Lidl overrasker på flere planer

Lidl har indledt en kampagne med det lidt generiske navn #LidlOverrasker.  "Ja det siger de jo alle sammen fra tid til anden", tænker du. Det tænkte jeg.

Men når man så tænker lidt mere over det, rammer Lidl plet. For Lidl har overrasket mig flere gange. Sommetider utilsigtet, men det vender vi tilbage til.

Her er listen over ting, Lidl overrasker med: 

1: Lidl overrasker, når du handler i butikken.

Samlingen af kopivarer er pænt stor, priserne er lave, og varerne fejler intet. Sortimentet er bredt, og du finder ting, du ikke finder andre steder - og som du ikke ved, du mangler. Og at Lidl kun er tyske produkter, har kæden efterhånden fået manet til jorden. 

 Aerocell-batterier?.. Og 'Formil' vaskemiddel i en emballage, jeg synes, jeg har set før..

Aerocell-batterier?.. Og 'Formil' vaskemiddel i en emballage, jeg synes, jeg har set før..

2: Når den årlige fashion week rykker ind i Lidl, overrasker det mig.

Jeg er med på, at fashion week åbner mere og mere op for folket, men at den rykker helt ind under det gul-blå Lidl-logo overrasker mig.

Det er især Lidl's - igen overraskende - samarbejde med Heidi Klum, som er afsættet for Lidl's fashionweek-fokus.

Men inden vi kommer for godt i gang: Under fanen 'Fashion Week' på Lidls website, finder du en masse kluns til 'julens fester', med Klum i front. Når man klikker på billederne, findes siderne ikke mere.

Så Fashion Week i Lidl var altså kun 2 ord på en website-menu. Og noget juletøj, som er pænt uaktuelt i februar. 

Skærmbillede 2018-02-11 kl. 09.18.43.png

'Fashion Week' i Lidl er halv-gennemført og uaktuel. Det overrasker mig.

3: Lidl overrasker med overskrifterne i deres tilbudsavis.

Jeg ved ikke helt, om jeg skal græde eller grine, når Lidl skriver 'Veggie med smæk i'.

Men altså. Det har blikfang, og nogen har da haft en fest med at skrive. Bedøm selv med disse udklip fra tilbudsavisen:

Skærmbillede 2018-02-11 kl. 09.29.15.png
Skærmbillede 2018-02-11 kl. 09.30.57.png
Skærmbillede 2018-02-11 kl. 09.30.29.png
Skærmbillede 2018-02-11 kl. 09.52.25.png

4: Lidl overrasker i deres valg af kampagne-eksekvering:

Reklamejam's udsendte har spottet et par outdoors i forbindelse med #LidlOverrasker, og her skrider det for Lidl. Se outdoors nedenfor.

Allerførst skal jeg fange, at det er Instagram, Lidl forsøger at efterligne i sit budskab. Og så ligner det alligevel ikke rigtig Instagram..

Så skal jeg se et billede af 2 mennesker, der vender ryggen til (på dén til venstre). Og noget med gulerødder, så langt øjet rækker. Men hvor er gulerødderne?

Nå jo, de gemmer sig nederst, sammen med et tilbud, et logo, et hashtag og et øko-logo. Og hvem er Camilla? Og hvem er Niels?

27661799_10155944432528847_1884679501_n.jpg
27720771_10155951306523847_1987424734_n.jpg

I virkeligheden er dét faktum, at Lidl har øko-gulerødder til kun 5 kroner for 1 kg, et virkelig godt tilbud!
Men det fanger man ikke rigtig midt i hurlumhejet.

Her sker ALT for meget, og når brands skal lege sociale medier på en outdoor, bliver det lidt underligt.
Lad os holde os til mediets præmisser, ikke? Lidl, altså.

 

Kære Lidl. I har noget at have jeres kampagnebudskab i. Så vidt så godt. Men selvom I er en discountkæde, kan I godt gøre jer lidt mere umage.

Og jeg HAR set jeres film med restauranten og det skjulte kamera. Men vi var alle sammen i tvivl, om det var skuespil eller ægte. Og dét var jo ikke dét, den film skulle handle om, vel? Så drukner budskabet lidt.

Det er ikke nok at lave sådan en film eller lege fashion week eller hyre Heidi Klum. Det skal gøres ordentligt. Men I får cadeau for initiativet.

