere bestemt Korea:

Og så får du årets julefilm fra Harvey Nichols, som adam&eveDDB står bag. Jeg er vild med julefilm fra England (nok lidt fordi jeg er en sucker for, når folk taler britisk), og især Harvey Nichols gør det brilliant. Også i år med indsigten i The Gift Face:

God aften derude! 

Fredagsguf: Trafikkampagne fra Grey og klassiker fra KiMs

Selvom verden er fuld af godt arbejde, er ugens Fredagsguf på dansk for en gangs skyld.
Og selvom verden er fuld af flotte sikker-trafik kampagner, får du en relativt simpel, animeret én af slagsen fra danske Uncle Grey.

Filmen, du skal se nedenfor, hedder 'Sænk Farten - en lille smule betyder en hel del'.
Kunden er Rådet for Sikker Trafik og kampagnen er fra 2014. Måske du husker den. Jeg blev mindet om den af en ven forleden, og jeg synes også, du skal (gen-)se den. 

Det er især indsigten, der gør, at filmen får ros her. Det er så rigtigt, som noget kan blive. Simpelt men rigtigt.
Hele pointen i kampagnen giver så meget mening, at jeg ikke kan lade være at tænke "JA sgu! Lad os sænke farten. Bare lidt." Og så er der vel tale om effekt.

Det grafiske univers er måske lidt kedeligt - og så alligevel: budskabet går rent ind. Og at gå følelsesporno-vejen og vise rigtige mennesker, der smadrer rigtige biler ville muligvis blive for bombastisk og too much...

Alt i alt en superfin kampagne - bygget på en fantastisk stærk indsigt:

Og så får du en gammel print-klassiker fra KiMs, som du sikkert husker fra MIX-bladene i din ungdom (okay, der var lige én til de yngre læsere..). 

Så fint og flot og sjovt og enkelt. Med ddb Copenhagen, i ryggen:

(Klik på billedet for at forstørre)

 Foto fra ddb Copenhagen

Foto fra ddb Copenhagen

1-2-3-NU: Drop gratis spec-arbejde

Kunne du nogensinde drømme om at gå ned til din kaffepusher og bede ham lave en gratis kop kaffe første gang, du besøgte ham? Bare lige for at se, om han nu også var værd at lægge penge hos i fremtiden? Niks.

Eller - du kunne måske nok finde på at spørge næste gang, for nu får man jo helt lyst til at prøve eksperimentet - men han ville sandsynligvis ryste på hovedet af dig.

Det canadiske bureau Zulu Alpha Kilo har penslet ud for os, hvor tosset gratis arbejde er ved at spørge folk i andre erhverv, om de mon ville arbejde gratis for at få en kunde?

Det er tragikomisk:

Læs mere hos Adweek

Konstellation taler stiletternes sag!

For en uges tid siden fik jeg en mail fra Anders Kure, der er AD'er hos Konstellation.
Anders skrev:

 "Som du sikkert ved, er kvinder i Skandinavien så ømtålelige omkring deres sarte trægulve, at de ofte beder deres gæster efterlade skoene udenfor - specielt høje hæle"

Ifølge Anders og co. er dét en skam, så hos Konstellation besluttede de sig for at lave en film baseret på indsigten. 
En film, der "hylder kvinden og hendes ret til at gå i lige præcis det tøj og de sko, hun har lyst til".

Indsigt, idé og velvilje blev til den cool og humoristiske film 'The Scandinavian High Heel Affair' for den globale laminatgulv-virksomhed Pergo (som faktisk opfandt laminatgulvet!).

Reklamejam støtter i dén grad stiletsagen og opfordrer hermed danskerne til at huske, at trægulve er til for at blive brugt (læs: danset på med høje hæle), og at ingen ser godt ud i hjemmesko.

Fredagsguf: Perfekt indsigt fra Adobe og wauw-effekt fra Honda

De har haft travlt ovre på Hondas tegnestue. I den 2 minutter lange film 'Paper' er der nemlig referencer til rigtig mange highlights i Hondas historie.

Et mix af tusindvis af håndtegninger er fiflet sammen i et 3D-univers, der viser Hondas udvikling fra start til nu (og til fremtiden). Detaljerne er utroligt flotte. Selv papirenes farve skifter fra gulligt sepia til nutidige farver, efterhånden som historien skrider frem.

Det hele pakkes fint ind til sidst med taglinen/hashtagget #PowerofDreams:

Og så får du en herlig film fra Adobe for deres Adobe Marketing Cloud. Adobe rammer dig lige i hjertet med en indsigt, du helt sikkert kender.

Med Adobes værktøj, som er et par år gammelt, kan marketingmænd og -damer holde styr på al den data og de målinger, der indgår, når større kampagner skal bikses sammen.

For hvis ikke alt og alle er alignet, når kampagnen skal launches, kan det ende med et brag, ifølge Adobe. Det kan det nu også alligevel, eftersom reklamefolk er fra Mars og kunderne fra Venus..

Det er Goodby, Silverstein & Partners, der står bag filmen. Faktisk er 2 andre Adobe Marketing Cloud-film gået forud for den, du ser ovenfor; jeg synes bare ikke, de er lige så gode.
Hvis du vil se dem, så hedder de 'Click, Baby, Click! og Woo Woo? 

Go' fredag aften!
Husk, at der er Kulturnat i aften - et perfekt sted at få nye input til din kreative hjerne!

Fredagsguf: Far-jokes og håndlavede guns

YES mand, denne uge er én af dem, der byder på Fredagsguf!

Først får du en film fra børne-tv-kanalen Nickelodeon, der har lavet en støttefilm til de mange stakkels børn derude, som har levet en barndom i skyggen af deres fædres dårlige jokes. 

En sjov ide (især fordi undertegnede er pro far-jokes)

Den anden film, du SKAL se, er en superflot craft-film for det amerikanske våbenbrand Beretta.

Det handler ikke så meget om Reklamejams fascination af våben; det handler om, at filmen bare er sindssygt flot og lækkert lavet.

Jeg har før lagt den på Facebook, men da jeg ikke vil risikere, at du ikke fik set den dér, får du den nu også her. Enjoy:

Filmen er lavet af Ancarani Studio (som jeg desværre ikke kan linke til, da jeg ikke kan finde et website på dem).

Og så kan du godt glæde dig, til der snart kommer interviews på bloggen med en herlig fynsk AD'er, du skal kende! Mere siger jeg ikke.

God weekend!