Du får filmen, som også er en del af #LidlOverrasker, her: 


Børn, alkohol og Katblocker'en fra HK

HK har lavet en Katblocker. Jep, ligesom en adblocker, bare mod kattevideoer. Katblockeren er til dig, der gerne vil tage stilling til 'det næste skridt i dit arbejdsliv', som HK skriver, men som kommer til at se kattevideoer i stedet. 

I sig selv er det ret sjovt. Og videoen herunder er faktisk også ret humoristisk.

Men fordi konteksten er HK, bliver Reklamejam forvirret. Normalt skejer HK ikke ud med crazy ideer, men lige pludselig har en eller anden fundet på ordet 'Katblocker', og så har man tvunget en kampagne ud af ordet og presset kampagnen ind i HK's univers.

Man bliver i tvivl, om HK mener det, eller om det er en joke. Men den er altså god nok:

Schulstad er ude med 'en superstærk nyhed', vi har set mange gange før. Eller - måske har vi ikke set dén kombination af kerner, men potato potato.

Brødproducenterne skiftes til at proklamere nyt brød med xxx-frø og xxx-kerner, og denne gang er det så hampefrø og quinoa, hvor det før var chiafrø/spelt/protein/rug/hørfrø, tilsat et eller andet payoff, fx 'Naturlig smag på livet'.

Vi har set for meget af det samme
Bannerannoncen herunder skal blot gøre mig opmærksom på, at der nu findes en ny type brød og boller - og det job udfører den. Slut prut. Hvorfor skal Reklamejam bruge så meget krudt på det?

Problemet er, at min hjerne så småt har lukket ned på dén måde at kommunikere nyhed på. For sådan ser den slags brødannoncer ud hver gang.

Og splash'en 'Læs mere her' appellerer simpelthen ikke til mig. HVORFOR skulle jeg ville klikke og læse mere om en pakke boller, når jeg er midt i noget andet på min computer..?

Skærmbillede 2018-01-29 kl. 13.44.43.png

Hvis der havde stået noget med '3 superstærke grunde til, at hampefrø er sunde - læs mere her', så havde jeg måske klikket (nej, jeg havde ej - men alligevel). I stedet lugter det lidt af en pligt-splash.

Sikke meget man sådan kan få ud af en ellers uskyldig bannerannonce for brød og boller. Men det er nok netop dét, der irriterer Reklamejam's radar. Det uskyldige. At det aaaltid ligner alt det, vi har set 117 gange før. 

 Næste case, der står for skud er en film for Skolemælk.
Skolemælk har nemlig lavet en lille film, der viser en pige, som tager en ko med i skole. Det gør hun fordi... Æh, ja hvorfor? Budskabet med filmen er nemlig, at du IKKE behøver at tage din egen ko med for at få frisk mælk i skolen.

Filmen er meget sød, men det klassiske greb med at vise det, du IKKE skal gøre, virker lidt fjollet.

Næste indspark er godt. Her er endelig noget kvalitet. Her har nogen tænkt sig om. 

Disse 'nogen' er selvfølgelig folkene hos Hjaltelin Stahl, som for 117. gang har begået en genistreg med denne fine, fine kampagne for Alkohol & Samfund. Reklamejam synes, at indsigten med alkoholproblemer, som rammer mange andre end alkoholikeren selv, er godt set. Stærkt budskab. 

9 gode snapshots (og 1 mindre god)

Reklamejam har været på gader, stræder, i gamle inspirationsmapper, i Brugsen, hjemme i mors snack-skab, i bad og meget mere. Og DET er der kommet nogle billeder af emballager, foldere og andet reklamehejs ud af. Ting, jeg af forskellge årsager gerne vil dele med dig. 

Det meste i denne omgang er faktisk ting, der får thumbs up. Pånær bl.a. en shampooemballage fra DOVE, som er så slem, at du SKAL se den. 

Scroll ned, sund dig lidt og hit med din mening i kommentarfeltet.

1. Første ting er en gammel flyer fra Tivoli, jeg fandt i mine arkiver. Det fine gækkebrev kom med posten og er en reklame for årskort til Tivoli. Idéen er ikke så original, men den er raffineret eksekveret og teksterne er fine. Og den passer godt til Tivoli. 

2. Næste 'ting' er en godgammel printannonce for KiMs Egochips. Jeg tror faktisk, jeg har hevet annoncen ud af et MIX-blad en gang i 00'erne..

Det er Wibroe, Duckert & Partners, der står bag. Det er muligt, du ikke kan lide Partners' Stofafilm, men dén her gyldne sag er sød og enkel.

3. Og så fandt jeg den her latterlige emballage fra DOVE. Al respekt til DOVE og deres kampagner, men prøv at sætte stopuret. Hvor lang tid går der, før du har fundet ud af, hvad den her tube indeholder? Ja sorry. 
Men jeg synes, det er imponerende, så meget lirum-larum, de har fyldt emballagen med. Fremfor blot navnet på det, den indeholder

(Og hvad dælen er 'hair therapy'?)

4. Det her en bannerannonce for Munkebro Mikrobryggeri. Det er overhovedet ikke raketvidenskab, bryggeriet har begået med bannerannoncerne, men jeg tager dem med her, fordi jeg lagde mærke til dem. Det retro, tegnede univers skiller sig nemlig ud fra mange andre 'larmende' bannerannoncer.

Et fint eksempel på, at man godt kan være en bannerannonce OG se pæn ud samtidig.
(- men nu er jeg også fan af øl. Skal ikke kunne sige, om det var dét, der fik mig til at kigge på annoncen..) 

5. Næste lille sag er en emballage fra Svansø, hvis navn tændte mit tekstforfatterhjerte.
Meget sødt. Ligesom SBRØD fra KiMs.  

6. I TIGER kan du købe alskens ting i pæne emballager. Fx de her frø. Man får næsten lyst til at joine mængden af instagrammers, som er gået amok i 'se-jeg-sår-mine-egne-krydderurter'-billeder...
Eller i hvert fald bare have poserne liggende fremme, til hvis fingrene en skønne dag skulle blive grønne.

7. Og så er der KiMs igen. Denne gang en spritny emballage for deres nye chokolade med saltede mandler. Eller er det saltede mandler i pladeform?

Reklamejam stod i Fakta og undrede sig over, at der på en plade chokolade står MANDLER med store bogstaver. Det er vel først og fremmest chokolade, det handler om?
Hvis jeg vil have MANDLER, skal jeg hen i mandel-afdelingen.

Jeg kan godt se, at det er svært for KiMs at skrive CHOKOLADE, for det er overhovedet ikke det, vi forbrugere forbinder KiMs med. Men det er lidt som om, KiMs laver samme nummer som Dove ovenfor. Hvad emballagen egentlig indeholder, skal man se godt efter.. (sat på spidsen, naturligvis).

PS: KiMs' chokolade smager fint nok. Men ikke bedre end Marabou. Og så længe, der kun fås mælkechokolade, foretrækker jeg punkt 8 på listen (se nedenfor).

8. KiM's er lidt fjollede, når de kalder deres chokolade for MANDLER, men Friis-Holm må gerne kalde deres chokolade 'GUATEMALA'. 

For Friis-Holm er et chokoladebrand. Og der er ikke så meget lir, der tager opmærksomheden på emballagen, så jeg stod ikke i Brugsen og tænkte over, om jeg nu købte et Sydamerikansk land i pladeform.

Jeg tænkte snarere: "Please smag godt, så jeg har en undskyldning for at købe så dyr og pæn chokolade fremover". 

Heldigvis smager GUATEMALA godt (hvilket Friis-Holm også lige selv har nævnt på emballagen..)

9. Sidste sag i denne omgang er lidt snyd, for den er ikke dansk. Jeg fandt denne kødemballage i Harrod's i London og kunne ikke stå for den fine kød-illustration. 

6 fra hverdagen

Uhmmmmm, det varmer mit tekstforfatterhjerte, når jeg ser en god gammeldags, velskrevet printannonce.

Nu er printannoncen fra Hi-Fi klubben ganske vist ikke spor gammeldags; den er spritny og optrådte for nyligt i mit Euroman. Jeg har længe været begejstret for Hi-Fi Klubbens velskrevne, humoristiske univers og deres tekster, der prædiker god lyd til danskerne.

Denne printannonce tilhører Hi-Fi klubbens nyeste kampagne 'Kære musik', som ikke længere entydigt går til kamp mod dårlig lyd, men snarere hylder musikken for det, den er: Altid tilstede og kold i røven over, hvad vi foretager os under dens tilstedeværelse.

Det er Marv (det tidl. Århuskontoret) der står bag:

Kan du ikke læse teksten, får du den her:

Kære musik

Du er ikke rigtig klog.

Ikke nok med at du har skabt optøjer, smadret hotelværelser, fået selv små piger til at tatovere sig og gifte kvinder til at kigge længselsfuldt efter liderlige popsangere i hobetal.
ikke nok med at du, med den uopdragne møgunge Wolfgang Mozart i spidsen, har bragt folket i affekt siden renæssancen og lad os heller ikke glemme balladen, da du voldtog selve den stolte amerikanske nationalsang, Star Spangled Banner, under en særlig komsammen i Woodstock i 1969, nej, ikke nok med det…

Med upassende rytmik og tung bas har du fået guldkæde- og hætteklædte møgunger til at danse i gaderne fra Bronx til Bogense, og selv en begravelse kan du ikke holde snitterne fra. 

Nej.

Nu er du også begyndt at fylde vores huse på trådløs vis. Ikke et rum går ram forbi, når du mageligt breder dig ud over samtlige kvadratmeter, med din kraftfulde lyd og din insisterende brugervenlighed. 

Åh musik. Du er ikke rigtig klog.
Vi elsker dig. 


Og så er der den her tossede annonce for Fuldkorn. Træner du i Fitness World, har du med garanti set den (så. Der fik jeg vist lige sneget ind, at jeg kommer dér..). Jeg har undret mig over annoncens enormt ung-med-de-unge sprog. Der er virkelig nogen her, der prøver hårdt:

'Skud ud til den her fuldkornsting'

'Totalt episk'

'Deltag i konkurrencen på fjæsen'

Og så billedet af en 'ung, trendy, moderne, edgy' pige. Med runde solbriller og knaldrøde læber. Ren rock'n roll. 

Men hvad satan.. Hun har noget i munden, der må være verdens TØRRESTE snack ever. Det ligner lidt et stykke gammel isolering?

En rugsnack som denne bliver. bare. aldrig. sexet. Selvom jeg er helt med på, at afsenderen prøver vildt. Det er lige før, det har ironisk effekt. Jeg tror bare ikke, det er ironisk tænkt at dømme ud fra, hvad Fuldkorn selv udtaler om kampagnen her.

Tænke tænke. Jeg er i tvivl.
Hvad tror du? Hvad synes du?

 Måske er det slet ikke et frækt og kinky udtyk, modellen demonstrerer. Hvis du kigger efter, kan du godt se, hun har det lidt anstrengt med den der 'fuldkornsting'.

Måske er det slet ikke et frækt og kinky udtyk, modellen demonstrerer. Hvis du kigger efter, kan du godt se, hun har det lidt anstrengt med den der 'fuldkornsting'.

Nå ja, og det dér nede i hjørnet: Bliv sprød og glad i munden.
Er det ikke det, de allerede siger ovre hos Nørregade Bolcher?

- Du får selvfølgelig lige en af de fire fantastiske film fra Nørregade Bolcher og Lowe Friends her, så kan du selv høre, hvor glad i munden, man bliver af dem:


Yes, så er DF atter ude med en smuk og stilfuld annonce, der gør mig stolt over fædrelandet...

Nå. I det mindste gør det noget andet. Og de gør det 100 %. Det må man give dem.

 Hvad ponyen i venstre side laver, vides ikke. Et bud er, at den måber lidt over Dannebrogs-overload.

Hvad ponyen i venstre side laver, vides ikke. Et bud er, at den måber lidt over Dannebrogs-overload.


Og så får du en meget fin idé fra Red Barnet, som annoncerer på Facebook. Det er godt skrevet. Især er det sødt, at man kan 'købe ingenting i forskellige størrelser og prisklasser' på deres hjemmeside. 

Idéen går ud på, at du giver en gave til børn, der har brug for hjælp - istedet for at give en gave til din onkel Knud, som i forvejen har ALT. Ham giver du ingenting, bortset fra et knus og tanken om, at hans 'ingenting' betyder, at et barn får en masse. Så fint og værd at overveje!

12278061_10153580804035091_278546262_n.jpg

Til sidst en lille bannerannonce fra Louis Nielsen. Jeg studsede og grinte lidt, da jeg så den. For det er bare lidt skørt at lave julehjerter med briller i. Og alligevel meget godt blikfang. 
Julehjerterne ser bare så tomme og måbende ud, fordi øjnene er tomme, og 'munden' står på vid gab. Lidt underligt, men ok:

...noget andet sjovt, jeg opdagede på Louis Nielsens hjemmeside er dette look, som åbenbart findes! Hvad hulen er et skildpadde-look? Og skal jeg få lyst til det?

Fluks klikkede jeg på billedet og blev klogere. Her er tale om brillestel med skildpadde-look. Aha! Virkelig sjovt! Og hey, ret effektiv måde at få mig til at klikke videre på. Thumbs up, Louis! 

  Det var dét, de mente med skildpadde-look...


Det var dét, de mente med skildpadde-look...

Fredagsguf: Trafikkampagne fra Grey og klassiker fra KiMs

Selvom verden er fuld af godt arbejde, er ugens Fredagsguf på dansk for en gangs skyld.
Og selvom verden er fuld af flotte sikker-trafik kampagner, får du en relativt simpel, animeret én af slagsen fra danske Uncle Grey.

Filmen, du skal se nedenfor, hedder 'Sænk Farten - en lille smule betyder en hel del'.
Kunden er Rådet for Sikker Trafik og kampagnen er fra 2014. Måske du husker den. Jeg blev mindet om den af en ven forleden, og jeg synes også, du skal (gen-)se den. 

Det er især indsigten, der gør, at filmen får ros her. Det er så rigtigt, som noget kan blive. Simpelt men rigtigt.
Hele pointen i kampagnen giver så meget mening, at jeg ikke kan lade være at tænke "JA sgu! Lad os sænke farten. Bare lidt." Og så er der vel tale om effekt.

Det grafiske univers er måske lidt kedeligt - og så alligevel: budskabet går rent ind. Og at gå følelsesporno-vejen og vise rigtige mennesker, der smadrer rigtige biler ville muligvis blive for bombastisk og too much...

Alt i alt en superfin kampagne - bygget på en fantastisk stærk indsigt:

Og så får du en gammel print-klassiker fra KiMs, som du sikkert husker fra MIX-bladene i din ungdom (okay, der var lige én til de yngre læsere..). 

Så fint og flot og sjovt og enkelt. Med ddb Copenhagen, i ryggen:

(Klik på billedet for at forstørre)

 Foto fra ddb Copenhagen

Foto fra ddb Copenhagen

Fredagsguf: Content med happy ending

For et par år siden lavede Cornetto en stribe kortfilm om kærlighed og begær. Konceptet  hed 'Cornetto Cupidity Love Stories'

Jeg har valgt de to film ud, jeg bedst kan lide, og som tryllebandt mig første gang, jeg så dem.

De har dog intet med is at gøre. De er 7-8 minutter lange og handler om kærlighed og love stories (andre af filmene flasher i højere grad Cornetto-vaflen, men jeg synes, det fungerer allerfinest, når brandet er helt underspillet og ikke optræder i filmen).

 Det er knaldflotte eksempler på content, der giver mig en oplevelse. En lille oplevelse bevares, men jeg er underholdt uden at tænke på, at det er et brand, der står bag. 

Der er goodwill til Cornetto, og du får mine 2 favoritter her:

Det er meget blødt og sødt og lige så violinerne spiller, men det er sgu fint lavet. 

Du kan se flere film - og læse mere om dem - hos Adweek
Det er MOFILM, der står bag filmene. 

PS: Beklager, hvis det ikke var dén happy ending, du forestillede dig, da du så overskriften..

Fredagsguf: Nogen tager pis på Apple's kampagne.

Reklamejam befinder sig i skrivende stund i USA, og eftersom det stadig er fredag herovre, er Fredagsguffen on time.

Here we go:
Apple kører lige nu en kampagne, der viser, hvor smukt iPhone 6 kan forevige verden.

Du får lige et hurtigt snapshot af kampagnen (skudt med gammel iPhone 4):

Det sjove er, at Elite Daily har lavet en lille film, der viser, hvordan tingene reelt forholder sig, når man filmer med sin iPhone:

Og så har Coca Cola Middle East lavet denne fine film om, hvordan fordomme bliver gjort til skamme: Den kom ud under ramadanen og er ganske tiltrængt: 

Endelig får du en outdoor, som har forstået, hvad det handler om. ØL og GRATIS. 

Det london'ske bureau Fold7 og Carlsberg satte en outdoor op i London og tilbød gratis øl. 2 ord, der går rigtig godt i spænd verden over. Simpelt. Smart. Overlegent:

Fanget på gaden

Det er længe siden, du har fået et ærligt indlæg med snapshots fra gaden (og omegn).
Derfor har Reklamejam har samlet til bunke, og du får en blandet landhandel af noget nyt og noget gammelt, noget lånt og noget blåt: 

Vi starter i outdoor-kategorien. Frisko er ude med en pjattet - men ret sød - kampagne.
Meget simple outdoors, som er så tilpas onkel-humor-platte, at Reklamejam er faldet for dem.
Du har med garanti set dem rundt omkring. Ellers får du én af dem her (i ringe billedkvalitet, sorry)

I England hedder Frisko Wall's, og i 2014 lavede Wall's en kampagne, som ovenstående nok er tænkt ud fra. Helt fint. Det er Adam&EveDDB, der står bag den oprindelige kampagne. Hvem der står bag den danske version vides ikke i skrivende stund.

Næste ting, du skal se, er en annonce, jeg fandt på nettet. Nettet er fyldt med lige dele guf og lige dele skrammel. Annoncen fra Tassimo er på vej over i sidstnævnte kategori.

Hvad laver den svenske skuespiller Mikael Persbrandt i ungdoms-sweatpants, Adidassneaks og business-coat på en dunkel badebro med den p.t. obligatoriske hånd-tatovering (gaaab) og et 'du-skal-ikke-ønske-at-møde-mig-i-en-mørk-gyde'-blik i øjnene? Han nyder nok sin kaffe (den minimale turkis sag i hans hånd). Det er bare en smule ...forstillet.

Og hvorfor gør de et stort nummer ud af, at det er uden filter? Kaffe bliver da ikke mere filter-agtigt, end når det kommer fra en kapsel, der smager af kunstighed og anti-hjemmebryg.

Og er det ikke netop lidt forstillet at sige, at 'du skal følge øjeblikkets indskydelse og lytte til dit indre jeg, når du vælger den helt rigtige kaffesort til din næste kop kaffe'..? 

- Rolig nu. Vi taler om kapselkaffe i den billige ende. Og Tassimos webunivers udstråler alt andet end ægthed og uden filter. Det må det også gerne. Men hvorfor gør annoncen så det modsatte?

Så er vi tilbage i outdoor-kategorien. Den digitale boghandel riidr.dk har leget med ordene.

Om det udtales 'ridder' (som i sådan én fra eventyrene med skjold og til hest) eller 'rajder' eller 'reader', skal man lige blive enig med sig selv om. Jeg var igennem alle muligheder, inden jeg tænkte, at 'reader' nok er måden at udtale det på.

Det lyder jo bare ikke supersmart at sige, at man reader om et eller andet. Kun hvis du husker at reade Reklamejam!
Ej. Dur ikke helt.

Nedenfor ser du en del af den kampagne, som undertegnedes tidligere bureau, Ogilvy, netop har haft i æteren for Dansk Mælk. En rigtig fin outdoor fra en rigtig fin kampagne.

Og Reklamejam er fuldt opdateret på bagmændene: Det er AD'er, Camilla Ploug, der har illustreret, og tekstforfatter/krea-direktør, Jakob Staalby, der får credit for tekst:

Props til Landbrug og Fødevarer - og deres bureau (?) - for at pynte på byen med gode outdoors. Ok, 'pynte' er måske et fejlcastet ord her. Men sjov er den. Og fedt at landmændene indsamler pis. 

Til sidst får du lige 4 emballager fra min mors køkken, som fortjener noget shine (altså emballagerne (måske også køkkenet..)).

Og apropos shine: Hvad du ser her, er en ret fin emballage til noget så smart som pudsemiddel til kobber. Brasso. Det ligner noget fra en svunden tid, og har da også set nogenlunde ud som på billedet siden 1900. Den holder stadig:

Og så får du lige en af dagligdagens mindste emballager. Alligvel er den ikke pakket ind i nordisk, minimalistisk hipster-design, som ellers ses overalt lige nu.

Tordenskjolds overlegne fjæs har siddet på dén æske i 150 år (!), og jeg synes, der er nogen fint over, at man stædigt beholder det ældgamle billede af en mand med lækkert garn, som ingen unge aner, hvem er i dag: 

Fredagsguf: Instagram-inspiration + Volvo.

Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, men efterhånden betyder det nok snarere 'sikkerhed'. 
Nyeste film fra den svenske bilgigant har du måske allerede set -  men til jer, der ikke har:

Volvo har opfundet Lifepaint. En ting, du tænker 'selvfølgelig!' til: 

Og så får du et et par garvede instagrammere, du skal følge. Hvis du kan li' flotte ting.

Den ene er Brittany Wright, freelance fotograf i Seattle. Hendes madbilleder når nye højder, så frygt ej et flashback til dengang, enhver amatør tog billeder af sin aftensmad og postede. 
Vi er på et helt andet niveau her.  

Følg hendes Instragram her og hendes FLOTTE website her.  

 Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

  Photo: Brittany Wright

Photo: Brittany Wright

Den anden instagrammer, du skal klikke 'follow' ved, er Omar Z. Robles.  En NYC-baseret dokumentarist og fotograf, som har gjort gaderne til de bonede gulve for balletdansere.
For hvorfor ikke få balletten ned på jorden og ud til folket?  

 Photo by Omar Z. Robles.

Photo by Omar Z. Robles.

God weekend!
- Lotte

Fredagsguf: Bros and Dont's

Ugens Fredagsguf byder på et par af de input, jeg fik, da jeg forleden afholdte konkurrence her på bloggen. 

Du kender garanteret følgende film, men se dem igen.
De bliver VED at være sjove:

Kampagnen 'Save The Bros' kom ud for nyligt. Den er skabt for det økologiske mejeri Organic Valley i Wisconsin af det amerikanske bureau Humanaut

'Dumb Ways to Die' er efterhånden en ældre klassiker. Skabt af McCann Australia

Heldigvis er verden fuld af geniale kampagner og lir i dén dur. Men sidder du og tænker 'hvorfor hulen har hun ikke vist dén og dén film', så smid endelig en kommentar på bloggen eller på facebook.

God weekend til dig!

Awesome Pomegranate har leget med Økokyllingen

Når kreative superkræfter møder små, uafhængige kunder, sker der ofte magi.

I dette tilfælde er det Awesome Pomegranate, alias Kenneth Kaadtmann, som - i samarbejde med Jonathan Lowth - har lavet 2 fine print for Økokyllingen. Én af den slags små virksomheder, man kun kan sige gode ting om.   

Og i øvrigt:
Kenneth Kaadtmann har hidtil været selvstændig kreativ under aliaset Awesome Pomegranate. 
Dén æra er dog ovre. 

Kaadtmann er netop blevet udnævnt som kreativ direktør hos Mindshare
Tillykke til Kaadtmann og tillykke til Mindshare!

Du kan læse mere om Kenneth i Reklemejams interview med ham her

De 2 arbejder er forfriskende anderledes og med masser af humor. 

Enhvert bureaumenneske ved, at det kan være en udfordring at få sin kunde med på de skæve idéer.
Cadeau til Økokyllingen for at se muligheder i noget helt andet end 'plejer'. 

Hvad synes Du om ovenstående to print?

Fredagsguf: Kød og cola.

Der er masser af kød på ugens fredagsguf. Og så er der lidt cola at skylle ned med, hvis det hele bliver for genialt.

Følgende film, 'Say It With Meat' er lavet for LIDL af det svenske bureau INGO.
Det er Camp David, der har produceret. Og det er sjovt: 

Følgende film 'Bob's House' for Pepsi er fra Super Bowl 2008. 60 sekunder med total stilhed midt i Super Bowl.. FIlmen er udtænkt af BBDO New York - og den er godt tænkt:

Fangede du den? 

God weekend! :)

Fredagsguf: Fintunet onkelhumor

Godt nok er der snart Super Bowl og dermed masser af guf for reklamefolk.

Imidlertid bliver der dog også lavet en del lækre film herhjemme i Norden, og DEM får du et par af i dag.
Du får Super Bowl en anden dag. Måske. 

Her er det den nyeste film fra famøse Midttrafik. Du husker sikker den første (som du kan se her).
Filmen er lavet af Falkenberg&Falkenberg og M2 Film - og Reklamejam bedømmer den til at leve op til 1'eren:

Du får også et ret godt svensk indslag, jeg faldt over, da jeg surfede rundt på Vimeo forleden.
Kunden hedder LIDL, og bureauet hedder INGO og er svensk: